MrAmarok`s kino - NYTT ROM!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 75
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MrAmarok`s kino - NYTT ROM!

(Forandring i planene! Se side 4 ! )

Velkommen til min hjemmekino-rom-skal-bygges-tråd :-)

Det er ikke det helt store å skryte av det jeg har av utstyr. Et ferdigkjøpt Philips 5.1-anlegg fra Elkjøp, og en BenQ prosjektor. Men, alle må jo begynne et sted.

Men nå har jeg funnet et rom i huset jeg ikke bruker til annet enn rom for rot.

Det er på 13kvm og avlangt, så det kan du passe greit for en liten kino. En veldig liten en iallefall..

Men, jeg har aldri bygget noe annet enn en skjærefjøl på barneskolen, så dette kan jo bli interesant. (Ikke helt sant da, men de fleste av tommeltottene finner man midt i håndflata uansett 8) )

Men jeg har noen enkle spørsmål. Jeg har lest en del på forumet, og fått noen ideer, og svar, men lurer litt allikevel.

Som dere ser på plantegningen, så har jeg solide betongvegger på to av sidene, vanlig trevegg på siden med vinduet, og på den andre kortenden.

Tanken for rommet er å ha "publikumsområdet" på den korte betongveggen, og lerret på den andre (selvfølgelig).

For å gjøre rommet lunt, tett, og sånne ting, så har jeg tenkt å legge teppe på gulv, og lekte ut veggene hele veien rundt. Tenker ikke på mer enn kanskje 2.5cm, eller lignende, med isolasjon - hvis dette er nødvendig da. Innspill mottas med stor takk, stående applaus og trampeklapp.

Vinduet brukes ikke til noe, annet enn å se ut av, så der tenkte jeg noe så enkelt som å legge svart filt ut mot verden, isolasjon innenfor vinduet, og bare smekke på en plate på siden inn mot rommet, og vips er vinduet borte.

På siden med lerretet har jeg tenkt å lage, eller kjøpe, en benk som dekker hele bredden av rommet med skuffer og noen hyller til diverse fjernkontroller, og filmer.

Noe annet å tenke på?

Legger man vanlige sponplater utenpå lektene og isolasjonen, og maler disse, eller hva bruker folket?

MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-hjemmekinogrunnlag-jpg

Hvor fort dette kommer til å gå, vet jeg ikke ennå. Nykjøpt hus, og litt småpirk å gjøre, men planen er å få begynt så smått på rommet om ikke lenge. Det er er heldekkende innebygget garderobeskap på begge kortendene av rommet nå, og disse skal først hives ut før man kan begynne med noe.

Men følg med, og kom gjerne med innspill og kommentarer, og jeg håper dere takler de kanskje dumme spørsmålene som kommer herfra :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Spændene projekt du har pågang her. Morsomt at se løsninger i små kinoer også������

Jeg kan ta et par af spørgsmålene 2.5 cm isolasjon kommer ikke til at ha den store effekten du må næsten op i 5 cm hvis du skal mærke forskjell.

Du må egentlig ta stilling til selv om du har krav til lydisolering noen steder. Fx betong veggene kan du ta 2,5 cm udlegtning da har du spikaslag for plater. Og så ta 5 i veggene mot boligen for mest lydisolering den vejen.

Eller omvendt hvis betong veggene er veldig kalde og da kan du evt droppe og legte mod boligen og da sparer du de 2,5 cm, men får da mindre lydisolering.

Men uanset 2,5cm blir for lite det blir mere kostnad vs det du får ut af det.

Plater går jo an bruke akkurat det du har lyst på, sponplater er fine hvis du må henge ting på veggene, ellers er gips jo en grei løsning også har lidt erfaring med at det føles som om de absobere lyd bedre end spon og til slut har jeg set fine kinoer som har brukt smartpanel færdig malt, blir dog lite "kino" følelse af disse.

Mvh

Masimo

Beklager stavefeil har ikke tid til at rette den ��

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke altfor store kinoen, men dette kan bli bra!!! skal følge denne videre jeg :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisolering er egentlig ikke så veldig viktig. Jeg har en god avstand til naboer, og vinduet og veggen er ikke ut mot noen naboer, men det var for å få det jevnt lunt, og tett og gjøre rommet likt på alle sider at det var greit med lekting, og plater.

Jeg skal nok ikke henge ting på veggene, så det trenger ikke være sponplater, så lenge jeg kan male platene, og få en helhet i rommet.

Tenkte tanken på å bare legge skumgummi rundt på alle veggene, og kle dette i svart stoff, men det fant jeg ut ble litt billig. Både i lommeboka og ellers :-p

Det blir en bitteliten kino, men jeg tror det kan bli bra :-)

Er det noen andre som har erfaring med kinorom der man har vindu på en av veggene? Er det så enkelt at man bare kan legge isolasjon mot vinduet, og plate utenpå?

Betongveggen på kortsiden er ut mot verden, mens den på langsiden er inn mot vaskerom

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kommet i gang med selve byggingen ennå,men både tommestokk og blyant har vært flittig brukt i den siste tiden.

En ting som har tatt litt tid og tanker har vært dette med ventilasjon, og få luft inn og ut av rommet.

Jeg har kommet fram til en løsning som jeg tror mange vil heve ett og annet øyenbryn over, eller heise på skuldrene for.

Men tanken er å bore to hull i veggen ut mot verden, hvor jeg setter inn ventilasjonsrør (selvfølgelig). De to hullene skal være på hver sin side av rommet men på samme vegg, så får vi se om jeg legger ned taket noen cm og legger røret der, og tar luften inn i selve rommet via åpninger i taket, eller veggen.

Men planen er å bruke ett hull for inntak av luft, og det andre for å få luften ut, og der har jeg tenkt å bruke store vifter som man finner i PC. Den ene vil stå å trekke inn, mens den andre trekker ut - men her kommer det jeg selv mener er litt snedig..

Jeg har tenkt å ha en bryter på begge disse, samt en regulator så jeg kan endre hastighet. Men bryteren skal være til for å kunne snu disse, så begge kan enten trekke inn, eller trekke ut luften av rommet. Til oppvarming tenkte jeg rett å slett å sette inn en slik tynn høy elektrisk varmeovn man kan kjøpe på Elkjøp for noen hundrekroner. Jeg orker ikke legge mange penger i varmesystem til ventilasjonssystemer og den slags. Blir det for varmt får jeg sette begge viftene til å trekke inn luft, og blir det for kaldt, får jeg sette på en ovn :-)

Eller har noen andre noen gode forslag? forslag mottas med stor takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Dette innlegget kan slettes)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvet i rommet er helt vanlig gulv, med gulvbelegg på. Bør jeg gjøre noe med det? Lekte opp med 2"x4" isolere og legge nytt gulv, for å få et tett og lunt rom?

Det er iallefall planen for både taket, og veggene, og vinduet. Men gulvet har jeg ikke tenkt på før nå

Ja? Nei?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilasjonsidéen din kan fungere så lenge du har vifter som både trekker og skyver lufta. Lurer på om ikke roffe her på forumet brukte PC-vifter til ventilasjon i sin minikino.

Den ideelle gulvløsningen vil jo være varmekabler, men siden du har et begrenset budsjett er det kanskje ikke aktuelt. Før du lekter opp kan du jo legge litt tykke teppefliser og se hvordan det blir. Hvis det fremdeles er gulvkaldt kan du ta opp teppeflisene, lekte opp 5 cm og isolere og legge teppeflisene tilbake. Men da må du være OBS på fuktproblematikk og sjekke hva som må til.

Bilder av rommet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ventilasjonsidéen din kan fungere så lenge du har vifter som både trekker og skyver lufta. Lurer på om ikke roffe her på forumet brukte PC-vifter til ventilasjon i sin minikino.

Den ideelle gulvløsningen vil jo være varmekabler, men siden du har et begrenset budsjett er det kanskje ikke aktuelt. Før du lekter opp kan du jo legge litt tykke teppefliser og se hvordan det blir. Hvis det fremdeles er gulvkaldt kan du ta opp teppeflisene, lekte opp 5 cm og isolere og legge teppeflisene tilbake. Men da må du være OBS på fuktproblematikk og sjekke hva som må til.

Bilder av rommet?
    Bilder kommer..når jeg har fått ut alt driten som er der.. det ble et ganske greit roterom etter innflytting i nytt hus :-p

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra man ikke kaster seg på og begynner å bygge med en gang. Ideene og tanker rundt rommet kommer på rekke og rad, og nå sitter jeg tenker på om jeg har tenkt for avansert fra starten av.

Tanken som nå surrer og går er denne;

Rommet er i dag helt hvitt, bortsett fra furupanel i taket. Veggene er som på tegningen, og det er utgangspunktet.

Men istedet for å lekte ned, opp og bortover, så tenkte jeg rett å slett om løsningen kan være å male rommet i en matt mørk farge på alle flater, også taket.

På kortveggen der lerretet kommer til å få plassen sin, tenkte jeg å henge store tunge gardiner fra IKEA. Ca halvannen meter ut på langsidene, og i hjørnet og på hele kortveggen. Ikke for noen annen grunn enn å pynte opp, og få en litt annen stil enn bare rene kjedelige vegger. På veggene må det vel da til litt akustikkplater, og sikkert også i taket, og teppe på gulv.

Dette tror jeg blir løsningen. Ikke fordi jeg er lat, og jeg kunne sikkert ha fått til plan 1, men for å ikke drepe interessen og for å ikke tenke for avansert - noe som er lett å gjøre i AV-verden - så kanskje dette er løsningen.

Løsning for vinduet, blir så enkelt som å legge en plate kantikant med veggen, slik at vinduet blir "borte".

Gjenstår jo egentlig alt ennå, men god planlegging er 99% av jobben

Målene på rommet er som følger:

4.70m fra kort-vegg til kort-vegg til kort-vegg
    2.72m fra lang-vegg til lang-vegg
    2.48 fra gulv til tak.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil gjøre det enkelt, og samtidig veldig bra med tanke på bruk av projektor, så er en løsning å kle alle vegger og tak med Scenemolton som er et sort stoff som fjerner det aller meste (om ikke alt) av lys-refleksjoner (alle malte flater vil reflektere lys, selv matt svart), hvilket vil gjøre et projektorbilde så bra som mulig. Er vel bakvegg og tak som er viktigst med tanke på demping av reflekser, mens veggen bak lerret er siste du bør gjøre noe med.

De har en tykkere variant som blir endel dyrere, men den vil kanskje dempe lydrefleksjoner også, men om det kan bli for mye demping eller om det blir noe bra aner jeg ikke, men hvis du ringer Avshop kan de forhåpentligvis si noe om dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Hvis du vil gjøre det enkelt, og samtidig veldig bra med tanke på bruk av projektor, så er en løsning å kle alle vegger og tak med Scenemolton som er et sort stoff som fjerner det aller meste (om ikke alt) av lys-refleksjoner (alle malte flater vil reflektere lys, selv matt svart), hvilket vil gjøre et projektorbilde så bra som mulig. Er vel bakvegg og tak som er viktigst med tanke på demping av reflekser, mens veggen bak lerret er siste du bør gjøre noe med.

De har en tykkere variant som blir endel dyrere, men den vil kanskje dempe lydrefleksjoner også, men om det kan bli for mye demping eller om det blir noe bra aner jeg ikke, men hvis du ringer Avshop kan de forhåpentligvis si noe om dette...
    Så det er bak publikum det et viktigst å henge noe altså?
    Hva med tjukk tung gardin fra IKEA som henger på alle veggene og på ett eller annet vis i taket , vil ikke det funke Istedet for scenemolton ?

Evt gardiner på begge kortveggene og svartmalt tak med noen akustikkplater ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste med gardinene er vel at de ikke reflekterer lys, og glatte gardinstoffer kan fort gjøre det. Kid interiør tror jeg det var hadde i allefall for et par år siden noen sorte fløyelsaktige gardiner som reflekterer veldig lite lys, og som ikke kostet så mye, så du kan sjekke Ikea og andre butikker som selger gardiner om de har noe sånt.

Biltema har sort høyttalerteppe (filtaktig) som kanskje kan egne seg, og de har også en spraylim som vel gjør det enklere å feste stoff i taket, men da blir det også veldig mye merarbeid om en senere skal fjerne det...

Bakveggen er den veggen som får mest lys kastet tilbake fra lerret, og dermed den som vil reflektere mest ut i rommet igjen (med mindre rommet er veldig langt), mens helt sort vegg bak lerret vil gjøre det opplevde sortnivået til projektoren dårligere iom en da ser kontrasten mot noe helt sort

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Det viktigste med gardinene er vel at de ikke reflekterer lys, og glatte gardinstoffer kan fort gjøre det. Kid interiør tror jeg det var hadde i allefall for et par år siden noen sorte fløyelsaktige gardiner som reflekterer veldig lite lys, og som ikke kostet så mye, så du kan sjekke Ikea og andre butikker som selger gardiner om de har noe sånt.

Biltema har sort høyttalerteppe (filtaktig) som kanskje kan egne seg, og de har også en spraylim som vel gjør det enklere å feste stoff i taket, men da blir det også veldig mye merarbeid om en senere skal fjerne det...

Bakveggen er den veggen som får mest lys kastet tilbake fra lerret, og dermed den som vil reflektere mest ut i rommet igjen (med mindre rommet er veldig langt), mens helt sort vegg bak lerret vil gjøre det opplevde sortnivået til projektoren dårligere iom en da ser kontrasten mot noe helt sort
    Takker for godt svar. Hva slags farge anbefales bak det filmen vises på da? En mørk grå/koksgrå farge ?

Jeg tenkte jeg skulle bruke stifter i taket for å feste det materialet som kommer der, og ha det i noe buete utførelse. Men det er ganske greit å få på plass etterhvert. Og bytte hvis man vil.

Men mørk gardin på bakvegg, og litt ut på sidene der er iallefall klart.
    Så gjenstår farge på selve rommet, der tenkte jeg mørk rød eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Bilder av rommet?
    Her er noen bilder. Tatt med iPhone... don't mind the mess.. men her er utgangspunktet.

Titter inn igjennom døra. Veggen til venstre som har en rødlig farge, blir bakveggen.
    MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde-1-jpg

Her står jeg skrått over rommet, fra bildet over.
    Veggen med skapdører blir siden der filmen skal vises. Skapene skal hives ut, og de er 50cm dype. Det samme er de skapene som står på bakveggen, så rommet blir en meter lengre når de er ute.
    MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde-2-jpg

Samme side, motsatt hjørne, som bildet over.
    MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde-3-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker jeg prøver meg med en tjukt og godt teppe på gulvet i første omgang, så får vi se hvordan det blir.

Vinduet er planlagt tettet igjen på et vis, men hvordan vet jeg ikke ennå. Men ettersom jeg tenker på en løsning med tunge gardiner rundt rommet, så tror jeg at jeg velger en god rullegardin på vinduet, og en tjukk og tung gardin som skal dekke store deler av veggen. Da regner jeg med at det ikke blir noe lys som kommer på avveie iallefall.

Neste på planen er nå å få revet skap, kastet ut den blå sofaen, og male rommet. Må bare finne den perfekte fargen først

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MERETE Gardinpar - burgunder - IKEA Dette er gardina jeg tenker på. Den er tung, og stoffet er veldig tett. Planen er å henge dette, som tidligere nevnt, på kortveggene, og litt ut på langveggene.

I tillegg kommer det noen akustikkplater på langveggene, og i taket.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrAmarok
    Hva slags farge anbefales bak det filmen vises på da? En mørk grå/koksgrå farge ?
    En slik anbefaling kan jeg ikke huske å ha sett, og lurer på det samme selv...

Angående rullegardin, så er erfaringen min at det blir ikke helt lystett, pga åpninger rundt rullegardinen, og ikea sine gardiner er ikke lystette de heller. Det kan dempes ned mye, men om solen skinner på vinduet etc vil det lyse godt gjennom.

Enkleste måte er å stifte rullegardinen fast i veggen rundt karmene/listene (slik at rullegardinen ligger stramt over listene), men ser nødvendigvis ikke veldig fint ut, men om du skal ha gardiner utenpå så spiller ikke det noen rolle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var jeg innom malingsforetningen i dag, men jeg glemte jo å se på farger for framveggen da :roll:

Men jeg fant en farge som jeg tenkte å ha på rommet ellers. Jeg tror jeg ender opp med Lady 8266 Yin 8501-G94Y - som det står på fargeprøven.

Men bør man ha matt farge på rommet, eller er det greit med blank?

Matt farge på bakvegg og tak kanskje, men ellers også?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kanskje ikke helt bestemt jeg allikevel... eller...

Er det samme hvilken farge man har på rommet, så lenge den er av det mørke, og matte slaget?

Ting begynner iallefall å falle på plass.

Tre reclinerstoler står i eskene, klare til å settes opp, to-seters kline-sofa på vei i posten.
    Høyttalere og reciever bestilt og på vei til butikken.

Nå mangler bare selve rommet og noe å vise filmen på... og ja, og bestemme seg for de ***** fargene.. prøver å finne inspirasjon her; Home Theater Room Paint Color Design, Pictures, Remodel, Decor and Ideas - page 17 Men det er alt for mye fint å velge i :-p

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •