Masimo Bygger Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Masimo Bygger Hjemmekino

Hei...

Ja da kom turen endelig til mig ...

Indholdsfortegnelse:
    1. Lidt om mig
    2. Tidliger udstyr
    3. "Krav"
    4. Rummet
    5. Anlægget
    6. Projektor
    7. Lærred
    8. Det lille ekstra
    9. Styring "Nyt Punkt 7-10-12"
    10. Billeder

Lidt om mig

Første surprise her, jeg er DANSK ... Håber ikke at dette medfølger øjeblikkelig udvisning fra forummet, som jeg på kort tid er blevet stor tilhænger af.
    Jeg vælger dog at skrive på dansk, regner med færre misforståelser end hvis jeg prøver mig på norsk satser på det går for de fleste, ellers er google translate jo altid et alternativ.

Jeg flyttede til Norge for ca 4,5 år siden, da jeg mødte min fantastiske kone på en rejse i dette fantastiske landet :wink: ... Og da bestemte vi (chefen ) at vi skulle "begynde" i norge,.. og nå 4,5 år har i ikke sluppet af med os .. Og nå bygger vi hus, nærmere betegnet et IEC-HUS af typen Diana m/kjeller og da blir der endelig plads til (mig) :twisted: ....

Kjelleren er næsten færdig nå, og skal vedlægge et lille billed af hvor ca. kinoen kommer til at være, når væggene er på plads.

(Se billeder nederst i tråden)

Tidliger Udstyr

Udstyrs listen er begrænset pt har jeg et rimelig enkel oplæg med en 50" plasma skærm i stuen med et 5.1 Bose V20 anlæg (hvor jeg var underlagt nøje beskrivelser hvordan det udstyr måtte passe ind i stuen, lille og hvidt) og det blir solgt sammen med det gamle huset da det er fast monteret med skjult anlæg og hele mulatjavsen...

SÅ.. det blir et nyt anlæg i det nye huset og det skal selvfølgelig sættes op med skjult anlæg etc :twisted: :twisted: :twisted:

"krav"

Mine krav er moderate syns jeg selv, jeg er klar over med småbarn i huset og lejeboer væg til væg med hjemmekinoen, at det er begrænset hvor højt jeg kan spille, så dette er der overhoved ikke krav til i anlægget.
    Jeg kommer dog til at gøre alt jeg kan for at dæmpe lyden til lejeboeren, med 2x 2"/4" vægge med 5 cm mellemrum, 2 lag gips på begge sider og 200 mm isolering, med sidste plade monteret med Greenglue (eller rimeligere alternativ).

Jeg satser til at begynde med, på et 5.1 opsæt med mulighed senere for 7.1 hvis lysten er der :-?

Vigtigste er følelsen av hjemmekino er til stede, effekter etc er på plads.

Så det min plan er pt, dette ændrer sig nok hen af vejen.. Håber på en del tips og råd fra jeg "Hjemmekino Guruer", som jeg tar imod med åbne arme..

Rommet

Mål: 3,5m x 4m med 2,4m under taget

De 2 yddervægge er thermomur 350 som der blir foret på 19x48 til skjult anlæg.
    Væggen mod lejligheden blir som jeg forklaret over en dobbelt 2"x4" væg med dobbelt lag gips, det jeg overvejer i tillæg er fore på 19 mm for at skjule anlægget... for at få så lidt med gennembrydninger i brandvæggen.

Pladerne på væggen blir enten SmartPanel med fargen Tågedis, lidt usikker på hvor meget lysrefleksion de har, ellers blir det med gips med et par lag af jotuns pure colour.

Jeg kommer til at ha næsten perfekt lyskontroll i rummet, da vinduet og døren blir "lukket" til, hvordan denne løsningen blir må jeg ta lidt hen af vejen, da de skal forsat være i brug når lærred er gemt af vejen.

Anlægget:

Planen er et 5.1 opsæt, de to jeg har kigget på er:

Dali Lektor 6 Serien, med dertil hørende Lektor 6 Subwoofer

(satser på en fremvisning af disse i nærmeste hifiklubben butik)

Eller

Klipsch RB-61 II
    Klipsch RB-61 II Black
    Klipsch RC-42 II / evt Klipsch RC-62 (efter tip fra alkar)

Med en dertil hørende Sub som passer til anlægget

Forsterker tar jeg når jeg har bestemt mig for anlægget.

Tar gerne imod forslag til dette, da jeg er næsten på bar bund, bare husk at det trenger ikke at spille højt, effekterne er det vigtigste.
    Anlegget skal ikke bruges til musik, kun film og tv-serier, evt lidt ps3.
    Og max prisen på højtaler pakken er rundt 15.000 (lidt flexible her)

Projektor:

3D er et "must" 8-) ... Budget ca. 20.000

Så har tenkt på 3 alternativer:

SONY VPL-HW50ES Black SXRD-projektor Full-HD 3D ...
    Sidst nye fra Sony på marked og virker som en stærk konkurrent til de andre 2, plus jeg har et halvt år før jeg er færdig så håber den er på tilbud rundt det jeg har på budgettet inkl kalibrering.

Alternativ som jeg må nøje mig med hvis budgettet blir for stramt:

EPSON EH-TW9000 LCD-projektor Full-HD 3D

SONY VPL-HW30ES Black SXRD-projektor Full-HD 3D-Bundle

Lærred

Da jeg har et vindue og en dør, på væggen hvor lærred skal hænge må det være et der kan tages op og ned.

Lidt usikker foreløbigt om der skal være 2.35:1 eller det vanlige 16:9, kom gerne med tips og egne meninger på dette punktet.

Har kigget lidt på disse 2, afhængig af hvad jeg går for.. selvfølgelig må jeg også se lidt på hvad jeg egentlig får plads til ... syns selv at 100" blir for lille og det er hakket mindre på 2.35:1, så det kan være at jeg må ta 16:9 modellen.:

DreamScreen Tab V4 DynaGrey Black 2.35:1 300cm / 129"

eller

DreamScreen Tab V4 DynaGrey Black 16:9 265cm / 120"

Blir måske også lidt afhængigt af hvilken projektor som der blir valgt.

Det lille ekstra

Da jeg er utrolig glad i at ting skal ha et "clean look" og specielt også da jeg har muligheden for at få det til at se "pænt" ud, skal jeg prøve at bruge Daytons væg plader rundt omkring.

Har sat op en lille indkøbsliste på dette, igen satser på at gøre klar til et 7.1:

1x Dayton WPI71HD 7.1-kanals veggplate med HDMI
    1x Dayton Monteringsbrakett for veggplater Trippel
    6x Dayton WP-2B dobbel banan/ høyttalerkobling veggplate
    6x Dayton Monteringsbrakett for veggplater Enkel

Kabel:

1x DreamScreen Stealth HDMI 1.4 4K Black CUSTOM INSTALL 05,0m
    60Mx Dayton Custom Install (in wall) 2,5mm
    1x Supra Cables Sublink subwoofer kabel 8m
    1x MONSTER 6FT PS3 S HDMI-6 HDMI CBL

plus det løse.

Styring og tilgængelighed

Jeg har pt apple tv v.2 og liker løsning med at jeg har alt liggende på HDD let tilgængeligt, så jeg forsætter nok med den løsningen.

Så tænker jeg på styring av anlægget, projektor, Lærred (Automatisk), afspiller etc...

Regner med at sætte op en IR-Extender enhed, så jeg kan gemme alt væk... og det virker som om det er enkelt akkurat det.

Men selve kontroll enheden?

Hva ville den enkleste løsning være?

Pt styrer Logitech Harmony One mit anlæg og selvom jeg liker den fjernkontrollen føler jeg den mangler det lille ekstra piff.

Har lagt mærke til at par løsninger som "Alkars" sin NevoS70

Så er der IRule og "RedEye" har en Ipad 2 fra før, eneste problemet blir og få den ud af hænderne på 2 youtube afhængige unger..., ellers kan det måske blive en brukt.

Nogen forslag, ideer?

Håber på lidt tilbagemeldinger, enten gode eller dårlige...

Tegninger

Indtil videre må vi klare os med en ca plantegning og et par SketchUp billeder, skal prøve at få til lidt bedre Sketchup billeder, når jeg har fået sovet lidt :

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ikke så spess mye praktiskt og komme med kanskje.

Men du skal ha gratulerer med hus i alle fall

Utstyrs messig virker det som du har tenkt godt og lenge har ikke noe spessielt og kommentere om det etter som jeg får finlest posten din :P

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hus! Dette blir moro å følge med på. Min eneste kommentar er vel at centeren du evt ser på fra Klipsch er veldig liten... RC-42 er veldig snill selvom ikke målet er å spille høyest mulig. Du vil få igjen mye mere dynamikk og filmglede med å øke til hvertfall RC-62. Kjøper du den på Elkjøp så slipper du uansett veldig rimelig unna. Uansett så ser tegningene veldig bra ut. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare av nysjerrighet.. Hvorfor er 3D et must? Har ikke bransjen allerede funnet ut at ikke det ble den store hit'en? Er ikke film alltid best i 2D?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du spille noe på ps3, så er 16/9 best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Har vel ikke så spess mye praktiskt og komme med kanskje.

Men du skal ha gratulerer med hus i alle fall

Utstyrs messig virker det som du har tenkt godt og lenge har ikke noe spessielt og kommentere om det etter som jeg får finlest posten din :P
    Hehe Tak TorTorden..

Tror jeg har læst gennem efterhånden ethvert indlæg her og har hentet inspiration her der og alle veje.. Hyggelig med med lidt go tilbagemelding på udstyrs listen .. er forsat usikker hvilket sæt højtallere jeg skal gå for...
    Hører jo rygter om at Klipsch "is the way to go" når det kommer til film.

Og den eneste grund til at jeg tog ind Dali Lektor 6, var ret og slet udførelsen på højtalerne i lys valnød syns jeg er knald fine, blir morsomt at ta en tur forbi hifiklubben og hører hvordan de ligger an, men har kun hørt godt om de.

Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Gratulerer med hus! Dette blir moro å følge med på. Min eneste kommentar er vel at centeren du evt ser på fra Klipsch er veldig liten... RC-42 er veldig snill selvom ikke målet er å spille høyest mulig. Du vil få igjen mye mere dynamikk og filmglede med å øke til hvertfall RC-62. Kjøper du den på Elkjøp så slipper du uansett veldig rimelig unna. Uansett så ser tegningene veldig bra ut. Lykke til!
    Tak Alkar

Ja jeg hadde egentlig den med til at begynde med, men var usikker på, hvor mye effect centeren ville ha og om den var værd det dobbelte af hva RC-42 kostet.. Men takker for tipset det herved notert :-D

Sitat Opprinnelig postet av espenlg
    are av nysjerrighet.. Hvorfor er 3D et must? Har ikke bransjen allerede funnet ut at ikke det ble den store hit'en? Er ikke film alltid best i 2D?
    Det er vel heller ikke et absolut must, men syns vel egentlig det er ganske kult.. og jeg tror de små vil sætte pris på det..

Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    skal du spille noe på ps3, så er 16/9 best.
    Ja det kan henne at der blir lidt ps3, men det blir i mindste laget .. Har en ps3 men tror kun jeg har 30-40 aktive timer på den i løbet av de årene jeg har hat den, så det blir ikke det som er afgørende for hvilket udstyr jeg skal ha, ellers tak for tippet

Tillegs spørgsmål, nogen som har handlet udstyr i USA?
    Nærmere betegnet siden Parts Express: the #1 source for audio, video & speaker building components ...
    de har det meste fra Dayton, til en meget rimelige pris end var jeg finder det til her i No, selvfølgelig skal regnestykket gå op.. med moms frakt etc.!

Og så tænkte jeg at en færdig pakke med kabler, Dayton væg plader, IR-Extender etc...Måske ville blive en del billigere hvis jeg bestilte derfra

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første Bestilling av lidt udstyr ;)

Så kommer turen til første bestilling av udstyr til min kino.

MEN først en kort opdatering hvordan det ligger an.

Huset er nå helt færdigt udvendigt, og jeg er godt igang indvendigt.

Hjemmekino´en er foret ned med lydbølger med c/c på 40cm.
    Pågrunn av 1 ting ... lys.

Jeg ville ha spot i taket, og jeg ville prøve at ha en hel himling uten kasser.
    Så det jeg gjør er at kasse ind for ventilasjons anlegget, gipse taket. Fore ned taket igjen med 5cm, og legge ind LED spots, og da et sidste lag med gips.

Veggene er foret ut med 19mm, for at få skjult elektriske anlegg, inkl høytaler kabler mm.

Og derfor må jeg sette op en bestilling på lidt snask

Veggplater, håber jeg kan dra ut lidt erfaring her. Som jeg nevnte i min første post er jeg lidt lun på Dayton fra Avshop.

1. Men jeg lurer på om de går i vegge med kun 19mm bak plater på veggen? Noen som evt har erfaringer med disse, hvor mye plass der må være bak veggplater?

2. Må man ha noe speciel verktøy for at montere disse, og når man skal montere kablerne på dem?

3. Fins der "rimeligere" alternativer, liker veldig godt selve dayton 7.1 kanels veggplate i udgangspunktet, men ellers alternativer?

IR-Extender
    Da alt udstyr skal stå i et seperat rom, må jeg tenke lidt over dette.

Jeg forestiller mig fx RUSSOUND IR-854 IR forlenger kit + RUSSOUND SaphIR-900 forlengelseskabel 15m

1. Hva syns i, holder dette i "moderne hjemmekino"?
    Har vel (Projektor, Blue Ray, Receiver, PS3), er der muligheder for at udbygge dette enkelt, tenker med en evt X-box?

2. Funker dette med en logitech harmony one?

3. Må man ha noe ekstra for at få PS3 til at fungere med dette?

4. Alternativer?

INDKØBSLISTE

5 STK Dayton WP-2B dobbel banan/ høyttalerkobling veggplate Inkl Braketter
    1 STK Dayton WPI71HD 7.1-kanals veggplate med HDMI Inkl Brakett

1 Stk RUSSOUND IR-854 IR forlenger kit
    1 Stk RUSSOUND SaphIR-900 forlengelseskabel 15m

Ca 50M m/ høytaller kabel (Biltema)
    Ca 70M m/ Kabelrør
    Kabelrør clips

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder