Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.

Ahoy!

Eget dedikert rom er underveis, men som vanlig tar alt lengre tid enn planlagt. Så... hvorfor vente?! Gutterommet står tomt og jeg får sette opp alt utstyret der i mellomtiden.

3.3m*1.9m et er nok i minste laget og jeg ser for meg at akustikken vil gi noen utfordringer.

Sketchup må til....

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-tjino-jpg

Ettersom rommet er så kompakt, og heller ikke lydisolert, må jeg skalere ned på lydbildet. Syv tang band 3" fulltoner i form av tre cyburg nåler i front,
    tabaq på sidene og noen mindre kabinetter bak burde holde i første omgang.
    To hornsub'er med tang band 6.5" plasseres mellom nålene. Godt mulig at selv dette blir for mye bass

Forsterkeri blir yamaha rx-a 1010 og behringer inuke3000dsp til hornsub'ene.

Lerretet er lydtransparent og jeg tenker å kjøre 78", 16:9. Nesten hele bredden av rommet. Sony hw30 plasseres på ei hylle over døra.

Jeg er godt i vei med byggingen av høyttalerne og vil fylle på med bilder etterhvert.
    Kunnskapen rundt dette er fullstendig fraværende, så jeg forventer en rimelig bratt læringskurve!

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wop wop

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo en fin liten intimkino

Et par spørsmål bare.
    Kunne du ikke klart deg med 4 stk. av de små kabinettene bak i stedet for 2 stk Tabaq? Jeg tenker mest på at lydkarakteristikken i de 4 kanalene bør være så lik som mulig.

Og blir ikke INUKE3000 litt overkill på bassene? Med mindre du har en liggende fra før, så ville jeg kanskje heller satset på en Hypex AS100 eller Hypex PSC2.400. Da har du én plateforsterker til begge subene som du kan bygge inn i det ene kabinettet og full DSP.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig var planen syv identiske nåler. Etter oppkapp av frontene bestemte jeg meg for å prøve andre design også. Tabaq hadde jeg lest mye skryt om og lurte på om disse kanskje passet best i front.

Det skal sies at jeg aldri har hørt noen av disse høyttalere live, derfor virket det best å prøve ut forskjellige kabinetter underveis. All mdf er gratis emballasje fra byggmakker og tilsvarende, så jeg snekrer fort nye kabinetter hvis jeg ombestemmer meg.

Inuken er ny og skal brukes til større saker senere. Er det slik at jeg kan ødelegge de små 6.5" elementene med litt uforsiktighet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, skjønner. Ja da er det jo bare å snekre i vei og teste hva som fungerer best.

Alle høyttalere trives best med å få nok effekt, og er man uforsiktig vil høyttaleren ryke uansett om man har for lite eller for mye effekt å ta av. Men så lenge du er forsiktig med volumkontrollen skulle det ikke være noe problem. Kjør på

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To bilder fra selve rommet. Man ser at det er ganske lite.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00834-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00838-jpg

Det er ganske mye romklang og/eller ekko. Teppe er på vei og jeg kommer til å hive noen rockwoolskiver på veggene.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwooferne er to 30hz tapped horns som jeg fant hos denne karen. De ser temmelig spenstige ut og siden elementene er 6.5" mente jeg at disse var nusselige og kompakte.
    Det viste seg etterhvert at de var svære nok.

Jeg så først på to stykk XTZ 8.16. En neve hundrelapper billigere, men helt uten sjarm kontra selvbygg.

Inuken og elementene. Speakonpluggene var ukjente for meg, men fallt i god smak.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00853-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00802-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00808-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00809-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00820-jpg

Ser at mange freser til for nedfelling av kontakter, men jeg så ikke helt fornuften i det denne gangen.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00822-jpg

Limte fast islagsmuttrene med smeltelim.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00813-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00826-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00829-jpg

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par bilder fra resten av oppsettets fødsel.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00830-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-img_1137-jpg

Brukte vanlig rockwool

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-img_1131-jpg

Innfelling av terminaler

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00780-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00785-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00786-jpg

Helt grei passform.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00787-jpg

Et par bilder av sirkeljiggen. Fungerer helt greit til formålet, men kommer til å lage noe bedre til neste prosjekt.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00788-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00789-jpg

Nesten klar til dyst

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00794-jpg

Jeg gikk over samtlige skjøter med overfresen og fuget med akrylmasse senere.
    Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00800-jpg

SOFSCI soundsweeper; gikk for en ferdig pakke. Ble ikke så fryktelig mye dyrere enn radioshack sin heller.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00855-jpg

Slik ser det ut nå da

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00861-jpg

Bruker room eq wizard til å teste forskjellige plasseringer. Veldig mye å sette seg inn i. Kan ikke si at jeg blir så mye lurere, men det kommer vel etterhvert

Finishen blir slik til jeg har gjort meg ferdig med testing og kalibrering.

Førsteinntrykket er litt som forventet. Elementene spiller høyt nok, men kanskje litt for lite futt til filmbruk.
    Jeg kjører uten delefilter på alt unntatt nålene, og selv om det låter litt spisst liker jeg lyden mye bedre.
    Nålene låter meget dempet og diffus. Der må jeg enten fjerne filteret eller modifisere noget. Ellers hører jeg ikke så veldig mye forskjell fra de ulike
    kabinettene. De minste er helt klart mest plasseringsvennlig; syv slike er kanskje den greieste løsningen.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par pakker har funnet veien sin hjem. Mest fornøyd er jeg med denne fra fnky.no, type Odyssey.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00872-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00874-jpg

3500kr levert på døra er virkelig uslåelig. Stolen er god å sitte i også, enkelte vil kanskje hevde at dette er det viktigste.
    De to merkene nederst på ryggen kommer av selve seterammen som trykker på ryggplaten under frakten, dette burde nok ha vært litt bedre polstret. Fikk trykket det på plass igjen.

Har også to basspumps fra ljudia liggende klar; èn under setet og èn i ryggplaten. Dem er jeg MEGET spent på!

Jeg kommer til å kjøre XBMC etterhvert som jeg får rippet dvd-samlingen, imens har jeg denne rimelige saken som backup og til instant bluray-enjoyment

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00875-jpg

som fôrer denne her

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00881-jpg

Ellers så har jeg handlet ørten slike

Tester 3" i frontene for øyeblikket. Betraktelig mer trykk enn i de billige elementene. Jeg tipper at 5" vil erstatte frontrekken etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget artig prosjekt og utnyttelse av mitt gamle barnerom, dette blir bare bedre og bedre! 8)

De 3" som blir erstattet med 5" kan du vel hive til stavanger for en billig penge? :-D

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aldursil
    De 3" som blir erstattet med 5" kan du vel hive til stavanger for en billig penge? :-D
    Yeah, ser ut til at samtlige w3-871sc erstattes ganske så snart.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omsider litt nytt. Har tuklet en del med lerret og ramme, samt romperisterne som skal i reclineren.

Sinus live basspump III heter disse. Fant fram noen remser med jern og sveiste en liten ramme.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00888-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00889-jpg

Får se hvor lenge det holder

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00886-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00891-jpg

Èn i ræva og èn i seteryggen

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00901-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00902-jpg

Rammen for lerretet er ganske rett fram; 1.8m*1.01m trevirke føyd sammen men slike greier

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00883-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00882-jpg

Maskeringen, eller rettere sagt rammen kanskje, for lerretet skal være avtagbart. Trengte en del grubling for dette
    og endte opp med neodym-magneter og tjukk papp. Pappen får ei rød remse med velour etterhvert.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00912-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00919-jpg

Freser hull og limer fast magnetene, som da blir liggende under lerretet.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00915-jpg

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man er vel aldri ferdig med et prosjekt før det neste er underveis?! Tabaq var ment som høyre og venstre surround, men jeg fikk lyst på noe spenstigere.

Dette er kladden. bruker to 3" supertangbands i bassrefleks.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00903-jpg

Bipol mener jeg dette heter. Koblet sammen parallellt.
    Kassevolumet ble på en 3l, sirkus. Brukte mye restkapp, så størrelsen ble diktert deretter.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00909-jpg

Røret var litt morsomt å sage hull til

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00904-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00907-jpg

Vinklene gjorde det litt vanskeligere enn med vanlige kasser. Måtte være temmelig nøyaktig for at det skulle passe og bli tett. Greit å ha noen tuber med klisj til sprekkene.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00911-jpg

Trenger litt sparkel og maling. Surround back og side får et strøk med lady pure color elegant.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-dsc00922-jpg

Her ser dere forresten inspirasjonen; rekner med at de fleste kjenner til disse

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-klipsch-rs-42x-jpg

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En utrolig spennende byggetråd og en inspirasjon til oss alle
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kult, liker konseptet

Stod bass-shakerne til forventningene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og lurer veldig på basshakerene.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar sikte på å få testet alt i helga. Har en eldre receiver som skal brukes på pumpene.

Må forresten hente fram formelboka og rekne ut volumet på kassene :razz:
    Håper at winisd kan hjelpe meg med lengden på bassrefleksrørene. Hvis ikke runder jeg av på et pent oddetall.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk endelig testet projektoren idag. Selve lerretet mangler men jeg måtte finne ut om godbiten leverer bilde.

Jeg valgte rød fløyel til maskeringen, just fordi det er en smule sexy. Vegger og tak er kledd med sort stoff fra ikea.

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-1-jpg

Slik så bildet ut etter noen raske snurr på hjulene over linsa

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-2-jpg

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-4-jpg

Rammen er noen få grader skeiv, men ikke fullt så grufullt som bildet gir inntrykk av. Flyttet litt rundt på selve projektoren og skrudde mer på hjulene, samt føttene under.

Endte opp med dette til slutt

Oppan Tang Band style - DIY Akustikkrammer og nye bilder fra selve rommet.-5-jpg

Bildet er flyttet nedover så langt som mulig, i tillegg har jeg tiltet projektoren framover. Vet ikke helt hvor akseptert dette er; manualen sier at 15% tilt i hver akse er ok.
    Rammen henger likevel rundt 7cm for lavt og må nok flyttes oppover. Høyden jeg har nå baserer seg på en linje fra hodet midt til midten av lerretet.
    De virkert som at bildet er en smule konisk? Eller smalere øverst.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig gøy prosjekt, vært innom et par ganger, og lar meg imponere over tiltakslysten; ikke noe rundt grøten, bare hoppe i det8)

Gleder meg til å se hvordan dette blir når du er ferdig, men kan ikke helt se hvor det skulle gå galt nå

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swiffer
    Bildet er flyttet nedover så langt som mulig, i tillegg har jeg tiltet projektoren framover. Vet ikke helt hvor akseptert dette er; manualen sier at 15% tilt i hver akse er ok.
    Rammen henger likevel rundt 7cm for lavt og må nok flyttes oppover. Høyden jeg har nå baserer seg på en linje fra hodet midt til midten av lerretet.
    De virkert som at bildet er en smule konisk? Eller smalere øverst.
    At bilde er smalere øverst skyldes nok at du har tiltet projektoren.

Spennende prosjekt! Det ser ut som du får mye ut av et lite rom :-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •