Nytt kino og lydrom i tilbygg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt kino og lydrom i tilbygg

Hei,

Har sett på forumet at det er mange med stor erfaring og kompetanse der, så jeg forsøker å søke litt hjelp fra dere.

Jeg har under bygging et tilbygg hvor det er avsatt et rom for hjemmekino. Inndeling av vegger, vinduer og dør er fast. Men problemet er innredninga. På hvilken av veggene bør tv/lerret monteres (ønsker å ha både tv og prosjektor)? Må ha plass til sofa eller stoler i passelig avstand fra lerret/skjerm.

Konstruksjonen består av 8" gulvåser nedfort med ytterligere 2" som er limt og skrudd for økt stivhet i bjelkelaget. Videre er det krysslagt 3" under det igjen. Det gir i alt 32 cm isolasjon i gulvet. Oppå har jeg tenkt å legge spon som limes og skrus. Øverst antakelig furugulv med teppe på foran høytallerne.

Veggene er 6" med 2" påforing på yttersiden. På innsiden legges det dampsperre før krysslektring med ytterligere 2". Det gir 25 cm isolasjon i veggene. Det blir god plass til å trekke kabler uten å bryte dampsperren. Tak isoleres med 30 cm. Har ikke bestemt meg for hva jeg vil ha på veggene, ser at de fleste sverger til gips for slike rom. Har mest lyst på panel, og har sett på et som heter Tindre fra Moelven. Hvordan vil dette fungere i rommet?

Vindu har jeg tenkte å dempe med tykke gardiner/forheng. Andre lydmessige tiltak som bør vurderes?

Av utstyr har jeg en del som jeg ønsker å bruke videre, bl.a. mine BW 703 høytallere. Kunne tenke meg tilbakemelding på om høytallerne blir for store for dette rommet. De stod i et annet hus tidligere og fungerte bra i et rom på 35 m2. Men dette er jo under halvparten så stort. Noen meninger om dette?

Legger ved to bilder av planløsninga på tilbygget, laget i Sketchup. Kan sende Sketchup fila dersom noen har lyst til å flikke på den

Blir svært glad for alle bidrag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips her på forumet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt fersk som deg, men spurte om dette med panel vs gips, og uten å få et veldig tydelig svar konkluderte jeg vel med at panel fungerer like fint som gips lydmessig, men at gips - gjerne i flere lag gir bedre lydisolering.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville montert TV/lerret på veggen lengst fra inngangen til rommet. Dette for at det skal være lengs mulig unna vinduet. Når det gjelder dine høyttalere vil de på ingen måte blir for stor for rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenlg
    Jeg er helt fersk som deg, men spurte om dette med panel vs gips, og uten å få et veldig tydelig svar konkluderte jeg vel med at panel fungerer like fint som gips lydmessig, men at gips - gjerne i flere lag gir bedre lydisolering.
    Takk for avklaringa. Lydisolering er ikke noe problem her, så da går jeg nok for panel

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville montert TV/lerret på veggen lengst fra inngangen til rommet. Dette for at det skal være lengs mulig unna vinduet. Når det gjelder dine høyttalere vil de på ingen måte blir for stor for rommet.
    Takk for tips. Regner med at du med veggen lengst fra inngangen mener "kortveggen" innerst, altså 90 grader til høyre fra døråpninga?

Fint at jeg kan bruke høytallerne, jeg liker de nemlig veldig godt.

Har skjønt at det er en formel på hvor langt fra vegg en bør plassere sitteposisjonen (sweetpoint). Hvis jeg har forstått det rett er det fortrinnsvis 38% fra frontvegg som er det ideelle. Deretter 38% fra bakvegg. Hos meg ser det ut til at jeg må gå ut fra 38% fra bakvegg. Da vil sitteposisjon komme ca. 2,8 m. fra frontvegg.

Spørsmålet er da først og fremst om jeg har forstått dette riktig? Og deretter om dette blir for nært til å bruke prosjektor og lerret (80-100 tommer)? Og til sist, med en slik avstand, hvor langt bør det være mellom høytallerne (front)?

Takk for all hjelp.

Newcomer MontyBurns sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stenersen
    Takk for avklaringa. Lydisolering er ikke noe problem her, så da går jeg nok for panel
    En ting er jo lydisoleringen, men vil ikke gips, som dødt materiale, reflektere mindre lyd? Personlig synes jeg "glatte" gipsvegger ser penere ut også, men det er jo en smakssak.

En annen ting du bør tenke på er jo fargevalg på vegger og tak. Pure Color (med glansgrad 0) skal være bra, og i tillegg kan det jo være lurt å velge så mørk farge som mulig for å unngå lysrefleksjon. Spesielt mener jeg å ha lest at spesielt tak og bakvegg (bak projektor) er viktige å maskere. Men om man faktisk klarer å ha et svart tak i kjellerstua er jo en annen ting... personlig gikk jeg for hvitt tak, og 25% sorthet i pure color på veggene. Noe mer fikk jeg ikke lov til...

Jeg mener for øvrig også å ha lest at panel reflekterer lys mindre enn gips? Men det må nesten noen verifisere. I så fall får du en avveining mellom minst lydrefleksjon (gips) og minst lysrefleksjon (panel) :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MontyBurns
    En ting er jo lydisoleringen, men vil ikke gips, som dødt materiale, reflektere mindre lyd? Personlig synes jeg "glatte" gipsvegger ser penere ut også, men det er jo en smakssak.

En annen ting du bør tenke på er jo fargevalg på vegger og tak. Pure Color (med glansgrad 0) skal være bra, og i tillegg kan det jo være lurt å velge så mørk farge som mulig for å unngå lysrefleksjon. Spesielt mener jeg å ha lest at spesielt tak og bakvegg (bak projektor) er viktige å maskere. Men om man faktisk klarer å ha et svart tak i kjellerstua er jo en annen ting... personlig gikk jeg for hvitt tak, og 25% sorthet i pure color på veggene. Noe mer fikk jeg ikke lov til...

Jeg mener for øvrig også å ha lest at panel reflekterer lys mindre enn gips? Men det må nesten noen verifisere. I så fall får du en avveining mellom minst lydrefleksjon (gips) og minst lysrefleksjon (panel) :-)
    Gode poenger. Jeg har fått en prøvebit av et panel fra Moelven som heter Tindre. Det har en litt grov struktur med en rimelig mørk farge. I tillegg er det en slags metallisk bronsjefarge i det. Her er en link til siden: Tindre - Moelven

Tenkte muligens å ha denne panelen på sidene og bakvegg, mens frontveggen kunne males matt sort (blir uansett stort sett dekket av skjerm og høytallere). Tv stua skal også fungere som oppholdsrom utover når en ser film/hører musikk, så noen kompromisser må jeg nok gjøre

Taket har jeg ikke bestemt enda. Kanskje panel her også?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode poenger. Jeg har fått en prøvebit av et panel fra Moelven som heter Tindre. Det har en litt grov struktur med en rimelig mørk farge. I tillegg er det en slags metallisk bronsjefarge i det. Her er en link til siden: Tindre - Moelven

Tenkte muligens å ha denne panelen på sidene og bakvegg, mens frontveggen kunne males matt sort (blir uansett stort sett dekket av skjerm og høytallere). Tv stua skal også fungere som oppholdsrom utover når en ser film/hører musikk, så noen kompromisser må jeg nok gjøre

Taket har jeg ikke bestemt enda. Kanskje panel her også?
    Ja, ser absolutt poengene dine! Jeg fikk demonstrert en HW30 i går, i et rom med relativt lyse vegger og hvitt tak (riktignok over 3m takhøyde). Bildet var helt utmerket! Personlig ville jeg aldri valgt for mørke farger i en kjellerstue, ettsom det jo også skal være et oppholdsrom.

Jeg ville ha sjekket grundig hvordan det er med støyrefleksjon fra panel. Hvis dette ikke er noe problem, og du liker panel, så sparer du deg jo for en del arbeid; Det er jo betydelig enklere å montere panel enn gipsplater. Såvidt jeg har forstått er det ikke noe poeng å maskere frontveggen (altså bak lerretet), da denne etter hva jeg har forstått er ditt minste problem.

Når det gjelder plassering av lerret ville jeg personlig ha montert dette på kortveggen rett til venstre for døren, og sofaen ved den andre kortveggen. Kjører du noen gode blendingsgardiner (f.eks doble plissè), vil jeg tro du har full lyskontroll? Jeg ville kjøpt et så stort lerret du har plass til her (det er vel noen med bredde 2,90 fra AvShop f.eks). Videre ville jeg ikke kjørt sofaen helt inn til bakveggen, men satt bakhøyttalerne bak sofaen.

PS! Husk å legge opp nødvendig rørganger før du monterer opp veggene (triggerkabel, HDMI, høyttalerkabler etc). Husk også å legge opp strømuttak i taket over lerret (hvis du skal ha motorisert) og projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fine innspill

Eneste problem ved å montere lerret til venstre for døren er at jeg har litt lite vegg på dørsida, slik at høytallerne lett kan komme i døråpninga. Nå husker jeg ikke hvor langt unna bakveggen mine B&W 703 bør stå, men mener å huske at de kan stå rimelig nært bakvegg pga. at de har bassporten foran.

Skal få trekt rørganger til det jeg trenger. Kanskje jeg bør lage en liste over "kabelpunkter" og få denne kvalitetssikret på forumet? Surt å ha glemt noen når vegger og tak er ferdig

Håper noen andre på forumet har meninger om panel i lydrom. Foretrekker det, både av hensyn til montering og utseende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som har erfaring med innbygging av høytallere i yttervegger? Lurer på hvordan dette blir i forhold til dampsperre. Tenkte på B&W CWM663 som et alternativ.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett mange som har gjordt det, og det er absolutt ikke et dorlig forslag! :-D har hørt de du har skrevet, og de spillte jo flott.. men kanskje klipsch sine inwall og ville funka?8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    har sett mange som har gjordt det, og det er absolutt ikke et dorlig forslag! :-D har hørt de du har skrevet, og de spillte jo flott.. men kanskje klipsch sine inwall og ville funka?8)
    Takk for tips om høytallere Men hvordan blir slike inwall i forhold til dampsperre i yttervegg?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akuratt det har jeg ingen peiling på..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    akuratt det har jeg ingen peiling på..
    Kanskje andre på forumet har vært borti problemstillinga tidligere ang. inwall i yttervegg og dampsperre?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips om høytallere Men hvordan blir slike inwall i forhold til dampsperre i yttervegg?
    Jeg ser du har satt på en 120 dør til filmrommet. Det er jo en relativt bred dør. Hva om du kjører en 90 dør, samtidig som du flytter den mer mot høyre (gitt at foringene ikke er på plass allerede da?)? Da vil du jo få plass til gulvhøyttalere.

En fordel med innebyggingshøyttalere er jo at de ikke vil "forstyrre" foran lerretet. Det kan jo være greit med en clean vegg foran lerretet.

Er hele kjellern din over bakkeplan? Man trenger vel strengt tatt ikke dampsperre på nivå under bakkeplan. Dette kan du jo sjekke med noen på Maxbo eller en håndverker? Uansett ligger vel dampsperren rett utenpå isolasjonen, så kanskje du får plass til høyttalerne utenpå der. Avhengig av hvor mye du lekter ut, og hvor mye bygger slike høyttalere da? En annen mulighet er jo noen mindre, veggfestede høyttalere a`la Bose? Da henger du lerretet fra taket, slik at disse kan festes bak lerretet. Og man får vel kjøpt spesielle lerret som fører lyden bedre gjennom mener jeg å ha sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MontyBurns
    Jeg ser du har satt på en 120 dør til filmrommet. Det er jo en relativt bred dør. Hva om du kjører en 90 dør, samtidig som du flytter den mer mot høyre (gitt at foringene ikke er på plass allerede da?)? Da vil du jo få plass til gulvhøyttalere.

En fordel med innebyggingshøyttalere er jo at de ikke vil "forstyrre" foran lerretet. Det kan jo være greit med en clean vegg foran lerretet.

Er hele kjellern din over bakkeplan? Man trenger vel strengt tatt ikke dampsperre på nivå under bakkeplan. Dette kan du jo sjekke med noen på Maxbo eller en håndverker? Uansett ligger vel dampsperren rett utenpå isolasjonen, så kanskje du får plass til høyttalerne utenpå der. Avhengig av hvor mye du lekter ut, og hvor mye bygger slike høyttalere da? En annen mulighet er jo noen mindre, veggfestede høyttalere a`la Bose? Da henger du lerretet fra taket, slik at disse kan festes bak lerretet. Og man får vel kjøpt spesielle lerret som fører lyden bedre gjennom mener jeg å ha sett.
    Har vurdert mindre dør, kanskje en 100 dør. Enig når det gjelder innbyggingshøytallere, men siden jeg skal ha rommet i et tilbygg over bakkeplan er det vanskelig å unngå yttervegger. Faktisk blir 3 av veggene yttervegg

Innbyggingshøytallerne til B&W må ha minst 95mm. Det betyr å lektre ut tilsvarende infor dampsperra. Føler det blir å ta litt mye av rommet å fore ut veggene 10 cm over hele linja...

Et alternativ, muligens, er dersom det finnes spesielle løsninger hvor høytallerne settes i en "boks" som det går an å klemme dampsperra mot. Har ikke vært borti løsninga og de på HiFi klubben kunne heller ikke svare på dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •