Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 135
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av conan
    planer om noe tilsvarende hos meg, hva anbefaler du som hard heldekkende flate ?
    Jeg tror 6 eller 9mm kryssfiner vil holde. Pass på at det er en hel plate, ikke delt i to. Den skal kun reflektere de høye frekvensene.
    De høye frekvensene demper du lett på annet vis.
    Det du kan gjøre er å teste det det både med og uten hard frontplate og se hva du foretrekker. Faren ved å ha den "åpen" uten å ha full kontroll på hvilken frekvenser som dempes er at fellene suger ut noen frekvenser som du kanskje ønkser skal være der.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg tror 6 eller 9mm kryssfiner vil holde. Pass på at det er en hel plate, ikke delt i to. Den skal kun reflektere de høye frekvensene.
    De høye frekvensene demper du lett på annet vis.
    Det du kan gjøre er å teste det det både med og uten hard frontplate og se hva du foretrekker. Faren ved å ha den "åpen" uten å ha full kontroll på hvilken frekvenser som dempes er at fellene suger ut noen frekvenser som du kanskje ønkser skal være der.
    Takk for svar. Tror du en kan bruke to mdf dekorplater på 6mm ? Fordelen er da at jeg kan få samme finish som sideveggene. Siden dette er i stuen min har det litt å si....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av conan
    Takk for svar. Tror du en kan bruke to mdf dekorplater på 6mm ? Fordelen er da at jeg kan få samme finish som sideveggene. Siden dette er i stuen min har det litt å si....
    Mener du å sette platene på hverandre så de blir 12 mm, eller sette to sammen?
    Jeg tror det holder med 6 mm tykkelse. Blir jo veldig stilig om det er samme finish.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du å sette platene på hverandre så de blir 12 mm, eller sette to sammen?
    Jeg tror det holder med 6 mm tykkelse. Blir jo veldig stilig om det er samme finish.
    Sette to sammen da fronten på bassfellen er ca 80 cm....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias
    Det ser ut til at du har fått deg en veldig fin kino, gøy å lese tråden din og jeg kommer helt klart til å følge den videre.
    Takk for det alias, ditto til deg! Følger med på prosjektet ditt og

Så flott dette ble.

Vær obs på at slik bassfellene er nå, uten en hard heldekkende flate foran også demper i de øvre frekvenser. Ved åpen front har den også noe mindre effekt på bassen, så dette er jo noe du kan teste dersom du ikke oppnår den effekten du ønsker.

Det ser ihvertfall veldig bra ut.
    Takk for det Jeg synes det ser bra ut, men har vært litt betenkt i forhold til at det absorberer for mye - ettersom det er "helt åpent". Jeg har 12mm MDF plater som jeg kan teste med.

Finnes det noen regler/anbefalinger for hva slags åpninger man skal ha i platen for å slippe igjennom bassen?

Prøver å tenke ut hva som vil se best ut hos meg. Ser for meg at jeg kan skjære ut riller i platen som dette:

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-mdf-plate-jpg.

Det er jo forsåvidt ikke viktig at det skal se veldig kosmetisk fint ut, for jeg vil male platene sorte - og trekke stoff over hele frontveggen inkludert begge bassfellene. Tenker da også å sette en tilsvarende mdf plate på bakre hjørner - og kle disse med stoff. Da vil det se likt ut som i dag, men ha en hard flate kledd i lyd transparent stoff.

Regner med dette vil fungere? Vil i tilfelle gjøre dette nå på onsdag, og kan da prøve å måle forskjell før og etter.

Har fortsatt ikke hatt tid til å teste noe særlig lyd enda, har vært veldig travel i det siste. Men til uka har jeg 3 dager alenetid, så da bør jeg få gjort unna det siste som gjenstår mohahah )

Har gjort ferdig 6 rammer med akustikkplater, og handlet inn materialer for å kappe til resten. Det blir 6stk på hver av veggene, høyre og venstre. Er foreløpig litt usikker på taket, mulig jeg bruker hele lengder av akustikkplatene (120cm). Kommer bilder til uka!

Sitat Opprinnelig postet av tjommi
    Dette ser ut til å bli meget bra. Informativ tråd med masse bilder er akkurat sånn vi liker det. Blir spennende å følge med nå mot slutten av prosjektet
    Takk for det tjommi! Liker selv når andre bruker mye bilder, så jeg prøver å legge ut det som kan ha verdi for andre
    Min byggetråd: Hjemmekino Prosjekt 2013

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å følge med her
    Vurderer slike bassfeller selv i mitt rom, men er usikker på hvos mye det vil hjelpe. Skal måle rommet til uka med XTZ room analyzer, så får jeg vurdere tiltak ut fra målingene.
    Regner med du har sett kinoen til johnnymhz, han har noen fine utskjæringer i sine bassfeller. Har du riktig verktøy så går dette som en lek, selv om det tar noe tid.
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/johnnymhz

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snakah
    Autoiris?
    Ser at jeg helt glemte å svare på denne...
    Epson (og sikkert andre også) har mulighet for automatisk justering av iris/blenderåpning. Tror dette er påslått som standard. Den høres ihvertfall ut som en slags rasling/knitring. Husker jeg syntes den var en smule plagsom da jeg hadde projektoren rett over hodet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble riktig så bra!

Tror tralltrall mente heldekkende plater uten slisser foran bassfellene? Hvis du lager slisser i dem vil de absorbere mer av de høyere frekvensene. Det kan jo være noe du er ute etter, men det er kanskje lurt å teste uten slisser først?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Ser at jeg helt glemte å svare på denne...
    Epson (og sikkert andre også) har mulighet for automatisk justering av iris/blenderåpning. Tror dette er påslått som standard. Den høres ihvertfall ut som en slags rasling/knitring. Husker jeg syntes den var en smule plagsom da jeg hadde projektoren rett over hodet.
    Hvis jeg ikke husker helt feil her var vel anbefalingen fra Gorm at denne enten bør være av, eller på maks. Dette fordi autoirisen jobber mye raskere på maks enn eksempelvis på low/normal.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Dette ble riktig så bra!

Tror tralltrall mente heldekkende plater uten slisser foran bassfellene? Hvis du lager slisser i dem vil de absorbere mer av de høyere frekvensene. Det kan jo være noe du er ute etter, men det er kanskje lurt å teste uten slisser først?
    Det stemmer.
    Jeg ville prøvd å uten noen slisser. Bassen vil ikke merke den platen og de høyere frekvensene blir reflektert. Disse demper du med andre tiltak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god respons og gode tips her folkens, det setter jeg veldig stor pris på! Da tester jeg med mdf plater uten slisser i morgen.

Skal sjekke ut iris! Når jeg har testet PJ'en, så er fortsatt den irriterende lyden tilstede.. :X

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk jaggu ikke tak i MDF plater i dag
    Monter, Byggmakker og ByggMax hadde ikke på lager.

Kan jeg bruke 12mm sponplate som frontplate på bassfellene? Vil det fungere like bra som MDF?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snakah
    Fikk jaggu ikke tak i MDF plater i dag
    Monter, Byggmakker og ByggMax hadde ikke på lager.

Kan jeg bruke 12mm sponplate som frontplate på bassfellene? Vil det fungere like bra som MDF?
    Egenvekta skiller ikke så mye, så rent akustisk vil det nok ikke bli særlig forskjell. MEN: Sponplater egner seg ikke til fresing. Du hadde vel tenkt å lage vertikale nedfresinger i platene, og det vil ikke bli pent på sponplater. De er mye grovere og løsere inni, og nedfreste spor vil bli grove og stygge. Det må masse etterarbeid og sparkling til for å få det pent. Snakker av egen erfaring, bestill heller MDF og vent til du får tak i dette!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Egenvekta skiller ikke så mye, så rent akustisk vil det nok ikke bli særlig forskjell. MEN: Sponplater egner seg ikke til fresing. Du hadde vel tenkt å lage vertikale nedfresinger i platene, og det vil ikke bli pent på sponplater. De er mye grovere og løsere inni, og nedfreste spor vil bli grove og stygge. Det må masse etterarbeid og sparkling til for å få det pent. Snakker av egen erfaring, bestill heller MDF og vent til du får tak i dette!
    Takk for tilbakemeldingen Hunsbedt, du har helt rett. Var litt rask i tanken, og litt vel ivrig på å få det på plass. Det lønner seg å ikke ta snarveier, det er helt sikkert Venter til uka igjen, så får jeg på plass mdf plater.

Har ellers fått opp 6 akustikkrammer, 3 på hver vegg som dekker de fleste av førsterefleksjonene til sweetspot (det skal på plass 6stk til på vegg + 2-3stk 120cm plater i taket). Skulle teste med Bruce Springsteen - Live from Dublin Blurayen min - som forøvrig stadig vekk har vært jobbemusikken min. En sang ble til ti ... STEIKE for en forskjell med rammene på plass! Har sittet en times tid nå å bare nytt god musikk.
    Sitter med en skikkelig go' følelse nå, er utrolig fornøyd med rommet slik det har blitt nå etter snart 9 måneders arbeid. Herlig følelse :-D

I morgen skal jeg fortsette å pusse opp barnerom og nytt kontor - før jeg tar kvelden fatt og fullfører akustikkrammene.

Edit: Det er riktig nok ikke bare akustikkrammene som skal ha takken for at oppsettet nå er blitt bra Har fått opp nye bakhøytalere (Dali Ikon On-Wall Mk2), og justert høytalerne i receiveren.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lest igjennom tråden din på nytt igjen. (Tidlig oppe med sønnen. Er ikke alt av barnetv som er like interessant )
    Ser jaggu ut som om jeg ikke har skrevet noe tidligere....
    Dette ser meget bra ut! Fine farger og teppe ser jo meget behagelig ut. Har du fått dannet deg noen erfaringer med prosjektoren? Prøvd den i 3D også? Har samme selv som skal opp og er spent på om en prosjektor i budsjettklassen fremdeles kan imponere en som ikke har hatt kino før
    Hva er planene fremover nå? Hvordan ligger det an i teknisk? Ser ihvertfall ut som om du har kontroll på det du driver med selv om du skriver som om du ikke har det

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er påsken langt på vei, og snart over.

Har fått gjort litt av hvert de siste dagene. Har fått malt det ene barnerommet, og og handlet inn litt nye møbler og stash til rommet:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også fått jobbet i kinoen :-)

Nå begynner ting virkelig å nærme seg. Er ferdig med akustikkrammene! Nå er 12stk med 59,5x60cm hengt opp på veggen, og foreløpig bare 1stk 120cm hengt opp i taket.

Baksiden av rammene:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-6-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-5-jpg

Malte rammene med rester av Jotun PureColor Dempet Sort:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-3-jpg

Alt klart for oppheng av rammer:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-4-jpg

Voila! Da var rammene på plass

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_5335-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_5340-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_5344-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_5354-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_5367-jpg

Jeg har ikke fått gjort noe med bassfellene enda, ettersom jeg ikke fikk tak i MDF plater før påskeferien. Dette tar jeg til uka. Etter tips fra Mister Hunsbedt, så har jeg vært i Sørlandsparken i dag og handlet 12m Vevet Chenile stoff (istedet for scenemolton). Dette skal jeg kle hele frontveggen med fra bassfella på venstre side, og helt over til enden av fella på motsatt side. Tror det blir bra

Vurderer også å gjøre noe med sidene av høytalerene - for de gir litt gjenskinn av lyset på lerretet. Slikt kan man jo ikke ha noe av .. :wink:

Planen videre blir å få på plass diffusorer bak, og gå igjennom hele akustikkoppsettet. Har også handlet led-lister fra USA, så dette dukker opp i posten om 2-3 ukers tid. Har en kul plan for bruken av listene ..
    Skal også gjøre noe med ventileringen.
    Etter det tror jeg hele prosjektet mitt er ferdig, rett og slett.
    Da blir det oppgradering av utstyret etterhvert - når budsjettene tillater det =P

Skal poste ut litt hva jeg har av utstyr i dag, og hva som skal anskaffes i løpet av kort tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Da har jeg lest igjennom tråden din på nytt igjen. (Tidlig oppe med sønnen. Er ikke alt av barnetv som er like interessant )
    Ser jaggu ut som om jeg ikke har skrevet noe tidligere....
    Dette ser meget bra ut! Fine farger og teppe ser jo meget behagelig ut. Har du fått dannet deg noen erfaringer med prosjektoren? Prøvd den i 3D også?
    Har samme selv som skal opp og er spent på om en prosjektor i budsjettklassen fremdeles kan imponere en som ikke har hatt kino før
    Hva er planene fremover nå? Hvordan ligger det an i teknisk? Ser ihvertfall ut som om du har kontroll på det du driver med selv om du skriver som om du ikke har det
    Takk Nabon for hyggelige ord Den prosjektoren jeg testet ut var meget bra synes jeg (har aldri selv hatt kino før).
    Overraskende bra kvalitet! 3D har jeg ikke fått testet ut, ettersom jeg ikke har briller dessverre. Jeg kommer forøvrig til å kjøpe en Sony VPL-HW50.

Planen fremover nå har jeg skrevet litt om i forrige post
    Kontroll og kontroll, vel Da jeg startet prosjektet, var helt rimelig grønn. Klart, man har jo vært borti basic snekkring og slikt, men det å bygge kino var helt nytt.
    Starter uten kunnskaper på et relativt omfattende prosjekt.

ALT har jeg lært utifra å lese og studere mange gode byggetråder her på forumet! Masser av bilder og gode forklaringer på løsninger.
    Man ser mange varianter og forskjellige stiler, og danner etterhvert et bilde av hvordan man ønsker sin egen kino.
    Trådene har inspirert meg til fargevalg, teknisk bygging av kinoen, utstyr, osv.
    Så takk til alle som bidrar her på forumet med sine byggeprosjekter!

For min del har jeg lært masse, og er egentlig blitt ganske gira på andre byggeprosjekter i heimen her.
    Vi planlegger å bygge noen flere rom; et soverom til, muligens et kjølerom og noen boder. Mestringsfølelsen er sterkere enn noen gang 8-)

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått med meg denne tråden før nå, men gratulerer med ett bra rom!
    Ser absolutt ut til at man få noen fine filmkvelder her

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette ble skikkelig bra når du fikk opp akustikkrammene på veggene!

Rommet ser fort litt mer ferdig ut, bra jobba!

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •