Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 16 av 23 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 446
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post

Hvordan ordner du powerkabler i et slikt utlegg? Jeg tilpasser de fleste kabler til rett lengde, f.eks. HT-kabler, subkabler, nettverkskabler. Men powerkabler er ofte milevis for lange, og stive og ender ofte opp i stor stygg vas. Jeg vet det er mulig å lage egne, men de stikkontaktene man kan montere selv er ikke pene og ser ut som de er fra 1940.
    På Atmos-kinoen vår er powerkablene bare buntet sammen (riktignok i små bunter) ved siden av rackskapet, før de går inn i støpslene på veggen. Godt spørsmål, egentlig, for jeg har heller ikke lyst på verken dyre hi-tech, eller store og stygge stikkontakter ved forkorting av standardkablene.
    Er det en rett måte å bunte ledningene på? kan man bare kveile dem rundt og stripse, eller bør man gå frem og tilbake, for så og stripse? Har lest noe om at en slik kveil kan ha negativ effekt på lydkabler. I tillegg kan de jo bli varme hvis det går mye strøm gjennom dem...
    Hvordan gjør proffene dette?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    På Atmos-kinoen vår er powerkablene bare buntet sammen (riktignok i små bunter) ved siden av rackskapet, før de går inn i støpslene på veggen. Godt spørsmål, egentlig, for jeg har heller ikke lyst på verken dyre hi-tech, eller store og stygge stikkontakter ved forkorting av standardkablene.
    Er det en rett måte å bunte ledningene på? kan man bare kveile dem rundt og stripse, eller bør man gå frem og tilbake, for så og stripse? Har lest noe om at en slik kveil kan ha negativ effekt på lydkabler. I tillegg kan de jo bli varme hvis det går mye strøm gjennom dem...
    Hvordan gjør proffene dette?

Hei

Jeg er ikke proff, men hvis det er snakk om kabler som kan trekkes ut av apparat. Så har jeg gjort som på bilde. Disse kontaktene er kjøpt på ebay mens kablene er skjerma industrikabel. Synes selv det ikke ser så galt ut.

Gratulerer med ny subb forresten, tipper det spiller veldig bra Har selv hatt 4*pb ultra vet hva de kan sette i gang...

Mvh Jan Einar
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-20140428_235007-jpg  
    Sist endret av Karmann; 10-07-2014 kl 20:48

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Ser veldig ryddig ut! Har du ett bilde av stereobenken fra fremsiden også?
    Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8459-av-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjekt automasjon

Da skal jeg begynne på å ordne automasjon i kinorommet. Første trinn på dette er å styre belysningen. Jeg har falt ned på valget om å bruke Telldus Duo (nederst til venstre) til å styre enhetene fra en server, og så bruke Nexa sitt sortement på brytere og dimmere.

Målet er å styre alt, inklusive elektronikken slik at man kan med ett tastetrykk dimme lyset, skru på receiver, sette den i rette modus, skru på oppo, skru på prosjektor, osv.

Jeg planlegger å sette opp en liten server, f.eks. Raspberry Pi som jeg har koblet til Tellstick Duoen. På denne serveren skal jeg lage et program som kan lytte på tastetrykk på fjernkontrollen og/eller veggbryterene. Receiver kan fjernstyres igjennom nettverket, mens Oppo og Prosjektor kan fjernstyres igjennom RS232 serieport kommandoer.

Det tok meg ikke lang tid å få programvaren opp å kjøre for å styre dimmeren fra PCen, så det var enklere enn jeg trodde. Men det var vanskeligere enn forventet å lese ut status fra fjernkontrollene og knappene på grunn av måten Z-wave er bygd opp. Men med et egenlaget program på PCen så skal det heller ikke være noe problem.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8460-av-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende Bruker selv Nexa Remote Control for på to kurser, fungerer knirkefritt. (1x hovedbelysning og 1x LED.list bak sitteposisjon.)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Måling av lyddemping mot tilstøtende rom

I dag har jeg gjort noen enkle målinger på lyddempingen i rommet med SPL-meter. I helgen har vi hatt filmbonanza med en kompisgjeng, og vi har ikke akkurat vært snille med volumknappen. Ingen unger har noen gang våknet av lyden, selv om rommet ikke er spesielt godt dempet. Derfor hadde det hadde vært interessant å visst litt hvordan lyden sprer seg i huset.

Målingene:

• Referanse: I rommet i sweetspot 100dBC sub-cal pink-noise (fra subber) og 85dbA fra frontene (LR) med speaker pink-noise.
    • I gangen rett utenfor dør: Sub: -16dBC, Fronter: -21dBA
    • I naborom (gjesterom): Sub: -22dBC, Fronter: -41dBA
    • På badet (tilstøtende rett bak sub): Sub: -19dBC, Fronter: -45dBA
    • Gangen under kinorommet: Sub: -24dBC, Fronter: -35dBA
    • På kontoret under kino: Sub: -28dBC, Fronter: -49dBA

Konklusjonen er at døra til gangen lekker klart mest, spesielt i MF og HF. Men alle oppholdsrom har en dør til som lyden skal igjennom og da dempes den ytterligere. Jeg er veldig fornøyd med dempingen i gulvet nedover -- spesielt når jeg kun har 12 mm silencio + parkett og at subbene står rett på gulvet (m/medfølgende gummiføtter).

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått inn elektronikken jeg har tenkt å styre hjemmekinoen med: Et Raspberry Pi utviklingskort. Med denne skal jeg styre lyset (med TellStick Duo), Prosjektor (over RS232), Oppo (over RS232) og Receiver (over nettverket). Målet er å kunne skru på og av hele hjemmekinoen med ett tastetrykk. Jeg skal styre hjemmekinoen fra Nexa fjernkontroll samt fra en web-side for mer avanserte ting.

Pi-en var betydelig enklere å få opp enn tilsvarende kort jeg har vært borti før. Jeg har nå på plass både lysstyring og kommunikasjon med HW50 og Oppo.

Og ja, det datt visst en Chromecast oppi bestillingen :P Jeg må si meg meget fornøyd med denne. Jeg prøvde såvidt Netflix over Chromecast, og det kan virke som hakkingen er betydelig bedre på Chromecast (sammenlignet med f.eks. Oppo). HW50 er veldig følsom for hakking. Jeg ser at den fortsatt kjører 60fps ut fra Netflix.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8461-av-jpg

Kontrolleren passer fint inn bakerst i racket. Den styres hovedsaklig fra nett, men er også koblet til receiver via HDMI. Den styrer også Oppoen som man ser øverst i bildet. Jeg måtte pakke Tellsticken inn i papp fordi den gav en rimelig heftig blått lys hver gang den mottok en radiomelding fra fjernkontroller og temperatursensorer. Ikke greit for mørklagt kino.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8463-av-jpg

Det var ikke mange timers innsats med programmering for å få lysstyringen opp å kjøre. Jeg programmerer logikken selv i Python, og Raspbian (Debian basert Linux) har ferdig støtte for dette. Etterhvert skal jeg få på plass en web-side slik at jeg også skal kunne styre lyset/enhetene fra mobile plattformer.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8464-av-jpg

8. Takk MorJohan takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant prosjekt, noe jeg absolutt kan vurdere når logitechen tar kvelden.

Angående hakking på netflix synes jeg og ha fått det mye bedre etter jeg satte oppoen fra PAL til NTSC.
    Kanskje ikke spessielt jevnt men output gikk fra 50hz til 60hz fra oppoen, og de store "hoppene" i panorering er borte.

Leste at det kanskje også hadde noe om hva slags sone man tar netflix fra men jeg syntes det over fjøla har fungert bedre med NTSC enn PAL.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

10. Takk MorJohan takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GOD JUL!

Må alle sammen ha en riktig god Jul!

La oss håpe på mange harde pakker (gjerne fra oss selv) og mange timer i hjemmekinoene rundt i de norske hjem!

12. Takk MorJohan takket for denne posten
    Liker saar har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul ja
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig god jul til deg og dine også
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul!
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

16. Takk MorJohan takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul!
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

18. Takk MorJohan takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom hjemmekinoen din og tok en titt.
    Ryddig og pent oppsett du har. måten du hadde løst kabel-rotet ga inspirasjon!! Veldig pent å se på
    La igjen en score i samme slengen. Fortsat god jul! (Og jeg VET det er en hard pakke på vei i posten til meg selv, fra meg selv )

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utkast til ny kinoløsning

Nå er det min tur å drømme videre. Kona er for lengt lei at jeg ikke klarer å slå meg med ro med det jeg har... Og jeg gjør ikke det. Jeg har veldig lyst på en bedre surroundløsning med 7.2. Og 2.35:1 frister. Ja, for ikke å nevne Atmos...

Uansett har jeg nå tegnet litt i Sketchup og kommet frem til tegningene under.

Her er det lagt opp til 114" 2.25:1 lerret (B=265) som er en forbedring fra mitt 106" 16:9 (B=230). Lerretet er satt med 50 cm fra gulv til nederste kant av bildet. Det lurer jeg er for lavt. Burde være minst 55-60cm. Men det er et poeng å få lerretet så langt inn i skråtaket som mulig for å få nok avstand på første rad og ikke å miste så mye av gulvet i svinn. Jeg lurer på å kutte ut den sorte velur-rammen i lerretet og heller bygge mitt eget lerret, slik at jeg kan komme helt opp i skråtaket i toppen. Har aldri bygd lerretramme før men...

Avstand til første seterad er 2,9m og 4,3m til andre, så det høres bra ut.

Podiet er 1,4m x 2,1m x 0,26m. For det første lurer jeg på om det er stort nok. For det andre så er jeg bekymret for at man ikke kommer høyt nok opp. Siste bildet viser utsikten fra bakerste rad. Men podiet kan ikke være så høyt at man blir klint oppi prosjektoren og bakhøyttalere heller!

Nå som jeg har et utgangspunkt, har jeg planer om å ommøblere hele kinoen og prøve dette oppsettet! En viktig forutsetning for at jeg skal gjøre dette er at lyden fungerer, prosjektoren klarer å kaste bildet og at det ikke føles for trangt.

Kommentarer og erfaringer mottas med takk!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-kino_bak-png

Drømmen er Atmos med 7.2.4

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-kino_atmos-png

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-kino_side-png

Hmm... Auda!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-kino_utsikt-png
    Sist endret av Midas; 01-07-2015 kl 00:17

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,062
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut, men må du ha to rader med sitteplasser? Det binder deg veldig opp, men er kanskje for smalt til antall plasser du ønsker med en rad
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke, men i dag kan vi være 5 stykker (med to litt på siden). Min nye kino skal ikke ha mindre enn dette. Om dette kan løses på annet vis er nettopp dette jeg må finne ut når jeg tester oppsettet.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du vil få problemer med å se hele bildet fra bakerste rad. Har du vurdert å flytte lerret litt nærmere? Hvis du samtidig reduserer størrelsen noe og flytter det høyere opp, så kan det kanskje gå?

Men det ser i alle fall veldig bra ut.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Side 16 av 23 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •