lydisolering av øvingsrom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lydisolering av øvingsrom

Hei,
    jeg er ny på forumet her, har opprettet bruker i første omgang for å få innspill fra ekspertisen her inne vedr lydisolering. Vet at det er flere tråder her ang dette, men lager likevel en spesifikk tråd fordi den skiller seg fra endel andre.

Til saken:
    jeg har et kjøpt 2. etg rekkehus på 125 kvm som ferdigstilles neste høst.
    Som prefesjonell musiker (se brukernavn) ga jeg tydelig beskjed til utbygger om at ett av rommene måtte lydisoleres. Jeg fikk positiv feedback vedr dette, men nå har utbygger bråsnudd og sier tvert nei til at jeg engang kan snakke med byggmesteren. Eneste de kan tilby er et ekstra lag gips på vegger og i tak. Ingen form for tilpasning til senere lydisolering. ventilasjonssystem, gulv, vegg, dør,vindu etc.

Dette er frustrerende, og jeg har sendt klage til høyeste hold hos entreprenøren. Det er litt dumt for å si det på den måten, og evt måtte rive ned et splitter nytt rom for å bygge det på nytt igjen, når det heller kunne vært gjort i den opprinnelige byggeprosessen.

Ihvertfall er jeg takknemlig for råd her inne utifra worst case scenario: at jeg må lydisolere utifra standard rom.
    Her er beskrivelse av rommet:
    -12 kvm. Ene kortsiden vender ut (rommets eneste vindu er her) , andre kortsiden vender inn mot 2 soverom (rommets eneste dør er her). Ene langside vender mot nabo, andre langside inn mot trappeoppgang. Rommet er i nederste etasje. Soverom rett over.
    -bygges etter nyeste byggforskrifter
    -vegg til vegg med nabo: skilleveggene mellom rekkehusene bygges av doble stendervegger med 2 lag gipsplater mot hver boenhet.
    -innvendige vegger i boligene er uisolerte bindingsverkvegger kledd med gipsplater.
    -standard dør / ikke lyddør
    -gulv:14 mm parkett / samme som resten av underetasje. Annen type parkett, evt steingulv kan være tilvalg (anbefaler dere dette mht å redusere at lyden ledes gjennom gulvet?).

Her er mitt forslag til lydisolering. Rom-til-rom lydisolering tar mye plass og er svindyrt, derfor ser jeg etter andre muligheter. Ønsker gjerne innspill på følgende forslag:
    -vegger/himling: Acoustiblok Wallcover eller Rockfon
    -gulv: T-Sonic lydteppe
    -dør: Acoustiblok/Rockfon pluss tette lister

Jeg har vært i kontakt med Acoustiblok og de yter topp kundeservice: raske og veldig informative svar. De har generellt fått veldig gode testresultater.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisolering er vanskelig - spesielt hvis man ikke kan/vil gjøre omfattende tiltak.

En ting som du er heldig med er at trombone ikke er det mest dyptgående instrumentet. Jeg har en nabo (over gaten) som lever av å reparere blåseinstrumenter og de mest gnålete lydene (no offense) virker å være høyere opp i frekvens (si 500Hz+), antageligvis fordi det er da det er mulig å "fleske til".

Disse er mye lettere å takle enn basslyder, så med mindre du har tenkt å øve med et helt band, så kan det være at du kan slippe unna med lettere tiltak. Med lettere tiltak mener jeg nedlekting av tak med dobbel gips, "flytende" gulv og behandlig av vegger (gg+gips eller noe ala det du linket til). Lydisolerende vindu + dør og tetting av alle sprekker er også en fordel. Men så skal du jo helst puste også, så da har du det gående med lydisolert ventilasjon...

Uansett, med god lydisolering er det jo engang slik at det "svakeste ledd" gjelder. Om du bare lydisorerer veggen mot naboen kan det være fullstendig bortkastet fordi lyden kan bære via taket, struktur og ned i via hans tak igjen. Men dette er avhengig av hvordan ting er bygget fra før.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ett annat alternativ är att köpa ett färdigt ljudisolerat övningsrum. En stor fördel är att du kan ta med det vid en flytt till nytt hus.
    Jag har själv ägt "Tonfällan" som var ett övningsrum på 3 m2 och som jag spelade bas i. Tyvärr har firman som byggde rummet gått i konkurs men ibland är det möjligt att köpa en begagnad "Tonfälla" på Sveriges motsvarighet till finn.no dvs Blocket.se - Sveriges största Köp & Sälj marknad
    Jag har själv sålt mitt rum där.
    Ett liknande rum är
    Practice Booths - Portable Rehearsal Rooms - Music Studio Booths - Drum Isolaton Booths
    Kanske kan vara något?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er faktisk ikke så dumt hvis man egentlig trenger veldig liten plass!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaterer denne tråden. Ser ut til at jeg kommer til å gå for Acoustiblok av diverse årsaker . Det er et produkt som har fått veldig bra tilbakemeldinger/anmeldelser, og som har en oppegående norsk forhandler.

Tenker å feste Acoustiblok på tak/vegger/dør. Ang. gulv så trenger jeg akustikkteknisk kunnskap. Øvingsrommet det gjelder ligger i underetasjen. Dvs ingen naboer under å ta hensyn til, men derimot familiemedlemmer i samme etasje. Da lurer jeg på: ved øving - vil lyden vandre gjennom gulvet på øvingsrommet og forplante seg til gulvene i de andre rommene i samme etasje?
    Opplekting av gulvget er en komplisert og dyr affære og stjeler i tillegg plass.
    Jeg vurderer istedet å kjøpe et T-Sonic lydteppe . Vil dette hindre lyden i å vandre gjennom gulvet, i tillegg til å absorbere lyd? Evt med Auralex Shetblok under teppet igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •