Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 15 av 23 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 446
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med ny sub! Dette bør vel trøkke bra.

Ser forøvrig at du har plass til én til i høyden under skråtaket, ved siden av bokhyllehøyttalerne fra B&W....
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med enda en sub
    Ser frem til videre testing og inntrykk. Kommer vel målinger også ? Det er alltid moro
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny sub! Blir neppe den siste hvis du tar turen bortover snart, ser jo at besøk hos meg kan bli dyrt, hehe...
    Venter spent på målinger og evt ny plassering. Og ved stacking oppnår du vel mer trykk enn om de står hver for seg. Var det 3dB ekstra, husker ikke helt.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk, folkens. Ja, det er moro!

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Gratulerer med ny sub! Blir neppe den siste hvis du tar turen bortover snart, ser jo at besøk hos meg kan bli dyrt, hehe...
    Venter spent på målinger og evt ny plassering. Og ved stacking oppnår du vel mer trykk enn om de står hver for seg. Var det 3dB ekstra, husker ikke helt.
    Hehe, ja, det kan du si. Du skal ikke se bort fra at dersom Miles viser seg å være bra (noe jeg har store forventninger til), så skal du ikke se bort fra at det blir det med tid og stunder. Må nesten ha en dedikert kino for det da, så da blir det ikke i dette huset (og vi har ingen planer om å flytte per dags dato). Jeg har en plan for hva jeg vil gjøre fremover: 1) Nå med to subber kan jeg teste ut akustikken for å se om jeg skal bygge om til en "standard" kino i loftstua. 2) Dedikerte amper. 3) Ny receiver/prepro med atmos når det kommer.

Når det gjelder ombygging til standard kino, så kom jeg jo på en genial løsning mens jeg var hos deg på problemet med 2.35:1 vs 16:9 og HW50: I stedet for å tulle med dyre og lysstjelende anamorfiske linser, eller å måtte manuelt tulle med zooming og lensshift, hvorfor ikke bare kjøpe 2 stk HW50? En zoomet til 16:9, og en zoomet til 2.35:1 (konstant høyde). Billigere og beste kvalitet!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    hvorfor ikke bare kjøpe 2 stk HW50? En zoomet til 16:9, og en zoomet til 2.35:1 (konstant høyde). Billigere og beste kvalitet!
    Inte dumt
    Fin stack med SVS forresten... må ha noe ala dette selv tror jeg hehe - men det blir selvbygg i tilfelle

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,705
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk, folkens. Ja, det er moro!

Hehe, ja, det kan du si. Du skal ikke se bort fra at dersom Miles viser seg å være bra (noe jeg har store forventninger til), så skal du ikke se bort fra at det blir det med tid og stunder. Må nesten ha en dedikert kino for det da, så da blir det ikke i dette huset (og vi har ingen planer om å flytte per dags dato). Jeg har en plan for hva jeg vil gjøre fremover: 1) Nå med to subber kan jeg teste ut akustikken for å se om jeg skal bygge om til en "standard" kino i loftstua. 2) Dedikerte amper. 3) Ny receiver/prepro med atmos når det kommer.

Når det gjelder ombygging til standard kino, så kom jeg jo på en genial løsning mens jeg var hos deg på problemet med 2.35:1 vs 16:9 og HW50: I stedet for å tulle med dyre og lysstjelende anamorfiske linser, eller å måtte manuelt tulle med zooming og lensshift, hvorfor ikke bare kjøpe 2 stk HW50? En zoomet til 16:9, og en zoomet til 2.35:1 (konstant høyde). Billigere og beste kvalitet!
    En anamorphisk linse stjeler bare lys i 16x9 hvis du lar den stå konstant, hvis du kun bruker den til 2.35:1 vil du få en lysøkning. Med min Isco 1.25x Cinema DLP får jeg ca 20% lysøkning i 2.35:1 kontra zooming. Men som du sier er nok en 2 HW50 løsning billigere enn en høykvalitetslinse, men ikke så mye.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort min første måling på substacken. Hensikten i denne runden var å besvare to spørsmål: 1) Er det stor forskjell på ny vs. innspilt sub? 2) Hvordan endrer lyden seg når en sub står på gulvet vs. når den er øverst i en stack.

Første først: Denne målingen viser (fra sweetspot) responsen på sub A (den gamle) og sub B (den nye), og hver av dem målt på gulvet i stacket eller øverst. Ingen fronten i målingene. Litt overraskende så ser man faktisk ganske liten forskjell på A og B subben. Forskjellen får man når man flytter subbene øverst i stacken, og det spiller nesten ingen rolle om det er A eller B som står øverst. Man får en litt annen respons i de høyere frekvenser. Det er over X-over og dermed av mindre betydning.

Merk her at disse målingene er gjort med Windows HDMI audiodriver og den har uheldigvis en fast X-over. Rundt 60 Hz kan det se ut som. Derfor faller responsen i plottet.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-og-png

Den andre bildet viser substacken som helhet. Den viser A+B stack (dvs. A nederst, B øverst) og B+A stack (hvor subbene er byttet om). Som man ser er det i praksis liten forskjell. De siste plottene er samme A+B og B+A, men her med Anti-Mode slått på. Merk da basert på kalibrering med A alene.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-stack-png
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det... Når man tror man var lur, så var det noen andre som var tidligere ute og hadde sådd ideen inn i hodet mitt uten at jeg selv husket det (inception?). Rett skal være rett, la meg kreditere riktig opphavsmann fra et tidligere innlegg:

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Kunne jo kjøpt en ekstra hw40 og brukt til 16:9 materiale, og hatt hw50 til 2.35:1 film :-)
    Da trenger du ikke og manuelt zoome hehe.
    Og kan fint være billigere enn f.eks en ny jvc.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går testet jeg hvordan en stack av to subber oppfører seg, og konklusjonen er at stacken oppfører seg så godt som helt likt som en enkelt sub. Man får bare mer headroom, men det endrer ikke karakteristikken i rommet nevneverdig. Nytt forsøk.

I dag har jeg drevet med "subwoofer crawl" og RTA analysator for å finne beste plassering til sub nr 2. Etter masse slit (tung sak) og forsøk på ulike plasseringer, fant jeg at den aller beste plasseringen er selvsagt der jeg ikke kan ha subben: Foran inngansdøra! Derfor måtte jeg prøve på et kompromiss ved å sette subben så nære døra som mulig uten at den kom i veien. For å få det til måtte jeg trekke sammen frontene noe, pluss å vinkle subbene innover. Jeg syns det ble ganske bra til slutt. Til og med interiørkonsulenten (=W) likte løsningen. Fornøyd med at ingen subber står under lerretet fordi det roter til den visuelle roen rundt bildet.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8454-av-jpg

Denne plasseringen gir noe av det beste jeg har sett av respons i min egen kino! Plottet under viser råresponsen til subbene i rødt. Responsen til substacken vises i blått og som man kan se så har jeg noen problemer med å få punch i 80 Hz regionen med substack. Den nye plasseringen hjelper betydelig med dette. Etter Anti-mode kalibrering, så er plagsom 42 Hz node borte og responsen i rommet er meget bra. Dette gleder jeg meg til å bruke tid på.

En annen stor fordel, er at responsen har nå blitt så godt som lik i alle sitteposisjoner. Det var den ikke før. Jeg hadde en romnode som traff i den ene sete som sugde vekk mye at trøkken i bassen.

Dette er moro!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-stereosub-png

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at det med stacking så opplevdes det som med 1 bare mer headroom, merket du ikke at du fikk mer bass høyere opp?trodde det var fordelen med stacking og hva en har lest tidligere fra blant annet flageborg
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Du sier at det med stacking så opplevdes det som med 1 bare mer headroom, merket du ikke at du fikk mer bass høyere opp?trodde det var fordelen med stacking og hva en har lest tidligere fra blant annet flageborg
    Ja, det trodde jeg også, men det gjør det beviselig ikke. Plottet under sammenligner en enkeltstående subb (grønn) med en stack av to subber (rød). Forutenom forskjellen mellom nivåer, er det veldig liten forskjell -- iallefall på de frekvenser som er aktuelle med X-over på 80Hz.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-substack-vs-enkeltsub-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går testet jeg hvordan en stack av to subber oppfører seg, og konklusjonen er at stacken oppfører seg så godt som helt likt som en enkelt sub. Man får bare mer headroom, men det endrer ikke karakteristikken i rommet nevneverdig. Nytt forsøk.

I dag har jeg drevet med "subwoofer crawl" og RTA analysator for å finne beste plassering til sub nr 2. Etter masse slit (tung sak) og forsøk på ulike plasseringer, fant jeg at den aller beste plasseringen er selvsagt der jeg ikke kan ha subben: Foran inngansdøra! Derfor måtte jeg prøve på et kompromiss ved å sette subben så nære døra som mulig uten at den kom i veien. For å få det til måtte jeg trekke sammen frontene noe, pluss å vinkle subbene innover. Jeg syns det ble ganske bra til slutt. Til og med interiørkonsulenten (=W) likte løsningen. Fornøyd med at ingen subber står under lerretet fordi det roter til den visuelle roen rundt bildet.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8454-av-jpg

Denne plasseringen gir noe av det beste jeg har sett av respons i min egen kino! Plottet under viser råresponsen til subbene i rødt. Responsen til substacken vises i blått og som man kan se så har jeg noen problemer med å få punch i 80 Hz regionen med substack. Den nye plasseringen hjelper betydelig med dette. Etter Anti-mode kalibrering, så er plagsom 42 Hz node borte og responsen i rommet er meget bra. Dette gleder jeg meg til å bruke tid på.

En annen stor fordel, er at responsen har nå blitt så godt som lik i alle sitteposisjoner. Det var den ikke før. Jeg hadde en romnode som traff i den ene sete som sugde vekk mye at trøkken i bassen.

Dette er moro!

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-stereosub-png
    Ja dette ser jo veldig bra ut - både visuelt og grafene
    Det er ganske tydelig at dette bør fungere mye bedre enn stacking i ditt tilfelle.
    Blir artig å høre flere inntrykk når du spilt litt mer på dette
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt subbene i en liten uke og har begynt å danne meg et inntrykk av dem. I dag hadde jeg også visning med 3 lydteknikere til stede (vi så Transformers 4), så da skal jeg innrømme at jeg var spent på hva de syns.

Jeg er meget godt fornøyd med subbene og hvordan de integrerer seg med lydbildet. For å si det enkelt, men kanskje ullent, så hadde jeg før fronter+sub, nå har jeg fått fronter m/sub. Jeg husker at overgangen fra min gamle 10" B&W sub til SVS SB13-Ultra var et kjempehopp, men jeg vil si at hoppet fra én til to SVS SB13-Ultra er like stort.

Lyden sitter mye mer samlet nå enn det har gjort noen gang før. Bassen oppleves som mer tilbaketrukken og avbalansert, men kontant, presis og dyp. Det er så vanvittig mye å ta av at både sofa og rom dirrer på de dypeste effektene på film. Samtidig er den mer raffinert på musikk, og for eksempel kontrabass har fått en nyoppdaget klarhet. Det låter naturlig og basslinjer i musikk kommer godt og tydelig frem uansett hva det er og hvilken toneart det går i. På film har den så vanvittig kontroll over lyden uten å virke svulstig og dominerende.

Hovedsaklig er det to grunner til at man anskaffer flere subber i et lytterom: 1) Å få mer headroom. Mer headroom gir mer volum og kan da også brukes til å hente frem dypere frekvensrespons med EQ extension (innenfor rimelighetens grenser). Eller 2) Få jevnere fordeling av romnoder ved å plassere subbene ut i rommet.

Det første jeg prøvde var å stacke subbene. Det gav meg betydelig mer headroom, men forbedret ikke de andre problemer jeg har, som f.eks. ujevn bassdekning i lyttesofa. Målet var primært ikke å få mer headroom, så da måtte det prøves noe annet.

Jeg endte opp med å plassere subbene på utsiden av frontene. Det gav en overraskende jevn dekning over samtlige sitteposisjoner -- inklusive i to reclinere som er plassert utenfor lydsonen på hver side. I tillegg ryddet denne plasseringen opp et betydelig -20dB dipp i 70-90 Hz området. Dettte hjelper stort spesielt i musikk, og jeg tror dette er mye av grunnen til at lyden sitter mye bedre sammen nå.

Jeg kjører ett mono subsignal inn på én Anti-Mode 8033s-II og så ett signal ut til hver sub -- altså et dual-mono suboppsett. Subbene er da kalibrert som ett (som anbefalt av Anti-Mode). Sluttresultatet er en svært flat frekvensrespons som går ned til ca 20Hz hvor den ruller slakt av. Denne flate frekvensresponsen gjør at basslinjer i musikk kommer tydelig frem uansett.

For den overvåkne leser, så er utgangene på anti-moden 0 og 180 grader og dermed må man snu fasen på den ene subben. SVS støtter ikke ekte fasesnuing (den elektroniske man kan sette på subben er et filter og gjelder derfor ikke over dens hele frekvensbånd). Derfor ble resultatet at jeg lagde RCA-XLR kabler til begge subbene, og så lagde jeg meg en liten XLR-XLR overgang som snur fasen på signalet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesing, ser virkelig ut til at en ekstra sub gjorde underverker hos deg! Da er det bare å fylle opp AV-kontoen og spare til to subber til...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesing, ser virkelig ut til at en ekstra sub gjorde underverker hos deg! Da er det bare å fylle opp AV-kontoen og spare til to subber til...
    Hysj på deg! Med sånne umettelige behov blir lommeboka alltid slunken.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som første dag i høstferien, så har jeg tatt for meg litt forefallende vedlikehold. Jeg ble rett og slett lei av kabelsalaten og vasen bak AV-racket og begynte å sy opp et bedre opplegg. Satte opp gater langs ytterramma som jeg trekker strøm, nettverk, HDMI. Strøm nederst separat fra resten, signal og nettverk øverst. Og sånn spiral bunt for å samle HT-signaler og diverse ut av receiver. Veldig greit, men ingen som ser det...

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8456-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8458-av-jpg

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig ryddig ut! Har du ett bilde av stereobenken fra fremsiden også?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut! Jeg får helt dilla når kablene roter seg til. Hadde i sommer en lignende ryddejobb i stua under Kuro'n, der min gamle Denon-receiver står. Nå er det bare en fornøyelse å dra frem skapet to tre ganger i året for støvsuging...

I kinoen er det langt enklere siden skapet der gir full tilgang fra begge sider, som du sikkert så da du var på besøk. I steden for å bruke borrelåsbånd (får aldri dinglet meg til å kjøpe dette) har jeg sikkert brukt tusen strips. Går sikkert hundre nye hver gang jeg må forandre på noe...

Tar meg den frihet å poste et skikkelig inspirasjonsbilde (kunne vel også ha brukt ett bilde fra vår nye kino, jobben der er fremragende utført):

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-rackwiring-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-rackwiring-jpg  

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som første dag i høstferien, så har jeg tatt for meg litt forefallende vedlikehold. Jeg ble rett og slett lei av kabelsalaten og vasen bak AV-racket og begynte å sy opp et bedre opplegg. Satte opp gater langs ytterramma som jeg trekker strøm, nettverk, HDMI. Strøm nederst separat fra resten, signal og nettverk øverst. Og sånn spiral bunt for å samle HT-signaler og diverse ut av receiver. Veldig greit, men ingen som ser det...

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8456-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8458-av-jpg
    Dette ble jo veldig ryddig ja - har tenkt på å gjøre noe lignende selv , men så langt har det blitt med tanken.
    Men har du to receivere stående i benken ?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar meg den frihet å poste et skikkelig inspirasjonsbilde (kunne vel også ha brukt ett bilde fra vår nye kino, jobben der er fremragende utført):
    Meget pent, det må jeg si. Ekstra pent blir det når kabelkanelene og buntene blir store med mye av samme type kabel og man får en symmetri i alt, og ikke bare en kabel histen og pisten som skal hit og dit. Som f.eks. racket på Atmos-kinoen er veldig pent og systematisk. Mitt AV-rack er jo ikke i nærheten av slike rack.

Hvordan ordner du powerkabler i et slikt utlegg? Jeg tilpasser de fleste kabler til rett lengde, f.eks. HT-kabler, subkabler, nettverkskabler. Men powerkabler er ofte milevis for lange, og stive og ender ofte opp i stor stygg vas. Jeg vet det er mulig å lage egne, men de stikkontaktene man kan montere selv er ikke pene og ser ut som de er fra 1940.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette ble jo veldig ryddig ja - har tenkt på å gjøre noe lignende selv , men så langt har det blitt med tanken.
    Men har du to receivere stående i benken ?
    Jepp. Men nederste er bare til pynt. Det er min gamle receiver, Yamaha RX-V757, som jeg ikke har funnet ut hva jeg vil gjøre med. Det er ingen som vil ha en receiver uten HDMI (og dermed uten HD-lyd), og jeg har ikke hjerte til å kaste den.

Side 15 av 23 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •