Arvid sin kjellerkino, rommet 100% ferdig, nytt teknisk utstyr på plass!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 124
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arvid sin kjellerkino, rommet 100% ferdig, nytt teknisk utstyr på plass!

Nå har jeg endelig fått startet med kinorom i kjelleren 5 år etter å ha kjøpt hus og tenkte jeg skulle starte en tråd her på AVforum for og dokumentere framdrift og forhåpentligvis få litt tips :smile:
    Har allerede et hjemmekinooppsett med en Epson EMP TW-600, Denon 2809 og Dali blå serie høyttalere i stua, men elendig lyskontroll og lyse vegger gjør at bildekvaliteten ikke akkurat blir all verden. Projektoren skal byttes ut snarest og muligens resten etter hvert som økonomien tillater.

Huset er fra 60 tallet så takhøyden er ikke all verden men skal prøve og gjøre det beste ut av det likevel. Bor i en vertikaldelt tomannsbolig, så lydisolering er viktig. Har lektet ut med lydbøyler i taket og lagt dobbelt platelag samt lektet ut med lydbøyler på veggen mot naboen.

Har laget en 3D model av kjelleren i sketchup, dette er hvordan jeg har planlagt og gjøre det:

kjeller ovenfra by Arvid Storli, on Flickr

kjeller vinkel 1 by Arvid Storli, on Flickr

kjeller vinkel 2 by Arvid Storli, on Flickr

kjeller vinkel 3 by Arvid Storli, on Flickr

Veggen som går paralelt med trappa er den som går mot naboen. Det lille rommet i hjørnet skal bli et hobbyrom og den andre døra går til et lite rom igjen går til et vaskerom/bad. Der racket står har jeg planlagt og bygge permanente hyller fra gulv til tak som jeg kan ha receiver, BD spiller, Playstation osv. med tilgang fra bak veggen slik at det blir lettvint og koble opp alt sammen. Bjelken som går på tvers i taket over sofaen er en H bjelke som ble montert for og kunne åpne opp kjelleren etter som det bare var et par døråpninger der tidligere. Denne stjeler litt av den allerede beskjedne takhøyden (regner med og ende opp på ca. 200-202cm når jeg er ferdig) men håper jeg unngår og skalle i den :lol:

Her er litt bilder av arbeidet som er gjort så langt:

Gulv avrettet og lydbøyler montert i tak.

_MG_1700 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1699 copy by Arvid Storli, on Flickr

Isolert tak og påbegynt platemontering.

_MG_1703 copy by Arvid Storli, on Flickr

Ferdig med platene i taket, System platon knotteplast på gulv og vegger med oppkant og luftespalte samt lagt gulvspon.

_MG_1717 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1718 copy by Arvid Storli, on Flickr

Dette er så langt jeg har kommet nå, ferdig med utlekting og skillevegger.

_MG_1720 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1721 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1723 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1725 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1724 copy by Arvid Storli, on Flickr

Neste punkt nå er rør og bokser til det elektriske og signalkabler samt nettverk, blir dog et par ukers pause pga jobb nå og tenkte jeg skulle benytte sjansen til og planlegge litt forskjellig jeg ikke er helt sikker på enda og håper jeg kan litt hjelp her :smile:

For det første, hvordan er formen på rommet rent akustisk, heldig eller uheldig med L formen ?
    Hvor burde suben plasseres, finnes det noen retningslinjer på det ? Kjekt å ha dette klart før rør skal legges i veggen.
    Hadde opprinnelig tenkt og ha en svart bakkvegg, en mørk helt matt gråfarge i taket på den halvdelen der lerretet er og litt lysere farge der sofaen står slik at den lave takhøyden ikke skal føles riktig så ille. Resten av veggene hadde jeg tenkt og ha en litt lysere farge slik som kan sees på 3D modellen. Nå har jeg lest litt på forumet og det ser ut som om et slikt fargevalg ikke vil være særlig bra for bildekvaliteten. Burde jeg gå for en mørkere farge over alt ? Hva med den kroken der det store vinduet er, vil denne påvirke bildet i like stor grad om den er i en lys farge ?

Projektoren skal byttes og jeg vurderer en Epson EH-TW9000, da særlig på grunn av at den er plasseringsvennlig. Er litt skeptisk til om jeg vil feste den i taket for den vil da bli hengende rett over hodet når jeg sitter i sofaen. Alternativet er og ha den stående på en hylle under trappa, men da blir jeg nødt til og bruke horisontal lensshift i en veldig stor grad og på det punktet virker det som om Epson er blant de beste ?

Nå har jeg et 106" Dreamscreen V2 dynagrey lerret jeg kjøpte for noen år siden. Ettersom jeg i kjelleren vil kunne få fullstendig lyskontroll, er et grått lerret fortsatt det beste eller vil det være bedre med et hvitt ?

Ble mye spørsmål her, men håper noen kan hjelpe meg, kommer til og oppdatere med mere bilder etterhvert som arbeidet går fremover og håper det kan være til inspirasjon for andre med gammelt hus og begrenset med plass :smile:

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! dette ser jo bra ut! blir morro og følge med!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! Har et spørsmål; Jeg er litt i samme situasjon som deg, i kjeller og to av veggene i filmrommet vårt er yttervegg (sparesteinsmur). Jeg ser du har brukt et platon produkt - hva var hovedårsaken til det? Jeg har blitt fortalt at det egentlig ikke er noe must, men at det er viktig med luftespalte mellom isolasjon og mur. Knotteplasten sørger jo sånn sett for dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom muren er 2/3 dekka, eller meir, av jurd på utsida, skal ein ikkje ha plast på innsida (altså kjellar under bakken, slik som meg). Då skal isolasjon leggast inntil grunnmur.

Grunnmur der mesteparten av høgda ukkje er under bakken, kan bruka plast som vindsperra.

Dette er det eg blei fortald då eg holdt på med det same (er ikkje tømrar e.l. sjølv).

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser absolutt bedre ut enn hva jeg har som utgangs punkt

Sånn jeg er har skjønt det så er L formen sett på som et lite akustisk *******, bass har en fin evne til og løpe inn i kroken f.eks og bli borte der inne.

Dette er jeg aldeles ikke noen ekspert på men er omtrent det jeg opplevde selv i min leiglighet. Nå var min 'L' såpass stor at jeg flytta hele stua og pj inn i den og da blei lyden overaskende mye bedre.

Det jeg hadde verdt fristet til og gjøre om jeg hadde samme rommet var og sette opp en vegg også brukt den kroken som elektriskt teknisk rom (forsterker rack,htpc'r etc etc kan gjemmes inn der)

Men så grundig som du har gått til verks med planleggingen så må jo dette bare bli bra

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør du med lyddemping opp trappen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig bra utgangspunkt

Det rommet der kommer til å bli bra. Morsomt å følge sånne fra starten, så jeg kommer til å se innom her innimellom. Når det gjelder plassering av sub, grått/hvitt lerret, lensshift osv som du spør om har jeg gjort meg den erfaringen at man bare må prøve selv. Det er velding mange som mener mye men til sist er det du som skal være fornøyd. Jeg brukte den fremgangsmåten at jeg prøvde å plassere suben rundt i rommet før jeg la på gipsplatene. (Det er jo noen plasseringer som peker seg ut som naturlige og det gjelder bare å få sjekket av at det ikke låter helt elendig med disse plasseringene. Fintuningen må du gjøre helt til slutt uansett, og det er ingen fasiter på riktig plassering.) Prosjektoren kan du sette opp mot en gipsplate for å få inntrykk av bildestørrelse, høyttalerplassering, lensshift osv, før du bestemmer plassering. Dynagreylerretet ditt vil fungere helt fint i dette rommet. Sortnivå er viktigere enn lysstyrke. (In my opinion)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenlg
    Ser bra ut! Har et spørsmål; Jeg er litt i samme situasjon som deg, i kjeller og to av veggene i filmrommet vårt er yttervegg (sparesteinsmur). Jeg ser du har brukt et platon produkt - hva var hovedårsaken til det? Jeg har blitt fortalt at det egentlig ikke er noe must, men at det er viktig med luftespalte mellom isolasjon og mur. Knotteplasten sørger jo sånn sett for dette.
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Dersom muren er 2/3 dekka, eller meir, av jurd på utsida, skal ein ikkje ha plast på innsida (altså kjellar under bakken, slik som meg). Då skal isolasjon leggast inntil grunnmur.

Grunnmur der mesteparten av høgda ukkje er under bakken, kan bruka plast som vindsperra.

Dette er det eg blei fortald då eg holdt på med det same (er ikkje tømrar e.l. sjølv).
    Brukte platon fordi det kan komme inn litt fuktighet i det ene hjørnet når det regner som verst. Platonplasten vil da sørge for at dette kan luftes ut gjennom luftespalten på baksiden inn i rommet og så videre ut gjennom luftekanalene. Dette med plast og mer enn 2/3 av muren under bakken stemmer nok, men det er vel helst når du legger "vanlig" plast inntil veggen som ikke får noen mulighet til og puste. Det va faktisk gjort slik fra før i kjelleren når jeg rev ut alt det gamle og det var fuktig på baksiden. Det var litt fuktighet i treverket helt nederst mot gulvet men ikke noe råteproblem eller typisk kjellerlukt, så om det har fungert bra i mange år så tror jeg dette systemet vil fungere fint for meg
    Jeg er forøvrig ikke tømrer selv, derav trådtittelen :P

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ser absolutt bedre ut enn hva jeg har som utgangs punkt

Sånn jeg er har skjønt det så er L formen sett på som et lite akustisk *******, bass har en fin evne til og løpe inn i kroken f.eks og bli borte der inne.

Dette er jeg aldeles ikke noen ekspert på men er omtrent det jeg opplevde selv i min leiglighet. Nå var min 'L' såpass stor at jeg flytta hele stua og pj inn i den og da blei lyden overaskende mye bedre.

Det jeg hadde verdt fristet til og gjøre om jeg hadde samme rommet var og sette opp en vegg også brukt den kroken som elektriskt teknisk rom (forsterker rack,htpc'r etc etc kan gjemmes inn der)

Men så grundig som du har gått til verks med planleggingen så må jo dette bare bli bra
    Mulig jeg får en liten utfordring på det akustiske da, får bare håpe det blir bra til slutt
    Kunne jo brukt den kroken til teknisk rom, men synes rommet hadde blitt litt lite og trangt da, har også planer om bruke den biten av rommet til PC´n.

Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Hva gjør du med lyddemping opp trappen?
    Kommer til og lekte ut med lydbøyler hele veien oppover langs veggen som går mot naboen. Ellers blir det gipsplater rundt om oppover der. Er en utfordring akkurat det område der fordi det er smalt og lite plass og jobbe med. Trappehullet er også veldig lite slik at trappa blir veldig bratt, skal derfor lage meg en sambatrapp da den gamle trappa rett og slett er farlig og gå nedover ettersom du så vidt får hæla skikkelig innpå trappetrinnene.

Sitat Opprinnelig postet av vebjre@online.no
    Det rommet der kommer til å bli bra. Morsomt å følge sånne fra starten, så jeg kommer til å se innom her innimellom. Når det gjelder plassering av sub, grått/hvitt lerret, lensshift osv som du spør om har jeg gjort meg den erfaringen at man bare må prøve selv. Det er velding mange som mener mye men til sist er det du som skal være fornøyd. Jeg brukte den fremgangsmåten at jeg prøvde å plassere suben rundt i rommet før jeg la på gipsplatene. (Det er jo noen plasseringer som peker seg ut som naturlige og det gjelder bare å få sjekket av at det ikke låter helt elendig med disse plasseringene. Fintuningen må du gjøre helt til slutt uansett, og det er ingen fasiter på riktig plassering.) Prosjektoren kan du sette opp mot en gipsplate for å få inntrykk av bildestørrelse, høyttalerplassering, lensshift osv, før du bestemmer plassering. Dynagreylerretet ditt vil fungere helt fint i dette rommet. Sortnivå er viktigere enn lysstyrke. (In my opinion)
    Har tenkt litt mere på sub plassering og kommet frem til at jeg sikkert legger opp bokser på en 2-3 aktuelle plasser så jeg har litt og velge i. Er jo ikke så veldig mange plasser den kan stå uansett. Er det noe i veien for og sette den bak sofaen ?
    Eller blir det vel som du sier bare og prøve seg frem med plassering av projektor og lerretstype.
    Er veldig i tenkeboksen på Epson 9100 vs Sony HW-50ES nå, begge ser jo veldig bra ut men litt på hver sin måte....

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer også til å gjøre som du konkluderer med. Legger opp en boks der subben naturlig kan plasseres så jeg har noen plasser å velge i. Lykke til videre i byggingen. Følger med på denne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått lagt ut noe oppdateringer i det siste ettersom jeg har vært travelt opptatt med og jobbe på kjelleren men her kommer i alle fall en liten oppdatering.

Her er koblingspanelet hvor alt AV utstyret skal stå. De røde boksene nederst blir stikkontaker og nettverk i den grå. Det store hullet over blir stående åpent slik at det blir lett og koble til alt sammen fra de grå boksene øverst hvor alt av høyttalere, HDMI osv kommer inn. Det vil bli bygd ei dør på baksiden slik at boksene samt hullet ikke blir synlig til vanlig.

_MG_1762 copy by Arvid Storli, on Flickr

Her er frontveggen med bokser for høyttalere og sub samt stikkontaker og lys.

_MG_1764 copy by Arvid Storli, on Flickr

Dette blir PC kroken min, herfra går det et 25mm K-rør til koblingspanelet for HDMI samt et 20mm rør hvor jeg skal ta en ledig utgang på receiveren for og drive et par PC høyttalere.

_MG_1765 copy by Arvid Storli, on Flickr

Her blir det HDMI til projektoren samt strøm øverst på veggen og alternativ sub plasering nede til venstre. Bakhøyttaler kobles til øverst til venstre.

_MG_1766 copy by Arvid Storli, on Flickr

Et til fra PC kroken.

_MG_1767 copy by Arvid Storli, on Flickr

De tre boksene er til lysbryter/dimmer og til venstre er den andre bakhøyttaleren.

_MG_1768 copy by Arvid Storli, on Flickr

Koblingspanelet sett fra baksiden.

_MG_1772 copy by Arvid Storli, on Flickr

Dette er status per i dag. Nesten ferdig isolert og klart for og begynne og kle veggene med plater i morgen.

_MG_1776 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1777 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1779 copy by Arvid Storli, on Flickr

Sitter og ser litt på ny projektor og de mest aktuelle kandidatene er enten Epson EH-TW9100 eller en Sony HW-50ES. Har nå en Epson TW-600 og lurer på om jeg kan bruke takfestet jeg har på den eller om jeg må kjøpe nytt ? Så vidt jeg vet er dette et Vogels PPC-200.

_MG_1775 copy by Arvid Storli, on Flickr

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli et veldig flott rom!
    Er det betong-etasjeskille du har hengt opp lydbøyler og gips i? Ett eller to lag gips? Dette blir nok veldig god lydtetting mot etasjen over. Har du funnet informasjon noe sted om kombinasjonen betong og lydbøyler? Eller har du bare gjort det? Hvor tett har du satt lydbøylene og hvordan har du skrudd dem fast? Jeg kunne tenke meg en tilsvarende løsning selv og er nysgjerrig på dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme takfeste som deg. Dette er jo veldig fleksibelt og dekker vel alle standarder? Jeg vil bli veldig overrasket om det ikke passer på de projene du nevner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette ser ut til å bli et veldig flott rom!
    Er det betong-etasjeskille du har hengt opp lydbøyler og gips i? Ett eller to lag gips? Dette blir nok veldig god lydtetting mot etasjen over. Har du funnet informasjon noe sted om kombinasjonen betong og lydbøyler? Eller har du bare gjort det? Hvor tett har du satt lydbøylene og hvordan har du skrudd dem fast? Jeg kunne tenke meg en tilsvarende løsning selv og er nysgjerrig på dette.
    Det er betong-etasjeskille lydbøylene er hengt opp i ja. Det er brukt ett lag spon og så ett lag gips. Har ikke gjort noe research ang. betong og lydbøyler men bare gjort det som du sier. Håper effekten skal bli god, men det største problemet er jo trappehullet der det er trangt, mye rare vinkler og generelt ikke så lett og til en god lydtetning.
    Lydbøylene er festet med noen svært praktiske betongskruer jeg fikk tak i, med disse borer du et 5mm hull og så skrus de rett inn. Veldig enkelt og lar deg lett rette opp om noe skulle bli litt skjevt. Har montert lydbøylene som i monteringsanvisningen, dvs. 120cm mellomrom og montert i forband.

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har samme takfeste som deg. Dette er jo veldig fleksibelt og dekker vel alle standarder? Jeg vil bli veldig overrasket om det ikke passer på de projene du nevner.
    Litt googling viser at det skal tåle 20kg så den biten er i alle fall i orden, de nye projektorene som er ute nå er litt større enn den jeg har men forskjellen er jo ikke så står så jeg tror det skal gå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet lange dager i flere uker nå og kommet et godt stykke lengre. Trappa har endelig blitt fjernet (den var forøvrig festet med en spiker i toppen) og veggene er ferdig kledd me to lag plater.

Her er bakveggen og trappa som forsvant, samt hobbyrommet til venstre.

_MG_1882 copy by Arvid Storli, on Flickr

Frontveggen, lerretet kommer akkurat til og dekke plate nr. 2 og 3 fra venstre i bredden. De to minste boksene er lyspunkt, de røde er strøm og de grå er front/senter/sub.

Litt oversiktsbilder over rommet.

_MG_1885 copy by Arvid Storli, on Flickr

_MG_1887 copy by Arvid Storli, on Flickr

Trappehullet var mildt sagt en møkkajobb og få platekledd helt alene med store gipsplater.

_MG_1886 copy by Arvid Storli, on Flickr

Mangler fortsatt og få platekledd baksiden av veggen der alt det tekniske utstyret skal stå.

_MG_1888 copy by Arvid Storli, on Flickr

Ikke så veldig mye spennende detaljer og vise frem, blir et ganske enkelt rom dette her. Har satt malerne i aksjon mens jeg er borte på jobb nå så da skal jeg komme hjem til ferdig sparklet og malt kjeller etter planen
    Etter det gjenstår gulvvarme, gulv, dører, vindu, listverk samt det elektriske. I det minste ferdig med alt det tyngste arbeidet nå, men detaljarbeidet tar nok sin tid det også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok meget bra dette her.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grundig og bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden siste oppdatering her nå men det har skjedd en del siden sist. Jobb, jul og influensa får ta skylden for nedadgående trend i fremdriften.

Vegger og tak er nå helt ferdig (med unntak av listverk):

_MG_2141 by Arvid Storli, on Flickr

Utsikt fra det som sitteplass, lerretet vil da ta akkurat plassen mellom dekoren på veggen:

_MG_2142 by Arvid Storli, on Flickr

Teknisk utstyr skal stå foran dette hullet i veggen:

_MG_2143 by Arvid Storli, on Flickr

Inne i dette hjørnet blir PC kroken:

_MG_2144 by Arvid Storli, on Flickr

Fargen på tak/vegger er malt med helt matt Pure color maling i en farge som heter Elegant. Denne er veldig mørk grå, mer svart enn grå egentlig. Ser nok en del lysere ut på bildene enn hvordan den er i virkeligheten.

Med utgangspunkt i fargen i rommet, burde jeg velge grått eller hvitt lerret ? Projektor vil sannsynligvis bli en Sony HW-50 eller Epson TW9100. Kommer forøvrig til å ha full lyskontroll i rommet ettersom vinduet vil bli blokkert helt når jeg skal se film.

Her er hvordan det ser ut oppe i trappehullet, valgte en litt lysere farge her:

_MG_2145 by Arvid Storli, on Flickr

Hadde også en økt i dag med montering av Reflecta plater i gulvet for T2 rød varmekabel. Gikk med nesten 1200 skruer på denne jobben! Når varmekablene er på plass blir det lagt teppegulv og montert dører og nye vinduer.

_MG_2147 by Arvid Storli, on Flickr

_MG_2148 by Arvid Storli, on Flickr

_MG_2150 by Arvid Storli, on Flickr

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stykke arbeid dette, Arvid 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der ser ut for å bli skikkelig fint

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott arbeid!

Men nå må du døpe om tråden: "Arvid gjør ting han ikke kan..." er til de grader misvisende

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •