Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 135
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Må si det samme som er nevnt tidligere

Her går det unna!

Dårlig marked i IT-bransjen om dagen siden du har så mye tid til overs? :P
    Går unna når man først setter igang! Får man en 3-4 timers økt, så får man gjort utrolig mye. Gjelder bare å snappe anledningen når den byr seg

Tror ikke markedet i IT-bransjen er så galt for tiden, ihvertfall ikke for meg
    For tiden er det bygging av en Disaster Recovery Site som er fokuset på jobb.
    Har nok å gjøre på jobb de neste 10 årene jeg =P
    Min byggetråd: Hjemmekino Prosjekt 2013

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulv neste!

Har hatt en økt i dag også, og starta med å rydde opp i alt rotet som har kommet gjennom byggingen. Føltes veldig bra å få rommet helt tømt

Klarte selvsagt å snuble i skjøteledningen til stativlampa så den velta og tok kvelden :X

Etter ryddingen og feiing, så var det bare å hive seg igang med gulvet.

Fikk målt opp lekter og lagt ut plast før jeg la ut resten.

Sliter nå med et lite problem Etter at smartpanel etc er på plass, så er den totale lengden på rommet 488cm. To gulvplater (2x240cm) gir meg mangel på 6cm i lengden! Er lite lysten på å kjøpe inn 7 plater for kun å kappe av og bruke 6cm på hver av de :/

Her er noen bilder fra ikveld:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_4211-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_4221-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret - det store spørsmålet

Har ikveld fundert veldig på størrelse av lerret. På grunn av den lave høyden, så begrenser det mulighetene. Høyden blir ca. 212cm.

Ser ut til at 100" blir maks av hva jeg får plass til - ettersom jeg trenger litt plass til forsterker, bluray etc. i fronten under lerret.

Er også i tvil på om jeg skal gå for 16:9 eller 2.35:1. Det kommer til å bli brukt 99% til film, men jeg kommer til å sette ned en Get tuner, så da blir det mulighet for TV også evt.

Noen som har et råd som gjør valget lettere?

Har kikka litt på forskjellige lerret, og kom over DreamScreen Phantom HD som kan maskes ved behov. Noen som har erfaring med denne typen?

:: Dreamscreen :: DreamScreen Phantom HD

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig flott!

Har du mulighet til å gå for et multiformat lerret må jo dette være ideelt men de koster.

Ser jo ut som du er ganske så fingernem, har du vurdert DIY multiformat? Har vurdert å bygge meg noe ligndende dette selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Videre arbeid med gulvet

Takk for det Ender!

Tror jeg hadde stresset meg ihjel med DIY lerret av det kaliberet. Det så unektelig bra ut, men tror jeg hadde slitt med å bygge det selv ;-)

Har i kveld fått isolert ferdig gulvet, og påbegynt arbeidet med å legge gulvspon. Ble ca. halvferdig, så jeg tar resten i morgen kveld. Håper jeg får tid til å ta første malestrøk på veggene også!

Her et bilde fra i kveld:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-gulv1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var gulvet nesten ferdig, må kjøpe inn en plate til for siste rest.
    Fikk kjøpt inn maling i dag også, og testa på den ene kortveggen. Er litt usikker på om den ble litt for lys (?)

På bildet er det riktignok flombelyst av en lyskaster, så jeg får se når jeg får liv i spottene. På onsdag, senest torsdag, kommer ENDELIG trikker på besøk!! Gud bedre det ser jeg frem til. Strøm i vegg både her og der, og lys fra taket - har venta i månedsvis For meg blir det en stor milepæl.

Fikk forresten lånt en krysslaser fra jobb i dag, UTROLIG kjekk sak! Den kunne spart meg for X antall timer istedet for målinger frem og tilbake med tommestokken. Jaja, bedre sent enn aldri
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_0995-jpg

Her er første strøk av maling på kortveggen:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-img_1008-jpg

Noen som er innom her forresten? Blir nesten en personlig loggføring det her

Nå er det ihvertfall kvelden, nok arbeid i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stadig innom å titter Gleder meg til en liten anmeldelse av led spottene du har kjøpt. Hva var prisen på de?

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda folk leser her vet du, er arti å følge med når flinke folk bygger, blir nok ikke så mange kommenterer når du er såpass flink og egentlig ikke trenger så mye hjelp

Når det gjelder lerret er jeg fan av 16:9, da jeg bruker kino til andre ting enn bare film. ser ofte på tv-serier i HD, fotball. syns at det går helt fint å se 2.35:1 materiale på 16:9

Hvor bredt er rommet?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantesmyg
    Jeg er stadig innom å titter Gleder meg til en liten anmeldelse av led spottene du har kjøpt. Hva var prisen på de?

Google . Finner masse .

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allt skjedde så fort i begynnelsen, når kommer resten?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spottene er nå googlet og ja jeg fant masse :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, plutselig ble det liv =P

Fantesmyg, jeg betalte 599kr for dem: JUNISTAR LED DOWNLIGHT 7W IP44 KL

leifeinar, rommet er 488x380cm. Så jeg har ikke allverdens å gå på i bredden :X
    Det blir i tillegg bassfeller i hjørnene, så det går fort vekk 40-60cm totalt der også vil jeg tippe.

Det ser nesten litt ille ut hvor lite bilde man får dersom man skal se 16:9 format på et 2.35:1, og det skremmer meg litt. Rommet kommer til å bli brukt primært til film - men også tv - så da blir det nok et multiformat 16:9 tenker jeg.
    Koster 10k, men det får heller være. Får heller droppe sofa fra budsjettet og lage en ståavdeling :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Allt skjedde så fort i begynnelsen, når kommer resten?
    Tror ikke det lar seg gjøre å jobbe fortere enn jeg gjør nå

Er forresten selv fra Farsund!

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et 106" 16:9 lerret er 255cm bredt så da har du ca 60 cm på hver side å ha bassfeller på, burde vel funke det? tror jeg bare hadde 20cm på siden av mitt 106" lerret og det funket fint, men uten feller

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snakah
    Tror ikke det lar seg gjøre å jobbe fortere enn jeg gjør nå

Er forresten selv fra Farsund!
    er det der kinoen befinner seg?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott prosjekt dette,og må si jeg er imponert over fremdriften !

Blir spennende å se sluttresultatet
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    et 106" 16:9 lerret er 255cm bredt så da har du ca 60 cm på hver side å ha bassfeller på, burde vel funke det? tror jeg bare hadde 20cm på siden av mitt 106" lerret og det funket fint, men uten feller
    Jepp, multiformat lerretet jeg snuser på er 265x162cm, så det gir meg litt klaring både til bassfeller og høytalere.

Jeg kjører Dali setup, med Ikon 6 Mk2 i front. Den er relativ slank i formen, så det hjelper jo litt på plassen. DALI IKON 6 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    er det der kinoen befinner seg?
    Nei, jeg har flyttet vekk fra verdens navle til Fevik/Grimstad :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strøm!

Fikk booka trikker i dag som kom kl13.30.Han mente de (trikker pluss en lærling) kom til å bli begynne i dag, og fortsette i morgen. Kl15.10 snakka jeg med trikkern på tlf, og de var ferdige med alt! Kjente at pulsen steg, og lysten til å stikke hjem fra jobb økte betraktelig

Det var en herlig følelse å fyre opp spottene i kinoen i dag! Rett og slett. Fikk meg virkelig i god-humør :grin:

Sikkert ikke en big deal for mange, men etter å jobba lenge i rommet med dårlig belysning, og uten innlagt strøm, var det knall å få det på plass. Milepæl for meg i byggingen.

4 sorte Elko stikk ble montert opp (inkl. til PJ i taket), pluss en 9-veis stikk i front. Står også et dobbeltstikk i front på høyre side som pt. er hvitt, så denne skal skiftes til et sort Elko.

Litt dårlige noen av disse, tatt med mobilen.

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-14-jpg

Det observante øyet kan kanskje ane en oppmåling på frontveggen, vurderer 100" eller 106". Sannsynligvis sistnevnte.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-12-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-10-jpg

Kan også kjøre spottene på skrå. Får teste litt frem og tilbake hvilken retning som blir mest behagelig.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-17-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-dimmer-jpg

Denne tar seg ikke veldig godt ut i det mørke rommet, så jeg vurderer å få den spraya sort. Dere som har gjort dette før, holder det bare å kjøpe en spraylakk og kjøre på?
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-9-stikk-jpg

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snakah
    Fikk booka trikker i dag som kom kl13.30.Han mente de (trikker pluss en lærling) kom til å bli begynne i dag, og fortsette i morgen. Kl15.10 snakka jeg med trikkern på tlf, og de var ferdige med alt! Kjente at pulsen steg, og lysten til å stikke hjem fra jobb økte betraktelig

Det var en herlig følelse å fyre opp spottene i kinoen i dag! Rett og slett. Fikk meg virkelig i god-humør :grin:

Sikkert ikke en big deal for mange, men etter å jobba lenge i rommet med dårlig belysning, og uten innlagt strøm, var det knall å få det på plass. Milepæl for meg i byggingen.

4 sorte Elko stikk ble montert opp (inkl. til PJ i taket), pluss en 9-veis stikk i front. Står også et dobbeltstikk i front på høyre side som pt. er hvitt, så denne skal skiftes til et sort Elko.

Litt dårlige noen av disse, tatt med mobilen.

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-14-jpg

Det observante øyet kan kanskje ane en oppmåling på frontveggen, vurderer 100" eller 106". Sannsynligvis sistnevnte.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-12-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-10-jpg

Kan også kjøre spottene på skrå. Får teste litt frem og tilbake hvilken retning som blir mest behagelig.
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-17-jpg

Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-dimmer-jpg

Denne tar seg ikke veldig godt ut i det mørke rommet, så jeg vurderer å få den spraya sort. Dere som har gjort dette før, holder det bare å kjøpe en spraylakk og kjøre på?
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-9-stikk-jpg

Blir en flott kino du bygger. Skal følge den videre.

Angående lakkering av stikkontaker så gjorde jeg det i forrige uke, rettere sakt bror min som er billakkerer spraya de med sort matt vanlig billakk. Spray på boks er også fint.

Jeg var redd for å spraye inn i selve stikkontakten på jorden og lederne så jeg satt i et støpsel før jeg spraya den sort, det betyr at stikkene mine fortsatt er hvite inni, ser litt mongo ut. Tenkte å kjøpe en sort sprittusj å bare farge den inni. Hvis du demonterer kontaktene før du sprayer er det ingen problem å få hele kontakten helt sort. Elektrikkeren min fortalte meg at det gikk etter at jeg hadde spraya mine..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Angående lakkering av stikkontaker så gjorde jeg det i forrige uke, rettere sakt bror min som er billakkerer spraya de med sort matt vanlig billakk. Spray på boks er også fint.

Jeg var redd for å spraye inn i selve stikkontakten på jorden og lederne så jeg satt i et støpsel før jeg spraya den sort, det betyr at stikkene mine fortsatt er hvite inni, ser litt mongo ut. Tenkte å kjøpe en sort sprittusj å bare farge den inni. Hvis du demonterer kontaktene før du sprayer er det ingen problem å få hele kontakten helt sort. Elektrikkeren min fortalte meg at det gikk etter at jeg hadde spraya mine..
    Jeg skrur nok fra hverandre støpsel før jeg sprayer ;-) Tester ut spray på boks til helga tenker jeg.

Har ellers ikke fått gjort all verdens denne uka, men har iallefall fått malt ferdig rommet med første strøk. Har også blitt ferdig med gulvet, og skrudd opp noen mellomlister som skal stå mellom dørkarmen og dørlistene for å fylle igjen ca 2cm. Meeen, det var litt mer ujevnt enn jeg hadde beregnet, så jeg kommer til å ta de ned igjen og kutte til nye mellomlister i morgen og hive på dørlistene etterpå.

Har også fått handlet inn teppe! Så jeg må skyndte meg å få malt andre strøk før jeg kan få lagt det ut Håper jeg får lagt det ut i løpet av helga.

Da er rommet ganske langt på vei, så da blir det å kjøre på videre med detaljer som bassfeller, etc etc

Her er et bilde med 1.strøk:
    Hjemmekino prosjekt 2013 :: akustikkrammer ferdig-18-jpg

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •