Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 14 av 23 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 446
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har et 106" lettert. nederste del av selve bildeflaten, henger 57cm fra gulvet. Jeg er 180cm høy og når jeg sitter i sofaen, så ser jeg rett frem på bildet. Jeg sitter også ca4m fra lerretet. Jeg kunne nok ha hatt det noen cm til ned mot gulvet, men ikke mange.

Spennede dette prosjektet her, følger spendt med.
    Høyttalere: Klipsch RF7mk1, Klipsch RB75, Klipsch RS7, Klipsch RC7, 2x klipsch Rf5, Monitor Audio radius 250HD, 8x12' subb
    Elektronikk: Marantz AV8001., Cary cinema 5. Lexicon gs7. PS3
    Bilde: JVC DLA950 og Dreamscreen 129' Cinescope rammelerret.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,548
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Takk for kommentarer folkens.

Jeg syns det er spennende selv for å se om en slik løsning er mulig å få til -- og det ser lovende ut (selv om kona ikke 100% solgt enda). En utfordring er at vi vet ikke hvor lenge vi blir boende i dette huset, og da har jeg ikke lyst å bygge om selve rommet. Så jeg tenker at podium for bakre rad og baffelvegg blir bygd flytende/selvstående oppå eksisterende parkett (men med forankring i vegg/tak der det trengs) for å slippe å fjerne parkett o.l. Hunsbedts forslag med avtagbare magnetrammer (eller hengsler) er glimrende.

Jeg har hele tiden tenkt (som BEF foreslår) å sette opp lydanlegget i ny plassering og gjøre seg kjent med lydbildet, for det er en enkel test som kan gjøres nå som er en forutsetning for ny plassering. Forsåvidt mangler jeg en sub nr 2 til å gjøre testen helt realistisk. Nå får jeg også plass til PB13-Ultra hvis det skulle bli interessant -- nå bare måneder etter investering i ny SB13-Ultra.

Jeg kaster ut noen spørsmål:

1) Hvor lang avstand bør man ha mellom to seterader? Altså hvor mye fri benplass bør man ha?

2) Hvor lagt ned mot gulv kan man trekke bildet uten at man føler man ser ned på gulvet? For igjen, dess lengre ned lerret henges, dess lengre inn kan jeg sette baffelveggen og dermed mer optimale avstand til bildet og mer effektivt arealbruk.
    Avstand man burde ha mellom seterader vil avhenge om man har recliner funksjon eller ikke, jeg har recliner og ca 80cm mellom. Uten recliner kan du ha en del mindre, det er også viktig å lage podiet høyt nok så ikke de på rad 2 ser hoder i bildet og jo lavere du vil ha bildet jo høyere må du ha podiet.

Jeg har bildehøyde som tilsvarer 102" i 16x9 og underkant av bildet 60cm fra gulvet og ville ikke hatt det noe lavere, når man slapper av i reclineren vil man fort føle at man ser ned og det vil nok ikke være så behagelig med bildet noe særlig lavere enn det syns jeg. Sitter ca 3.8m unna og med disse målene har jeg 30cm høyt podie og kunne ikke hatt det lavere.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært fristende å kjøre kun 2.35:1 fra HW50 og ikke bry seg med 16:9, men det er ikke så enkelt heller:

1) Filmer i 16:9. Avatar, filmer i IMAX som Tron, The dark knight, osv.
    2) Netfix har svært mye materiale i 16:9 (som egentlig peker på nr 1)
    3) Oppo støtter ikke flytting av subtitles i Netflix-appen (så vidt jeg vet), og den viser ofte tekstingen utenfor 2.35:1 bilderamma.

Men kan man få Oppoen til å skalere ned et 16:9 bildet inn i en 2.35:1 ramme? På Netflix?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,110
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dessverre ikke det for jeg disse appene (ikke bare netflix men vudu, bbc iplayer og youtube) låser ut gui'en til selve spilleren så eneste justeringer man kan få gjort er de som ligger i appene selv.

Se om du kanskje kan finne en brukt hw50 eller en annen billig projektor du kan bruke til 16:9 materiale :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,038
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avshop.no/DLA-X500R-D-ILA...0563/p10518625

Denne hadde løst det mesta av problemene midas
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt en mini-test for å se hvordan romlydbildet blir ved ny plassering. Jeg flytta subben frem til potensielle subplasseringer dersom jeg bygger om kinoen, mens jeg flyttet godstolen til ny sweetspot. Frontene lot jeg stå i ro for denne gang. For å sikre at ikke frontene og subbene ødelegger for hverandre (siden ny plassering er uoptimalisert), satte jeg xover noe høyere, til 100Hz, slik at kun subben som leverer lyd til romnodene.

For det første må subben skrus opp 3-5dB for å gi nok output. Som forventet ved at lytteposisjon nå er lengre inn mot midten av rommet. Jeg ser at jeg kan justere roomgain ved å velge hvor langt inn mot bakveggen (se figuren i #252) suben står, men i alle varianter er rommet vesentlig tregere denne veien. Merkes godt på musikk ved at trøkket i slaget kommer en stund etterpå. Ikke bra. Dessuten er det slik at når lydtrykket er fint i sweetspot, så er det helt forferdelig bassnivåer der bakre stolrad kommer. Da er det nesten ingen poeng med en bakre stolrad.

Nå er rommet moderat minus dempet. Siden det blir godt med plass bak lerret, er det absolutt mulig å fylle dette rommet med bassfeller. Det er mulig det bedrer responsen til rommet, men akkurat nå er jeg veldig mye kjøligere til en eventuell ombygning. Selv om det hadde gitt en større showfaktor og bedre lydopplevelse (minus sub da tydeligvis).

PS! Jeg forsøkte også på alternative subplasseringer langs dagens fronter. Min SB13-Ultra har sagt han ønsker en bror, så da må jeg finne ut hvor den skal stå! Men det er ingen åpenbare plasseringer under lerret som skriker ut "stå her" lydmessig. Så det er mulig at jeg velger en løsning ala Flageborg, at jeg stacker dem i stedet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kjekt å teste før man gjør noe. Synes det er interessant at det måler bedre med anlegget på langsiden av rommet ditt, siden omtrent alle rom jeg har vært i låter best med høyttalerne på kortsiden.

Om du har mulighet til å dekke bak lerret med typ 40-60 cm Glava vil nok det hjelpe dramatisk på bassen. Du kan jo eventuelt teste litt ved å bare putte et par pakker med Glava i hvert hjørne der når du tester, er jo ikke dyrt for en slik rull. Du trenger jo heller ikke ta Glavaen ut av plasten når du tester.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,093
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nye utkastet til romløsning ser veldig fint ut. Som en bonus vil rommet også bli symmetrisk

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ak! Skal man bygge en mer kompromissløs kino går det selvfølgelig på bekostning av andre ting. Bredden du har i rommet nå gjør sikkert at lyd i stereo vil være bedre enn ett smalere konsept som kino. Men problemer du nå har oppdaget i bassområdet kan sikkert fikses med god demping bak lerret samt en ekstra subb, som du jo også har sagt at du ønsker.

Lyden i bakre rekke vil aldri bli helt lik lyden opplevd fra frontstolene. Det blir også et kompromiss. Men det kan alikevel bli bra! Med tiltak tilpasset rommet tror jeg du kan få dette til på en god måte. Gå for kino!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Det er kjekt å teste før man gjør noe. Synes det er interessant at det måler bedre med anlegget på langsiden av rommet ditt, siden omtrent alle rom jeg har vært i låter best med høyttalerne på kortsiden.

Om du har mulighet til å dekke bak lerret med typ 40-60 cm Glava vil nok det hjelpe dramatisk på bassen. Du kan jo eventuelt teste litt ved å bare putte et par pakker med Glava i hvert hjørne der når du tester, er jo ikke dyrt for en slik rull. Du trenger jo heller ikke ta Glavaen ut av plasten når du tester.
    Ja, testing er viktig. Og dette var bare en preliminær test, så jeg må nok til med en mer grunding ommøblering og test (med glava) før jeg kan konkludere 100%. Jeg har ført blitt overrasket over akustikken i dette rommet. Tror det kan være noe med skråtaket som får romnodene til å legge seg på uvanlige plasser.

Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Det nye utkastet til romløsning ser veldig fint ut. Som en bonus vil rommet også bli symmetrisk
    Takk. Det er nettopp symmetrien som øker verdien på rommet.

Du har jo en ganske liten hjemmekino. Hvor nære sitter du fra lerret i sweetspot og hvor stort er lerretet? Det var 2.35:1 du har?

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Enig med Ak! Skal man bygge en mer kompromissløs kino går det selvfølgelig på bekostning av andre ting. Bredden du har i rommet nå gjør sikkert at lyd i stereo vil være bedre enn ett smalere konsept som kino. Men problemer du nå har oppdaget i bassområdet kan sikkert fikses med god demping bak lerret samt en ekstra subb, som du jo også har sagt at du ønsker.

Lyden i bakre rekke vil aldri bli helt lik lyden opplevd fra frontstolene. Det blir også et kompromiss. Men det kan alikevel bli bra! Med tiltak tilpasset rommet tror jeg du kan få dette til på en god måte. Gå for kino!
    Takk for det.

Lyttetrekanten blir faktisk bedre på "kinoløsningen" fordi man sitter nærmere:

Dagens: Avstand: 3m, synsvinkel: 42 grader, vinkel til frontene: 51 grader
    Kinoløsning: Avstand: 2,75m, synsvinkel: 46 grader, vinkel til frontene: 54 grader

(Veldig kjekt å jobbe i Sketchup for å visualisere og å måle slike tall!)

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å gjøre litt målinger i begge posisjoner. Kan hende det ikke er så vanvittig mye som skal til for å få det til å fungere. Tidsjustering på sub f.eks er litt alfa omega for musikk bl.a

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,093
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Du har jo en ganske liten hjemmekino. Hvor nære sitter du fra lerret i sweetspot og hvor stort er lerretet? Det var 2.35:1 du har?
    Første rekken er vel ca 2.8m fra, tenker jeg, eller deromkring. Størrelsen på lerretet (2.40:1) er 115".

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min SL HT står under et skråtak, og kan dermed ikke komme høyere opp, se til venstre i dette bildet:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2013-img-8300-av-jpg

Når det gjelder plassering av SL har jeg to prinsippvalg:

A) Lengst avstand, men inn under skråtaket slik at den kommer i ørehøyde (og kan ikke gå høyere)
    B) Høyere opp langs skråtaket, men da nærmere sitteposisjon

Forddelen med A) er at den gir jevnere lyddekning i sofaen, fordi volumforskjellen mellom nærmest og lengst fra er minst. Forddelen med B) er at man faktisk får HT opp i høyden, men da også nærmere lytterne.

Hva ville dere valgt?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kun svare for meg selv og jeg synes det er vanskeligere å detektere surround kanalene når jeg får litt høyde på dem.

Spesielt når de står helt inntil bakveggen så synes jeg det er fordeler og at de blir mer diffuse ved å flytte dem høyere opp på veggen.
    Sist endret av thohaug; 08-24-2014 kl 17:43

Min tråd:

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subben har fått en bror!

Da er det lenge siden det har skjedd noe særlig her, men nå kan jeg med stor glede meddele at min sub, SVS SB13-Ultra, har fått en bror. En tvilling faktisk -- selv om den kom sent. Nå blir det spennende å høre hva denne familien klarer å komme med sammen!

Inspirasjonen etter å ha vært på besøk hos Hunsbedt ble for stor for fornuften, så her måtte der nyinvestering til.

Førsteinntrykket etter å ha hørt litt på musikk og å ha sett på videoklippene fra Andreas21, er at stacken flytter basstrøkket litt oppover i frekvens. Altså mer punch. Samtidig, det jeg har likt med akkurat denne subben er evnen til å flytte buksebeina, så det er kanskje litt i motsatt retning av det jeg hadde håpet på. Hovedformålet var å beholde den samme trøkken jeg hadde, men med mer headroom.

Men når det er sagt, subben på toppen er ikke innkjørt enda. Det merkes, fordi jeg kan *se* at elementene ikke beveger seg like mye (med samme signal inn). Jeg har heller ikke anskaffet meg en Anti-mode nr 2 enda. Slik de står på bildet, skal det teknisk sett ikke være behov for en eksra Anti-mode, men kun en rekalibrering.

Som med alle bilder av nyankommelser, så er bildet tatt i all hu og hast. Må da beklage den tekniske kvaliteten. Og ja, min venstre front HT ser liten ut nå. Litt usikker om dette blir endelig plassering. Det må det innkjøring og masse testing til.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8451-av-jpg

Jeg måtte også lage meg også noen nye sub-kabler til gildet. Bruker hi-grade mikrofonkabel og Neutriks RCA plugger i metall med fjærbelastet jordkappe. Kanskje ikke helt på høyde med Kenti, men absolutt brukbart.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8443-av-jpg

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-2014-img-8445-av-jpg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,110
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som om jeg ikke var misunnelig nok på den første ultra'n din :-D
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med flere subber. Jeg synes det som regel spiller best om man plasserer dem symetrisk på hver side, men dette er sikkert veldig romavhengig.

Jeg skal lage et par øange phonokabler. Hvilke kabel har du benyttet på dine subkabler?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML Vis post
    Flott med flere subber. Jeg synes det som regel spiller best om man plasserer dem symetrisk på hver side, men dette er sikkert veldig romavhengig.

Jeg skal lage et par øange phonokabler. Hvilke kabel har du benyttet på dine subkabler?
    Helt vanlig mikrofonkabel som brukes i PA. Eurocable LK02N6E. Klotz er også gode greier.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt stemmer nok dette, men ikke for mitt asymmetriske rom (skråtak). Subplassering kan ofte være litt av en nøtt, og når man tror at man har fortstått nok om romakustikk til å plassere ut sub med selvsikkerhet så tar man feil. For min del viste det seg (overraskende nok for meg) at beste plassering var til venstre for venstre. Det ble grundig testet i et tidligere innlegg i denne tråden. Så nå gjenstår det å se om den nye subben liker seg sammen med den første (som gir ekstra gain fordi de er plassert og spiller sammen), eller om det gagner lydbildet best ved at den står en annen plass. Testing will show.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,038
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

plasser på hver side og så begynner du å stacke oppå hverandre! Fryktelig dyr hobby. Gratulere med ny sub.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Side 14 av 23 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •