Fredo's loftstuekino! Streaming muligheter på plass ved hjelp av Sonos

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 91
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fredo's loftstuekino! Streaming muligheter på plass ved hjelp av Sonos

Hei folkens,

Etter å ha bodd noen år i huset jeg bygde i 2008 har jeg endelig tatt fatt på innredning av loftstuen min i andre etasje. Rommet består av skråtak og ca 20 kvm målbart gulvareal. Bredde ca 4,6 m og en Lengde på ca 4,2 m. Lerretveggen har en høyde på ca 2 meter. Avstand mellom lerret og prosjektor blir ca 3 meter.

Målet med rommet er å bygge ett kombinert hjemmekino/hifi rom for tilfredsstillende lydkvalitet.

Konstruksjon:
    Isolasjon yttervegger: Glava Proff 35 15 cm
    Isolasjon skråtak: Glava Proff 35 25 cm
    Isolasjon innervegger: Glava Proff 35 15 cm
    Plate material: Gips på vegg og tak.
    Gulv material: Sponplater med Pergo Vinyl type Sort Eik

Jeg har de siste 2 dagene hatt tømmermenn på besøk, rommet er nå klargjort for elektrikker. Isolasjon og lettvegger er installert.

Noen få bilder av rommet slik det ser ut etter første del av tømmerarbeidet.

Vinkel fra inngangsdøren:

"Oversikt" av rommet fra venstre hjørne:

"Oversikt" av rommet fra høyre ca midt på:

Vinkel fra ca. spotplass hvor sofa/stoler plasseres:

Bilde tatt fra ca der hvor prosjektorlerret vil henge:

All elektronikk bygges inn/skjules i veggen, bilde tatt fra bod hvor alt kobles:

Arbeidstegning over 2. etg. loftstue og 15 kvm soverom bygges samtidig.

Arbeidstegning 2 viser loftstuen i "profil".

Alt av elektronikk vil bygges inn i veggen for å utnytte rommets størrelse best mulig samt holde rene og fine linjer. Prosjektor felles ned fra tak ca 3 meter fra lerretvegg.

Elektronikken er ikke bestemt enda. Prosjekt "Finn komponenter" starter førstkommende lørdag 15.09. Pga god erfaring fra B&W CM9 i tidligere oppsett kommer dette til å være en kandidat. Men pr. nå har jeg ingen formening hvordan jeg skal bygge opp lydsystemet. Har heller ikke satt meg noen fast budsjett enda. Regner med jeg har litt mer kjøtt på beina etter første lytterunde rundt omkring i Stavangers mange hifi butikker.

Ønskelig er 7.1 lydsystem hvor plassering blir ca som vist under:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fortsetter..

Jeg imøteser deres tilbakemeldinger både til forslag på å optimalisere rommets akustikk, lyddemping og konstruksjon.

Samt elektronikk. Rommet er 20 kvm og har ca en lengde på 3,5-4 meter fra front høyttalere til spot plass. Det er vel begrenset hvor store høyttalere som er nødvendig i et så lite rom.

Det jeg også kan informere om er at hovedfokuset vil ligge på stereo/musikk kvalitet med mulighet for bra filmopplevelse.
    Siden budsjettet forhåpentligvis blir litt "stramt" ønsker jeg nok å gå for en surroundreceiver hvor jeg kombinerer stereo+surround i samme elektronikk. Kom gjerne med forslag på recievere som egner seg godt til stereo bruk.

Når det gjelder film ønsker jeg nok å gå for en 3d prosjektor.

Estimert budsjett: 100.000 NOK. Det skal dekke alt innenfor lyd og bilde.

Jeg ønsker å kjøre hele serier på høyttalere for å få ett rent og pent oppsett.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vett om forhandlere i Stavanger regionen som selger Arcam AVR600 receiver? Er det egentlig en forhandler for Arcam i Norge?

Noen som har erfaring fra AVR600, mest sannsynlig går jeg for B&W CM9 høyttaler, full serie 7.1 oppsett. Må ha en kraftig nok receiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ljudia er importør. Den er ikke billig, men får faktisk meget bra tilbakemeldinger på utendlandske fora.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har idag en Pioneer LX53 receiver, og det jeg lurer på er om jeg har mulighet til å koble til effekttrinn til denne? Hvor mange eventuelt?
    Jeg vil muligens bruke denne + ett eller to effekttrinn til frontene og center.

Jeg har vært ute på vift idag og fikk blant annet besøkt HIFI Klubben og Maxwell (Stavanger), det var litt av en opplevelse.... Folk som har vært innom butikken vett hva jeg mener ;-)

Jeg fikk lyttet til CM9 hos HIFI Klubben, tilkoblet en digital NAD forsterker, elsker detaljnivået i CM9, sammen med en digital forsterker ble det nesten for mye detaljer, veldig linjært og fin lyd, men det ble litt for tamt! Jeg ønsker elektronikk som kan sparke litt mer liv i høyttalerne, men samtidig beholde mest mulig av detaljnivået. FORSLAG?? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har såvidt jeg kan se pre-out på alle kanaler, så her er det bare og pøse på med effekttrinn Forslag til effekt kan jeg ikke komme med..har aldri hørt høytaleren. Hvis du søker på forumet tror jeg den er godt diskutert blant de som har den, og der finner du nok informasjonen du trenger.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker også å bygge en form for "kasse" som jeg kan plassere prosjektoren inn i. Se vedlagt bilde under for skisse.

Det jeg lurer på er hvor stor denne kassen bør være?

En prosjektor er vel gj.snitt 12-15 cm høy. Det må også vær rom for lufting slik den ikke går varm. Det er også ønskelig med 2-3 spotlights under som lyser opp sittegruppen. Her må det også beregnes inn 10-15 cm lufting for spottene tenker jeg!??

Så hvis jeg regner riktig bør jeg ha ett rom til prosjektoren med høyde på ca 30 cm, og ett rom under prosjektoren med høyde på ca 10-15 cm for lufting av spotter. Total høyde 40-45 cm!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråtak er noe dritt... Veldig bra. Dette tror jeg blir konge! Ser ut som veldig stort potensiale. Hva slags utstyr hadde du tenkt å trø inni egentlig? Veldig bra. Gleder meg til å se det blir ferdig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    En prosjektor er vel gj.snitt 12-15 cm høy. Det må også vær rom for lufting slik den ikke går varm. Det er også ønskelig med 2-3 spotlights under som lyser opp sittegruppen. Her må det også beregnes inn 10-15 cm lufting for spottene tenker jeg!??

Så hvis jeg regner riktig bør jeg ha ett rom til prosjektoren med høyde på ca 30 cm, og ett rom under prosjektoren med høyde på ca 10-15 cm for lufting av spotter. Total høyde 40-45 cm!
    Hvis du legger opp til LED-spoter er det vel ikke like høye krav til lufting over armaturene? Da sparer du en del cm.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Skråtak er noe dritt... Veldig bra. Dette tror jeg blir konge! Ser ut som veldig stort potensiale. Hva slags utstyr hadde du tenkt å trø inni egentlig? Veldig bra. Gleder meg til å se det blir ferdig.
    Ja skråtak er nok ikke akkurat en fordel i et kino rom.. Men jeg får gjøre det beste ut av det. Kommer til å bruke litt tid på å optimalisere akustikken i rommet etter utstyret er på plass, da blir det satt opp lydplater og tepper om nødvendig. Jeg er INGEN ekspert på dette området, egentlig er hifi generelt ukjent farvann for meg etter 3-4 år helt borte fra hobbyen jeg en gang hadde, Jeg har muligens beholdt basis kunnskapene og ett gehør for god lyd thats all.. forhåpentøigvis lærer jeg fort, har en tendens til å sette meg fort inn i saker jeg interesserer meg for.

For ett par år siden var jeg en stolt eier av noen B&W CM9 høyttalere som jeg var/er stor-fan av. Var som nevnt tidligere i tråden og lyttet på disse idag. Jeg heller sterkt mot disse, pr nå har jeg ingen alternativ. Kom gjerne med forslag til HT jeg bør sjekke ut. Når det gjelder elektronikk har jeg ikke enda bestemt meg. Jeg har en Pioneer LX53 jeg kommer til å bruke til surround så vil jeg gå for en eller flere effektrinn. Mulig en intigrert stereo forsterker som har mulighet for å settes i prosessormodus (Hegel H200 har vært ett spennende tips jeg har fått).

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å danne meg ett bilde over aktuelt oppsett, pr nå er det følgende system som står høyest på ønskelisten:

Lyd:
    Receiver: Pioneer LX53
    Intigrert stereo: Hegel H300 (muligens H200 om forskjellen ikke er betydelig)
    Fronter: B&W CM9
    Center: B&W CENTER 2
    Surround/vegg: B&W DS3 (Tips tas imot med TAKK for her er jeg fortsatt usikker)
    Bak: B&W CM5
    Subwoofer: B&W ASW 10CM (Tips tas imot med TAKK for her er jeg også fortsatt usikker, denne trenger ikke være i samme serie som resterende høyttalere, den må ha gode musikk egenskaper i 2.1 stereo lyd).

Bilde:
    Lerret: Ikke bestemt enda.
    Prosjektor: Optoma HD33 (valget er tatt iht. gode anbefalinger fra Lyd&Bilde, men forslag tas imot med takk for også her er jeg usikker)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at du skal få stor glede av rommet framover lønner det seg og gjøre noen investeringer i form av akustikk i rommet. Noen enkle grep her vil øke "verdien" av rommet veldig. Har tegnet inn på skissene dine noen tiltak. Bakveggen ville jeg har brukt perforert gips på, slik at lyden kan gå gjennom å inn rommet bak som du fyller med Glave eller akustikk plater, slik at du unngår noen av de verste stående bølger. Jeg ville videre montert noen akustikk plater i taket.

Når det gjelder plassering av utstyret bør du plassere sidekanalene mye lengre bak og bakkanalene mye lengre inn. Et tips her er å se på in-wall høyttalere, det vil gi rommet et penere utsende og du får litt større avstand til høyttalerne.

Valg av projektor hadde jeg nok heller vurdert en Sony HW30 lenge før en Optoma HD33.

-prosjektor-bef-jpg

-oppsett-bef-jpg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å danne meg ett bilde over aktuelt oppsett, pr nå er det følgende system som står høyest på ønskelisten:

Lyd:
    Subwoofer: B&W ASW 10CM (Tips tas imot med TAKK for her er jeg også fortsatt usikker, denne trenger ikke være i samme serie som resterende høyttalere, den må ha gode musikk egenskaper i 2.1 stereo lyd).

Bilde:
    Prosjektor: Optoma HD33 (valget er tatt iht. gode anbefalinger fra Lyd&Bilde, men forslag tas imot med takk for også her er jeg usikker)
    Hvor mye tenker du å bruke rommet til film, og hvor mye blir det musikk?

DS3 tror jeg ikke du bør være usikker på. Den fungerer godt. Suben og projektoren ville jeg derimot revurdert. En kraftigere sub og et hakk opp på projektor til HD83 er hva jeg vil anbefale.

Om dette mest skal brukes til film ville jeg revurdert hele høyttaler oppsettet. Da vil kanskje CT700 serien passe bedre. Mye av de samme egenskapene som CM9, men råere.

Geir Arne

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd:

Bilde:
    har selv DS3 på sidene og bak og det annbefalles hvis du går for b&w, DS3 fungerer meget bra, men jeg ville hatt det bak også, slik at du får samme ht på alle bak kanaler det har litt og si!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til akustikk som BEF er inne på ville jeg prioritert noen kroner på dette.

Derimot ville jeg gjort det på en litt annen måte enn hva BEF foreslår.

Jeg ville laget en bassfelle i taket(i vinkelen, om du godtar at den dekker litt av vinduet) og fått bygget inn noen helmholtz resonatorer i bakveggen. Ellers er det ofte fornuftig med litt demping på skråveggene i taket.

Jeg ville kanskje også vurdert å ha en transparent frontvegg. Da kan du sette høyttalerne i boden, helt ute av syne. In-wall som side og bak er også et godt tips fra BEF.

Om mulig ville jeg kanskje forsøkt å la fremvegg og bakvegg stå åpen til utstyret er på plass, for så å måle litt for å finne ut hvilke tiltak det er fornuftig/nødvendig å gjøre.

Geir Arne

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hvor mye tenker du å bruke rommet til film, og hvor mye blir det musikk?

DS3 tror jeg ikke du bør være usikker på. Den fungerer godt. Suben og projektoren ville jeg derimot revurdert. En kraftigere sub og et hakk opp på projektor til HD83 er hva jeg vil anbefale.

Om dette mest skal brukes til film ville jeg revurdert hele høyttaler oppsettet. Da vil kanskje CT700 serien passe bedre. Mye av de samme egenskapene som CM9, men råere.

Geir Arne
    Tusen takk for tilbakemeldinger folkens. Jeg trenger virkelig alle tips og triks jeg kan få.

Geir Arne: Rommet vil ha hovedfokus på musikk, jeg er så heldig som får lov å ha en samboer som driver med musikk. Sjekk link i signaturen min, Hilde Selvikvåg, rommet vil være ett sted hvor vi/hun kan sette seg ned å lytte til andres musikk for å få inspirasjon og tanker for egen musikk. Hun er 21 år og kommer fra Jæren, synger som dere hører på dialekt.

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    For at du skal få stor glede av rommet framover lønner det seg og gjøre noen investeringer i form av akustikk i rommet. Noen enkle grep her vil øke "verdien" av rommet veldig. Har tegnet inn på skissene dine noen tiltak. Bakveggen ville jeg har brukt perforert gips på, slik at lyden kan gå gjennom å inn rommet bak som du fyller med Glave eller akustikk plater, slik at du unngår noen av de verste stående bølger. Jeg ville videre montert noen akustikk plater i taket.

Når det gjelder plassering av utstyret bør du plassere sidekanalene mye lengre bak og bakkanalene mye lengre inn. Et tips her er å se på in-wall høyttalere, det vil gi rommet et penere utsende og du får litt større avstand til høyttalerne.

Valg av projektor hadde jeg nok heller vurdert en Sony HW30 lenge før en Optoma HD33.
    Takk for tips av plassering av høyttalere, dette skal jeg ta med meg videre. in-wall surround og bak høyttalere er ABSOLUTT ett alternativ. Jeg får besøk av snikkeren imorgen, vi skal ha en gjennomgang av rommet da.

Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    har selv DS3 på sidene og bak og det annbefalles hvis du går for b&w, DS3 fungerer meget bra, men jeg ville hatt det bak også, slik at du får samme ht på alle bak kanaler det har litt og si!
    Den er god, da bekrefter vi mer eller mindre at jeg går for DS3 til sidene og bak, forhåpentligvis in-wall ;-) PS. Jeg og kjerringa mi elsker kinoen din, jeg tok henne med på en omvisning av de forskjellige kinoene her på avforum og hun bet merke i kinoen din med engang "SLIK VIL JEG HA DET!!!". 8) bra arbeid, det skal du ha ;-)

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Når det kommer til akustikk som BEF er inne på ville jeg prioritert noen kroner på dette.

Derimot ville jeg gjort det på en litt annen måte enn hva BEF foreslår.

Jeg ville laget en bassfelle i taket(i vinkelen, om du godtar at den dekker litt av vinduet) og fått bygget inn noen helmholtz resonatorer i bakveggen. Ellers er det ofte fornuftig med litt demping på skråveggene i taket.

Jeg ville kanskje også vurdert å ha en transparent frontvegg. Da kan du sette høyttalerne i boden, helt ute av syne. In-wall som side og bak er også et godt tips fra BEF.

Om mulig ville jeg kanskje forsøkt å la fremvegg og bakvegg stå åpen til utstyret er på plass, for så å måle litt for å finne ut hvilke tiltak det er fornuftig/nødvendig å gjøre.

Geir Arne
    Takk for tilbakemelding. Men jeg er dessverre på det nivået at jeg ikke helt skjønner alle beskrivelser uten skisser og tegninger. Har du mulighet til å tegne inn bassfellene i taket. Jeg prøvde også å google helmholz resonatorer, men forstod ikke helt hva det var... :?

Uansett så tror jeg ikke det er aktuelt å sette frontene i boden, siden jeg vil ha fokus på musikk ønsker jeg å ha disse fremme på hver side av lerretet. Om du ser på bildene så har jeg ett dumt vindu på den veggen lerretet skal henge, høyttaleren vil bli plassert fremfor dette vinduet. Hvis jeg putter den bak/i boden vil den bli nokså nær center, tror ikke det er så optimalt? Center HT vil bli bygget inn i veggen på lik linje som elektronikken.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner. Jeg skal se om jeg kan prøve å forklare det når jeg kommer hjem igjen. Og kanskje legge ved noen linker.

Uansett, poenget er å få rommet så bra som mulig. Og på noen punkter bør du nok rådføre deg med noen som har erfaring på området. Det krever litt kalkulering for å få det perfekt, og det tar litt tid å lære seg.

Med bassfelle i taket mente jeg en slik løsning som BEF tegnet i bakre hjørne. Og i rommet ditt kan en helmholtz gjøres usynlig om man tar hensyn til dette når man bygger.

Geir Arne

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen folkens.

Nye ideer og forbedringstiltak dukker stadig opp jo mer tid jeg tilbringer her på AVforumet. Etter besøk an snikker forleden dag ble vi enig om å se på muligheten til å slå opp en ekstra lyddempende vegg slik det blir dobbel isolert med to forskjellige isolasjonsdimmensjoner av type rockwoll som skal hjelpe med å holde lyden borte fra resten av huset, samt putte inn en lydisolert dør (35 db) snakket han om. Dette tror jeg er nødvendige tiltak da naborommet er soverommet til kjerringa og meg, fint og ha mulighet til å hørre litt musikk selv om hun har lagt seg.

Ellers har jeg vært rundtomkring og hentet inn priser på aktuelle komponenter. Ettersom rommet kun er 20 kvm er jeg usikker om jeg skal gå for 7.2 lyd. Mulig jeg dropper surround side ht. Men vil uansett trekke opp høyttalerkabler i veggen for mulighet til å koble på surround høyttalere.

Hva mener ekspertene? Skal jeg gå for 7.2, 7.1, 5.2 eller 5.1??

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener ekspertene? Skal jeg gå for 7.2, 7.1, 5.2 eller 5.1??
    Nå skal ikke jeg være noen selverklert ekspert, men jeg er fan av å starte med 5.1 av maks kvalitet, for så å oppgradere videre når man har spart litt til.

Om dette er en "one time investment" vil jeg anbefale 5.2, men 7.2 kan forbedre romfølsen bak en del så det bør vurderes.

Geir Arne

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var første innkjøp i boks og jeg er en stolt eier av Hegel H300/SA Explorer combo! Gleder meg til å få høyttalerne i hus neste uke! Forsterkeren fikk jeg med meg idag!

På søndag kommer elektrikker for å trekke rørene i kinorommet. Tømmerarbeid fortsetter i slutten av neste uke!

Ha en fortreffelig helg folkens!

Ta gjerne en lytt til min kjære nye EP på spotify HER! Vi gleder oss UTRULIG masse til å høre hennes tolkning av Hellbillies låta "Finaste eg veit" på ny stereo!!!!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •