Trenger sårt tips og råd ang mitt kino rom(med bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger sårt tips og råd ang mitt kino rom(med bilder)

Hei
    Jeg bygger nytt hus og har kommet så langt at jeg må gjøre noe med kino rommet. Skal være et dedikert rom med prosjektor.

Det jeg lurer på og er bekymret for er lyd isoleringen mot utleie leiligheten.
    Lyst å kan bruke rommet med go samvittighet

Vedlegg 96378
    Her er planløsningen i under etasjen. 3 av veggene i kino rommet er leca mur og skal utfores med 48x68 vegger som jeg legger 2 lag gips på.

Det er lyd spalte i gulv mellom hus og utleie del. Så er det 1 vegg på vær side av lyd spalten. Mot badet på utleie delen er det en leca vegg i tilegg.

Den siste veggen som går mot trappe rommet er 48x98(bære vegg) og får 2 lag gips på vær side. Lurer på å lage en ekstra vegg her også for å få ekstra lyd isolering? har det noe funksjon/verdi?

I taket er det lydbøyler og 2 lag gips.

Planen er feste veggene i lydhimlingen og lage kasser for spotter og ventilasjon og ha lyd dør ut til Gang/trapperom.

Er det en dårlig løsning å feste veggene i lydhimlingen og så rett i betong gulvet uten "floaters" eller hva det heter? Eller går det greit siden det er spalte i betongen mellom leilighet og resten av huset.?

Vedlegg 96380
    Her er døråpningen fra kino til bod. Er det noen god løsning å ta hull i gips på høyre siden av døren for å ha forsterkere osv? blir det å ødelegge mye for lyd til leiligheten?

Vedlegg 96379
    Her er bilde fra inni boden. leiligheten blir mot venstre.

Vedlegg 96381
    Dette er veggen der lerrete skal stå. over leca veggen ser man badveggen til utleie delen. Leca veggen går ikke helt i taket, hva kan jeg bruke for å fylle resten av tomrommet opp til taket? Som lydisolerer bra?

Er det en ide og lime gips plater rett på leca muren før jeg setter opp 48x68 veggen? for ekstra lyd isolering?

Trenger man ekstra strøm til et kino rom? Elektrikkeren har lakt opp strøm som om at det er et vanlig rom. skal ha 10 kontakter og 4x cat 6 og 8 spotter.

Håper virkelig noen kan komme med råd her

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mariusj

Spændene projekt, og ikke langt under hvordan mit nye hus blir ..

Har også lejlighed i kjelleren, og skal ha hjemmekino´en i rommet ved siden av.

Jeg kan svarer på nogen av spørgsmålene, har lidt erfaring er snedker av yrke.

1. At feste nået i en lydhimling er aldrig en go idé da lyden vil arbejde sig op igennem, også derfor at "vi" vanligvis skal holde 1 cm rundt til alle vegge når vi sætter op gipsen i lydhimlingen, og derefter skal den 1cm spalte fuges med flexible fugemasse, da den ikke må berører væggene på noe tidspunkt.

Alternativ er at bruke noe som demper lyden.

2. Da der er spalte mellem lejligheden og din bolig i betongen, skal det egentlig gå fint og jeg ville ikke ha brukt noe mere, end måske en vanlig murpap, vibrationen av lyden i betongen blir stoppet av spalten.

3. Du vil altid kunne mærke forskel på lyden hvis du sætter op 2 vægge istedenfor en, men spørgsmålet er vel egentlig hvor mye du kan leve med

Jeg fandt på et tidspunkt en hjemmeside som havde laget test på dette.
    En med 1 lag gips og enkel vegg.. 2 lags gips og enkel vegg.. etc
    Og klart man hørte forskell når det gik op over... så jeg tænker heller overdrive enkelte ting, med mindre du føler du mister for mye plads i selv kino´en. Det blir vanskeligt og ofte mere kostbart at skulle endre på det senere hvis du ikke er tilfreds.

Og lage hul i gipsen, kan man nesten ikke undgå... men jo større hul desto mere lyd kommer der også igjennom... jeg ville ha prøvet altid at undgå det.

Spalten over ville jeg evt bare ha brukt isolering, med mindre du trenger spikaslag..

Vedr. gips på leca muren, det kommer lidt an på hvad der er på den andre siden, går ud ifra at det er en "lettvegg" med dobbelt gips av brann hensyn.

Og når du lager det samme på andre siden, ville jeg ikke ha sat mere gips op, det burde holde i massevis.

Håber noe kan brukes, det handler egengtlig lidt hva du selv syns, klart det er vigtigt mod utleie delen, men mod resten af din bolig, handler det egentlig kun om hva du vil .. og hvor mye du vil gjøre ved det.

MVH

Masimo

Min Byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av masimo
    Hei Mariusj

Spændene projekt, og ikke langt under hvordan mit nye hus blir ..

Har også lejlighed i kjelleren, og skal ha hjemmekino´en i rommet ved siden av.

Jeg kan svarer på nogen av spørgsmålene, har lidt erfaring er snedker av yrke.

1. At feste nået i en lydhimling er aldrig en go idé da lyden vil arbejde sig op igennem, også derfor at "vi" vanligvis skal holde 1 cm rundt til alle vegge når vi sætter op gipsen i lydhimlingen, og derefter skal den 1cm spalte fuges med flexible fugemasse, da den ikke må berører væggene på noe tidspunkt.

Alternativ er at bruke noe som demper lyden.

2. Da der er spalte mellem lejligheden og din bolig i betongen, skal det egentlig gå fint og jeg ville ikke ha brukt noe mere, end måske en vanlig murpap, vibrationen av lyden i betongen blir stoppet av spalten.

3. Du vil altid kunne mærke forskel på lyden hvis du sætter op 2 vægge istedenfor en, men spørgsmålet er vel egentlig hvor mye du kan leve med

Jeg fandt på et tidspunkt en hjemmeside som havde laget test på dette.
    En med 1 lag gips og enkel vegg.. 2 lags gips og enkel vegg.. etc
    Og klart man hørte forskell når det gik op over... så jeg tænker heller overdrive enkelte ting, med mindre du føler du mister for mye plads i selv kino´en. Det blir vanskeligt og ofte mere kostbart at skulle endre på det senere hvis du ikke er tilfreds.

Og lage hul i gipsen, kan man nesten ikke undgå... men jo større hul desto mere lyd kommer der også igjennom... jeg ville ha prøvet altid at undgå det.

Spalten over ville jeg evt bare ha brukt isolering, med mindre du trenger spikaslag..

Vedr. gips på leca muren, det kommer lidt an på hvad der er på den andre siden, går ud ifra at det er en "lettvegg" med dobbelt gips av brann hensyn.

Og når du lager det samme på andre siden, ville jeg ikke ha sat mere gips op, det burde holde i massevis.

Håber noe kan brukes, det handler egengtlig lidt hva du selv syns, klart det er vigtigt mod utleie delen, men mod resten af din bolig, handler det egentlig kun om hva du vil .. og hvor mye du vil gjøre ved det.

MVH

Masimo

Min Byggetråd
    Tusen takk for svar!
    Har jo lakt taket så da har jeg vel kanskje ikke noen annet mulighet å feste veggene i taket? Kanskje legge noe murpapp eller parkett underlag imellom der også?

Du ville lagt vanlig isolasjon i spalten over muren? Pakke inn masse rockwool?

Jeg vil jo gjøre det best mulig men uten så ekstreme tiltak. Tek 10 har jo ganske strenge krav alerede.

Men er vel bassen jeg er mest redd for, og er vel den som er vanskelig å gjøre noe med.. Hva er tiltakene man gjør for å jobbe mot bassen? Mot utleie delen.

Fins det en webshop som selger diverse varer for lydisolering?

Mvh Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Letteste svaret først WebShopen avshop.no har det meste, men det meste koster også ��... Men det hjælper også.

Mellem lydhimingen og veggen hadde jeg nok lagt ind et eller andet, noe som absorbere lydvibrasjonerne, lidt vanskeligt og si akkurat hva som absorbere bedst.

Over muren, ja masser av isolering.

Med 2 lag gips på begge sider med en spalte i betongen har du allerede mere end de fleste andre i tilsvarende situasjon, du kan jo prøve ud de forskellige løsninger du kan købe på avshop som fx de lydbølger til veggen skulle være ganske effiktive.
    Men igen det er ganske bra fra før, har prøvet at søke på det selv hvor mye der må til, da der ikke er mange som fra før har beskrevet hvordan det er blir med et tek10 hus med utleie del i vegg til vegg med hjemmekino.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Letteste svaret først WebShopen avshop.no har det meste, men det meste koster også ��... Men det hjælper også.

Mellem lydhimingen og veggen hadde jeg nok lagt ind et eller andet, noe som absorbere lydvibrasjonerne, lidt vanskeligt og si akkurat hva som absorbere bedst.

Over muren, ja masser av isolering.

Med 2 lag gips på begge sider med en spalte i betongen har du allerede mere end de fleste andre i tilsvarende situasjon, du kan jo prøve ud de forskellige løsninger du kan købe på avshop som fx de lydbølger til veggen skulle være ganske effiktive.
    Men igen det er ganske bra fra før, har prøvet at søke på det selv hvor mye der må til, da der ikke er mange som fra før har beskrevet hvordan det er blir med et tek10 hus med utleie del i vegg til vegg med hjemmekino.
    Jeg har nå fylt åpenrommet over muren med isolasjon. Så Limte jeg et lag gips på veggen for ekstra lyd isolasjon. Så kommer det jo en 3" vegg med 2 lag gips.
    Brukte foresten flis lim. Lurer på å lime et lag til med silikon eller ms49 eller lignende. Har det noe å si? Eller blir det bare overkill? Hjelper det på bassen?

Mvh Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener evt er tredje lag med gips?

Det er sjældent at folk gjør det. Det jeg hadde gjort og det jeg planlægger at gøre når jeg når så langt er at gjøre det så færdig som muligt, og da sette op et anlæg med bass og så teste det mens jeg har mulighed for at gøre ændringer.

Det som er vigtigt med at sætte op plater på væggen uden bruk av skruer er at det selvfølgelig skal holde plater men også at det er mykt nok til at absorbere lydbølgerne... Så det er muligt at et lag med greenglue eller rimeligere alternativ ville gi dig en klar forbedring... Men jeg ville ha testet det først.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener evt er tredje lag med gips?

Det er sjældent at folk gjør det. Det jeg hadde gjort og det jeg planlægger at gøre når jeg når så langt er at gjøre det så færdig som muligt, og da sette op et anlæg med bass og så teste det mens jeg har mulighed for at gøre ændringer.

Det som er vigtigt med at sætte op plater på væggen uden bruk av skruer er at det selvfølgelig skal holde plater men også at det er mykt nok til at absorbere lydbølgerne... Så det er muligt at et lag med greenglue eller rimeligere alternativ ville gi dig en klar forbedring... Men jeg ville ha testet det først.
    Jeg Limte 2 lag gips utenpå den leca støttemuren. Så blir det 2 til på 3" veggen. Så et bilde en en plass der noen hadde laget en kasse av gips som elektriker hadde kontaktene oppi? Lager man gips kassen først eller eller elektriker har satt opp boksene? Har du tenkt å gjøre dette i din kino ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •