Lydtetting rundt downlights i gipstak + div?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydtetting rundt downlights i gipstak + div?

Hei! I et gipstak, hvor ødeleggende er det for lyddempninga å ha innfelte downlights? De downlightboksene jeg har sett har ikke noen god tetting mot taket under, ingen skikkelig fals en gang.

En annen utfordring hos meg er at jeg har bare litt over 2m takhøyde. Jeg har revet panelen i taket, og tenker på om det har noe for seg å først legge et lag gips mellom bjelkene, og deretter et helt lag gips utenpå. Da beholder jeg takhøyden jeg har i dag, men spørsmålet er om det gir noen særlig ekstra lyddempning? Det blir en del arbeid å sage til stripene med gips, siden bjelkerommene langtfra har standard eller lik bredde...

Gunnar

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør i dette tilfellet absolutt satse på LED-spotter til belysning. Kommer selv til å satse på små enheter som ikke bygger inn mer enn 2cm, med 1W styrke. Disse kan jeg bygge direkte inn i rammen under stjernehimmelen hos meg. Trafodelen/driveren kan legges hvor som helst, og styrer 3-5 LED. Sjekk disse:

LUZERN LED spot - L05400
    Luzern series explained

Med disse slipper du bokser over hvert lyspunkt. De kan altså bygges helt inn, og du får et tett tak. Sjekket pris hos min leverandør, og hver enkelspot kommer på ca 400,- I tillegg koster driverne rundt åtte hundre (for opptil fem LEDs) Litt dyrere enn halogen, men mye greiere!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De spotene ser fine ut! Men jeg har tenkt å ha RGB-spoter. Har foreløpig ikke kommet over noen i fornuftig prisklasse, så jeg har bestilt et par fra eBay av typen med fjernkontroll. De har MR16 formfaktor, slik at de passer i downlights som jeg allerede har. Jeg tenker på å slakte elektronikken, og ha to soner med 6 downlights i hver. Det trengs da tre drivere for hver sone, noe som er enkelt å mekke selv. Disse er så tilkoblet en DMX driver/dekoder. Har bestilt 4 stk av denne typen. Håper de dukker opp snart.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedet for downlights skal jeg prøve LED lyslister, både langs sidene i rommet, og over stolene. Om dette fungerer blir det enklere både å montere og styre. Listene med 5050 chip ser ut til å gi mye lys. 0,24W pr chip, og 300 chips på en 5m list. Dvs ca 72W totalt for 5m. Jeg har ikke sett dette i praksis, så jeg er usikker på hvordan det vil fungere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •