Fredo's loftstuekino! Streaming muligheter på plass ved hjelp av Sonos - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 91
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Idag bestilte jeg meg Epson TW6000 projektor fra Elkjop som jeg håper ankommer postkontoret mitt imorgen.

Kjøpte meg også rammelerret idag som jeg allerede har mottatt og montert opp på veggen, hvit lerret 92" fra GrandView. Det er litt skrukker noen punkter på lerretet, spesielt et område nede i høyre hjørne. Forslag til å få rettet opp disse?

Mottok også sofaen idag, CINEMA 4-seter fra fnky. Første inntrykket er jeg super fornøyd, behagelig komfort og virker av god kvalitet. Kjerringa sovnet etter 5 min, om det var pga arbeidet med å løfte den opp i andre etasje eller komforten som slo henne er uvisst :-)

Ellers har jeg også koblet opp Hegel H300 + System Audio Explorer høyttalerne. Jeg merker utfordringene med å dempe rommet, merker at mye bass forsvinner og mye ekko/refleksjoner, det blir litt "tynn" lyd. Jeg tror det vil hjelpe mye når jeg får et par tepper på gulvet fremfor HT'rne samt akustikkplater på vegger og tak, samt gardiner forann det store vinduet ved siden av høyttalerne. Blir en spennende utfordring :-)

Her er et mobilbilde jeg tok i farta idag. Ca fra spot-plass.

Høyttalerkablene skal også trekkes i boksene ved siden av høyttalerne, subbene vil også skjule ledningen mellom HT og vegg. Soundgarden hadde kun 1 hvit SE200 subwoofer på lager nå, må vente ca 2 uker på nye. Ikkje braa..

Henter center høyttaler og nye HT kabler imorgen.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, her går det unna! Ser veldig bra ut!

Men tror du vinduet bak høyre høyttaler vil ha noe negativ effekt på lyden?
    Min tråd

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Se her ja, her går det unna! Ser veldig bra ut!

Men tror du vinduet bak høyre høyttaler vil ha noe negativ effekt på lyden?
    Jo jeg tror jo det.. Jeg har lyst å finne noen tykke/fine/sorte/mørke gardiner å henge opp, litt usikker hvordan jeg skal løse det. Har et enda større vindu til høyre for høyre høyttaler, dette må også "skjermes" både for lydrefleksjoner og solskinn mot lerret. Her ønsker jeg tips!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye kinosofaen på plass idag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superbra jobba Den sofaen vurderer jeg selv...du må komme med mer inntrykk etterhvert! Nå er det bare inn med akustikkplater og eksperimentere, så skal du se at dette blir veldig bra.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Superbra jobba Den sofaen vurderer jeg selv...du må komme med mer inntrykk etterhvert! Nå er det bare inn med akustikkplater og eksperimentere, så skal du se at dette blir veldig bra.

Takk for tilbakemelding.

Ja akustikkplater trengs, første gang jeg eksperimenterer med slikt. Kan bli spennende. Skulle ønske jeg hadde måleutstyr evt. en flink mann i Rogalandsregionen som kunne hjulpet meg:-) Slik det er nå når jeg spiller små høyt og setter på pause er det en veldig høy etterklang i rommet, det er jo veldig tomt på gulv og vegger. Lyden er spiss og tynn, kan føles veldig anstrengende/rotete til tider. HÅPER det ikkje er mye som skal til slik en person med min lille hifi kompetanse får dette til.. men ser frem til utfordringen, ingenting er så god læring som å prøve og feile, til slutt sitter det, forhåpentligvis:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ei ramme fylt med isolasjon og kledd med tekstil som passer i karmen til vinduene? Festes med borrelås eller noe lignende, slik at de er enkle å montere/fjerne ved forskjellige behov.

Vil kunne hjelpe til på demping i tillegg til at de holder lyset ute

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny utfordring...
    Mellom høyre vegg og sofa er avstanden 85 cm.
    Mellom venstre vegg og sofa er avstanden 55 cm.

Bakhøyttalerne er plassert 115 cm ut på vegg målt fra begge sider. Problemet mitt er da at høyttalerne har skeiv fordeling bak sofaen. Venstre høyttaler er plassert bak mellom sete 1 og 2 fra sin side. Høyre høyttaler er plassert ytterst av sete 1 fra sin side igjen ca. Altså så er høyttalerane plassert ut ifra rommets mål, jeg glemte ut at sofaen ville bli trekt litt ekstra til venstre side pga ei pipe på høyre side. Betyr det noge?? Ville dok flyttet bakhøyttalerne slik de står plassert ligt ift. sofaens sitteplasser eller beholde dem slik det er nå ut fra rommets mål?

Hvis jeg flytter dem må jeg lage nye hull i veggen for HT kablene samt sparkle over gammel plassering og male på ny. Ekstra arbeid.

https://www.dropbox.com/s/h78qwvf3yz...024_230639.jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har valgt å ikke gjøre noe med plasseringen av bakhøyttalerne i første omgang. Ettersom det kommer "samme" lyd ut fra disse to høyttalerne kan det være fint å spre lyden over hele sofaen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt meg 2 stk System Audio SE 200 subber som er koblet inn i Hegel H300 ved bruk av en Subwoofer kabel type DENNE Y-kabel. Jeg har 2 pre-out/sub utganger på H300 forsterkeren.
    Videre er H300 koblet til en Pioneer LX51 receiver ved bruk av RCA kabel. I receiveren har jeg koblet inn center ht, bak ht og surround ht slik jeg får et komplett 7.2 lydsystem.

Nå når jeg kjører automatisk høyttaler kalibrering på Pioneer receiveren så har jeg ikke tilkoblet subbene da disse drives gjennom Hegelen for jeg ønsker å ha mulighet til å spille musikk på 2.2 stereolyd. Men jeg ønsker også at subbene er best mulig innstilt iht. film som musikk.

Ville dere koblet det slik som jeg har gjort?

Slik jeg ser det nå har jeg kun mulighet til å ha en innstilling som må brukes på både musikk og film.

Og siste spørsmål rundt disse, ville dere kjørt trykkammer eller bassrefleks på subbene?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg i gang med å bygge lydabsorberende plater til kinoen min.

Må starte med å si at jeg har fått en god del inspirasjon og tips fra byggetråden til kellex.

50mm Glava Akuduk m/ sort duk, 25x45mm planke og sort tøy fra JYSK

Monteringsanvisning:

Med hjelp av trelim og stifter satt jeg sammen rammene, B: 57cm H: 118cm.
    Etterpå skrudde jeg glavaplaten fast ved hjelp av 4 skruer slik den ikke sklir ut av posisjon.
    Til slutt stiftet jeg fast tøystykke passe stramt. Det var et mareritt å få fine hjørner...

Platene henges på vegg slik trerammen blir mellom glavaen og gipsveggen, da har jeg ca 2,5 cm mellomrom mellom glava/vegg.

Ellers har jeg også kjøpt inn et større teppe på 290x200 cm som er plassert fremfor høyttalerne, har også hengt opp lameller fremfor vinduer. Kjenner refleksjonenene i rommet allerede begynner å dempes.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens,

Tror jeg endelig kan si, kino ferdig?? :-)
    Nå gjennstår det bare litt finjustering på subbene så er alt i boks. Begrenset kor nøyaktig jeg kan sette dem nå da begge to fortsatt er rimelig ferske, tror jeg må gi de noen timer til med innspilling før jeg bruker for mye tid på innstillinger.

Jeg har gjort en god del tiltak på akustikken, jeg satt opp 6 lydabsorberende plater samt et kraftig teppe på 200x300 cm. Resultatet av dette kan sammenlignes med å putte inn et effekttrinn på forsterkeren. Lyden ble betraktelig mye mer behagelig, alt ble mye mer dempet men samtidig detaljert og åpent. Jeg kan spille mye høyere på volumet en tidligere samtidig som lydkvalitet er bedre en noen gang.

Dette er første gang jeg har eksperimentert med akustikk plater, platene bygget jeg også selv, jeg tror jeg traff hode på spikeren 8)

Dette blir den første helgen for kinoen min, blir spennande å se kor mange filmer eg kommer gjennom ila. disse dagene. Ikveld skal jeg starte med "Safe" 8) Imorgen tror jeg det blir Ringenes Herre maraton med kjerringa som enda ikke har sett disse fantastiske filmene

UTSTYRSLISTE
    Prosjektor: Epson TW6000
    Lerret: 92" Grand View hvit rammelerret

Kilde: Playstation 3 500GB

Intigrert stereo/effekt: Hegel H300
    Reciever: Pioner VSX-LX53

Kabler: Nordost White Lightning

Fronter: System Audio Explorer
    Center: System Audio Exact
    Surround: Kef KHT3005 satelitt
    Bak: Kef KHT3005 satelitt
    Subwoofer 1: System Audio SE200
    Subwoofer 2: System Audio SE200

Her er noen bilder av kinoen, og jeg må bare beklage dårlig kvalitet, er begrenset hva S3'en klarer lyse opp i et så dempet rom.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino og stilig hus

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor hvite høytallere? vil tro det hadde vert mer nøytralt i kinofilmens mørke med sorte høytallere.....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PGY
    Hvorfor hvite høytallere? vil tro det hadde vert mer nøytralt i kinofilmens mørke med sorte høytallere.....
    Det kan godt hende. Men valgt falt på smak, syns selv hvite høyttalere er fint:-)

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var imponerende saker du!! 'Den kinoen der liker jeg' kom det fra kjeringen, så grattis med ny kino du sikkert kommer til å kose deg masse i!

Verdens beste hobby

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig! Gleder meg til å høre tilbakemeldinger på prosjektoren når du har fått snurret noen timer med film. Bestilte du den med noe form for kalibrering eller er den out-of-the-box?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette! De stolene ser veldig stilige ut. Spent på hva du synes om sittekomforten etter en Ringenes Herre maraton :-)

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble veldig fint! Utrolig bra!

Synes hvite høyttalere var en fin kontrast i rommet! Merket du noe merkbar forskjell med og uten akustikk platene ?
    Min tråd

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Stilig! Gleder meg til å høre tilbakemeldinger på prosjektoren når du har fått snurret noen timer med film. Bestilte du den med noe form for kalibrering eller er den out-of-the-box?
    Den ble proff kalibrert av Gorm Sørensen i 3 forskjellige cinema moduser, samt 3D og game mode. Den gir et forrykende bra bilde, og de mange positive testene stemmer ganske så bra Svart nivå kunne alltids vært noe bedre, og opplever noe cross talk i 3D(kommer ann på kilden så klart). Ingenting egentlig å sette fingeren på.. Rett og slett bra på alle punkter!Den gjør seg også bra til bruk av fotball titting og lignende som krever at bildet henger ved!
    Den kostet en del mer enn hva jeg hadde tenkt å bruke, men angrer ikke et sekund på hvert et øre som gikk bort!

Ps: Den skal være ganske bra 'out of the box', men når man først skal bruke såpass med penger på en projektor så vil jeg anbefale på det sterkeste å ta med kalibrering i tillegg slik at den får mulighet til 'yte' etter beste evne.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •