Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 135
    Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien

Angående lakkering av stikkontaker så gjorde jeg det i forrige uke, rettere sakt bror min som er billakkerer spraya de med sort matt vanlig billakk. Spray på boks er også fint.

Jeg var redd for å spraye inn i selve stikkontakten på jorden og lederne så jeg satt i et støpsel før jeg spraya den sort, det betyr at stikkene mine fortsatt er hvite inni, ser litt mongo ut. Tenkte å kjøpe en sort sprittusj å bare farge den inni. Hvis du demonterer kontaktene før du sprayer er det ingen problem å få hele kontakten helt sort. Elektrikkeren min fortalte meg at det gikk etter at jeg hadde spraya mine..

Det er lurt å pusse kontakten med fint pussepapir før du sprayer. Da sitter lakken bedre. Brukte selv vanlig matt spray lakk på kontaktene i mitt rom.

Når det gjelder størrelse på lerrete anbefaler jeg deg å velge så stort som du har plass til. Jeg angrer ikke på at jeg gikk for 108"

Ellers ser det ut til at du får deg et fint filmrom til vinteren.
    Lykke til videre med siste innspurt !!
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult med flere Fevik folk her som bygger kino!

Hvilket oppsett skal inn her?

Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Kult med flere Fevik folk her som bygger kino!

Hvilket oppsett skal inn her?

Johan
    Hei Johan, det er på Fevik det skjer vet du ;-)

Når det gjelder utstyr, så begynner jeg fra en kant. Har ikke fått bygd opp en bra setup enda.

Jeg har per i dag:
    Pioneer VSX-1021k
    Dali Ikon 6 Mk2 i front
    Dali SW A-15" Sub
    Dali Suite Center

Har også 4x Dali Suite 1.5 høytalere, som egentlig var tiltenkt kinoen - men dropper disse.

Utstyr som skal handles inn straks:
    4stk Dali Ikon On-Wall Mk2
    1stk Dali Ikon Vokal2 Mk2 Center
    Sony VPL-HW50
    DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 Vertical Masking 234cm/ 106"

Sjesker veldig på et Ekornes Arion oppsett også, men det koster litt :X
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-ekornes-sofa-jpg
    Min byggetråd: Hjemmekino Prosjekt 2013

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort litt i kveld også, så nå er rommet ferdig malt. Gjenstår kun litt flekking i taket. Digg å være ferdig!

Har også fått lista ferdig døra. Tok litt tid ettersom jeg aldri har gjort det før, men er veldig fornøyd med resultatet

I morra er planen å tømme rommet helt, og legge ut teppe. Gleder meg som en unge! Når det er på plass, så blir det ikke lenger et arbeidsrom - av med skoa =P

Litt av dagens arbeid:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-list-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt lyd i rommet i dag, og veggene er ganske så lydtette - men døra lekker lyd :X

Det er en 35db dør som hjelper veldig bra på dempingen, men den er den soleklare kilden til lydlekasje fra rommet. Hvis jeg presser døra inn når den er lukket, så hjelper det en god del. Det er noen mm klaring mellom dør og karm, så jeg bør kunne få inn noe tetning.

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre her for å bedre dempingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir pen kino det her! skikkelig valg av elektrisk utstyr og oppbygging av rom Jobber selv som elektriker og bare positive opplevelser med spottene du har valgt. veldig kurrant Når det gjelder døren har jeg kanskje noen tips som vill fungere. ville absolutt anbefalt deg og ha tettningslist. dette hjelper mye. og hvis du har endel mm klaring fra dørblad til karm kan du justere denne åpningen ved og bøye på en liten stålting i dørlåsen. når du da lukker døren vil den gå helt inn til karm og du slipper også at døren smeller litt ved evnt trekk når andre dører åpnes etc. hvis ikke er det også mulig og justere karmen noe

Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Grotsund! Skal prøve å justere litt, og definitivt sette inn tetningslister. Blir spennende å se forskjellen der.

Har ellers nådd milepælen ved å få teppet på plass Rommet er ikke lengre et arbeidsrom, men nærmer seg en kino. Har ikke fått tatt noen gode/brukbare bilder enda, men legger ved et par mobilbilder. Neste step er å lage bassfeller. Har kjøpt inn en overfres og tilbehør for å frese ut MDF paneler.

Tenker å lage noe lignende det her:

Planen er å ha en full høyde på panelet (minus 5mm i bunn for ikke å touche gulvet) med isolasjon, og plassere i hjørnene.
    For å illustrere, så har jeg laget en fantastisk tegning (isolasjonen dekker selvsagt hele hjørnet )Her er planen:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-hj-rne-bassfelle-jpg

Noen som har en formening på hvor bred fellen bør være? For å få plass til lerretet, så har jeg ikke lyst til å gi den altfor stor plass. Men 40-45cm på kortsidene er MAKS. Fronthøytaler skal stå mellom fellen og lerretet litt ut fra veggen også.

Og når det gjelder sporene som skal freses ut i panelet, kan jeg være litt kreativ her, eller vil det lønne seg å bruke forskjellige størrelser for å ta imot flere frekvenser? Er litt grønn på dette feltet ;-)

Her er et par bilder, beklager dårlig kvalitet. Har satt inn noe midlertidig utstyr for å teste litt lyd :-)
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-tp1-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-tp2-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snakah
    Takk for det Grotsund! Skal prøve å justere litt, og definitivt sette inn tetningslister. Blir spennende å se forskjellen der.

Har ellers nådd milepælen ved å få teppet på plass Rommet er ikke lengre et arbeidsrom, men nærmer seg en kino. Har ikke fått tatt noen gode/brukbare bilder enda, men legger ved et par mobilbilder. Neste step er å lage bassfeller. Har kjøpt inn en overfres og tilbehør for å frese ut MDF paneler.

Tenker å lage noe lignende det her:

Planen er å ha en full høyde på panelet (minus 5mm i bunn for ikke å touche gulvet) med isolasjon, og plassere i hjørnene.
    For å illustrere, så har jeg laget en fantastisk tegning (isolasjonen dekker selvsagt hele hjørnet )Her er planen:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-hj-rne-bassfelle-jpg

Noen som har en formening på hvor bred fellen bør være? For å få plass til lerretet, så har jeg ikke lyst til å gi den altfor stor plass. Men 40-45cm på kortsidene er MAKS. Fronthøytaler skal stå mellom fellen og lerretet litt ut fra veggen også.

Og når det gjelder sporene som skal freses ut i panelet, kan jeg være litt kreativ her, eller vil det lønne seg å bruke forskjellige størrelser for å ta imot flere frekvenser? Er litt grønn på dette feltet ;-)

Her er et par bilder, beklager dårlig kvalitet. Har satt inn noe midlertidig utstyr for å teste litt lyd :-)
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-tp1-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-tp2-jpg
    Flott rom du har fått deg !

Når det gjelder bassfellene,så lønner det vel seg å ha dem så store som mulig!

Kanskje vente litt med dem til du har fått lerret og høyttalere på plass,for deretter å se nøyaktig hvor mye plass du har til rådighet - kan jo hende du ønsker å flytte litt på høyttalerne for å finne den optimale plasseringen!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lever fortsatt :)

God kveld,

Lenge siden det har skjedd noe særlig nede i kinoen nå, har vært rimelig travel med andre ting. Har vært litt rusten i formen de siste par ukene også, så det har ikke vært allverdens overskudd til å jobbe.

Tok meg i nakken, og kom meg ned i går for å begynne igjen. Planen var å starte litt i det små, og fant ut at trekking av nettverkskablene var en myk start.

For noen måneder siden trakk jeg tre stk Cat6 kabler gjennom en 22mm trekkerør, og det gikk strålende. Det viste seg fort at suksessen ikke skulle gjenta seg :X

Hadde ca. 1m igjen å trekke da det begynte å bli ganske hardt å dra igjennom - så kom det en dempa "bopp" lyd - og vips så hadde røret løsnet fra k-boksen Så ingen annen utvei enn å dra ut røret og kablene, så jeg holdt igjen kabelene i den ene enden og dro røret ut den andre veien.

Det endte med at trekkerøret ble dratt ut, mens kablene lå igjen. Røret hadde ligget oppå bjelkene i taket, så det så ut til å gå bra. Fikk ihvertfall kablene igjennom, så da trakk jeg en kabel tilbake sammen med ei trekkesnor, og fikk dratt over to nettverkskabler til. Endte opp med 5stk Cat6 kabler, så alt endte relativt bra Værre hvis det skulle vært strømkabler som skulle igjennom :X

Hadde jeg startet fra scratch, så skulle jeg trekt igjennom alt av kabler før jeg kledde igjen veggene. Men men, lett å bli etterpåklok.

Har også fått malt taklister, og begynt å kle igjen rommet fra utsiden med ferdigmalt smartpanel. Til uka trapper jeg opp arbeidet igjen noen dager før jeg setter kursen til Karibien. 32 timers jobb, så er det å hive seg på flyet hjem igjen.

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-lister-jpg

Kinoen fra utsiden.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-rom-jpg

Her skal nettverkskablene termineres. Her står servere, PC/MediaCenter og NAS. Ønsker ikke å ha PC inne i kinoen, så jeg trekker en HDMI kabel fra racket og inn til receiveren - og bruker bluetooth minikeyboard fra Logitec. Da slipper jeg unødvendig støy. Funker helt topp.

Har forøvrig gjort det samme til stua; har plassert en egen PC i racket som har HDMI over Cat5 opp til stua. Har også USB over Cat5, slik at jeg får bluetooth keyboard der også. Utrolig greit å slippe å ha PC'en fysisk i stua
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-rack-jpg

Her er sofaen. Har booka 4-seters oppsettet i sort. Utrolig digg sofa! Levering er i uke51, så det nærmer seg nå
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-sofa1-png

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-sofa2-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-sofa3-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfeller

Trenger litt råd om bassfeller. Dette var den opprinnelige planen min:

Vil det være mulig å lage til en ramme som trekkes med molton eller høytalerstoff istedet for MDF plata? Vil i tilfelle ha hjørnet fylt opp av isolasjon likt på bildet.
    Vil det være en kurant bassfelle i tilfelle?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update

God kveld,

Har fått jobbet litt videre i løpet av uka, og fått trukket litt flere kabler. Har også fått satt opp prosjektorfeste, og testa en BenQ W7000+ PJ. Det var helt rått å se et bilde dukke opp på veggen

I dag ankom lerretet fra AVshop også, AVshop.no / DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 Vertical Masking 234cm/106". Skal prøve å få montert det alene i kveld - ellers så får jeg vente til i morgen kveld og få litt assistanse fra en kompis.

Skal prøve å få opp litt akustikkplater over helga, så det nærmer seg nå - regner med jeg kan prøvekjøre kinoen en gang i neste uke med film nr1

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merke og modell på sofaen? Så veldig flott ut. Resten av prosjektet også!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Jeg tror du vil få en veldig stor demping av diskant og mellomtone dersom du ikke setter en reflekterende flate(f.eks MDF) i front. Noe du kanskje ikke ønsker.

Tormod

Vil det være mulig å lage til en ramme som trekkes med molton eller høytalerstoff istedet for MDF plata? Vil i tilfelle ha hjørnet fylt opp av isolasjon likt på bildet.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Merke og modell på sofaen? Så veldig flott ut. Resten av prosjektet også!
    Hei du, og takk for tilbakemeldingen Sofaen er produsert av Hjort Knudsen AS i Danmark, og heter Milano. Det er en ny modell som føres av Skeidar til 19990kr.

Jeg vurderte den opp mot en brukt Ekornes Arion, men jeg syns den var helt perfekt for min del. Prisen er ca. samme som en brukt Arion, og den kan slå ut beina - noe Arion ikke kan såvidt jeg vet (?)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei,
    Jeg tror du vil få en veldig stor demping av diskant og mellomtone dersom du ikke setter en reflekterende flate(f.eks MDF) i front. Noe du kanskje ikke ønsker.

Tormod
    Hei Tormod, takk for respons. Jeg var nok litt gira på å bli ferdig fortere, siden jeg aldri har frest før =P Men jeg får bare ta meg selv i nakken og gjøre en skikkelig jobb, så da blir det MDF panel.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du bare ha absorbenter eller skal du ha diffusorer også?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nærmer seg!

I kveld fikk jeg montert og hengt opp lerret. Det gikk som en drøm! Plutselig forsvant det 4 timer der jeg bare MÅTTE teste diverse filmscener jeg har gledet meg til å se på kinoen. Mildt sagt meget fornøyd

Syns det funket veldig bra med maskeringen mellom 16:9 og 2.35:1 (multiformat lerret).

Kommer noen bilder i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    skal du bare ha absorbenter eller skal du ha diffusorer også?
    Blir nok begge deler. Jeg har ikke allverdens kunnskaper innen feltet, så jeg får finne ut hva jeg trenger

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok begge deler. Jeg har ikke allverdens kunnskaper innen feltet, så jeg får finne ut hva jeg trenger
    hadde og gått for begge deler, selv om jeg ikke har mye kunnskap

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet ikke om du har planer om transparent lerret.. men du kan eventuelt gjøre som jeg har gjort. Anbefaler å bygge så stor bassfelle som over hodet mulig. Jeg dekket nesten hele frontveggen min med 60cm glava ut og bygde frontene inn i denne. Bygget så bare en enkel lettvegg rundt. Denne trukket med høyttalerstoff fra biltema som du snakket om og det har lite å si for diskant og mellomtone siden lyden begynner ikke å bli omnidireksjonell før rundt 300hz og ned. så lenge du ikke blokkerer portene nevneverdig fungerer dette meget bra. hos meg dempet dette ekko helt ned i 40-50hz området og jevnet ut frekvensresponsen mye. om du kjører lydtransparent lerret har du mulighet til å bygge center og subber inn i denne fellen også.

Om du skal ha hjørnefeller bak vil jeg vel anbefale og legge et halvreflektere materiale på utsiden, men i front er det ikke noe problem å trekke det med lydtransparent stoff.

Du kan se i min tråd i signaturen min for å se hvordan jeg har bygget opp mitt.

hvis du skal ha diffusorer så anbefaler jeg litt avstand fra denne. det har ikke så veldig mye for seg ved kort avstand. da vil absorbenter være mye bedre.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •