MrAmarok`s kino - NYTT ROM! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 75 av 75
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Planlegging er halve moroa er det noen som sier ;-)
    Hvor lett er det å ta med det du har laget nå over i nytt rom da?
    Hehe. Planlegginga tar mye tid egentlig , men det er noe man BØR bruke tid på også - ellers ender man opp som meg ;-)

Det jeg har gjort i 13kvm-rommet er ikke annet enn å henge opp gardiner i enden av rommet på hver side. Bygge et platå og en boks i taket med spotter, men dette er laget til rommet og etter hvor stort/lite rommet var. Så egentlig er det bare gardinene som blir med over.

På det lille rommet hadde jeg ikke en gang plass til å lekte ut og isolere og sånne ting, så hvis jeg bytter rom, så går jeg inn med full tyngde. Da blir det isolering og ventilasjon og hele greia. Tar lengre tid, men en 22kvm kino er jo mye kulere ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt lange og konstruktive møter med meg selv og kommet frem til at jeg kaster 13-kvm-kinoen på havet, og bytter rom.

Rommet er som på tegningen.

Det er i dag to store vinduer i rommet, hvorav ett tror jeg kommer til å bli tatt ut og "hullet" brukes til ventilasjon og sånt.

Ellers består rommet av et lite hjørne med murstein, på en måte innfelt i veggen, der står det en ovn i dag. Den går på hue ut etterhvert. Selve mursteinen er ikke noe problem ettersom jeg velger å gå for valget med å lekte ut og isolere.

Lydisolering er ikke så viktig, men jeg kommer nok til å legge gips i taket, ettersom stuen er rett over her.

Såå.... da begynner nye forberedelser, og en hel del mer planlegging enn før. Jeg gikk inn i kinoprosjektet med for lite planlegging sist, og hadde det nok litt travelt og ville bli kjapt ferdig.

Nå begynner vi på nytt, nå blir det bygging av kino på den måten mange her bygger. Med kabelrør i veggene, skjulte godsaker og alt som hører mer.
    Hjelpe meg :wink:

Nøyaktige mål i høyde, bredde og lenge kommer etterhvert.

Nå når jeg har fått en "normal størrelse" på kinorommet, tar jeg gjerne i mot råd som omhandler alle mulige ender av kinoen. Ventilasjon osv osv osv.

Det jeg ser for meg selv da, uten å ha peiling, er;

Lekte ut og isolere, og bygge en frontvegg som skrår inn mot lerretet, og en hylle midt i skråen da, for å si det sånn, der front høyre og venstre skal stå, og en hylle midt på, der selvfølgelig senter skal så.

Noe ala dette: http://3.bp.blogspot.com/-l8RHk-GLgt...er-rooms-4.jpg

Litt skrå inn fra sideveggene og inn mot lerretet. Så lerretet på en måte er trukket litt inn i veggen.

Ellers tror jeg rommet blir rette og slette flater på vegger, tak og gulv, og akustikkplater blir limt/festet utenpå, uten spesielle fansy triks, i ettertid. Eller?

Ønsk meg lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til

Du blir neppe å angre på skifte av rom. Blir spennende å følge med videre på byggeprosessen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker deg masse lykke til

Syns det er tøft av deg å bytte rom, tror ikke du vil angre. Her har du jo muligheten til å få en mer dedikert kino, og trenger ikke å inngå (bortsett fra de økonomiske)kompromisser med deg selv mtp plassen.

Hadde du ikke byttet nå, etter å ha sett det nye rommet for deg, ville du angret hver-eneste-dag etterpå. Slik er bare vi mannfolk skrudd sammen :-D

Stå på, gleder meg til å se hvordan dette skrider frem!

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til! og ja: planlegging er en meget viktig del av jobben... bruk god tid og les mange byggeblogger - det har iallefall hjulpet meg masse.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 107,34% sikker på at det største rommet vil gi deg mest glede

Angående planlegging, pass på å få gjort nok planlegging men ikke for mye planlegging. For planlegging alene fører ikke opp vegger eller legger gulv
    Viktigste er å prøve å gjøre litt "hver dag" fremfor "alt på en helg".
    Tid og kroner blir som regel mer enn hva en regner med i forkant (gjerne med en faktor på 2..)

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, jeg var ikke en døgnflue ;-)
    Men endte opp med å pusse opp hele badet og resten av huset først, men nå begynner "noe" å nærme seg. Har iallefall fått tømt rommet som skal bli kinoen. Har en del utfordringer i rommet ser jeg. I et hjørne er det 1.5 meter med murstein på hver vegg, ettersom det står en vedovn der. Alt dette skal bort. Ovnen ut, og mursteinene blir enten meislet bort, eller gjemt bak veggplater. Eller er det å legge plater utenpå, dumt?

planen for rommet er lekte ut litt, for å kunne skjule kabler, og isolere. Lekte ned taket for lys og skjulte ledninger.

Planlegger fortsatt. Men jeg tror det blir noe bra til slutt;-)
    ALT av lyd- og bildeutstyr står bare og venter....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ;

I front planlegger jeg en falsk vegg for å skjule høyttalerne, og henge lerretet på. Men jeg ønsker samtidig muligheten til å bytte ut, eller iallefall komme til høyttalerne om nødvendig. Hvordan gjør jeg dette? Jeg lager jo paneler, trekker de i høyttalerstoff og sånt, men hvordan fester jeg disse? Borrelås?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørnet med murstein.... Steinen på veggen er omtrent én bredere ut fra veggen, enn en iPhone 5 er stående hvis det sier noe...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-image-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrAmarok Vis post
    Og ;

I front planlegger jeg en falsk vegg for å skjule høyttalerne, og henge lerretet på. Men jeg ønsker samtidig muligheten til å bytte ut, eller iallefall komme til høyttalerne om nødvendig. Hvordan gjør jeg dette? Jeg lager jo paneler, trekker de i høyttalerstoff og sånt, men hvordan fester jeg disse? Borrelås?
    Borrelås går an. Magneter eller snepperter er andre muligheter. Eller hva med å hengsle rammene (de du trenger å åpne) på den ene siden og bruke magneter på den andre siden for å holde dem lukket?

Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe , jeg hadde lignende tegl-steinsvegg i hjørne hos meg og. Den ligger nå som fyllmasse mot garasjemuren

Jeg har tenkt (og kjøpt) borrelås . Stjal idè av BEF (henter nesten all inspirasjon fra forumet her ) Blir spennende å se her etterhvert og!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kommer til å gå for borrelås jeg også. Stifter den godt fast både på veggen og ramma, så den ikke rives av når jeg evt åpner der. Gleder meg veldig til å komme igang. Utstyret har stått lenge i en krok og ventet... Men måå nærmer det seg ;-)

Newcomer bassavhengig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner følelsen , jeg står på for premiere søndag efta/kveld , da er det enten Avatar 3D e,,er Pacific Rim som står på tapetet eller lerretet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide med en oppdatering?

Det har ikke skjedd en sjait...... oppussing av huset ellers, sjef med mye ansvar, eier av mellomstort firma, og f... oldemor har gjort at planene har stått på vent. Men - nå skjer det ikke veldig mye her i rasende tempo, men har begynt "prosessen" med å få frigjort et annet rom, som alt rotet der kinoen skal vokse frem står nå, så man kan iallefall snart begynne å flytte rotet og tømme kinorommet.

Nå er jo kinorommet "så og si ferdig", i og med at rommet er et rom fra før, men jeg tenker å lekte ut vegger, isolere litt ekstra med tanke på lyd, og få skjult kabler osv, samt fjerne den stygge murveggen som er ved en gammel vedovn.

Tenkte egentlig bare å si; "Hold ut..det skjer ting..etterhvert" ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en oppdatering.. jeg lever ennå!

Ikke bare ble det nytt rom, men det ble både flytting og nytt hus også siden sist..

Men nå er faktisk både lerret og utstyr oppe, og de første minuttene med film er allerede sett!
    Nesten tre år etter at utstyret ble kjøpt ble det altså satt strøm på, og har nå fått prøvd seg litt.

Rommet ble en hybridløsning med lyse vegger, tv på den ene kortveggen, og lerret på den andre kortveggen, og rommet brukes til tv-stue, og gjesterom, så det ble så greit som det kunne bli..

Prosjektoren står litt for høyt i forhold til lerretet, så den peker en del nedover og gjør bildet litt vanskelig å få i bilderamma på lerretet, men det blir bedre etterhvert.

Neste mål er nå å få reciever på en hylle istedet for en pappeske, og få opp noen logoer på veggen

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •