Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 135
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig

God kveld,

Etter å ha lest og lest utrolig mange tråder og prosjekter som mange av dere har hatt, har det gitt meg inspirasjon til å sparke igang min egen drøm: egen kino!

Har brukt LANG tid på lese igjennom mange tråder (inkludert et par uker kun på RuneW og Hunsbedt sine heftige prosjekter), og har plukket opp mye bra inspirasjon og tips.

Selv er jeg IT mann, med lite erfaring på snekkerfronten - men det skal langt ifra stoppe meg

Vi kjøpte et hus fra 2007 i fjor, som har et uinredet rom (hurra) på ca. 70kvm i kjelleren. Planen er å lage et rom-i-rom i det ene hjørnet på 4x5m.

Det nye rommet lektes opp med 5cm klaring til taket og det skal isoleres godt, med dobbelt gipslag. Veggene får en ytre gipsvegg og to lag på innersiden.

Her er utgangspunktet, gardinstengene markerer hvor rommet skal være:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-1-jpg

Annen vinkel:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-2-jpg

Nå er jeg egentlig litt sent ute med å starte tråden min, ettersom rommet nå allerede er påbegynt for litt siden. Men jeg starter fra scratch her uansett, så poster jeg inn hva som er blitt gjort frem til i dag

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVforum og for et spennende prosjekt! Du har iallefall et rom med veldig store muliheter. Ser fram til å følge prosjektet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så var vi igang!

Har fått litt starthjelp til å få på plass stenderverk og isolering.

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0703-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0705-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0711-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Velkommen til AVforum og for et spennende prosjekt! Du har iallefall et rom med veldig store muliheter. Ser fram til å følge prosjektet ditt.
    Takk for det BEF, har fulgt prosjektet ditt også! Utrolig flott kino du har tryllet frem :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolasjon og trekkerør

Igjen, blir litt turbo i starten her. Legger ut noen bilder fra prosessen som har skjedd hittil. Dette er noen uker bakover i tid. Tenkte det var greit å poste ut

Av en eller annen fryktelig grunn, så har jeg mistet mangfoldige bilder som skulle dokumentere arbeidet mer i detalj. Jeg forstår ikke hvor jeg har lagt minnebrikken som bildene ligger på Har tatt bilder med flere kameraer, så jeg har ihvertfall noen bilder fra isoleringen og trekkerørene.

Skikkelig irriterende :X

Vel vel, det er min egen feil. Ingen vits å syte Her er noen flere bilder. Veggene er allerede isolert - steike så fort dette gikk da
    Ønsket også å bruke lave spotbokser for å legge isolasjon over for å få mest mulig demping av lyd. Jeg tenkte først at det kunne bli et problem med varmen, men dette skulle visstnok ikke være noe problem.

Tanken er å kjøre Junistar 7W LED spotter i boksene, 6stk.

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0715-jpg

Her er bakre del av rommet, døra skal stå helt i venstre side av bildet. I toppen sees bokser for HDMI (40mm), og strøm til PJ (20mm). Har også trukket et rør tvers over rommet, som skal inneholde 2stk Cat6 nettverkskabler. Det er ikke med på dette bildet, men det er satt opp to spikerslag for PJ feste
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0713-jpg

Det skal tre spotter på hver side av rommet. Vurderer å sette opp en sone til i front, med 2-3 spotter til etterhvert. Da må jeg i tilfelle lage et rammeverk for dette i taket.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0714-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0722-jpg

I høyre hjørne på frontveggen går det et avløpsrør, så her måtte jeg enten korte ned lengden på rommet eller lage en vinkel i hjørnet. Tanken er å lage en bassfelle her likevel, så det vil da i tilfelle bli skjult. Så da ble det vinkel
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0716-jpg

Mer isolering
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0724-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips

Føler det går litt fort i svingene her nå, men her er flere bilder. Her mangler det også mange bilder, så det blir fra når gipslaget er på plass.

Det er altså skrudd opp gips på yttersiden av vegg, pluss dobbelt lag på innsiden, samt to lag i taket.

Bokser for bakhøytalere, stikkontakter og LED dimmer.Døra er også montert. Dette er en godkjent "leilighetsdør" med 35db lyddemping kjøpt på Montèr.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0928-jpg

Front:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0949-jpg

Det er per i dag et lufterør, som er helt åpent. Ventilasjon er en utfordring jeg må se på denne uken. Tanken er å ta inn kald luft der, og ha en vifte som trekker ut luft på motsatt side av rommet - dvs. rett ut til det store rommet som selve kinoen er bygd inni.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0956-jpg

Her er venstre hjørne i front. Her må det fuges!
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0957-jpg

Stikkontakter i front, til anlegg etc. Har også et dobbeltstikk til ved behov.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0961-jpg

Ikke like elegant som panelet dere andre har laget Men her kommer høytalerkabler fra alle kanter i boksen til venstre, og HDMI kabel i høyre boks.
    Har ikke helt planlagt hvordan jeg skal gjøre siste finish her, men det får jeg ta litt etterhvert.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0922-jpg

Etter at gipsen ble lagt, så var det X antall timer med sparkling og pussing. Steike jeg er glad jeg ikke driver med dette til daglig. Uerfaren når det gjelder sparkling av gipsplater, var ikke lett å få det bra med strimler til skjøtene gitt Det er gått en god del tuber med fuging også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Borret hull i taket - HVA?! Ingen spot-boks?

Jada, det måtte jo skje.

Pulsen steg et lite øyeblikk, og jeg kjente en ørliten svettedråpe begynne å renne på leppa - en litt forhastet runde med hullborring endte med dette flotte synet:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_2132-jpg

Dårlig unskyldning at det var sent på kvelden :X Her er hvordan jeg fikset hullet ihvertfall
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_2176-jpg

Sagde til et liten trebit jeg hadde liggende i passende lenge, og dytta den opp i hullet.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_2178-jpg

Sentrerte trebiten, og skrudde fast på hver side - sørget for at skruene gikk opp i gipsen slik at det ble lett å sparkle igjen etterpå.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_2181-jpg

Jeg skrudde sammen de to gipsbitene som ble borret ut, og kjørte på med fugemasse.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_2182-jpg

Så var det å dytte biten på plass, og skru den godt i slik at skruene også her gikk opp i gipsen.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_2183-jpg

Fjernet overflødig fug, og sparklet/pusset over to ganger etter at det var tørket godt opp. Det tok noen dager før det var helt ferdig, men tilslutt kunne man ikke se spor etter den festlige bore-glippen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling!

Endelig var det tid for maling. I forrige uke fikk jeg grunnet taket, og nå i helga var det tid for første strøk med "Jotun Pure Color, dempet sort".

Dette var første gang jeg fikk kino-følelsen
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_2184-jpg

Dagen etter var det tid for strøk nr to. Her er taket ferdig malt:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_2196-jpg

Jeg er meget fornøyd!

Da er vi up to date med prosjektet. Planen videre er å kle veggene med ubehandlet spartpanel med skygge. Dette har jeg aldri gjort før, så det blir nok litt prøving og selvsagt en del feiling her.

Man finner stender, og tilpasser første plate slik at man får skrudd plata fast. Så følger man bare på til neste hjørne, og kapper av lengden slik at den passer inn i hjørnet? Kjenner at jeg må lese meg opp litt på montering :-?

Nå er rommet 381cm i bredden, 490cm lengde, og takhøyde på 220cm.
    Tanken min er å kjøre U-Boat floaters på gulvet med rammer, og en 22mm gulvspon på topp. Da går det ca. 10cm der, og jeg står igjen med takhøyde på 210cm. Blir dette litt knappt?

Jeg er den høyeste personen i huset, så med mine 189cm vil jeg sannsynligvis dunke borti prosjektoren nå og da. Men ettersom vi har en leilighet på samme gulvflate, så vil betongen føre lyden til dem. Så jeg MÅ lydisolere gulvet. Jeg får vel ta til takke med 210cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny bestilling

I dag fikk jeg bestillt sort Elko Plus dimmer og stikkontakter. Fikk også bestillt 6stk Junistar LED 7W Downlights.

Skal bli utrolig digg å få lys i taket!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det Unna!. gleder meg til fortsettelsen

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo veldig bra ut, her må det følges med :-D

jeg har selv 210 til taket i leigliheten og syns jo det går greit, men nå har du 7 cm på meg i høyden og.

Dog føler jeg nesten skulle ha rivd opp hele leigliheten og kledd på ny, finnes ikke en rett vinkel og jeg burde nok dempa litt for huseieren i etasjen over.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På reise

Er på VMworld i Barcelona denne uka med jobben, så det blir tregt med oppdateringer :X
    Full fres igjen til uka :-)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal godta den :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I gang igjen

Da var Spania et tilbakelagt kapittel. Savner allerede varmen der nede gitt. Stor overgang å reise fra 29 grader, og lande på Kjevik i 4 grader

Vel vel, har kommet igang igjen med litt arbeid. Har begynt å kle veggene med smartpanel, ser ut til å bli bra

Jeg kjøpte et holefinder-sett på Biltema, men det funka rimelig dårlig syns jeg. Når magnetene er på plass på begge sider av panelet, så kan magneten på yttersiden flytte seg ganske mye og fortsatt "henge på". Det er snakk om 1-2cm! Så det er vanskelig å stole på at målet blir riktig.

Fant ut at det gikk like greit å bare måle opp med tommestokken

Startet i det små.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-1-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-2-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-5-jpg

Så langt kom jeg i går kveld. Tenker å fortsette litt ikveld, og muligens noe i helga. Til uka blir det nok mye jobbing i kinoen, har 2-3 ledige kvelder å jobbe på.

Så fort panelet er på plass, så ligger alt til rette for å få koblet opp strømmen. Trekker de siste kablene og gjør klart alt av stikkontakter og spotter, så blir det kun selve koblejobben for trikkern. Ser virkelig frem til å få noe annet lys i hula enn lyskasterene!

Tenker også å få lagt ferdig gulvet i neste uke. Da blir det U-boat floaters i bunnen og lage opp et rammeverk før 22mm gulvsponplater legges oppå. Avventer med å legge teppe til alt av maling og annet arbeid som kan søle/skitne til blir ferdig.

Kommer til å male panelet til helga hvis jeg blir ferdig, evt på mandag. Noen tips om malingfarge? Tenker å bruke en PureColor gråfarge. Har sett flere her som har brukt noen varianter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med veggene!

Endelig ferdig med veggene! Digg å være ferdig med panel

I dag kom jaggu en pakke med u-boat floaters fra AVshop også. Så da blir det legging av floaterne, rammeverk, isolasjon og gulvsponplater i morgen.

Legger ut noen nye bilder i morgen - nå er det kvelden

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må virkelig si du står på. Maken til tempo på bygging av hjemmekino har jeg sjelden sett. Liker også den rene stilen du har valgt.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms
    Må virkelig si du står på. Maken til tempo på bygging av hjemmekino har jeg sjelden sett. Liker også den rene stilen du har valgt.
    Takk for det Willms Jeg vil prøve å holde det litt stilrent - ihvertfall i starten. Det kommer nok av detaljer etterhvert som nok kommer til å sette preg på kinoen. Må bare få på plass "basisen" først.

Mens min bedre halvdel er bortreist noen dager med jobben denne uka, benytter jeg sjansen til å jobbe litt i kinoen etter at småtrolla har lagt seg. Blir litt nå og da, men får man først kommet i gang med noen timer så får man gjort ganske mye. Jeg knoter nok litt ekstra med legging av panel og gulv etc - pga lite erfaring - men man lærer utrolig fort!

Har også satt en deadline for meg selv at jeg skal ha første visning FØR jul, så da er det bare å benytte ledige stunder 8)

Her er et bilde fra gårsdagen av frontveggen. Blir nok en liten ryddejobb i kveld før videre arbeid :neutral:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-front2-jpg

Må også kjøpe inn maling snart til vegg - og der er jeg litt i tvil på fargevalg på frontveggen i forhold til resten. Vurderer å ta frontveggen helt sort, evt sort matt slik som det er i taket. Ønsker at veggen skal være minst mulig synlig under kjøring av film.

Noen som har erfaringer her?

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenemolten :-) Vi har sort matt i tak og front, blir likevel litt refleksjon av lyset. Skal kle veggene med scenemolten etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Må si det samme som er nevnt tidligere

Her går det unna!

Dårlig marked i IT-bransjen om dagen siden du har så mye tid til overs? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Scenemolten :-) Vi har sort matt i tak og front, blir likevel litt refleksjon av lyset. Skal kle veggene med scenemolten etterhvert.
    Scenemolten ja, mange som bruker det. Kan være jeg får kjøre på jeg også
    Får kikke igjennom noen av trådene etter bilder, sikkert en del andre som har det på plass.
    Min byggetråd: Hjemmekino Prosjekt 2013

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •