MrAmarok`s kino - NYTT ROM! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 75
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Synes du gjør en kjempejobb her, spesielt mtp at du er alene og har tatt på deg såpass mye på så kort tid..

Dette blir bra, gleder meg til å se flere bilder!
    Hyggelig tilbakemelding :-)
    Bilder kommer.

Bare en stor notis til mitt forrige innlegg. Teppet Hampen fra IKEA har jeg i SVART.. Ikke gult!

Og en rød :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg brukt noen timer oppe i gardintrappa, og nærmer meg sakte men sikkert målet.

Har fått på plass tre downlights, og gikk bort ifra å lime stoffet til plata under, men valgte heller å stifte, da gardinene som kommer opp etterhvert vil være så høyt på veggen bak der, at de vil ligge helt oppunder og borti plata i taket, så stiftene vises ikke.

Nå er det en liten tur ut på julehandel før jeg skal få opp gardinstenger, og få opp gardinene rundt fronten :-)

MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-kinlys-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER vanskelig å få tiden til å strekke til. Hadde håpet på verdens undergang i dag, så jeg slapp mer stress, men neida. Sitter her fortsatt... ;-)

Men, innimellom julevask, oppussing ellers i huset, julehandel, og trening, kjas og mas, så får man altså da fiklet litt med kinorommet.

Fremgangen siden sist er ikke av det store slaget, men jeg har fått hengt opp gardinstenger, hengt gardiner på dem, koblet til strøm til downlightsen, og skåret til litt teppe som ligger på podiet, bare for å se hvordan dette blir seende ut.

Og hvis jeg skal si det selv; Ikke så aller verst!

MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde11-jpg

Det som gjenstår i front nå er:

Få opp plate, også kalt "lerret".

Legge akustikkplater i taket frem til kassen i taket. I første omgang kun 120cm ut fra kassen og ut i rommet.

Klippe til og gjøre det grå stoffet i toppen til venstre litt penere og helt på plass.

På gulvet oppå podiet skal det legges grått stoff, samme som i kassen i taket, UNDER teppet. Dette fordi det skal komme ned fra podiet, og ligge under teppet på gulvet, for egentlig kun å vises i front av podiet, der det nå vises treverk.

Så skjære til å legge utover teppeflisene - 80x80 - utover hele gulvet

Legge akustikkplater i taket, og på veggene, så er man egentlig i boks.

Men jeg tror jeg jukser litt, og henger opp "lerretet" , og gjør alt annet, bortsett fra akustikkplater, og sier meg ferdig med "stage one", så får jeg ta plater etterhvert, når jeg hører hvordan lyden blir. Men allerede nå hører jeg stor forskjell på lyden i rommet. Romklangen forsvant nesten med en gang jeg fikk opp gardinene, og enda bedre ble det bare av å legge litt teppe på gulvet.

"Hvordan skal plata/lerretet festes a?!" - tenker du sikkert.

Jo, det skal gjøres slik:

Bak gardinene, som det er tre av, henger det fire 2"2. Bakpå "lerretet" er det festet 4 vinkeljern i hvert hjørne omtrent som blir hengt på 2"2, og festet der.

Tror jeg... Kan sikkert bli forandret underveis

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det bråstopp..

En ting var jo at tidsfristen min var noe ambisiøs, men så var det dette med å dobbelsjekke og kvalitetssjekke ting man har fått andre til å gjøre.

Jeg med mine ti tommeltotter, som forøvrig er montert midt i håndflata, gikk til Byggmakker, og ba de om å kutte opp alt av treverk jeg trengte. Det gikk fint med 99% av alt jeg fikk, men den ene prosenten som var igjen, og den aller viktigste, den klarte de å bomme på.

Hvordan har jeg ikke peiling på, ettersom de fikk tegninger fra PC, med mål både i CM og MM, og alt mulige greier og forklaringer.

Men uansett. "Fattigmannslerretet", viste seg å være 30cm for lite i høyden, og 10cm for kort i bredden til 92"-lerret

Jeg forsøkte et lite øyeblikk å legge stoff på sidene, og topp og bunn, og prøve meg på et 72"..eller hva det nå er rundt 70", men det ble så pusslete og lite der oppe på veggen , at det endte sitt liv etter et kraftig slag, og en stor bit ble til to små, før det forsvant ut av vinduet.. Joda, jeg åpna vinduet først.

Etter litt irritasjon, og et bittelite sekunds overveielse om jeg skulle rive ned hele skiten, og hive alt på dynga, kom jeg frem til at jeg hadde brukt såpass mye penger allerede på lyd, stoler, gardiner, treverk og alt sånn, at jeg har overskredet budsjettet for lenge siden.

Så.. hvis man uansett har gått forbi budsjettet, så hvorfor ikke gjøre det med stil.

Så nå bestilles straks både lerret og prosjektor...

Slik står prosjektet nå altså. Teppet er lagt på podiet, stoff er lagt på fronten av podiet ned mot gulvet, og første rad med teppe er lagt fremfor podiet.

Men, nå er det jul.

God jul :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fattigmannslerret er uendelig mye bedre enn intet lerret. Noe må man jo mate oppgraderingsspøkelset med i fremtiden også :-D
    Fremtiden kom pluselig, ser jeg

Med unntak av litt forbigående svimmelhet og kanskje et snev av kvalme når du sjekker nettbanken en tid fremover, vil du kjapt føle en varm og god følelse hver gang du slår på projektor 8)

Fortsatt god jul, detta blir bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremtiden kom pluselig, ser jeg

Med unntak av litt forbigående svimmelhet og kanskje et snev av kvalme når du sjekker nettbanken en tid fremover, vil du kjapt føle en varm og god følelse hver gang du slår på projektor 8)

Fortsatt god jul, detta blir bra!
    Ja, fremtiden kom helt plutselig. Hehe. Det er sånt som skjer...

Svimmelheten har vært her noen dager den, det skal jeg love deg.
    En litt morsom historie om å sitte for lenge på gjerdet også,egentlig.

"Fremtiden", besto jo av en HW30ES, som lå på Elkjøp til 16-og-noe-tusen. Den nettsiden hadde jeg åpen her på PC`en i flere uker, mens jeg siklet litt jevnt og trutt på den. SÅ en dag skulle jeg sikle litt igjen, og da sto det "Varen finnes ikke"!

Småsvett og skjelvende ringte jeg Elkjøp, og joda, den var utsolgt den.

Småbanning og tenners gnissel..

Men AVShop hadde en pakke med sender og briller, og greier til samme pris!

Men..tenkte jeg skulle spare litt, og ikke ha det travelt, og drøye`n litt.

Joda.. jaggu ble den utsolgt der også før jeg fikk ut finger`n!

Der også ble det en telefon, og de kom frem til at de hadde en demo-utgave jeg kunne få kjøpe. Men jeg hadde mer lyst på en helt ny, og kom frem til at den hvite var jo grei. For det var også en bundle, med emitter og briller. Et par døgn å tenke på trengte jeg jo, og pengene var samlet sammen, og skulle nå sette meg ned for å bestille.

Scroller nedover AVShop sin side, og til min store forargelse, så er jo f... meg den hvite bundle-utgaven også borte! Men heldigvis lå demo-utgaven der ennå til en rimelig penge, så nå var det slutt på dette med å tenke seg om.

Bestilte HW30ES i svart, dog demobrukt, men da også ferdig kalibrert for et mørklagt rom, et DreamScreen 92" buet lerret, et par briller og emitter. Så nå må jeg bare få lagt teppe på kinoen, og vente...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrAmarok
    Ja, fremtiden kom helt plutselig. Hehe. Det er sånt som skjer...

Svimmelheten har vært her noen dager den, det skal jeg love deg.
    En litt morsom historie om å sitte for lenge på gjerdet også,egentlig.

"Fremtiden", besto jo av en HW30ES, som lå på Elkjøp til 16-og-noe-tusen. Den nettsiden hadde jeg åpen her på PC`en i flere uker, mens jeg siklet litt jevnt og trutt på den. SÅ en dag skulle jeg sikle litt igjen, og da sto det "Varen finnes ikke"!

Småsvett og skjelvende ringte jeg Elkjøp, og joda, den var utsolgt den.

Småbanning og tenners gnissel..

Men AVShop hadde en pakke med sender og briller, og greier til samme pris!

Men..tenkte jeg skulle spare litt, og ikke ha det travelt, og drøye`n litt.

Joda.. jaggu ble den utsolgt der også før jeg fikk ut finger`n!

Der også ble det en telefon, og de kom frem til at de hadde en demo-utgave jeg kunne få kjøpe. Men jeg hadde mer lyst på en helt ny, og kom frem til at den hvite var jo grei. For det var også en bundle, med emitter og briller. Et par døgn å tenke på trengte jeg jo, og pengene var samlet sammen, og skulle nå sette meg ned for å bestille.

Scroller nedover AVShop sin side, og til min store forargelse, så er jo f... meg den hvite bundle-utgaven også borte! Men heldigvis lå demo-utgaven der ennå til en rimelig penge, så nå var det slutt på dette med å tenke seg om.

Bestilte HW30ES i svart, dog demobrukt, men da også ferdig kalibrert for et mørklagt rom, et DreamScreen 92" buet lerret, et par briller og emitter. Så nå må jeg bare få lagt teppe på kinoen, og vente...

Haha, endte jo godt til slutt da :-)
    Stort pluss at den var ferdig kalibrert!

Da er det bare å få hivd på teppet, montere PJ og lerret, sette kameraet på stativ og deretter legge resultatet her ;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med bestilling av god projektor! Du kan være sikker på at du får det ypperste ut av denne, all den tid det garantert er Gorm som har kalibrert den!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det vært stille en stund, hvordan går det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det vært stille en stund, hvordan går det?
    Ja, det har jaggu vært stille ja. Det har det vært i kinorommet også egentlig.

Jeg har alt på plass..altså..i rommet.. det står lydutstyret. Lerret. 3D-prosjektor, og alt jeg trenger..men arbeidslysten mangler.

Teppet er på plass på gulvet..så langt har jeg kommet

Noe av grunnen til at arbeidslysten forsvant var at jeg endte opp med å kjøpe meg motorsykkel, og driver med kjøretimer på mc nå, så jeg har litt å henge fingrene i, samtidig som jeg fortsatt hamrer og slår, og driver på med huset. Men jeg lover..jeg looover..det blir ferdig ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har jaggu vært stille ja. Det har det vært i kinorommet også egentlig.

Jeg har alt på plass..altså..i rommet.. det står lydutstyret. Lerret. 3D-prosjektor, og alt jeg trenger..men arbeidslysten mangler.

Teppet er på plass på gulvet..så langt har jeg kommet

Noe av grunnen til at arbeidslysten forsvant var at jeg endte opp med å kjøpe meg motorsykkel, og driver med kjøretimer på mc nå, så jeg har litt å henge fingrene i, samtidig som jeg fortsatt hamrer og slår, og driver på med huset. Men jeg lover..jeg looover..det blir ferdig ;-)
    Det fine med et slikt rom, er at det stikker ikke av :-)
    Nyt sommeren på to hjul, arbeidslysten kommer alltids tilbake!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med et slikt rom, er at det stikker ikke av :-)
    Nyt sommeren på to hjul, arbeidslysten kommer alltids tilbake!
    Arbeidslysten kom tilbake da du spurte hvordan det gikk ;-)

Ikke det at jeg har gjort så veldig mye, men jeg har såvidt begynt å planlegge akustikkplater i taket, og hvordan det skal gjøres i praksis, og maling er kjøpt for veggene, så det går sakte men sikkert fremover. Og ja, heldigvis stikker ikke rommet av :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom at jeg nå har funnet tilbake til arbeidslysten - etter å ha sett på boksene med godsaker i alt for lang tid , og at tråden ble vekket til live - har jeg begynt å se på rommet igjen.

Det er jo en del småting som må gjøres, og det jeg har tenkt å begynne med er taket.

HELE taket trenger man jo ikke å dekke med akustikkplater, men noe.

Kan man lage en ramme som er like stor som taket, og i den ramma legge akustikkplater, mens resten bare består av treverk, og trekke dette med stoff? Det er iallefall det som er planen.

Istedet for å dekke hele taket, så legger jeg kanskje 4 akustikkplater på 120x60 i ramma, mens resten blir bare treverk, istedet for hull. Eller hva mener folket?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type stoff har du tenkt å bruke?

Jeg har noen rammer på bakveggen kun trukket med stoff og uten akustikkplater inni, og det jeg ser på målinger, er at rammene med kun stoff genererer resonanser. Skal du ha rammer med kun stoff, ville jeg nok valgt høyttalerstoff og ikke molton.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvilken type stoff har du tenkt å bruke?

Jeg har noen rammer på bakveggen kun trukket med stoff og uten akustikkplater inni, og det jeg ser på målinger, er at rammene med kun stoff genererer resonanser. Skal du ha rammer med kun stoff, ville jeg nok valgt høyttalerstoff og ikke molton.
    Det blir nok rammer med akustikkplater inni, trukket i lignende stoff som dette: MINNA Metervare - mørk grå - IKEA

Evt hvis jeg finner på noe annet, enklere, så går jeg for det.

Kan også se for meg - ettersom taket skal males svart - at jeg kjøper svarte akustikkplater, og limer de i taket

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok rammer med akustikkplater inni, trukket i lignende stoff som dette: MINNA Metervare - mørk grå - IKEA

Evt hvis jeg finner på noe annet, enklere, så går jeg for det.

Kan også se for meg - ettersom taket skal males svart - at jeg kjøper svarte akustikkplater, og limer de i taket
    Såfremt rammene og platene er sorte gå gjerne for høyttalerstoff fra Biltema e.l. slik at du er sikret at stoffet ikke reflekterer for mye av de høye frekvensene

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arbeidslysten kom tilbake da du spurte hvordan det gikk ;-)

Ikke det at jeg har gjort så veldig mye, men jeg har såvidt begynt å planlegge akustikkplater i taket, og hvordan det skal gjøres i praksis, og maling er kjøpt for veggene, så det går sakte men sikkert fremover. Og ja, heldigvis stikker ikke rommet av :-)
    Se der ja, knall :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, knall :-)
    Ikke juble for tidlig!

Det KAN hende jeg har fått griller i hodet..satt der av meg selv.. Jeg har et annet rom i kjelleren som er over en meter bredere, og godt over 5 meter langt, i forhold til de usle 2.70 bredt, og 4.70 langt som jeg har å boltre meg på nå som jeg kan bruke.

Liker ikke dette, men bedre plass er jo alltid bra. Dessuten har det andre rommet et skap som er integrert i veggen, slik at man bare ser skapdørene, og der er det jo fin plass til utstyret.

I det rommet jeg har drevet på i nå, så er det plass til 2 stoler, kanskje tre i bredden, men da er det trangt. Sitter man der, så har man ok avstand til bakhøytalere, og grei avstand til lerret. Mens i det andre rommet er det super plass til flere stoler, et par rader, og fortsatt god avstand til veggene.

Blir en anelse :evil: av å nå kanskje forandre på planene, men hvorfor ikke...
    Større rom, større muligheter til å gjøre det skikkelig digg..

Men må tenke litt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er jo egentlig ganske stor, og det fristet en hel del å bytte rom egentlig.

Hva syns folk?
    Noen som er enig i at det er større potensiale i et større rom?

MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-image-jpg

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planlegging er halve moroa er det noen som sier ;-)
    Hvor lett er det å ta med det du har laget nå over i nytt rom da?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •