Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 446
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I all hovedsak venter jeg på fuktigere vær for å legge parkett. Luftfuktigheten ligger på 20% for tiden og jeg har blitt rådet om å vente med leggingen til den er oppe i minst 35% RH. Mine forsøk på å fukte opp rommet har ikke fungert særlig bra. Gjetter at ventilasjonen sprer fukta i hele huset og det er generelt veldig tørt på grunn av kulden.

I mellomtiden får jeg startet på annet forefallende arbeid. F.eks. har jeg begynt på det nitidige arbeidet med å male vinduene. Skulle jeg betalt noen penger for å gjøre arbeidet, så hadde det ikke lønnet seg: Hadde vært billigere å kjøpt nye vindu!

Prosedyren er: (*) Skrape av gammel klarlakk - (*) Pusse - (*) Kvistlakk - (*) Kvistlakk - (*) Grunne - Sparkle - Pusse - Grunne - Sparkle - Pusse - Male - Male. (*) = er gjort

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5030-av-jpg

Ellers i etasjen har jeg flate dørterskler. For å matche gulvet har jeg beiset og lakkert tersklene.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5039-av-jpg

På kinorommet skal jeg ha dørterskel med anslag. Parketten på kinorommet skal legges på 12mm trinnlydsplater.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5033-av-jpg

Det gjør at det blir høydeforskjell mellom kinorommet og gangen, og dermed glipe.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5035-av-jpg

Jeg har da pusset ned en anslagsterskel som jeg planlegger å beise og lakkere for å matche gulvet. På denne har jeg limt på et stykke eik under. Denne eiken skal så freses ned til rette høyden slik at den fyller glipa på gangen.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5038-av-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker terskelløsningen din :-)

Blir strøkent..

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står veldig på vippen når det gjelder lerret: Hvilken farge (grå/hvit) og hvilken gain? Hvordan er grått lerret med gain 1.0 vs 0.8? Jeg ønsker å satse på et 100" rammelerret. Det er mulig prosjektoren akkurat klarer 106". I alle tilfeller vil det være helt i ytterkanten a zoomen til prosjetoren (eldre Panasonic PT-AE700).

Rommet er medium lyst på vegg, noe mørkere gulv, mens tak (og skråtak) er hvitt. Rommet blir lysblendet. Det er slik at det anbefales grått lerret for slike rom, ikke sant?

Er det noen som har anbefalinger? Hvor mye bør jeg legge i det? Med tanke på at det er til en eldre prosjektor, bør jeg satse på å bytte lerret når jeg kjøper en FHD prosjektor? Dvs. vil en FHD prosjektor kreve et annet lerret (farge, størrelse, gain) enn det jeg har behov for å kjøpe nå?
    Sist endret av Midas; 05-26-2015 kl 15:22
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en liten periode med dødtid har det endelig skjedd noe. Ferdig å legge parkett!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5043-av-jpg

Det viser seg at verandadøren hadde fått en skade i vinter og den hadde trukket inn vann. Den hadde svelt så mye at den ikke lot seg lukke skikkelig. Løsninen ble å bestille inn en ny dør. På det prosjektet gikk det jammen meg bort både tid og fokus.

Bildet viser den nye døra montert.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5047-av-jpg

Dørterskelen består bare av løse eikebiter. Disse skal jeg lime sammen og beise+lakke slik jeg skal gjøre med dørterskelen inn til rommet.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5048-av-jpg

Slik ble dørterskelen med pålimt eikeplank under for å ta ut høydeforskjellen mellom kinorom og gangen. Da er det bare å begynne lakkeringen!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5040-av-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjorde seg med gulv :-)

Når det gjelder lerret bør du utvilsomt gå for grå duk. Hvis ikke vil bare taket alene vaske ut mye av sort nivå og kontrast.

DreamScreen-lerretene som avshop selger bør holde lenge.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjemmekino trial run 1 complete!

Det sies at det dummeste man kan gjøre er å ta i bruk noe før det er ferdig. Men i dag ble fristelsen for stor: Hjemmekino trial run 1 complete! Jeg skulle måle ut størrelsen på lerretet med prosjektoren og endte opp med å montere opp fullt anlegg og møblering! Det hele endte opp med at meg og kona så en film! Utrolig stas.

Fikk også prøvesittet den nye kinosofaen og rullet ut teppet for første gang!

Det er mye som ikke er på plass enda. Som man ser av bildene er det mye mix&match som vi måtte finne frem for å få testet opplegget: Hvite og/eller provisoriske møbler. Feil plassering av forsterker. Stoff fra barnerommet som gardin. IKEA tupplur som testlerret...

Som et førsteforsøk er jeg fornøyd med akustikken i rommet. Jeg vet at rommet ikke er ferdig, så dette høres ikke ille ut. Ingen klare ressonanser iallefall. Men jeg sleit litt med å definere subben, så her må det jobbes mer. Lyddempingene mot resten av huset er jeg fornøyd meg.

Angående lerretsstørrelse sikler jeg på et 106" lerret. Det er /akkurat/ hva prosjektoren klarer av zoom, så det er kanskje ikke anbefalt å gjør dette. Men jeg er klart mer keen på større bilde, enn teknisk perfekthet. Bildet viser 106" lerret med blå tape, mens det hvite lerretet er 92".

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5059-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5054-av-jpg

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er "AV-panelet" ferdig og dekkramma montert. Har også montert panelene ute i rommet. Jeg hadde store planer om å bruke HDMI plugger og speakon plugger og whatnot her. Men av og til blir det enkleste ofte det beste - og det billigste.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5061-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5060-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5062-av-jpg

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så clean ut. Skal følge denne.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt et 106" DreamScreen V4 rammelerret. Klarte ikke å vente så nå er det hengt opp. Siden taket er hvitt, valgte jeg å bruke det grå lerretet

Fantastisk. Hvorfor har jeg ikke gått til anskaffelse av skikkelig lerret før?

106" på 3.1-3.2m sitteavstand er flott. Muligens noe nære på filmer med håndhold kamera (slik som denne). Men det er digg!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8067-av-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet! Gratulerer med skikkelig lerret
    Ser det gikk på håret oppe ved skråtaket der, hehe.

Du gjorde forøvrig helt rett i å velge grått lerret.

Det begynner å ligne en skikkelig hjemmekino nå

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Sweet! Gratulerer med skikkelig lerret
    Ser det gikk på håret oppe ved skråtaket der, hehe.

Du gjorde forøvrig helt rett i å velge grått lerret.

Det begynner å ligne en skikkelig hjemmekino nå
    Takk.

Ja, skråtaket ble en utfordring. Jeg glemte å beregne tykkelsen på ramma når jeg satte opp prosjektoren. Derfor måtte jeg flytte lerretet litt ned og litt til høyre i forhold til opprinnelig plan og justere med tilt-shift.

Når det er sagt merker jeg hvor godt det var å få en god sort frame rundt bildet. Nå har ikke jeg en prosjektor med allverdens sortnivå, men det hjelper på ryddigheten rundt bildet.

Jeg var veldig spent på det med grått lerret, siden jeg aldri har hatt et slikt lerret. Men det var på langt nær så grått som jeg hadde forventet. Det grå lerretet hjelper bra på fargemetningen i forhold til det jeg brukte før.

Jeg og kona har nettopp sett Hunger games og vi er begge svært fornøyde. Litt ekstra vertigo på grunn av størrelsen der det ble brukt håndholdt kamera. Jeg vet enkelte er uenige med meg, men jeg vil heller ha for stort enn for lite bilde. Jeg sitter som regel på rad 3-5 på kinoen...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er heilt enig i at stort bilde er tingen! Ellers hadde det vert liten vits i å ha PJ

Syns forøvrig rommet ditt er blitt meeeget pent. Drømmeloftstova.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en byggteknisk runde og fullført masse tidkrevende småpirk.

Dørterskelen til døra og til verandadøra er beiset og lakket for å matche gulvet.

Her er tersklene etter liming og pussing, men før beising.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5064-av-jpg

Her er sluttresultatet. Meget fornøyd om jeg får si det selv

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5072-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5075-av-jpg

Vindu er nå ferdigmalte og ferdig listet! YES! Endelig! Det er overraskende mye arbeid med vindu. Ikke så mye i mengde, men så utrolig masse småplukk. Skraping - pussing - kvistlakk - kvistlakk - grunning - sparking - pussing - sparkling - pussing - grunning - maling - maling - listing

Her er sluttresultatet:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5071-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5074-av-jpg

Tell antall gjæringer!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5076-av-jpg

Plastkanalen for å føre kabler til HT og sub montert. Ble vedig bra. Var noe usikker på om det hvite fargen ville bli veldig dominerende. Men interiøreksperten (=W) sa at den ble mindre prangende enn forventet.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5079-av-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,759
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble utrolig flott og smakfullt innredet. Nå gjenstår det bare å få litt elektronikk inn i rommet

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette ble utrolig flott og smakfullt innredet. Nå gjenstår det bare å få litt elektronikk inn i rommet
    Tusen takk. Jeg skal innrømme at jeg ble litt smigret nå.

Jeg gleder meg også til å få inn ustyr i rommet. Jeg har vært i uniten og kjøpt meg en CM-140, så nå kan jeg leke meg med REW og se hvor ille det låter...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott! Dørterskelane blei ekstremt bra.

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er stilrent og pent. Nok et skikkelig hjemmekino som nesten er ferdig
    alt av kabler å slikt i vegger og tak det blir ikke bedre en det.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Komlo og Darthmaniac: Tusen takk.

Jeg har modifisert et bord for å bruke som "senterstativ". For å komme under lerretet (må klare å se DreamScreen logoen, vettu) måtte senter langt ned. Samtidig så måtte jeg vinkle den opp igjen for å få tilbake diskanten. Jeg skal fylle hulrommet med skum av ett eller annet slag og bordet skal trekkes med molton.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-5084-av-jpg

Jeg fikk også prøvd min aller første kjøring av REW. Mellom bakker og berg...

Dette var med nesten tomt rom. Lerret og sofa er inne, ellers ingenting. Derfor er det veldig harde flater der nå. Målet var å gjenta testen senere når alt er inne for å se på effekten av det.

Bildet viser 4 scan med ulike innstillinger. Som dere ser så har jeg litt å jobbe med. De to øveste er med sub med 180 grades fase, mens de to nederste er med sub i fase. De to nesten like plottene er "A" og "B" innstilling på subben.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-rew_firstrun-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig fin loftsstue du har fått deg

"Fasen" på suben justerer du mer nøyaktig med avstanden på Subwoofer i receiveren. Da skal du se du får bukt med den verste peaken/dipen

Husk å lagre målingene da. Det som blir vel så spennende senere er å se på waterfall-kurvene, og ETC-kurvene. Først da får du et grafisk bilde av hvordan akustiske tiltak påvirker lyden. I tillegg til at det låter bedre selvsagt.

Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •