Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 446
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bassrefleksen bak er ikke så farlig med. Jeg kommer til å plugge dem med skumpluggen som følger med høyttalerene. Høyttaleren blir uansett delt lengre oppe i frekvens, så det er i praksis ikke et problem.

Men festet er det verre med. Jeg har ingen problemer med å åpne opp porten/terminalen bak og sette i bolt dersom det er nødvendig for å få sterkt nok feste.

Det slo meg et halvt øyeblikk her at jeg kunne vel nesten også ha bygd nye tilpassede kasser (med samme volum) og brukt elementene m/ delefilter, dersom disse blir for klumpete og upraktiske i taket.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,936
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig spennende å se hva du finner ut av i påska. Testing av PA-forsterkere kan gi overraskelser! Den største ulempen er støy, men kan man plassere de i et tilstøtende rom spiller jo ikke det noen rolle. Hvilke forsterkere vil du prøve ut?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjekt nr 2 - Dempetiltak av 1. refleksjoner

Done! Svært fornøyd med resultatet, både estetisk og lydmessig.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150521-8709-av-jpg

Dempeplatene er 50mm Rockfon Industrial Opal (hvit) som er montert på 48mm lekter. Lektene gjør at dempeplatene blir mer effektive (mer lavfrekvent). På selve lektene har jeg montert opp RGBW led-strips for å skape et effektlys.

Jeg har lånt inspirasjon/kopiert løsningen fra Dans Big Miles hjemmekino. Jeg har gått rimelig lenge å undret på hvordan jeg kan få opp godt med demping og allikevel la det se pent ut estetisk sett. Og Dan hadde funnet løsningen! Det er kankje ikke den teknisk beste løsningen, 100mm rockfon med 200mm luft hadde vært bedre, men i dette tilfelle får teknisk best få lide for estetisk pent.

Lydmessig har jeg fått et helt nytt rom! Det er utrolig hvor mye dette hadde å si på klarheten i anlegget. Lydbildet har åpnet seg opp og rommet tåler mye mer volum nå enn det gjorde før. Dynamikken er merkbart bedre, og stereo-imagingen (bildet?) er klart forbedret. Tørt og godt, men ikke så tørt at man blir tørst. Jeg må kjøre ny kalibrering på anlegget, fordi de gamle EQ-innstillingene fungerer ikke med den nye dempingen. Derfor kjører jeg alt i through og uten noen form for EQ (som i seg selv er et komplement til både rom og høyttalere). Blir spennende å se hva REW målinger vil vise.

Rommet var litt klangfullt i mid-high (1k-3k) før, og denne dempingen har fjernet alt dette. Dempingen roer rommet på veldig balansert måte, uten å bli for tungt. Man kan ense litt til romnoder i 100-200 Hz hvis man tar i, slik man gjerne får med godt dempede rom. Men ikke så mye at det sjenerer. Fordi det ikke er demping over lytteposisjon, er det fortsatt mulig å sitte å snakke i sofa uten at det føles tungt og dempet.

Lyden fra L har blitt betydelig forbedret, siden refleksjonene fra skråtaket er kraftig redusert. Det merkes allikevel fordi jeg må spille 1dB høyere i L fordi dempeplatene på skråtaket spiser relativt mer lyd enn de i taket for R.

Byggebeskrivelse:

Det aller første var å finne alle refleksjonspunktene for å avgjøre hvor platene skulle dekke. Som man kan se i tråd #66, http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1977133, så brukte jeg speilmetoden for å finne refleksjonspunktene.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150328-0009-av-jpg

Når platepasseringen var bestemt, kunne jeg henge opp lektene. Siden platene skal henges opp med med ca 10mm åpning mellom dempleplatene er lektene "åpnet" opp slik at man ikke skal kunne se lektene i åpenrommet mellom platene.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150331-0003-av-jpg

Dempeplatene i Opal har en fin hvittone, selv om den ikke er helt perfekt hvit, passer de i hvit himling. Men sidene var mer gule, og derfor ble disse malt. Jeg brukte helt vanlig plastmaling. På grunn av isoalsjonen, suger platene noe helt vanvittig med maling. Malingen tetter sidene, noe som nok ikke er optimalt akustisk sett, men alternativet er en treramme, som er tettere. Resultatet ble mye penere. Kantene blir ikke perfekt hvite og noe av isolasjonens struktur viser fortsatt igjennom.

Her er bilde av sidene før maling. Har dessverre ikke noe etter bilde.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150328-0001-av-jpg

På lektene er det montert opp RGBW led strips, dvs. led med rødt, grønt, blå og varm-hvit lysdioder. Selv om RGB sammen kan lage hvit, så gir det ikke på langt nært det pene lyset man får i fra rene hvite lysdioder. Ved å velge varmhvit, så kan man lage en naturlig varm hvitfarge, i tillegg til farget lys. led-stripsen fant jeg (tilfeldig) på ebay til en svært så lav pris. De kommer i ruller med 5m strips og med tape på baksiden.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150502-0005-av-jpg

Å skaffe led-strips er én ting, men man må også tenke på hvordan det skal drives. Mitt mål var å styre LED-stripsen fra en Raspberry Pi controller jeg har på en eller annen måten. Jeg endte opp med en 4-kanals DMX LED stripskontroller fordi den var sterk nok til å drive alle kanalene og den lengden jeg skulle ha. DMX er en metode som brukes for å styre lys på profesjonelle scener. Jeg fikk tak i en USB-adapter til DMX, som hadde ferdig software til Raspberry Pi. Alt kjøpt svært billig på ebay. (Jeg kan legge ut handleliste dersom noen skulle være interessert.)

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150422-0004-av-jpg

Her er led-stripsen festet på lektene

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150516-0012-av-jpg

Måtte lodde på styresignalet, så det var litt plunder.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150516-0009-av-jpg

Men kontrolleren med skrukontakter var helt kurant.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150521-8690-av-jpg

Kontrolleren kan drives med 5-24V DC. LED-stripsen jeg har brukt var 24V. Jeg vurderte å legge powersuppliet oppå dempeplatene, men på full effekt, blir suppliet ganske varmt. Siden powersuppliet også er kinaræl kjøpt på ebay, stoler jeg ikke nok på det til at jeg tør å kle det inne. Derfor har jeg også satt på et fjernstyrt rele på 230V slik at når jeg slår av lyset i kinoen, så blir strømforsyningen spenningsløs.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150521-8691-av-jpg

Her er platene hengt opp!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150521-8702-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150521-8703-av-jpg

...med mulighet til å variere hvor mye man vil på farge og lysstyrke.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150521-8709-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150522-8710-av-jpg Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150522-8711-av-jpg Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150522-8712-av-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig.

Hvis dette låter like bra som det ser ut (og det har du vel mer enn antydet), så tenker jeg du har munnvikene ganske nærme ørene om dagen.

Det er et flott rom du har laget deg.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,583
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo meget stilig
    Har vært inne på tanken om å gjøre noe lignende selv , så dette var flott å lese om.
    Og det beste av alt er jo selvsagt hvis det er så positivt lyden som du sier , og jeg har vel ingen grunn til å tvile på dine uttalelser

Blir moro og se målingene etter dett tiltaket , så ikke hold oss på pinebenken for lenge
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne løsningen har jeg også tenkt å bruke i min kino, men da med sorte plater som jeg kommer til å kle med høyttaler stoff. Hadde vært flott om du kunne sende LED handlelisten din på PM eller postet den i tråden din.
    Gratulere med en veldig flott kino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,936
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble kjempebra, Svein! Morsomt at resultatet også ble et nesten nytt rom. Det viser at med relativt enkle midler kan man få en særdeles bra oppgradering på lyd.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt!
    Tror jeg må invitere meg på demo til høsten en gang når jeg flytter til området ditt!
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode ord alle sammen.

Sitat Opprinnelig postet av Skåra Vis post
    Ikke dumt!
    Tror jeg må invitere meg på demo til høsten en gang når jeg flytter til området ditt!
    Du er hjertelig velkommen på demo. Ta kontakt når det nærmer seg.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Dette ble kjempebra, Svein! Morsomt at resultatet også ble et nesten nytt rom. Det viser at med relativt enkle midler kan man få en særdeles bra oppgradering på lyd.
    Ja! Er også takknemlig for inspirasjonen på løsningen fra Dans rom, så du må hilse og takke ham for det.

Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Denne løsningen har jeg også tenkt å bruke i min kino, men da med sorte plater som jeg kommer til å kle med høyttaler stoff. Hadde vært flott om du kunne sende LED handlelisten din på PM eller postet den i tråden din.
    Gratulere med en veldig flott kino
    Tusen takk.

Løsning for LEDlys:

Her er listen over delene jeg har kjøpt for LED-løsningen:

Et par kommentarer:

Koblingen for styringen er Raspberry Pi -> USB-DMX adapter -> Dimmer -> Ledstrips. På strømsiden er det 230V -> Av/på bryter -> 24V power -> Dimmer -> Ledstrips.

Merk at løsningen jeg har valgt så styrer jeg alt fra et egenprogrammert system på en Raspberry Pi. Jeg bruker DMX som er industristandard for dimming i scenesammenheng, og jeg styrer dette igjennom et program som heter Open Lighting Architecture, https://www.openlighting.org/. Det er altså ingen off-the-shelf løsning med dette oppsettet. Det finnes nok andre løsninger, men denne fungerte for meg, så da ble den valgt.

Dimmeren har en stor ulempe ved at den blinker max et kort øyeblikk på alle LEDS når den slåes på. Jeg løser dette ved at jeg slår på strømmen når jeg går inn i rommet med "alt på bryteren", men ikke slår av strømmen før jeg trykker på "alt av". Jeg slår ikke av strømmen når jeg går i svart for å se film, bare setter 0 på alle LEDs.

Dimmeren flimrer også på helt nederste dimmenivå. Min teori er at det skyldes at jeg har lengre ledninger (>1m) fra powersuppliet og frem til dimmer. Da nederste nivå krever rask av og påslag av LEDene, så krever det et svært raskt powersupply. Ledningene motvirker den raske dimmingen på grunn av induktansen og resultatet blir at LEDene flimrer.

LED stripsen viste seg å være 24V, ikke 12V som jeg trodde, så det må man være oppmerksom på når man bestiller powersupply. LED stipsen selges i lengder på 5m, og det er lengste lengde man kan ha på grunn av spenningsfallet i ledningene. Jeg har totalt ca 9m strips, og jeg koblet alt i en Y hvor det går 4.5m strips i hver retning. Strømforbruket er 3A på hvit (*24V = 72W!), og ca. 1A per fargekanal.

Av/på bryteren fra Nexa har jeg kun fordi jeg ikke tør ha 24V powersuppliet stående på hele døgnet. Når jeg trykker "Alt AV" så skrur den av strømmen til 24V suppliet

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig tøft, spennende og inspirerende, Midas. Herlig å ha så mange kreative idéer å hente inspirasjon fra når man selv skal til en gang.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke ferdig med innstillingen av høyttalerene, så jeg kommer ikke ut plot av frekvens og vannfall helt enda, dessverre. Men for å ha noe å vise til de nysgjerrige, kan jeg her vise et par plot som viser de akustiske forbedringene i rommet:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-impulse_c_before-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-impulse_c_after-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-impulse_c_both-jpg

Ut fra tidligere simuleringer, hadde jeg forventinger om at tiltaket skulle forbedre ned til 500-600 Hz, men målingene viser ganske tydelig at de tar helt i 200 Hz.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-impulse_c_t30-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,583
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske tydelige forskjeller her ja - blir moro og se resten også
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en hyggelig kveld i går
    Veldig interesant å se dine løsninger og ikke minst å diskutere lyd / akustikk med noen som har dette som bi-jobb

Jeg har den senere tid kun vært på Demo i dedikerte kino rom, så det var gøy å se at et rom som blir brukt til andre ting en film også kan fungere veldig bra. Det er klart at hvitt tak gjør noe med lys kontrollen men jeg kan ikke si at det sjenerende noe særlig. Lydmessig så har du etter min mening fått mye ut av rommet og jeg vil tro at når du får Atmos oppe å går så vil det bli veldig bra. Led lysene over dempeplatene i taket ga et veldig stilig lys og jeg kommer til å bruke samme type løsning i min kino.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjekt 1 - Teste PA amper

Siden jeg også driver med PA, så fant vi ut i vår lille filmklubb (som består av lydmenn) at vi hadde lyst å teste et par PA-amper opp mot hverandre og mot min midt-på-treet Yamaha receiver. Bare for gøy, men like mye for å faktisk høre hvor store forskjeller det er. Så vi drasset da opp to tunge rack med amper fra touring opp i loftstua. Så her er vi i gang:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20150519-0004-av-2-jpg

Testen er gjort i 2.0 stereo. Og kun ett ledningspar til frontene. For å få hele dybden på forsterkeren, valgte vi å kjøre uten SVS subbene, og kjøre frontene i fulltone. Det ikke minst for å gi ampene iallefall bittelitt last med mine små mygger kalt høyttalere. Høyttalerene er testet med musikk i FLAC-format. All EQ-prosessering/romkorrigering er slått av og kjørte flatt ut til høyttalerene. Signalet til PA-forsterkerene er hentet fra pre-out på receiveren.

Yamaha RX-A1020 receiver

Forsterkeren er midt på treet i yamahas utvalg av modeller. 110W med 2 kanaler drevet. Det er det helt klare begrensninger på hva den klarer å levere under stress. Den henger godt med -- vi lydfolk koser oss med god trøkk i hjemmekinoen fra denne, men jeg merker at den blir litt tannløs når den presses hardt. Jeg har gjort meg to erfaringer:

1. Forsterkeren låter bedre når den ikke driver høyttalerene fulltone. Dersom den må drive fulltone, blir det fort litt tøft og den begynner å begrense lyden tidligere enn dersom den kun driver høyttalere i small (jeg har 80Hz). Det er det jo fornuft i, fordi mesteparten av energien ligger i bunnregisteret.

2. Bi-amping har absolutt hensikt, selv på receivere! Mange mener at bi-amping ikke har noe for seg i en receiver på grunn av felles og ofte underdimensjonert strømforsyning. Men det fikk jeg erfare var feil! Under hard last med kun én HT-ledning, kunne vi fint høre når bassen begynte å folde seg inn i diskanten. Dersom vi koblet bi-amping, kunne receiveren kjøres betydelig hardere før vi hørte at ampen gav etter, og da med en helt annen måte å bryte opp lyden på.

QSC PLX3602

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-plx3602-png

Dette er testens rimeligste forsterker, veil 15500,- + mva. 2x725W i 8 ohm, klasse H. Ikke overraskende, så hadde denne klart mer power enn min receiver. (Noe annet hadde vært en stor skuffelse.) Men Yamahaen har bedre finesse enn denne forsterkeren. I et oppsett med small høyttalere og moderat lydnivå, ville jeg valgt yamahaen foran PLX. PLX har bedre og tettere kontroll av bassen og lomid, noe jeg tror skyldes styrkeforskjellen mellom disse ampene.

QSC PL380

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-pl380-png

Dette er en suveren forsterker, som jeg har god erfaring med live. Veil 23500,- + mva, 2x1500W, klasse D. Det var et stort hopp opp i ytelse og kvalitet. Spruten og attacken i musikken var som i en helt annen liga. Det var så mye mer å ta i, og høyttalerene våknet til liv på en måte jeg aldri har hørt før. Frempå og aggressiv, uten å bli hard. Meget fin lyd.

Powersoft X4

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-powerlight_x4-png

Kveldens råtass! Veil 77000,-+mva (!), Kun 1U høy, 4 kanaler 1600W. Klarer å levere opp til 5200W i 2 ohm per kanal, og krever 32A 3-fase for å yte max! Dette er en helt ny, toppmoderne forsterker som brukes til å drive større line-arrays. Helt totalt overkill hos meg, men nå hadde det seg slik at den var på test denne uken og da fikk jeg muligheten til å teste hjemme også.

Det var like imponerende å høre lyden av denne. Fylden og styrken opplevdes ganske lik som PL380, men toppregisteret var langt mer oppløst og detaljert enn noen av de foregående forsterkerne. Det var både smekk i diskanten såvel som fin og god luft. Helt rått!

Konklusjon

Dette var utrolig moro! Helt tullete i grunn å sammenligne en PA-forsterker med en receiver, fordi det er ikke i nærheten sammenlignbart. Men det gjør samme jobben, så sluttresultatet er sammenlignbart.

Det var som forventet en helt annen verden å drive høyttalerene med en PA-forsterker. Man får veldig god kontroll på lyden, og det rydder opp i lydbildet, spesielt på høyere lydtrykk og i dynamiske situasjoner. Smell, slag, anslag blir mye mer markerte og får en snert over seg som flates ut i receiverforsterkeren. Bassen blir mer presis og får bedre kontroll. Dette er forøvrig det samme jeg erfarte når jeg fikk inn SVSene som har 1000W amper hver. Selv om man har en romnode som henger, så merker man at forsterkeren "holder igjen" rommet mye bedre på disse frekvensene.

Vi hadde kanskje forventet problemer med støy i lyden og ikke så fin lyd siden forsterkerene får så lite last, men det var det ingen antydninger til. På powersoften hørte vi at toppregisteret ble åpnet opp. Jeg har lenge syns B&W-ene mine er litt slappe i diskanten, og har (iallefall på film) følt behov for å gaine 0.5-1dB i 10kHz og oppover. Så man kan åpenbart "fikse" toppen ved å velge riktig forsterker.

Jeg har bestemt meg for at jeg skal få et oppsett med dedikert forsterker. På grunn av støy og varme er jeg ikke helt solgt på ideen om å kjøre PA-forsterkere enda.

Jeg gjør meg et par betraktninger i etterkant av denne testen. Jeg undres på hvor store forskjeller det er i kreftene i samme receiverfamilie. Hvor stort hopp er det lydmessig fra 1040 -> 2040 -> 3040? Samme gjelder hvor mye forskjell er det i prepro-oppsettet mellom 3030 og CX-A5000. Jeg lurer også på hvor store forskjeller det er mellom "HiFi-forsterkere" (hater det begrepet egentlig) og PA-forsterkere. Eller kanskje mer relevant, hvor stort hopp er det å gå fra en receiver-basert forsterker til en dedikert forsterker?
    Sist endret av Midas; 06-16-2015 kl 11:24

15. Liker sirant, BEF har likt denne posten
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare legger til her at du snakker om Bi-amping, ikke Bi-wire. Sånn at det ikke er til forvirring for andre. Bi-Wiring er 2 kabler fra samme kanal til hver høyttaler.

Uansett en morsom test. Jeg mener selv man ikke skal undervurdere PA-forsterkere. Bruker dette selv i mitt oppsett og er meget fornøyd med lydkvaliteten på det. Selvom det muligens er noe å hente litt i toppen og mid på konstruksjoner med ultralav forvrengning, som f.eks Hypex Ncore. Hittil har min I-tech banket det av "hifi" forsterkere som har vært innom.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test

Har selv hatt B&W 604S3 der jeg har bi-ampet frontene, det vil si, brukt 4 kanaler fra Emotiva XPA-5.
    Det ga en utrolig løft i lyden, både diskant / mellomtone og bass.
    Mer rytmisk med kontroll på elementene spesielt når man drar på litt. - virkelig gøy

Har sett noen tester iht PA forsterkere og forvregning vs frekvens og er ikke alle PA forsterkere som gjør det godt i frekvensområdene over mellomtone når de blir god belastet.

De PA forsterkerene jeg bruker blir hovedsakelig brukt til frekvenser under 120Hz og brukes kun på bassmoduler og subber.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje ikke så relevant i denne testen, men spørs om det mangler en god del effekt her. yamaha har jo lenge hatt rykte på seg for en svak pre del.

3602 klarer seg, mens pl380 har en gain velger som går fra 5.27V til 2.76V. kritisk at den er stilt på 32db.
    powersoft oppgir ikke spenningsfølsomhet. med så mye effekt krever det nok betydelig mer enn en typisk receiver gir.
    impedans er 10kohm for QSC, yamaha 1.2kohm ut? ikke så gale, men kjapp test av en annen preamp hadde nok gjort seg tror e

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,816
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Bare legger til her at du snakker om Bi-amping, ikke Bi-wire. Sånn at det ikke er til forvirring for andre. Bi-Wiring er 2 kabler fra samme kanal til hver høyttaler.

Uansett en morsom test. Jeg mener selv man ikke skal undervurdere PA-forsterkere. Bruker dette selv i mitt oppsett og er meget fornøyd med lydkvaliteten på det. Selvom det muligens er noe å hente litt i toppen og mid på konstruksjoner med ultralav forvrengning, som f.eks Hypex Ncore. Hittil har min I-tech banket det av "hifi" forsterkere som har vært innom.
    Takk. Ja, selvfølgelig. Jeg har endret teksten til bi-amp. Takk. Ble visst litt sent i går.

Jeg har lenge luktet på Ncore forsterkerene. De virker bra på papiret, men jeg har ikke fått sjansen til å høre eller prøve dem enda. På den andre siden, selv om jeg har bygd en del forsterkere opp igjennom tidene, så vet jeg ikke om jeg gidder gå løs på et DIY prosjekt -- selv om det her kun her er snakk om å sette sammen kretskort i et kabinett.

Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Flott test

Har selv hatt B&W 604S3 der jeg har bi-ampet frontene, det vil si, brukt 4 kanaler fra Emotiva XPA-5.
    Det ga en utrolig løft i lyden, både diskant / mellomtone og bass.
    Mer rytmisk med kontroll på elementene spesielt når man drar på litt. - virkelig gøy

Har sett noen tester iht PA forsterkere og forvregning vs frekvens og er ikke alle PA forsterkere som gjør det godt i frekvensområdene over mellomtone når de blir god belastet.

De PA forsterkerene jeg bruker blir hovedsakelig brukt til frekvenser under 120Hz og brukes kun på bassmoduler og subber.
    Takk. Ja, dette var virkelig gøy.

Som sagt, så var ikke klangen i PLX3602 bedre enn receiverens forsterker, så det er helt åpenbart at i PA-verdenen (som ellers) er det også en pris-kvalitet relasjon.

Har du erfaring med Yamaha? Jeg er nysgjerrig på hvordan emotiva sitter i forhold til yamaha (når den drives fra yamaha).

Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    kanskje ikke så relevant i denne testen, men spørs om det mangler en god del effekt her. yamaha har jo lenge hatt rykte på seg for en svak pre del.

3602 klarer seg, mens pl380 har en gain velger som går fra 5.27V til 2.76V. kritisk at den er stilt på 32db.
    powersoft oppgir ikke spenningsfølsomhet. med så mye effekt krever det nok betydelig mer enn en typisk receiver gir.
    impedans er 10kohm for QSC, yamaha 1.2kohm ut? ikke så gale, men kjapp test av en annen preamp hadde nok gjort seg tror e
    Ja, vi diskuterte gainstrukturen en del og var spente på om det var nok spenning i et ubalansert, commercial-nivå signal. Vi vurderte å bruke en EAW UX8800 prosessor i mellom yamahaen og ampen for å få nok gain, men det viste seg at vi hadde nok. Siden forsterkerene har ulik gain, måtte vi bruke main volumpot og/eller inngangsprosessor til å sette volum slik at vi kunne AB-teste med samme nivå. Det er klart at dette ikke er optimalt, og at vi da muligens mister litt power og kapasistet. Jeg tenker at vi belaster nesten ikke ampene i det hele tatt med dette oppsettet, så det spiller mindre rolle. Vi hadde iallefall ingen problemer med å få nok volum og trøkk.

Yamaha er 1.2kohm ut ja. powersoft er vel 20kohm inn, så jeg innbiller meg at det er nok inn mot ut forhold i impedansen.

Når du sier svak pre, så mener du impedansen til driveren på pre-out? Eller mener du også av det er lav spenning også?

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvilsom konklusjon du har uten vitenskapelige fakta om signal nivåer, hvor høyt spilles det?

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Konklusjon

Helt tullete i grunn å sammenligne en PA-forsterker med en receiver, fordi det er ikke i nærheten sammenlignbart. Men det gjør samme jobben, så sluttresultatet er sammenlignbart.

Det var som forventet en helt annen verden å drive høyttalerene med en PA-forsterker. Man får veldig god kontroll på lyden, og det rydder opp i lydbildet, spesielt på høyere lydtrykk og i dynamiske situasjoner. Smell, slag, anslag blir mye mer markerte og får en snert over seg
    Jeg har hørt lignende lyder som ovenstående fra høyttaler som vrenger av for mye påtrykt effekt, også har jeg hørt lignende ved oppgradering av glatt lytter i PSU.

Jeg har også gjort lignende test, men litt sterkere vitenskapelig hurtig test bla. med Tool Rosetta stoned som test låt fra samme kilde med øyeblikkelig svitsj mellom to forsterkere; 25watter "Godkjent Hi-Fi kvalitet" & en 150 watt forsterker "Godkjent Hi-Fi kvalitet", og da har jeg nivåjustert etter hørsel & deretter AB testet med 3 dB stepp oppover helt til forskjellige høyttalere med forskjellig effekt spiller for høyt for mine ørers komfortsone og da er det rett og slett ingen særlige merkbare forskjeller å høre, men på lavere volum var 25watteren litt glattere i lyden som sikkert skyldes en nylig oppgradering av glatte lytter i PSU.

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Konklusjon

Jeg har bestemt meg for at jeg skal få et oppsett med dedikert forsterker.

Eller kanskje mer relevant, hvor stort hopp er det å gå fra en receiver-basert forsterker til en dedikert forsterker?
    Så jeg vil konkludere med dine ovenstående teorier, at du sannsynligvis har et stort forbedringspotensial med en ekte Hi-Fi forsterker dersom du da hører forskjell på PA & "Godkjent Hi-Fi kvalitet".

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,936
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende test du har kjørt, Svein! Tøff sak den der minste tassen, så ihvertfall farlig skarp ut!
    Erfaringen min med rimeligere PA-forsterkere er at de som regel passer best til å drive basser eller subber. Men man skal ikke langt opp i pris før de er flotte til all slags bruk. Tror nok at på PA er det lettere å få mer kvalitet for desto dyrere ampene blir. Selfølgelig finnes det unntak her også, men PA virker mer "ærlig" i forhold til kvalitet og pris.

Ordet HIFI er etter min mening oppbrukt og er altfor mye styrt av subjektiv smak og synsing. Jeg har hørt flere si at HIFI låter tynt, uten bass, og ikke slik det var "før i tida". Helt enig med Thohaug at Itech banker det meste av såkalte HIFI-forsterkere, det har det gjort hos meg også. Kommer nok ikke til å kjøre på annet enn PA-forsterkere (touring og installasjon) hos meg fremover.

Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •