Forsterke tv-vegg med sponplate utenpå gipsvegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterke tv-vegg med sponplate utenpå gipsvegg?

Har enkel gips og stendere av metall. Er det noe bæreevne i disse stenderene?

Kan jeg henge en 65" tv på disse stenderene eller bør det forsterkes?

Tenkte evt. å forsterke veggen med sponplater hvis det er vanskelig å treffe riktig på disse stenderene.
    Kan sponplatene hvile ned mot gulvet oppå parketten for å ta av en del av vekten, eller MÅ det være et mellomrom mellom parkett og platene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du isåfall skru fast platene på stenderene, og det bør helst være glippe mellom parkett og plate. Det er skruene som holder vekten. Istedenfor spon kan du vurdere slette huntonitplater, de er litt seigere og holder vekten litt bedre. Men du bør uansett prøve å få minimum 1 skru festet i stålstenderen, for en 65" er vel ikke en lettvekter.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Har enkel gips og stendere av metall. Er det noe bæreevne i disse stenderene?

Kan jeg henge en 65" tv på disse stenderene eller bør det forsterkes?

Tenkte evt. å forsterke veggen med sponplater hvis det er vanskelig å treffe riktig på disse stenderene.
    Kan sponplatene hvile ned mot gulvet oppå parketten for å ta av en del av vekten, eller MÅ det være et mellomrom mellom parkett og platene?
    HVIS du skal forsterke utenpå veggen så anbefaler jeg å bruke kryssfinér. Den er sterkere, pluss at den enkelt kan beises, oljes eller what not. Billig og bra. Du kan stive av med lektere på baksiden, samt montere lister på sidene, slik at du får et lite hulrom bak der du kan skjule kabler, fylle med isolasjon etc. Jeg kjøpte løse bein fra Ikea(eller hva det var) som jeg monterte på bunnen av platene for å få mellomrom mellom plate og gulv.
    Her fra mitt tidligere oppsett:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men blir ikke sponplate bra nok hvis jeg bruker gipsanker gjennom både sponplata og gipsen?

Har ikke kryssfinér litt ru mønster i overflaten? Hvordan blir dette å male med matt maling?

Ideen om å ha stendere bak er god, men skulle forsterket veggen helt opp til taket fordi jeg skal ha motorisert lerret på 92" som også skal bygges inn i en kasse. Jeg må bygge ut festene slik at duken kommer ned foran tven, da blir det mer belastning på veggen..

Hvis jeg bygger vegg med stendere helt opp til taket så korter jeg ned på sitteavstand mellom sofa og lerret. Hmm..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Ok, men blir ikke sponplate bra nok hvis jeg bruker gipsanker gjennom både sponplata og gipsen?

Har ikke kryssfinér litt ru mønster i overflaten? Hvordan blir dette å male med matt maling?

Ideen om å ha stendere bak er god, men skulle forsterket veggen helt opp til taket fordi jeg skal ha motorisert lerret på 92" som også skal bygges inn i en kasse. Jeg må bygge ut festene slik at duken kommer ned foran tven, da blir det mer belastning på veggen..

Hvis jeg bygger vegg med stendere helt opp til taket så korter jeg ned på sitteavstand mellom sofa og lerret. Hmm..
    Enten du skal male spon eller finér så MÅ du GRUNNE først uansett da begge typer plater er ganske porøse og suger til seg maling. Forskjeller ellers er jo at spon er tyngre enn finér og heller ikke tåler så mange feilskruinger før du mister skruefestet. Jeg mener uansett at du MÅ skru platene fast i de stenderne du har fra før for at det skal bli stabilt og sikkert nok. Å bare skru i gips er et sjangsespill spør du meg. Å finne stenderne skulle ikke være noe problem: NÃ¥r du skal feste i veggen - Slik finner du stenderen - Vedlikehold Magnetmetoden burde være ideell for deg som har stålstendere :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    HVIS du skal forsterke utenpå veggen så anbefaler jeg å bruke kryssfinér. Den er sterkere, pluss at den enkelt kan beises, oljes eller what not. Billig og bra.[/IMG]
    Om du skal plate hele veggen med vanlig kryssfiner, så kan det aldri bli suksess. Om ikke det fins kryssfinerplater med not og fjær da alá våtromsplate. Skjøtene vil jo bare sprekke opp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •