Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  46
Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 446
    Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, ja rommet mitt må ha likt denne filmen
    Er nok andre filmer med like mye som du sier, men har ikke sett andre hvor det så plutselig og kontant smeller, et par ganger jeg virkelig hoppet i sofaen. Tenkte det kunne være artig å hørre hvordan den låter på sb ultra subben.
    Liker ikke hvis det er for mye og for lange scener med mye bass, da blir det overdrevet og ødelegger filmen.
    men i denne filmen er det rett dosert i rett øyeblikk,og kanskje man ikke er forberedt på hva som kommer. (Dårlig forklart)
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så savner jeg litt mer aktivitet og diskusjon rundt filmer på avforumet, synes det er veldig interresant å høre hvordan andre har opplevd bilde og lyd på filmene. Og om scener som skiller seg ut.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med sub! Jeg har to slike i sort høyglans som står koplet over en antimode, fungerer meget bra. Jeg syntes den er blitt enda fastere i anslagene etter ettpar hundre timer men det kan gjerne være ønsketenking også..

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Det fascinerer meg litt hvor forskjellig man oppfatter (og LIKER) lyd! :-)

Det er altså ekstra tøft når lyden er så høy at man ikke orker å ha den på det nivået man vanligvis lytter (eller ser) film. Tror ikke Ghost protocol har så mye mer peaknivå enn mange andre slike typiske effektfilmer, så da er vel sjansen stor for at man har funnet en resonans i rommet som gir subben mye "hjelp" (eller ødelegger lyden, alt etter som) på akkurat de aktuelle scenene.

For all del, jeg tro nok SB13 er en super sub, og de andre store SVS subbene jeg har hørt har vært svært kapable, men man gir ofte subben "æren" for det rommet bidrar med på en spesifikk scene.

Artig med bass, det er jeg enig i!
    Ja. Bassnivå er helt klart et subjektivt tema. Som lydmann er jeg "skadet" ved at jeg liker godt med bass. Merker selv når jeg kalibrerer mitt eget anlegg til referansenivåer, så hiver jeg gjerne på en 2-6dB ekstra på subben (filmavhengig) for å få det subjektive basstrøkket jeg ønsker. Det samme tror jeg saar også har gjort

Det er jo gjerne koblet til lyttevolum også. En film på MV -25 (type: ungene holder på å sovne), vil gjerne ha mer bassboost enn når guttegjengen er samlet på MV -15.

Det er tydelig at rommet har like mye å si for hva man kan hente ut av en sub. For det første er det nå en vanvittig forskjell i trøkket under 30Hz på der jeg har subben nå (til venstre for venstre HT) og forrige plassering (i mellom L og C -- som er mer tradisjonelt). For det andre tror jeg romstrørrelsen, med mitt relativt lille rom er deler av årsaken at SB13 som trykkammersub kan være med å konkurrere ned i kjellerdypet.

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Hehe, ja rommet mitt må ha likt denne filmen
    Er nok andre filmer med like mye som du sier, men har ikke sett andre hvor det så plutselig og kontant smeller, et par ganger jeg virkelig hoppet i sofaen. Tenkte det kunne være artig å hørre hvordan den låter på sb ultra subben.
    Liker ikke hvis det er for mye og for lange scener med mye bass, da blir det overdrevet og ødelegger filmen.
    men i denne filmen er det rett dosert i rett øyeblikk,og kanskje man ikke er forberedt på hva som kommer. (Dårlig forklart)
    Skulle du være i Kleppområdet, så er du hjertelig velkommen til å komme innom på besøk for en demo om du har lyst.

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Grattis med sub! Jeg har to slike i sort høyglans som står koplet over en antimode, fungerer meget bra. Jeg syntes den er blitt enda fastere i anslagene etter ettpar hundre timer men det kan gjerne være ønsketenking også..
    Takk. Skal innrømme at jeg er fullt diagnostisert med forbedringssyken, så jeg har begynt å spare til neste SB13 slik at jeg får to. Om jeg kommer til å kjøre subbene i stack, eller om jeg plasserer dem til vestre og høyre får jeg se når dagen kommer.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har lagt på 4db på subene Det funker fint vis volumet er mellom 20-30, over 20 så blir det altfor mye og for dominerende bass. Men 20 er stort sett mer en høyt nok for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker DynamicEQ, så jeg får en del boost så lenge volumet er under referanse. I tillegg har jeg lagt på 3dB i targetkurven. Det trøkker greit hos meg også. Det er jo morro med bass! :-)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under diagnosen blir-aldri-fornøyd-og-må-alltid-kjøpe-nye-ting, hva skal jeg satse på som neste skritt: Dedikert amp til frontene (Feks Emotiva xpa-3 eller 5? ), eller en sub til, siden jeg har bare én.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde gått for en til sub, er vell kanske begrenset hvor mye mer du klarer å dra ut av frontene?
    så er det dette med morofaktoren! Herlig å kjenne bassen riste i kroppen

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub til gir nok en boost som kan kjennes..

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, et godt argument for en sub til er jo at den jeg har er en trykkammersub. Den ruller av tidligere enn sine portede søsken og på film booster jeg en del rundt 20-30Hz for å kompensere for denne avrullingen. Med en sub til, får man enda mer headroom og enda mer kontroll på lydbildet.

Med sub nummber to, er jeg meget spent på hvilken plassering som gir den beste effekten i rommet: 1) Å ha et "tradisjonelt" oppsett med sub i nærheten av høyre og venstre fronter. Dette gir nok den jevneste fordelingen av sub i rommet (som er noe ulikt i dag) eller 2) å stacke de to subbene på en enkelt plassering. Da får man bedre ytelse av subbene og dermed mer headroom. Dette blir spennende å finne ut av!

Totalt sett gleder jeg meg ut fra et opplevelsesperspektiv, men helt klart også fra et læringsperspektiv. Er det noe jeg har lært om subber alle årene jeg har holdt på med lyd, så er det at optimal subplasseringer ofte ikke følger de samme reglene som for resten av høyttalerene og man lærer stadig nye ting.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett ganske greit romt å forholde meg til til angående plassering av subber 4.9x 3.9 men det tok allikevel ett dusinvis feil før jeg endte med 1/4-dels plassering fra sidevegger som ga meg den reneste responsen. Jeg gjorde som mange sa også SVS og satte subbene i hvert sitt hjørne på frontveggene, jo det ble mye bass men også grøtete med lite presisjon. Sier ikke at dette passer i ditt rom da alle rom er som kjent forskjellig men verdt å ha i tankene kanskje.

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-image_preview-jpeg

http://www.audioholics.com/subwoofer...-calibration-1

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rastløshet en frustrerende sykdom. Hvorfor er det slik at når man begynner å bli fornøyd med en ting, så begynner det å ulme nye tanker og "griller" som får deg til å ville starte på nytt?

Jeg har begynt å leke med tanken om å bygge om hjemmekinoen. Hvorfor? Det er litt for få sitteplasser i dag. Har veldig lyst på 7.1. Lyst å få lyden bak lerretet. Så da var det duket for en lørdagskveld i Sketchup for å teste konseptet. Her er dagens løsning:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-dagens_kino-jpg

Her er konseptet jeg lukter på:

Midas hjemmekino -- Lydanlegg til kontoret-nytt_forslag-jpg

Med denne løsningen kan jeg få plass til 2 stolrader, hvor fremmerste rad får en avstand på 3m (3,2m i dag). 3 av 4 bak-HT lar seg lett plassere.

Jeg ønsker meg veldig 2.35:1 etter å ha sett dette hos saar, men HW50 har ingen elektrisk zoom-funksjon, og da blir det nok veldig mye styr når man skal se på 16:9-materiale.

Jeg har ikke helt løst hvordan jeg skal gjøre det med elektronikken. Selv om rommet bak lerret er stort med masse ledig plass, er det ikke enkelt å komme inn der. Dessuten blir det nok et lite issue med kjøling også, så det må tenkes på. Og sist men ikke minst, er jeg helt n00b på lydtransparente lerret, så her mottas tips med stor takk.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint utkast, Midas! Jeg ville ikke gått for 2.35:1 med HW50, det blir mye oppstyr med et slikt oppsett. Man bør heller lage seg en maskeringløsning i topp og bunn av lerret når man ser filmer i scopeformat.
    Når det gjelder lerret er jeg veldig godt fornøyd med det jeg har, fra Seymour Screen. Baldrick her på forumet ville prøve med Falcon Screen. Vet ikke om han har fått testet dette, men det er godt mulig at dette egner seg bedre for deg siden du kommer nærmere lerretet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakerste stolrad må vell bygges opp en del og da bør vell også lerrete heves over gulvet en del ekstra.
    har lest at de nye dreamscreen lydtransparente skal være veldig bra.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Bakerste stolrad må vell bygges opp en del og da bør vell også lerrete heves over gulvet en del ekstra.
    har lest at de nye dreamscreen lydtransparente skal være veldig bra.
    Det viser ikke tydelig på modellen, men bakerste rad er hevet 20 cm (hadde ikke tegnet inn podiet når jeg tok ut dette bildet). Dilemmaet her er at dess lengre ned mot gulvet jeg kan få lerretet, dess lengre inn under skråen kan jeg få lerret/baffelveggen. På tegningen er lerret (bildet) 45cm fra gulvet. Kommer det for langt ned, må det bakre podiet tilsvarende høyere opp og det er heller ikke bra.

Derfor hadde 2.35:1 vært fint, fordi da kunne jeg gått noe ned på lerretshøyden og dermed fått det enda lengre inn under skråtaket. Bildet hadde også blitt breiere, og da kunne front HT fått plass bak lerretet, ikke på siden. Men HW50 egner seg jo ikke direkte til dette.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg har ikke helt løst hvordan jeg skal gjøre det med elektronikken. Selv om rommet bak lerret er stort med masse ledig plass, er det ikke enkelt å komme inn der. Dessuten blir det nok et lite issue med kjøling også, så det må tenkes på. Og sist men ikke minst, er jeg helt n00b på lydtransparente lerret, så her mottas tips med stor takk.
    Hvis du går for et 16/9-lerret slik som du har tegnet det, kan du komme inn bak lerretet ved å bygge siderammene foran frontene som løse paneler. Disse festes enkelt med neodym-magneter fra Clas Ohlson. Eller du kan hengsle dem slik jeg har gjort med mine. Hvis du skal ha forsterkere og annet utstyr bak lerretet kan dette ordnes med en avtrekksvifte der, for eks under vinduet. I tillegg kan du kjøle komponentene enkelt med 120mm stillegående datavifter montert på toppen av kabinettene, eller der kabinettene har luftåpninger.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt alternativ du har sett på her! Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å satt opp høyttalerne i front slik du ønsker og hørt litt hvordan lyden responderte den retningen av rommet, sett hvor du fikk sweetspot og hvordan frekvensresponsen er.

Når det det gjelder lerret størrelse er det bare et alternativ, 2.35:1. Jeg byttet ut min VW95 mot en HW55 pga. lysutbytte var såpass mye bedre på HW55. Det å drive å justere zoom og fokus manuelt er ikke så mye jobb som jeg hadde trodd, og jeg sliter ikke med det i det heletatt. Bruker du ramme lerret kan du ha et feste slik at du kan løfte av og på lerretet for å komme bak.

Elektronikken kan du enten bygge inn under lerrete, eller sette på en lav benk på høyre side i rommet, ca. der senteren står idag.

Veldig spent på fortsettelsen her og hvilken løsning du lander på.
    Sist endret av BEF; 06-22-2014 kl 23:09

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,111
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne jo kjøpt en ekstra hw40 og brukt til 16:9 materiale, og hatt hw50 til 2.35:1 film :-)
    Da trenger du ikke og manuelt zoome hehe.
    Og kan fint være billigere enn f.eks en ny jvc.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer folkens.

Jeg syns det er spennende selv for å se om en slik løsning er mulig å få til -- og det ser lovende ut (selv om kona ikke 100% solgt enda). En utfordring er at vi vet ikke hvor lenge vi blir boende i dette huset, og da har jeg ikke lyst å bygge om selve rommet. Så jeg tenker at podium for bakre rad og baffelvegg blir bygd flytende/selvstående oppå eksisterende parkett (men med forankring i vegg/tak der det trengs) for å slippe å fjerne parkett o.l. Hunsbedts forslag med avtagbare magnetrammer (eller hengsler) er glimrende.

Jeg har hele tiden tenkt (som BEF foreslår) å sette opp lydanlegget i ny plassering og gjøre seg kjent med lydbildet, for det er en enkel test som kan gjøres nå som er en forutsetning for ny plassering. Forsåvidt mangler jeg en sub nr 2 til å gjøre testen helt realistisk. Nå får jeg også plass til PB13-Ultra hvis det skulle bli interessant -- nå bare måneder etter investering i ny SB13-Ultra.

Jeg kaster ut noen spørsmål:

1) Hvor lang avstand bør man ha mellom to seterader? Altså hvor mye fri benplass bør man ha?

2) Hvor lagt ned mot gulv kan man trekke bildet uten at man føler man ser ned på gulvet? For igjen, dess lengre ned lerret henges, dess lengre inn kan jeg sette baffelveggen og dermed mer optimale avstand til bildet og mer effektivt arealbruk.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,941
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og HW55 og 2.35 lerret... Jeg synes det blir for tungvindt med manuell zoom og bruker dermed normalt (pga latskap) en skikkelig fyfy løsning, zoomer bildet ned via avspiller og får på den måten 16/9. Går dermed glipp av noe lysstyrke og oppløsning, men fungerer helt greit for oss som er litt late og ikke såååå kresen på bilde

Har dog kjøpt inn 16/9 lerret i samme bredde som før og vil gå maskering i stedet, men har ikke komt i gang med det enda, alt for fint vær ute

Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •