Avstand mellom lydbøyler ved montering i tak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand mellom lydbøyler ved montering i tak?

Har lest litt rundt på rockwool sine sider om at de skal festes hver 120cm altså annenhver takbjelke. Men gjelder 120cm også til "siden"(samme takbjelke)?

Kanskje litt rart formulert, men håper noen skjønner det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Det er såden at på strekningen legter skal sidde skal de sidde med 120cm afstand. Mellem bør de monteres pr 60 cm bortover for feste av gipsen.

Et lille tip er at montere en lægte hele vejen rundt i rommet først langs veggene rundt da har du spikaslag for tak lister mm.

En lille ekstra er at kjøre lydbølgerne med skiftende mellemrom første række med 120 cm næste rad starter du den første 60 cm inne og derefter med 120 cm, da forskjuver du festet i taket og gir en bedre en lydhimling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av masimo
    Hei

Det er såden at på strekningen legter skal sidde skal de sidde med 120cm afstand. Mellem bør de monteres pr 60 cm bortover for feste av gipsen.

Et lille tip er at montere en lægte hele vejen rundt i rommet først langs veggene rundt da har du spikaslag for tak lister mm.

En lille ekstra er at kjøre lydbølgerne med skiftende mellemrom første række med 120 cm næste rad starter du den første 60 cm inne og derefter med 120 cm, da forskjuver du festet i taket og gir en bedre en lydhimling.

Takk for svar Så man trenger ikke ha en lydbøyle i den takbjelken som kommer nærmest veggen rundt hele rommet. Gjør ikke noe om det er 60 cm fra vegg til nærmeste lydbøyle? For da får jo ikke lekta noe feste nærmere en 60 cm fra veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Patos
    Takk for svar Så man trenger ikke ha en lydbøyle i den takbjelken som kommer nærmest veggen rundt hele rommet. Gjør ikke noe om det er 60 cm fra vegg til nærmeste lydbøyle? For da får jo ikke lekta noe feste nærmere en 60 cm fra veggen?
    De stederne hvor lydbølgerne kommer 60 cm fra veggen, skruer du legten fast med 2 skruer en fra hver side ... ind i legten som ligger langs veggen rundt rommet..!

Dette er for at for at der skal være så få mulige lydbølger i taket, jo flere lydbølger desto mere lyd kommer igjennem

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke skrues fats noen lekt i veggen. Der skal det kunn fuges. Lyd vill bevege seg der hvor lekten er festet i veggen. Men det skal lydbøyler på hver 60cm på alle ender.
    Les på denne elink for mere info: http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...dDok_834_1.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan
    Det skal ikke skrues fats noen lekt i veggen. Der skal det kunn fuges. Lyd vill bevege seg der hvor lekten er festet i veggen. Men det skal lydbøyler på hver 60cm på alle ender.
    Les på denne elink for mere info: http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...dDok_834_1.pdf
    Dette er korrekt.. mener heller ikke jeg har nevnt at legten skal festes i veggen! ... Legten skal monteres på lydbølger..!

Jeg har kun givet tips ud ifra det jeg gør til hverdag, arbejder til daglig som snedker og har laget en hel del lyd himlinger!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er korrekt.. mener heller ikke jeg har nevnt at legten skal festes i veggen! ... Legten skal monteres på lydbølger..!

Jeg har kun givet tips ud ifra det jeg gør til hverdag, arbejder til daglig som snedker og har laget en hel del lyd himlinger!

Skal man ikke også lekte på 40cm dersom man skal ha dobbel gips?
    Om man henger dobbel gips på c/c 60cm, så mener jeg ha hørt at det blir for tungt for lydbøylene, og de mister sin hensikt (de faller ikke ned altså )

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har montert dobbelt gips plus et ekstra lag med panel under på denne løsningen.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har montert dobbelt gips plus et ekstra lag med panel under på denne løsningen.
    Tviler jeg ikke på, det detter som sagt ikke ned, men ble det like bra som ved CC 40cm?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Skal man ikke også lekte på 40cm dersom man skal ha dobbel gips?
    Om man henger dobbel gips på c/c 60cm, så mener jeg ha hørt at det blir for tungt for lydbøylene, og de mister sin hensikt (de faller ikke ned altså )
    Man kan istedenfor cc40cm ved dobbel gips sette opp tilsvarende flere lydbøyler på cc60cm. Da blir tyngden fordelt på flere, og man slipper å lekte så tett, hvis det er et problem. Men for å få jevnest mulig belastning bør man absolutt vurdere cc40cm...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager. Det var jeg som missforstod setningen din. Er også selv tømrer og stusset litt på den setningen. MY BAD!!

c-c40 er stort sett den beste løsningen. Bør ikke være noe stort problem da lekter skal skrus på tvers av bjelkelag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Man kan istedenfor cc40cm ved dobbel gips sette opp tilsvarende flere lydbøyler på cc60cm. Da blir tyngden fordelt på flere, og man slipper å lekte så tett, hvis det er et problem. Men for å få jevnest mulig belastning bør man absolutt vurdere cc40cm...
    Jeg har på cc60 hele veien(ingen cc 120), på to lag gips. Ser ut som det holder ja, har hengt et par år nå

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så klart at cc40 er nok den stærkeste løsningen. Men jeg må bare tilføje at desto flere feste punkter der blir over hele flaten, desto mere lyd går igennem din lydhimling.

Med cc60 og mellem rommet på lydbølgen på cc120 har du en lydhimling som holder i massevis, plus at du har færrest mulige punkter lyden kan jobbe sig igjennem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med cc60 så mener dere avstand? Litt fersk i gamet som hobby snekker
    På rockwool sine sider står det annenhver bjelke altså 120

Men jeg har ikke peiling, derfor det var greit å ta det opp her.
    Ser jo ut som det er litt forskjellige meninger her også

Takker for alle svar som kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til legterne bør de sidde med et mellemrom på 60 cm...
    Eller 40 cm alt efter hvilket råd du vælger og gå for.

Lydbølgerne bør ha et mellemrom på 120cm (annenhver bjelke), eller 60 cm hvis du vælger et af de andre råd

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Patos
    Med cc60 så mener dere avstand? Litt fersk i gamet som hobby snekker
    På rockwool sine sider står det annenhver bjelke altså 120

Men jeg har ikke peiling, derfor det var greit å ta det opp her.
    Ser jo ut som det er litt forskjellige meninger her også

Takker for alle svar som kommer
    Om du spør hva "cc" betyr, er det "Center to center". Man måler altså ikke mellomrommet mellom lektene, men avstanden fra midt på en lekt til midt på neste lekt. Så må man vurdere selv om man går for rådet om cc60 eller cc40 ved eventuelt doble gipsplater.

Langs lektene skal det være 120cm mellom hver lydbøyle. Lektene legges på tvers av takbjelkene. Det monteres derfor lydbøyle på annenhver takbjelke (som normalt er cc60:smile: )

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her bilde av cc40 lagte lydbøyler!

-cc40-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på med det samme selv, men jeg festet bøylene med 60 cm avstand på alle bjelkene. Altså 60 cm mellomrom på langs og tvers. Blir helt feil det da, eller går det?? Ble forresten bare 20 cm på den siste raden, da det var det som var igjen fra siste 60 cm til vegg...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Her bilde av cc40 lagte lydbøyler!

-cc40-jpg
    Lydbøylene på bildet kunne med fordel vært snudd motsatt vei på golvbjelkene (med "bøyen" på utsiden av bjelken), slik du kunne fått utnyttet romhøyden enda litt bedre. Men er ikke sikkert det har vært et problem

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f4ntonald
    Lydbøylene på bildet kunne med fordel vært snudd motsatt vei på golvbjelkene (med "bøyen" på utsiden av bjelken), slik du kunne fått utnyttet romhøyden enda litt bedre. Men er ikke sikkert det har vært et problem
    Høres ut som et godt poeng! Det er snekkerne som har gjort dette i leiligheten ved siden av kinoen, men om det ikke er noen gode argumenter imot så skal jeg jaggu snu de i kinotaket - takk!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •