Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 19 av 23 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 446
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var morsom lesning og mye av det samme jeg har erfart med tilsvarende testing. Jeg har selv gjort test av PA forsterkere opp mot Hi End forsterkere, å resultatet ble det samme. Man får mye mer kraft, dynamikk og oppløsning i store PA forsterkere enn hva man får av overpriset Hi End forsterkere.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post

Ordet HIFI er etter min mening oppbrukt og er altfor mye styrt av subjektiv smak og synsing. Jeg har hørt flere si at HIFI låter tynt, uten bass, og ikke slik det var "før i tida". Helt enig med Thohaug at Itech banker det meste av såkalte HIFI-forsterkere, det har det gjort hos meg også. Kommer nok ikke til å kjøre på annet enn PA-forsterkere (touring og installasjon) hos meg fremover.
    Riktig, feil ord & utrykk skiller ut de profesjonelle.

På samme måte som førskolebarn med manglende kompetanse bruker feil ord i forsøk på å utrykke seg, som også i barnehagen eller på hizzizentralen, hvor kanskje en amatør bokser som betjening på NAV-tilskudd i Hi-Fi butikken har tilført bransjen bokse språk i sin Hi-Fi markedsføring "for å banke PA ut av ringen".

En profesjonell som kan elektronikk forstår å prissette en god Hi-Fi forsterker.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Roger- Vis post

På samme måte som førskolebarn med manglende kompetanse bruker feil ord i forsøk på å utrykke seg, som også i barnehagen eller på hizzizentralen, hvor kanskje en amatør bokser som betjening på NAV-tilskudd i Hi-Fi butikken har tilført bransjen bokse språk i sin Hi-Fi markedsføring "for å banke PA ut av ringen".
    Jeg skal la være å kommentere så mye av det du har skrevet her siden du helt opplagt prøver å provosere, slik du har gjort i en del andre tråder. Da du muligens er en "profesjonell", som har blitt lei deg på grunn av påstander i denne tråden, så er det vel kanskje best at du holder deg borte.

En profesjonell som kan elektronikk forstår å prissette en god Hi-Fi forsterker.
    Ja, og en profesjonell som kan elektronikk forstår også meget godt at man kan overprise en dårlig "Hi-Fi" forsterker, og så le hele veien til banken. Ja, selv om den kalles "High End" også...

Og en ting til: du mener vel ikke "amatør bokser" eller "bokse språk", men derimot amatørbokser og boksespråk. Slik du har skrevet det blir jo meningen en helt annen?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal la være å kommentere så mye av det du har skrevet her siden du helt opplagt prøver å provosere, slik du har gjort i en del andre tråder. Da du muligens er en "profesjonell", som har blitt lei deg på grunn av påstander i denne tråden, så er det vel kanskje best at du holder deg borte.
    Jeg har kun gitt vennligsinnede profesjonelle råd som du tydeligvis ikke har forstått, så da er det vel best "siden du ikke forstår elektronikken som er i Hi-Fi" at du ikke provoserer & kommenterer; Fordi du er lei deg fordi du bruker PA som Hi-Fi.

Ja, og en profesjonell som kan elektronikk forstår også meget godt at man kan overprise en dårlig "Hi-Fi" forsterker, og så le hele veien til banken. Ja, selv om den kalles "High End" også...
    Du mener høy-and svindlere på hizzizentralen, som ler av de som betaler for noe gammel høy-and drit eller PA som de annonserer på torget.

Jeg mener at bare idioter kjøper overpriset av dem, og at proffesjonelle Hi-Fi elektronikere forstår å prissette Hi-Fi og da også styrer unna idiotene på hizzizentralen, som der leker indianer & ku gutt bransjeaktører som ler av dem som kjøper overpriset høy-and drit av dem.

Og en ting til: du mener vel ikke "amatør bokser" eller "bokse språk", men derimot amatørbokser og boksespråk. Slik du har skrevet det blir jo meningen en helt annen?
    Jeg mente ikke profesjonell bokser men amatør, som alle kan se så betyr bokser altså bokser i denne sammenheng, men men du ville vel bare kverulere, så jeg foreslår med dette at du holder deg borte; som du selv skriver.
    Sist endret av -Roger-; 06-18-2015 kl 02:41

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frem med popcornet, folkens. The Joker is online...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

6. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her er det på'n igjen med trolling - har vel vært for kjedelig her en stund nå sikkert
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvilsom konklusjon du har uten vitenskapelige fakta om signal nivåer, hvor høyt spilles det?
    Vi har ikke engang forsøkt å gjøre denne testen til en kontrollert vitenskapelig test. Det er en høyst subjektiv synse-test. Vi var tre lydmenn sammen om dette, og i den grad det har verdi, så var vi rimelig samstemte om de inntrykkene og observasjonene som er gjort.

Vi AB-testet ved å veksle mellom ampene med speakonplugger og vi sørget for at nivåene på ampene var like høyt ut. Ampene var drevet fra samme kilde, men ikke samtidig for ikke å laste pre-out utgangene for hardt.

Volumet var litt over lyttevolum, men under konsertnivå, gjetter på 85-95 dbA (dvs. 95-105 dBC). Det er ikke hensiktsmessig å prøve å teste på nivåer langt unna normalt lyttevolum, fordi vår hørselskarakteristikk endrer seg såpass når volumet endrer seg. Da ender man fort opp med å lytte på rommet, endringer i høyttalerene og hørselen. (Forøvrig samme mekanisme som gjør at lyden ofte låter tynt uten loudness på lavere volum.)

Forresten så har vi gjennomført samme AB-testing av ampene på PA linearray (EAW 730). I den testen er ampene lastet mange ganger hardene enn i hjemmekino testen over. Interessant nok, så stemmer observasjonene i vår hjemmekino-test godt overens med tilsvarende test mot PA.

Jeg er elektronikkingeniør per utdanning og har jobbet mye med elektronikkdesign relatert inn mot lyd. En profesjonell (som kan elektronikk -- selv om det ikke er nødvendig å være elektronikkyndig) kan prissette en god PA-forsterker. Hvis man evner å se forbi at det er en PA-forsterker og begynner å lytte i stedet. Hvis man tror at PA har andre mål og kvalitetsfokus enn det man har i HiFi, da bommer man. PA gjør eksakt det samme, bare størrelsen er forskjellig. Og bransjen er no-nonsense på magiske effekter og markedsføring.

Ellers vil jeg, som trådeier, be om at vi holder oss til temaet og ikke troller bort tråden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

9. Liker saar har likt denne posten
    Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja enig at forumtroll definert som uten argumentasjon til tema, at de må holde seg borte med person argumentene sine, så de ikke ødelegger en god diskusjon igjen, som før.

Men til saken:
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Konklusjon
    Jeg lurer også på hvor store forskjeller det er mellom "HiFi-forsterkere" (hater det begrepet egentlig) og PA-forsterkere. Eller kanskje mer relevant, hvor stort hopp er det å gå fra en receiver-basert forsterker til en dedikert forsterker?
    Det virket som du var interessert i Hi-Fi vs PA, men jeg kan jo nå forstå det som om du bare ville ha bekreftelse på egen synse teori om at PA har samme mål som Hi-Fi.
    At dere som bruker PA som Hi-Fi bekrefter PA er forståelig og like normalt som forventningspresset hos deltagerne i PA testen vs Hi-Fi ”& da overhodet uten Hi-Fi representasjon” til å eniges om PA.

Du nevner:
    , fordi vår hørselskarakteristikk endrer seg såpass når volumet endrer seg. Da ender man fort opp med å lytte på rommet, endringer i høyttalerene og hørselen. (Forøvrig samme mekanisme som gjør at lyden ofte låter tynt uten loudness på lavere volum.)
    Vi AB-testet ved å veksle mellom ampene med speakonplugger og vi sørget for at nivåene på ampene var like høyt ut. Ampene var drevet fra samme kilde, men ikke samtidig for ikke å laste pre-out utgangene for hardt.
    Derfor vil jeg peke på at du faktisk ved å ta ut pluggene har nullstilt hørselen og jeg tror neppe du har så god hukommelse at du husker alle detaljene og dynamikken i lydnivået, så her må du nok bruke øyeblikkelig svitsj for å redusere de psykologiske mekanismene til forventningspresset deres.

Hvis man evner å se forbi at det er en PA-forsterker og begynner å lytte i stedet. Hvis man tror at PA har andre mål og kvalitetsfokus enn det man har i HiFi, da bommer man. PA gjør eksakt det samme, bare størrelsen er forskjellig. Og bransjen er no-nonsense på magiske effekter og markedsføring.
    Hi-Fi har garantert andre mål enn PA som er ment brukt på store arena og gjerne en stadion hvor lyden er rent for jævli. Ref Dagbladet; nesten som lyden av å bore i betong.

Jeg ser en elbass på bilde og av erfaring så vet jeg at dersom du kobler bassen til 400-1000W forsterker med høyttaler (EAW 730) og vrir volumet litt opp og slår på strengene så er det smertefult inni ørene&hode, og det er ikke det som er målet når en lytter til Hi-Fi lyden, og dette kan man da ikke se forbi.

En elektroniker må i tillegg forstå at Hi-Fi faktisk har egne komponenter og på det nivå holder ikke PA mine mål for Hi-Fi.

Jeg er elektronikkingeniør per utdanning og har jobbet mye med elektronikkdesign relatert inn mot lyd. En profesjonell (som kan elektronikk -- selv om det ikke er nødvendig å være elektronikkyndig) kan prissette en god PA-forsterker. Hvis man evner å se forbi at det er en PA-forsterker og begynner å lytte i stedet. Hvis man tror at PA har andre mål og kvalitetsfokus enn det man har i HiFi, da bommer man. PA gjør eksakt det samme, bare størrelsen er forskjellig. Og bransjen er no-nonsense på magiske effekter og markedsføring.
    Ellers kan jeg nevne siden du nevner det som argument, at jeg faktisk har jobbet i elektrofirma sammen med elektronikkingeniør utvikler og designer, og syns nå å huske at jeg da ble brukt som rådgiver til praktiske løsninger i elektronikk spørsmål når ingeniøren ikke hadde svar på alt det praktiske.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På vei hjem igjen etter å ha hentet Utraene hos Anders på Karmøy tok jeg turen innom Midas. Svein har laget seg en kapabel kino på loftet som det står respekt av. Han har lagt ned veldig mye arbeid i å få systemet til å best mulig lyd, nå sist med 50mm akustikkplater i rommet. Som vanlig når man får sett rom som er fotografert med vidvinkel, så virker rommet mindre i virkeligheten enn på bilder. Alikevel så har Svein utnytter rommet maks med tanke på plassering, lyd og bilde, og rommet er veldig behagelig å oppholde seg i. Klangmessig likner det vel kanskje litt på rommet til Dan, der det er gjort liknende ting mtp demping i tak.

Lyden hos Svein er veldig bra i mine ører. Her er det ingenting som stikker seg ut. Diskanten på B&W er veldig bra, og når man sitter i sweetspot forsvinner høyttalerne, og rommet virker mye dypere enn det er. Arbeidet han har gjort med subbene er fantastisk. Her går også lyden helt ned, uten frekvenser som mangler. Sånn sett er sublyden her bedre enn hos meg. Jeg har dipper, det hører man ikke hos Svein. (Jeg får kanskje fikset det med Ultraene etterhvert...). Subbene passer ogsåveldig bra til frontene og jeg tror det var veldig lurt å gå for lukkede SVSer.

Du må ha tusen takk for titten, Svein! Tar gjerne turen til deg igjen. Og takk for utrolig god kaffe, det trengte jeg etter en lang dag med mange bra opplevelser!!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha tusen takk for titten, Svein! Tar gjerne turen til deg igjen. Og takk for utrolig god kaffe, det trengte jeg etter en lang dag med mange bra opplevelser!!
    Tusen takk et svært hyggelig besøk, Arve. Og tusen takk for fine ord. Du er hjertelig velkommen tilbake når det måtte passe. Det er utrolig hyggelig å sitte å snakke om alt og ingenting innen kino, lyd og bilde.

Nå begynner "fikse-suget" å bli stort etter å få inn dedikerte forsterkere. Etter besøket av Hunsbedt, har det begynt å forme seg idé om hvordan jeg kan få inn forsterkere uten at de behøver sitte i samme rom. Da får jeg også muligheten til å gå for PA-forsterkere -- noe som frister stort.

Under skråtaket, litt på skrå av kinorommet, i 1. etasje, finnes teknisk rom hvor strømskap, vannfordeling og spredenett for data sitter. Løsningen er da å sette forsterker rack og annet bråkende/varmende utstyr der!

Her ser man kinorommet i forhold til teknisk rom (nederst til venstre).
    Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-loftstue-tekniskrom-jpg

Hadde tidligere tenkt at det var mye plunder å få til dette, men det trenger ikke være skremmende mye arbeid. Jeg må rive gipsen i taket på teknisk rom for å komme inn i skråveggen. Forslaget er da å legge opp støvsugerrør (takk Arve) fra kinorommet (bak racket) og ned i teknisk rom for å trekke kabler opp og ned i. Og så la kablene gå videre i vanlig åpen forlagt plastkanal i teknisk rom.

Jeg har da to alternativer på plassering av et eventuelt rack. Enten henge et rack oppunder taket (A). Det gir korteste ledningsføring og holder gulvarealet åpent for annet bruk (=lagring). Men det er noe herk å henge opp en forsterker i et rack over hodet. Dessuten blir det ofte varmest i taket kontra ved gulvet. Anslår ledningsavstanden fra racket i teknisk rom til racket i kinorom til å være ca. 4 meter.

Alternativ (B) er å sette racket på gulvet under ventilasjonsaggregatet. Det gir den enkleste løsningen, gir bedre kjøling, men gir både noe lengre høyttalerledninger og det tar opp gulvareal. Anslår ledningsavstand rack til rack å være ca 7 meter.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150624-0001-ed-av-jpg

Rommet har ingen form for kjøling, selv om det paradoksalt nok ventilasjonsaggregatet er plassert her. Bare med NAS-en som står her inne, så kan det bli litt varmt, slik at rommet må kjøles. Rommet er plassert på yttervegg, slik at det å hente friskluft til kjøling vil være enkelt.

Hva ville dere gjort i forhold til kjøling? 1. Koble dere inn på ventilasjonsaggregatet og gjenvinne varmen, 2. Hente friskluft ute, 3. Trekke ut varmen, 4. Simpel ventil?
    Sist endret av Midas; 06-24-2015 kl 22:20
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville dere gjort i forhold til kjøling? 1. Koble dere inn på ventilasjonsaggregatet og gjenvinne varmen, 2. Hente friskluft ute, 3. Trekke ut varmen, 4. Simpel ventil?
    Jeg ville antakelig prøvd å gjenvinne varmen, kanskje med en ventil inn nede ved gulv, og avtrekk i tak (hvis anlegget ditt har god nok kapasitet). Forsterkerne ville jeg ha plassert på et rack ved gulvet, satt slik at det kan trekkes frem for å gjøre det enklere å kable. Frisklufta kan jo ledes bort til PA-forsterkerfrontene, slik at disse blir kjølt. Så går den varme luften til taket og kan gjenvinnes. Eller bare kjøres ut. Da bør avtrekksvifta stå i taket. Nede er det nok med en ventil (som kan lukkes), og slange bort til forstekere.

Hvor stor kapasitet er det på avsug til balansert ventilasjon (ventilasjonsaggregatet) hos deg? Det er ikke sikkert at det drar nok luft, det må det gjøre for at dette skal virke. Spesielt hvis du skal ha inn flere forsterkere her. Dan prøvde flere vifter før han gikk for en Systemair-vifte, opplegget hos han kan minne om ditt. Nå har han da også to Itecker og en åttekanals DCI, så det blir jo produsert mye varme...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på jakt etter en (rimelig og) god prosessor/EQ som kan jobbe i 20-30Hz-området.

Jeg bruker Anti-mode 8033-SII i kinoen. Denne fungerer fortreffelig for å få bedre kontroll på en del av "problemtonene" i rommet. Det jeg ønsker er å legge på 2dB boost på ca 20-30Hz, for å gi den lille ekstra fysikken på film.

Anti-moden har en operasjon der kan booste enkelte frekvenser i bunn, som er det jeg ønsker. Men, problemet er at den booster hele 8dB(!) på valgt frekvens og den demper samtidig resten av subben med 3dB, og da blir det for mye boost og for lite av resten av subben.

Yamaha receivere og preproer er ikke i stand til å gå lavt nok i sine PEQ-filter. Det er heller ikke SVS SB13-Ultraene heller. Begge stopper på omtrent 30Hz. Og når yamaha, anti-moden eller svs ikke strekker til, blir jeg nødt til å sette en ny boks inn i lydkjeden

Denne er nok fin: DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core, men den er så alt for dyr.

Jeg vurderer denne: MiniDSP 2x4 | miniDSP, muligens den balanserte utgaven.

Noen andre som har erfaring med andre prosessorer?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på jakt etter en (rimelig og) god prosessor/EQ som kan jobbe i 20-30Hz-området.

Jeg bruker Anti-mode 8033-SII i kinoen. Denne fungerer fortreffelig for å få bedre kontroll på en del av "problemtonene" i rommet. Det jeg ønsker er å legge på 2dB boost på ca 20-30Hz, for å gi den lille ekstra fysikken på film.

Anti-moden har en operasjon der kan booste enkelte frekvenser i bunn, som er det jeg ønsker. Men, problemet er at den booster hele 8dB(!) på valgt frekvens og den demper samtidig resten av subben med 3dB, og da blir det for mye boost og for lite av resten av subben.

Yamaha receivere og preproer er ikke i stand til å gå lavt nok i sine PEQ-filter. Det er heller ikke SVS SB13-Ultraene heller. Begge stopper på omtrent 30Hz. Og når yamaha, anti-moden eller svs ikke strekker til, blir jeg nødt til å sette en ny boks inn i lydkjeden

Denne er nok fin: DSPeaker-Anti-Mode 2.0 Dual Core, men den er så alt for dyr.

Jeg vurderer denne: MiniDSP 2x4 | miniDSP, muligens den balanserte utgaven.

Noen andre som har erfaring med andre prosessorer?
    Jeg bruker minidsp'n du linker til , og den fungerer utmerket hos meg.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av maksvolum fra subbene

Dagens eksperiment: Hvor høyt volum klarer jeg å få fra SB13-Ultraene? Klarer jeg å få referansenivå?

SB13-Ultra har innebygged kompressor, slik at når nivåene overskrider evnen til subben så begynner den å komprimere lyden. Det gjør det relativt enkelt (og trygt) å bare skru opp for å sjekke hvor høyt det kan gå.

Jeg tok da ett scan for hver 5 dB oppover i volum. Dersom kurveformen endrer seg, da klarer ikke subben mer.

Her er resultatet, etter kalibrering, dvs. anti-mode slått på. Merk at jeg kjører subben med deling på 80Hz, slik at det over ca 100Hz er uinteressant (og ikke spesielt pent).

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-subniv-er-kalibrert-jpg

Referansenivået er 85dBC i lytteposisjon med sub-cal pinknoise. Subbene henger med opp til MV +15 uten nevneverdig forringelse i lyden. På MV +20 hører man klipping (popping) og man ser begynnelsen til endret kurveform. På MV +25 låter det ikke pent.

Jeg ble nysgjerrig på klippingen, så jeg forsøkte samme runde, men da med antimode satt i bypass:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-subniv-er-ukalibrert-jpg

Da klipper det ikke lengre på MV +20, mens MV +25 låter like stygt. Jeg tror dette skyldet noe plussgain i antimoden som får subben til å overstyre på enkelte frekvenser når man kjører med kalibrering.

Konklusjon: Subbene har ikke nok styrke til å levere fullt referansenivå. Altså hvis kurvene over hadde klart minst MV +30, så hadde vi vært på referansenivå. MV +15 klarer de fint, som gir meg 100-105dBC (peak 110dBC) lydtrykk, som er mer enn nok i forhold til hva jeg vanligvis ser film på. Normalt ligger jeg 5-10dB under dette nivået.
    Sist endret av Midas; 10-09-2015 kl 18:07

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig test
    Kanskje jeg skulle teste mine jeg også..ble litt nysgjerrig nå
    Og da kjører du bare vanlige sinussveip i bassområdet , og skrur opp nivået litt etter litt ?

Og hvor langt unna subene sitter du ?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Artig test
    Kanskje jeg skulle teste mine jeg også..ble litt nysgjerrig nå
    Og da kjører du bare vanlige sinussveip i bassområdet , og skrur opp nivået litt etter litt ?

Og hvor langt unna subene sitter du ?
    Jeg setter MV slik at jeg får 85dBC volum i lytteposisjon når jeg kjører -30dB subcal pinknoise fra REW. Dette er da referanse dialognivå. Så sveiper jeg bare forløpende på -30dB, -25dB, -20dB, -15dB, -10dB i REW. Over dette må du justere opp på MV, +5, +10 (for ikke å få klipping internt i REW). Klarer du MV+10 på sveipet klarer du maksimalt subnivå fra LFE-sporet på film.

Jeg klarer fint å være tilstede i rommet selv om det rister og trøkker noe voldsomt -- fordi vi er ikke så følsomme for subfrevenser. Men jeg blir ikke med på samme test på fulltonesveip hos f.eks. Arve uten hørselsvern!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter MV slik at jeg får 85dBC volum i lytteposisjon når jeg kjører -30dB subcal pinknoise fra REW. Dette er da referanse dialognivå. Så sveiper jeg bare forløpende på -30dB, -25dB, -20dB, -15dB, -10dB i REW. Over dette må du justere opp på MV, +5, +10 (for ikke å få klipping internt i REW). Klarer du MV+10 på sveipet klarer du maksimalt subnivå fra LFE-sporet på film.

Jeg klarer fint å være tilstede i rommet selv om det rister og trøkker noe voldsomt -- fordi vi er ikke så følsomme for subfrevenser. Men jeg blir ikke med på samme test på fulltonesveip hos f.eks. Arve uten hørselsvern!
    Ok , skjønner.
    Må testes en dag
    Regner med det buldrer litt ja . Men de fleste suber har vel en innebygd "kompressor" som beskytter dem mot slike "tester"...?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ok , skjønner.
    Må testes en dag
    Regner med det buldrer litt ja . Men de fleste suber har vel en innebygd "kompressor" som beskytter dem mot slike "tester"...?
    Det vet jeg ikke. Jeg vet SVS har det på alle sine, men jeg tror jeg ville sjekket det opp. Det smeller ganske stygt hvis man bunner elementet for å si det sånn.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke. Jeg vet SVS har det på alle sine, men jeg tror jeg ville sjekket det opp. Det smeller ganske stygt hvis man bunner elementet for å si det sånn.
    Sjekket manualen nå , og det ser ut til at det er en slik krets på XTZ'ene også....

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-image-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, var det meg du mente?? Har ikke prøvd dette selv, må kanskje gjøre et forsøk da...
    Tar du turen nedover snart skal du gjerne få låne hørselsvern

Side 19 av 23 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •