MrAmarok`s kino - NYTT ROM! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 75
    Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MrAmarok
    Men bør man ha matt farge på rommet, eller er det greit med blank?
    Som sagt, en vil ha minst mulig refleksjon, så hvis du ikke skal dekke veggene med gardiner, så bør en bruke matt (men selv matt svart vil gi en viss grad av refleksjon).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på en blanding mellom gardin og bare vegger, men jeg velger nok en mørk matt farge på rommet tenker jeg.

Nå har jeg hatt bittelitt fremgang. Iløpet av to-tre kvarter i kveld fikk jeg revet skapet som sto på veggen der bildet skal vises.

Skapet var selvlaget av husets forrige eier, og hun hadde IKKE vært gnien med bruk av spiker, for å si det sånn.

Brekkjern, en stor mann og mye muskler fikk etterhvert revet driten og kastet det ut av huset. Nå står bare basen av skapet igjen, og den tenkte jeg å bruke på nytt. Selv om det ikke har noen funksjon så tenkte jeg å lage et bittelite plattå foran skjermen. Men den skal være et par cm utenfor den rammen som allerede er der. Der blir det nok noen fansy lys og greier tenker jeg.

Skapet står foran sin siste kveld....
    MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde-1-jpg

Den aller letteste delen er unnagjort. Dørene enten hektet av hengslene, eller revet i stykker. Da enkelte av disse gamle drittdørene ikke ville gå av på normalt vis...
    MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde-2-jpg

Skapet og dørene borte. Basen blir stående igjen til senere bruk. Jeg lot også en tversgående sak bli hengende i taket, i tilfelle jeg finner på noe morsomt for den.
    MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde-5-jpg

Nå gjenstår skapene på den andre veggen, men det er normale skap som er kjøpt og betalt i butikk, og står av seg selv, uten 34554 spiker i seg.

Iløpet av helgen er nok rommet tømt og klart for neste steg.

MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-kinoens-jpg
    Lerret, eller malt plate, er den store firkanten. Ettersom at veggen er bygget på den litt idiotiske måten den er, så går den ca 20cm dypere inn på venstre side. Det på grunn av et selvbygd skap i gangen... Men der tenkte jeg å plassere reciever, og DVD/Bluray-spiller. Så regner jeg med at strømkabler, og den slags blir å finne nede i platået etterhvert.

Er det noen fasit på hvor høyt eller lavt det man viser filmen på, bør henge? Jeg tenkte jeg skulle gå for et 106" lerret, men i og med at dette nesten er norges minste hjemmekino, så tror jeg at jeg bør vente til alt er på plass før jeg lager det jeg skal vise filmen på, ettersom det er stolenes plassering som avgjør dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkplater har jeg forstått er greit å ha :-p
    Og jeg har prøvd å lese litt om "førsterefleksjon", altså den som er nærmest frontrekka.

Hva er det som avgjør hvor den refleksjonen treffer? Er det vinklingen på høyttaleren?

Hva avgjør hvor stor plate jeg trenger for å dempe denne refleksjonen?

Jeg får en dør rett til høyre (sett fra bak i rommet, mot filmen) for den ene høyttaleren..se bildene.. og lurer på om jeg da må lage en liten del av akustikkplata fast på veggen, og en del av den på døren, eller om det holder å bare lage en akustikkplate som jeg fester på døra..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinklingen til høyttaleren har ikke noe å si for selve førsterefleksjonspunktet. Det er geometrien i rommet, plassering av høyttalere og lytteposisjon som spiller inn. RealTraps - How To Set Up a Room

Men høyttalere har forskjellig spredningskarateristikk, noe som gjør at noen typer høyttalere vil ikke spre lyden ut mot veggene, guvet og taket i like stor grad, og da er ikke dette like viktig å tenke på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe spesielt materiale akustikkplater bør være i? Går det med lerret, eller bør det være scenemolton eller annet lett tøy?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke skjedd stort de siste dagene. Har tatt av èn dør på den andre skaprekka :-P Et uheldig løft på trening gjorde et håndledd litt ømt, og jeg har ellers hele huset å pusse opp innvendig, så jeg flyr litt overalt for tiden.

Men i morgen regner jeg med at jeg kjøper materialer til å bygge opp frontveggen, og jeg har bestemt meg for å isolere den, for tanken er å lekte ut hele rommet etterhvert, men ettersom hele huset skal pusses opp, så begynner jeg med fronten, maler rommet, henger opp gardiner og får rommet til å virke, så jeg har et sted å slappe av mellom slagene i resten av huset :-)

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker prioriteringen din!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Liker prioriteringen din!
    Selvfølgelig må kino prioriteres! ;-)
    Har alt jeg trenger nå, så nå må keg bare få alt på plass. Kinoen er jo det letteste å gjøre noe med, så derfor er den lettest å ta først :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle skap fjernet, og snopet er på plass...

http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1349981850

Alt venter på nå på at jeg skal få bygget frontveggen, hengt opp gardiner og fått på teppe, så er jeg halvveis i boks. Løper frem og tilbake mellom kino og resten av huset som også pusses opp

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig det blir litt trangt om plassen, men da får jeg heller gå ned på størrelse på skjermen :-)

Det som står i esken nærmest kamera er denne:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skal gå rundt med speil på veggene for å finne ut hvor man Evt skal feste akustikkplater. Hvor stort speil snakker vi om da ? Og skal hele høyttalerne sees i speilet, eller bare litt av den?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida neida, ingen grunn til panikk! Jeg har ikke gitt opp før jeg har startet, men jeg endte opp med å pusse opp stue, og gang i to etasjer først. Når det nå straks er ferdig, så skal jeg få ordnet kino. Kinorommet ble gjort om til søppel- og roterom under oppussingen ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knøttliten oppdatering;

Rommet ser fortsatt ut som et søppelrom, med pappesker, og skrot fra oppussingen av resten av huset - som dessverre kom i første rekke.

Men julenissen stakk innom med disse to pakkene til meg i dag, så da har enda en puslespillbrikke kommet i hus. Så er det vel på tide å få gjort noe med rommet kanskje.

MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-akutstikk-jpg
    En pakke med 60x60 og en med 60x120

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Spennende prosjekt!
    Joda, veldig spennende. Beklageligvis litt lite oppdateringer, men det skyldes at jeg valgte å pusse opp et helt hus først, istedet for kinoen, selv om planen var omvendt. Men, kinoen er ikke glemt, og ting og tang er kjøpt inn til kinoen underveis.

Sånn som nå i dag drev jeg og ramla rundt på IKEA, hvor jeg fikk tak i 80x80 "teppeflis", gardiner, og stoff som skal gjøre det hele litt koselig, og maling av plate for å vise filmen på er i gang. Jada, jeg vet at å male plate er fattigmanns-lerret, men dette blir en hjemmekino på budsjett, med noen tøyler, så jeg må ikke bruke alt for mye penger - selv om grensa for bruk er overskredet for lenge siden.

Det som har skjedd siden sist er følgende;

Bittelite podie er bygget ferdig, isolert og lagt plate på
    Veggen bak "lerretet" er rettet ut og isolert

Og det er vel det foreløpig. Men nå er alt på plass i rommet, alt ligger klart til å legges der det skal være, og sånne ting, så nå tror jeg det vil gå ganske kjapt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrAmarok
    Joda, veldig spennende. Beklageligvis litt lite oppdateringer, men det skyldes at jeg valgte å pusse opp et helt hus først, istedet for kinoen, selv om planen var omvendt. Men, kinoen er ikke glemt, og ting og tang er kjøpt inn til kinoen underveis.

Sånn som nå i dag drev jeg og ramla rundt på IKEA, hvor jeg fikk tak i 80x80 "teppeflis", gardiner, og stoff som skal gjøre det hele litt koselig, og maling av plate for å vise filmen på er i gang. Jada, jeg vet at å male plate er fattigmanns-lerret, men dette blir en hjemmekino på budsjett, med noen tøyler, så jeg må ikke bruke alt for mye penger - selv om grensa for bruk er overskredet for lenge siden.

Det som har skjedd siden sist er følgende;

Bittelite podie er bygget ferdig, isolert og lagt plate på
    Veggen bak "lerretet" er rettet ut og isolert

Og det er vel det foreløpig. Men nå er alt på plass i rommet, alt ligger klart til å legges der det skal være, og sånne ting, så nå tror jeg det vil gå ganske kjapt :-)

Fattigmannslerret er uendelig mye bedre enn intet lerret. Noe må man jo mate oppgraderingsspøkelset med i fremtiden også :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Fattigmannslerret er uendelig mye bedre enn intet lerret. Noe må man jo mate oppgraderingsspøkelset med i fremtiden også :-D
    Hehe. Det er sant. Jeg har iallefall matet "overskride-budsjettet-spøkelset" ganske brukbart allerede :-p

I dag har jeg fått gjort en del. Selv om det ser stusselig lite ut, så har jeg fått opp en del viktige deler. Men jeg må si at det å være helt alene om å pusse opp hus, og bygge kino - og det samtidig - OG alt skal være helt ferdig før jul - er en hårete oppgave. Bare det å stå alene i en gardintrapp og feste plater i taket er jo ikke bare vanskelig men halvveis farlig også. ..

Bilder kommer straks. Men det man ser på bildene er fronten, og mer spesifikt taket over fronten. Der skal det monteres downlights og trekkes i grått stoff. Samme type stoff som akustikkplatene i taket blir trukket med. Både platået på gulvet og kassa i taket er isolert med tanke på Evt romling fra bass. Trådene som henger og dingler er bare for å surre fast ledningene i, og trekke de ut av boksen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde-3-jpg
    Akustikkplate. 120x60, bare for å teste hvordan stoffet ble seende ut. Ble ikke så aller verst. Så sånn blir det noen av på veggene, og i hele taket - tror jeg. Hvis jeg ikke da klarer meg med bare noen der oppe også.

MrAmarok`s kino - NYTT ROM!-bilde-4-jpg
    Dårlige bilder på iPhone, men dette er fronten. Vanskelig å se den lille kassa i taket, men den er der. Stoffet som henger der er også kun for test, men det skal brettes fremover og dekke kassa, og limes fast der, og akustikkplater skal iallefall ligge i taket, helt frem til dit.

Kassa er som nevnt over isolert, og hyssingen som henger der går gjennom ferdigbora hull til strøm til downlights. Det blir utenåliggende lys, men det spiller ingen rolle. Jeg prøver å gjøre dette så enkelt, og billig (nei..går ikke helt etter planen), og fint som mulig :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lille lekte-biten til venstre i bildet, er den eneste hjelpen jeg har å støtte meg på. Skrudde den fast i veggen, og støttet plata for å få festet den i taket... den er borte nå . Man må være litt kreativ når man tar på seg noe slikt som dette alene.

Planen for morgendagen er å få klippet til stoff i riktig bredde og lengde, limt på dette og få på plass lys og få montert alt som hører til lysene, og få skrudd opp gardinstenger, og hengt opp garinene rundt fronten.

I første omgang blir det gardiner litt ut på langveggene, og hele kortveggen i front.

På podiet kommer det teppe, som blir likt teppet som kommer på gulvet. Det ble slike: HAMPEN Teppe, lang lugg - gul - IKEA på gulvet.

Og en rød. Bare for morro skyld

For å holde teppeflisene på plass legger jeg antiskliduk under.

Stoffet jeg bruker både over fronten og på akustikkplatene er dette: VENDELA Metervare - grÃ¥ - IKEA Det står fortsatt til 69kr/m, men i butikken er det 29kr/m.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du gjør en kjempejobb her, spesielt mtp at du er alene og har tatt på deg såpass mye på så kort tid..

Dette blir bra, gleder meg til å se flere bilder!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •