Arvid sin kjellerkino, rommet 100% ferdig, nytt teknisk utstyr på plass! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 124
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg spurte Gorm om det samme angående lerret, og jeg mener han sa at jeg burde gå for grått lerret uansett, selv om jeg får et mørkt rom med full lyskontroll.

Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen
    Jeg vil si at dette ser meget bra ut, anbefaler helt klart en hw50 for deg.
    Har den og en vw1000. En epson 9000 er også bra men hw50 er mye bedre.
    Har testet disse side by side.
    Du har gitt meg mange ideer av rommet ditt.
    Didrik Nilsen
    Tviler ikke på at HW50 er bedre enn TW9000, men kan du utdype litt mer siden du har testet dem side-ved-side? Hvordan var de kalibrert, åssen var rommet de ble testet i, og hva var forskjellene? Jeg er litt nysgjerrig

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen
    Jeg vil si at dette ser meget bra ut, anbefaler helt klart en hw50 for deg.
    Har den og en vw1000. En epson 9000 er også bra men hw50 er mye bedre.
    Har testet disse side by side.
    Du har gitt meg mange ideer av rommet ditt.
    Didrik Nilsen
    Fitn å kunne gi litt inspirasjon til andre, har selv lært og funnet mye gode løsninger ved og lese her på forumet.
    Etter litt mere tid i tenkeboksen vil det nå bli bestilt en HW50 etter påske

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg spurte Gorm om det samme angående lerret, og jeg mener han sa at jeg burde gå for grått lerret uansett, selv om jeg får et mørkt rom med full lyskontroll.
    Jeg fikk også rådet om å gå for grått lerret, så da kommer jeg til og beholde lerretet jeg har nå.

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epson 9000 og Sony HW50

Jeg har testet mange projektorer side by side sammen med Andreas og alene.

Når det gjelder Epson 9000 mot HW50 så har jeg testet denne mot HW50 2 ganger.
    Begge kalibrert av Gorm. Stedene jeg har satt disse opp mot hverandre er i min hjemmekino og hos Andreas.
    Hos meg så har jeg hvit duk Dreamscreen. Avstand 3,7m fra lerret 106 tommer.
    Rommet er kledd med senemolton så mer eller mindre batcave.

Lystrykk Epson kalibrert brukte jeg lysmåler på stativ i high da fikk jeg 238 lux i senter. Sonyen målte 298lux på samme 100% hvit full 16/9 Så mere lystrykk.

Intrasene kontrasten virket ganske lik på de bildene jeg brukte.
    Men følelse av renere hvit og svart på Sonyn.

Contrast Følte også her at det var i Sonyfavør men målte ikke dette. Det gikk på det jeg synes.

Skarphet Her var det en klar synlig fordel til Sonyn, RC (reality creation) gjør under her som er helt rå. Snakker da om bedre skarphet i alle lag i bildet.

Pixsel tetthet Her er det store forskjeller. Etter det jeg mener må man ha epson9000 over 4meter fra lerret for ikke å se screendoor. Sonyn legger du ikke merke til dette på 3 meter. Samt at man får en fillrate i bildet som gjør at bildet virker mere silkemykt men skarpt.

Farger Føler at det ble mere rent på Sonyn, men her er det smak og behag.

Sortnivå Her var de ganske like, men irisen til sonyn gjør en fantastisk jobb, samt at man ikke hører at den jobber. Da på auto full, samme som jeg bruker på min sony vw1000. Epson 9000 eller da 9100 kan man se at irisen jobber som er irriterende.
    Så her også fordel Sony.

Dynamikk lyse og mørke sener. Her også på de bildene og filmene jeg brukte så var det helt klar fordel til Sonyn.

Totalt så er Epson 9000/9100 en god projektor til prisen, men du får mye mere bilde for pengene på en Sony HW50. Samt at du ikke trenger tenke på avstanden for å slippe screendoor.

Dette er da min mening etter å ha sett disse to sammen i samme rom og lerret.

Håper dette hjalp litt.
    God påske.....

Tviler ikke på at HW50 er bedre enn TW9000, men kan du utdype litt mer siden du har testet dem side-ved-side? Hvordan var de kalibrert, åssen var rommet de ble testet i, og hva var forskjellene? Jeg er litt nysgjerrig [/QUOTE]

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av lerret.

Jeg personlig liker nå hvit lerret. Jeg hadde grått lerret en lang tid, samt at jeg har byttet frem og tilbake flere ganger.
    Min mening her er, har du mørkt rom å god lyskontroll er hvit lerret det beste.
    Du får følelse av renere farger å punch, Men du mister litt sortnivå.
    Grått lerret ville jeg ha valgt hvis du ikke har et mørkt rom for å jukse inn et bedre sortnivå. Dette er min mening, sikkert mange som mener det motsatte.
    Jeg byttet til hvit duk å kommer aldri til å sette opp et grått igjen.
    For å finne det som passer deg best bør du prøve se hva du synes selv er best.

Didrik

Sitat Opprinnelig postet av AStorli
    Nå som rommet er mer eller mindre ferdig er det på tide og tenke på oppgradering av utstyret. Det første som skal byttes ut er projektoren og eventuelt lerretet om det er noe betydelig og hente der.

Når det gjelder projektoren så er 3D ikke noen prioritet hos meg, kommer sikkert til og se en og annen 3D film men legger ikke noe stor vekt på dette i projektorvalget.
    I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en Sony HW50, men denne er jo ikke akkurat billig. Billigere alternativer jeg ser for meg er Sony HW30 og Espon TW9000.
    Rommet er som bildene viser i mørke farger med helt matt maling og teppegulv som forhindrer lysrefleksjon, jeg har også fullstendig lyskontroll i rommet. Bildestørrelsen blir 106" og kasteavstanden er ca. 340cm.
    Vil en HW30 eller TW9000 gi meg nok lys i mitt oppsett til at bildekvaliteten blir bra eller bør jeg over på en HW50 ?

Når det gjelder lerret så har jeg i dag et DreamScreen V2 DynaGrey som jeg kjøpte for 4 år siden. Vil det ha noe for seg og bytte til hvitt lerret eller bør jeg holde meg til grått ? Vil det bli en stor forbedring i bildekvalitet om jeg byttet til den nye V4 D65 varianten av dreamscreen sitt lerret ?

Håper noen har noen gode råd ang. dette, lurer spesielt på om det er hvitt eller grått lerret som er tingen for meg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utdypelsen, didrik nilsen! Det høres ut som projektorene har vært sammensignet under gode forhold.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt grått lerret. Har hatt både hvitt og grått lerret. Jeg opplever grått lerret som klart mye bedre. Sortnivået blir bedre og dybden virker bedre. Øyet er utrolig lysfølsomt og man vinner mye mer i bunnen enn man taper i toppen med ett grått lerret. Dagens digitale projer har mer enn nok lysutbytte til å fore en grå skjerm om den ikke er svært stor. Sortnivået begynner å bli bra på nye projer, men blir "aldri" perfekt og kan "alltid" trenge litt drahjelp.
    Jeg kjøper ikke argumentet om hvitt lerret til mørke rom. Det er ikke lyskontroll og refleksjon som er hovedproblemet (om man har sånn noenlunde kontroll..), men projens egen lyslekasje. Og her gir et grått lerret svært verdifull drahjelp.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier OleM er riktig til et visst punkt, projektorer med godt sortnivå (Sony VW95/1000, alle JVC modelle de siste årene) blir bedre på hvite lerret i en batcave i mine og mange andres øyne. Det lille man henter ut i ekstra sortnivå med grått lerret blir totalt overskygget av alle fordelene man får med hvitt lerret(klarere/renere farger, mere punch, renere hvitt ++). Jeg har testet med halve lerretet grått og halve lerretet hvitt og er ikke i tvil i min kino, det er hvitt som gjelder!

Og jeg kan støtte didrik nilsen i hans uttalelser, da det er jeg som har testet sammen med han i min og hans kino.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En A/B testing av hvitt og grått lerret ved siden av hverandre er dessverre helt verdiløs. Da blir det hvite lerretet referansen også for det hviteste på det grå lerretet. og det fungerer naturligvis ikke. Man må teste de to variantene uavhengig av hverandre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier er tull, men jeg har hatt grått lerret i mange år og nå har jeg hvitt og kommer ikke til å gå tilbake.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Valg av lerret.

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg ville valgt grått lerret. Har hatt både hvitt og grått lerret. Jeg opplever grått lerret som klart mye bedre. Sortnivået blir bedre og dybden virker bedre. Øyet er utrolig lysfølsomt og man vinner mye mer i bunnen enn man taper i toppen med ett grått lerret. Dagens digitale projer har mer enn nok lysutbytte til å fore en grå skjerm om den ikke er svært stor. Sortnivået begynner å bli bra på nye projer, men blir "aldri" perfekt og kan "alltid" trenge litt drahjelp.
    Jeg kjøper ikke argumentet om hvitt lerret til mørke rom. Det er ikke lyskontroll og refleksjon som er hovedproblemet (om man har sånn noenlunde kontroll..), men projens egen lyslekasje. Og her gir et grått lerret svært verdifull drahjelp.

Ditt valg det er derfor man kan velge. Men etter det jeg og Andreas har testet ut så er ikke jeg i tvil. Jeg har også hatt grått lerret i lang lang tid, samt byttet frem og tilbake.
    Men det ble hvit for meg. Å kommer aldri til å bytte tilbake... Du taper litt men vinner mye, etter min mening. Skal du ha det totalmørkt nedslukking da ingen strølys må du ha sony vw1000 eller en crt hehe

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvitt lerret KAN fungere, men det skal ekstremt lite strølys til før grått allikevel hadde gitt en bedre totalopplevelse. Samtidig går jo dette i stor grad på preferanser; dog vil jeg også understreke at sammenligning av grått / hvitt A/B aldri må gjøres slik det her er skissert. Dette fordi synet ditt må - saaaakte - justere seg inn til det reduserte lysutbyttet som den grå duken leverer. Setter du et grått og hvitt lerret rett ved siden av hverandre blir det aksakt det samme som å gjøre tilsvarende med to projektorer med ulikt lysutbytte; den med mest lys vil virke milesvis bedre selv om den med mindre lys kan være i en helt annen liga dynamikkmessig.

Uansett er det vel ikke stort poeng å diskutere en sak du har bestemt deg for utfallet av - du blir garantert fornøyd med et hvitt lerret hos deg, bare pass på strølyset så godt du klarer!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig i deg i det Lygren at det ikke går an å side by side teste projektorer og lerret, dette har jeg gjort mye og har lært meg til å se bort ifra at lysstyrken skal vinne. Jeg har flere ganger med projektortesting kommet frem til at den med "minst" lys har endt opp som vinneren, og når jeg har sammenlignet grått og hvitt sett på totalopplevelsen ikke kun lysstyrke, og i min kino med VW90/95/1000 har hvitt lerret vært å foretrekke.;-)
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...side-ved-side kan sikkert fungere for å vurdere en hel del parametre, Andreas, og normalt sett er jo ikke lysutbyttet på disse hjemmekinoprojektorene sååå langt unna hverandre forutsatt at de er noenlunde D65-kalibrert. Når det gjelder grått og hvitt lerret ved siden av hverandre introduserer du imidlertid 15-20% differanse i lysmengde, og da mener jeg nok at det blir vanskelig å vurdere dette på et godt vis. Dette skyldes rett og slett at øyet, eller irisen for å være spesifikk, tilpasser seg lysmengden fra den delen av bildet med mest lys hvilket gjør at bildet med minst lys virker ekstremt "fattig", både fargemessig og effektmessig. Øyet bruker også ganske lang tid på å tilpasse seg ulike lysforhold, spesielt hvis du reduserer lysmengden, så det er også viktig - selv når en sammenligner lerretene helt uavhengig av hverandre - å bruke god tid når en går fra lerretet med mye lys (det hvite) til lerretet med mindre lys (det grå).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...dobbeltpost gett...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selvfølgelig enig med deg på mange måter Lygren, men jeg mener at det ikke er helt meningsløst å gjøre det på den måten jeg har gjort det. Og jeg har selvfølglig også gjort det på den langsomme måten og hatt grått lerret oppe en stund for så å ha hvitt oppe og i min kino med nevnte projektorer har hvitt vært å foretrekke.

Og i en kino med 100% lyskontroll og ikke reflektive flater vil jeg nok foretrekke hvitt lerret på de fleste projektorer da man vinner ekstremt lite på sortnivå, mens man vinner mye på andre parametere.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det du sier er tull, men jeg har hatt grått lerret i mange år og nå har jeg hvitt og kommer ikke til å gå tilbake.
    Jeg ønsker ikke å starte noen "krangel" her. Men hva er det du mener er tull med det jeg skriver? Jeg synes kanskje det var en litt krass kommentar.

Det vil rett og slett ikke fungere å sammenlikne grått og hvitt lerret side om side. For å si det enkelt så vil du ikke se det grå lerretet. Det hvite lerretet vil "overkjøre" det grå pga det sterkere lysutbyttet. Lysutbyttet fra det hvite lerretet vil være referansen. Først når du fjerner det hvite lerretet vil øynene justere seg etter lysnivået fra det grå lerretet.

Dette blir akkurat det samme som å se gjennom briller med farget glass. Med gult eller grønt glass vil alt se ut som det er gult eller grønt i begynnelsen. Men så justerer øynene seg og fargene vil oppleves normale.
    Men tenk deg at du delte brilleglassene i to med gult på den ene sida og klart glass på den andre, altså to farger i hvert brilleglass. Da ville det klare glasset alltid danne referansen og forstyrre det gule. Gjennom det gule glasset ville du, uansett hvor lenge du hadde på deg brillene, bare se gult..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener med tull er at du sier at det er helt verdiløst å gjøre dette.

Forskjellen på et 0,8 gain grått og et 1,0 hvitt er 20% og dette vil øyet ditt oppleve som en brøkdel og lysstyrke forskjellen vil oppleves som minimal. Og ser man bort fra lysstyrke forskjellen er det fullt mulig å teste på denne måten, men det er selvfølgelig ikke helt optimalt. Min erfaring med hvitt og grått lerret er at grått gir deg kun en fordel og det er svakt forbedret sortnivå mens hvitt gir deg mange fordeler som "renere" farger, mye hvitere hvitt, høyere lysstyrke osv. Og har man en projektor med bra sortnivå og en batcave er hvitt lerret å foretrekke i mine øyne.

Du er velkommen til å komme å se i min kino hvis du vil.8)
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil svært gjerne komme og se din særdeles flotte kino en dag.

Jeg vil hevde 20% forskjell i lysutbytte er ganske mye og at dette er grunnen til at et hvitt lerret trumpfer et grått lerret i en A/B testing hver dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt seint ute på oppdateringsfronten her, men som jeg skrev tidligere så ble det handlet litt godsaker fra Lsound rundt påsketider, og jagge ble det ikke handlet litt fra Avshop også

Hadde bestemt meg for Yamaha receiver og matchende BD spiller, Avshop kjørte kampanje på det jeg skulle ha i påsken, hørte da om Lsound kunne matche prisen siden jeg likevel skulle handle en sub derfra. Det gikk helt fint, men RX-A1020 var ikke på lager så jeg fikk samme avslag på en RX-A2020 og en BD-A1020 samt at jeg bestilte en SVS PC-13 ultra samtidig

Suben ble først plassert til høyre for høyre fronthøyttaler, men her synes jeg det ble lite respons i den. Så flyttet jeg den inn i hjørnet bak sofaen under trappa og da ble det virkelig andre boller, denne suben setter virkelig hele rommet i bevegelse når ting eksploderer

_MG_3684 copy by Arvid Storli, on Flickr

Her er forsterker og BD spiller på plass i hylla, veldig fornøyd med begge deler.

_MG_3697 copy by Arvid Storli, on Flickr

Har også bygd meg en HTPC som kjører XBMC. Dette er et Streacom kabinett som benytter passiv kjøling og er helt uten bevegelige deler, dvs 100% lydløs

_MG_3699 by Arvid Storli, on Flickr

Fra AVshop ble det etterhvert handlet inn en HW-50 som også ble kalibrert. Ikke akkurat billig denne her, men du verden for en bildekvalitet, særlig på godt kildemateriale som f.eks Hobitten merkes det hvor god denne faktisk er.

_MG_3691 copy by Arvid Storli, on Flickr

Ble også godt fornøyd med det lille panelet mitt for strøm og HDMI til projektoren samt kabelkanalen i aluminium som skjuler ledningene.

_MG_3689 copy by Arvid Storli, on Flickr

Fikk også lakkert trappa og gjort unna siste listverket go flikkmaling denne uka, så nå er faktisk rommet helt ferdig. Det fantastiske været som har vært her de siste ukene har gjort at alt slikt innearbeid har blitt utsatt.

_MG_3700 by Arvid Storli, on Flickr

Angående fjernstyring av alt av komponenter så har jeg kjøpt inn et Nexus 7 nettbrett til dette formålet. Dette var virkelig et godt kjøp, betalte bare 1770kr på den lokale Expert butikken, og nå bruker jeg denne til fjernstyring av Receiver/BD spiller (egen Yamaha app), HTPC (styring av XBMC) og lys/ventilasjon (Nexa gateway med tilhørende komponenter). Helt genialt og kunne sitte i sofaen og lettvint styre alt fra en stor lys skjerm når rommet er helt mørkt

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med mye nytt fett utstyr!

Den trappa ble også skikkelig stilig. Sier ikke nei takk til et oversiktsbilde eller 2 til heller.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •