Kino i L-formet kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer ynroenn sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino i L-formet kjellerstue

Hei! I påvente av å kunne begynne på det dedikerte kinorommet (pt. garasje) skal jeg innrede et eksisterende rom etter beste evne. Som dere ser av tegningen er rommet L formet, langveggene ca. 5,2 m og kortveggene 260 cm. Lerrettet skal stå på den ene kortveggen, 97" Adeo grey rammelerret. Vet at dette lerretet er i overkant bredt, men vil passe perfekt inn i neste prosjekt. Rommet er i dag i hvitmalt panel på vegger, tak, og mørk parkett på gulv. Den ene sideveggen (tilstøtende til lerrettsveggen er i rustikk murstein.
    Utstyr som skal på plass:
    Prosjektor: Sony Vw-60
    Høytalere: PSB stratus silver til front og surround, PSB stratus c6 center og PSB subsonic 3i subwoofer (skal nok byttes ut). Har tenkt å henge opp mørke tunge gardiner på veggen til høyre for å få bedre lyskontroll.
    Hva tror dere, vil jeg kunne få et brukbart resultat i et så lang/smalt rom, der takket er hvitt?
    Bør jeg nøye meg med 5.1 lyd, eller skal jeg gå for 7.1 i dette oppsettet?
    Bør jeg henge opp lydabsorbenter for å hindre refleksjoner fra høytalerne, i og med at rommet er så smalt og høytalerne blir stående nært sidevegg?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løfter denne igjen. Lurer veldig på om jeg skal gå for 5.1 eller 7.1 i dette rommet? Som dere ser av tegningen blir det også stor forskjell i avstand til venstre sidehøytaler kontra høyre sidehøytaler. Spørsmål er om jeg i tillegg skal montere bakhøytalere på veggen bak sofaen? (ca. 80cm fra vegg til sofarygg) for å få full 7.1 lyd? Alternativt droppe 7.1 og montere sidehøytalerne på vegg bak lytteposisjon, slik at jeg får lik avstand?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ynroenn
    Hva tror dere, vil jeg kunne få et brukbart resultat i et så lang/smalt rom, der takket er hvitt?
    Bør jeg nøye meg med 5.1 lyd, eller skal jeg gå for 7.1 i dette oppsettet?
    Bør jeg henge opp lydabsorbenter for å hindre refleksjoner fra høytalerne, i og med at rommet er så smalt og høytalerne blir stående nært sidevegg?
    Med prosjektor kan det i alle fall bli en utfordring med hvitt tak, spesielt om noen av veggene også er hvite.

Høyttalere bør alltid ha litt luft til sideveggene, men de fleste av oss har jo visse begrensninger med plass og får ofte plassering bestemt av rommet. En får jo prøve seg litt fram.

Om du har tepper og gardiner har du fått litt hjelp i toppen, ellers vil nok noen akkustikkplater antageligvis hjelpe på. I mitt rom var det kun i hovedsak øvre melltomtone som var travel og akustikkplater fremme og bak hjalp på det. Jeg sitter i motsatt retning i L-en, så muligens vil det være mer lønnsomt for deg å dempe sideveggene mellom fronter og sitteposisjon, og kanskje også bakvegg.

hvor midlertidig skal dette være? Spørs vel litt hvor mye arbeid en bør legge i å spikre/skru opp ting på vegger og etterlate merker og slikt for noe som er en midlertidig løsning.

Sitat Opprinnelig postet av ynroenn
    Alternativt droppe 7.1 og montere sidehøytalerne på vegg bak lytteposisjon, slik at jeg får lik avstand?
    Vil tro den at løsningen vil passe best ja.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen vil vel vare 1-2 år. Begynner med byggingen av utebod til sommeren som skal huse det som i dag er i "garasjen". Deretter kan arbeidet med å forvandle garasjen til kino
    NÅr det gjelder taket har jeg også vært bekymret for det. Sideveggene tror jeg går greit, den ene i rustikkrød murstein, den andre med tunde mørke gardiner. Bakveggen tror jeg i liten grad kommer til å refletere pga. lav takhøyde og store sofaer foran. Eventuelt kan jeg jo henge opp gardiner der også.

Har nå kjøpt inn 6 stk Glava ecphone akustikkplater som skal kles inn i sort høytalerstoff, tenkte i utgangspunktet å sette 3 på hver av sideveggene, noe som er i tråd med forslaget ditt Galnes. Kanskje jeg burde montert noen i taket også mellom prosjektor og lerret, både for å dempe lyd samt dempe refleksjoner fra tak?
    Vurderer også å trekke fronthøytalerne ca. en meter ut fra bakvegg. På denne måten kan jeg plassere de litt lenger fra sidevegg uten at de skygger for lerretet, samtidig som jeg får bedre stereoperspektiv fra sweetspot?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt følger to skisser. Alt1. med 5.1 lyd og alt.2 med 7.1 lyd (subwooferen er ikke tegnet inn). AVstand fra sitteposisjon til lerret er ca. 450 cm, ikke helt bestemt meg om prosjektor skal henge i tak eller stå på bord? Prosjektoren greier 97" bilde fra 350-510cm. Har også vurdert om jeg skal maskere bilde litt i nedkant+på sidene slik at jeg ender opp med 200cm lerret istedenfor 230 (veggen er bare 260cm...) Alle tips og råd taes imot med stor takk

Er også veldig i tvil når det gjelder det hvite taket. Det er riktignok av panel og malt i matt farget (07) men dog...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden veggene blir mørke, så bør du iallefall kunne prøve prosjektoren uten å gjøre noe mer med taket. Skulle refleksjonen fra taket bli for påvirkendene, så får du vel heller vurdere å gjøre noe med det etterpå. Er jo godt mulig at resultatet blir akseptabelt, om ikke 100 % optimalt. Et går går forbi før du merker det uansett

Regner med det også da blir tykk og god gardin bak lyttepoisjon, det i tillegg til at vinduet skiller seg ut fra resten av veggen skulle vel dempe/eliminere behovet for akustikkplate bak lytteposisjon.

Virker å bli en grei løsning da med plater langs veggene. Plater på vegger og teppe på gulv er nok enklest (og mest estetisk), men å ta en eller to av dem i taket som både tar lyd og lys er jo en fin kombinasjon. Skal du ha noe teppe forran bordet, mot høyttalerne? Det vil antageligvis bli noe overkill å dempe begge vegger, gulv og tak. Så en variant av vegg + gulv eller vegg + tak blir nok det beste tror jeg.

Rent praktisk mht til plassering og kabling vill jeg gått for 5.1-løsningen i dette rommet, men om du selv vil ha 7.1 så er jo det bare å gå for det

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1 med montering av bakhøytalere på bakveggen.

Surroundhøytalere : Ville gått for Bipole surround.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •