Fredo's loftstuekino! Streaming muligheter på plass ved hjelp av Sonos - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 91
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Kunne du gitt meg link til akkurat de platene du ville brukt oppe i himlingen der? Kanskje jeg kan montere disse under spotskinna.
    Alle prosjekter bruker jeg Paroc sine akustikk plater 50mm, disse bygger jeg inn i rammer og trekker rammene med ønsket stoff. Så det er ikke noen akustikk plater du bare kan lime i taket. For å få best effekt av en akustikk plate bør den monteres litt ut fra vegg/tak, ca 20-30mm.

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Alle prosjekter bruker jeg Paroc sine akustikk plater 50mm, disse bygger jeg inn i rammer og trekker rammene med ønsket stoff. Så det er ikke noen akustikk plater du bare kan lime i taket. For å få best effekt av en akustikk plate bør den monteres litt ut fra vegg/tak, ca 20-30mm.
    Du har ikke tilfeldigvis lagt ut oppskriften for hvordan du bygger og monterer disse her på forumet?

Du skriver at den bør monteres litt ut fra vegg og tak. Hvordan monterer du den for å få denne avstanden?
    Kan jeg feks bruke 2,5 cm ramme rundt Paroc platene og montere den siden hvor rammen er, helt inn til veggen? Eller må hele platen være fysisk 2-3 cm fra vegg?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skal bygge rammen til stjernehimmelen ønsker jeg å ha lavest mulig høyde slik den går mest mulig i ett med taket ellers. Men da den også skal brukes til akustikk/demping i taket bør det vel være en minimum høyde på rammen for å få plass til en brukende lydplate slik jeg får noe effekt utav den.

Jeg har sett meg ut følgende Lydplate fra Rockwool: 1195x585x45.
    Da kan jeg bruke 2" x 1" planker til rammen f.eks.
    På overflaten vil jeg bruke en tynn huntonitt plate.
    Usikker om jeg skal bruke meltonduk eller om jeg kun skal male huntonitt platen samme farge som resten av taket for å få den til å gå mest mulig i ett med rommet!

Stjernehimmelens dim: 340cm X 120cm. Himmelen vil bestå av ca 600 lyspunkter.

Så spørsmålet mitt er, høres dette ut som et OK utgangspunkt?

Her er bilde av skråtaket hvor jeg ønsker å plassere rammen med stjernehimmelen. Ca. i mellom de 2 punktene, og ned til lerretveggen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet videre med kinoen min, første strøk er kommet på veggene av en malingstype mellomgrå+ (S6500-N), dette er en supermatt maling frå optimal for å unngå lysrefleksjoner og glire.

Legger ved noen bilder av rommet så langt:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I løpet av kommende uke skjer følgende:

1. Strøk nummer 2 av maling skal fullføres.
    2. Bytte ut inngangsdøren til kinoen med en lyddempende dør (35db).
    3. Legge Silencio 12 trinnlydsplater på gulvet.
    4. Legge gulv, Pergo Vinyl sort eik.
    5. Listing av gulv, dører og vinduer. Hvite lister!
    6. Stjernehimmel, planen er å starte på dette prosjektet, men her er det fortsatt litt planlegging som gjennstår, har fått flere gode tips fra magikeren Hunsbedt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! Jeg er igang med oppussing av kinorommet mitt, og synes det er greit å se hva/hvordan andre gjør ting. Jeg har bestilt stjernehimmel fra eBay. Kinaprodukt, 12W RGB LED lyskilde. DMX-styrbar for dimming og setting av farge. Ca 280 fibre fordelt på noen 2mm, noen flere 1,5mm, og flest 0,75mm. Jeg spekulerer litt på hvordan jeg kan lage en brukbar mal for å bore hullene for fibrene. Har tenkt på å bruke f eks Google Earth for å lage et realistisk stjernekart.

Gunnar

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Ser bra ut! Jeg er igang med oppussing av kinorommet mitt, og synes det er greit å se hva/hvordan andre gjør ting. Jeg har bestilt stjernehimmel fra eBay. Kinaprodukt, 12W RGB LED lyskilde. DMX-styrbar for dimming og setting av farge. Ca 280 fibre fordelt på noen 2mm, noen flere 1,5mm, og flest 0,75mm. Jeg spekulerer litt på hvordan jeg kan lage en brukbar mal for å bore hullene for fibrene. Har tenkt på å bruke f eks Google Earth for å lage et realistisk stjernekart.

Gunnar
    Takk for tilbakemelding.
    Fiber fra eBay og kina faktisk, får jeg lov å spørre hva du må betale for det? Jeg fikk akkurat tilbud fra fiberoptisk.no, synes det er stive priser!!

Hvilke materialer skal du bygge selve stjernehimmelen av?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte fiberen min herfra: End Glow Fiber Optic Filament

Bestilte en full spole, 6000m med 0,5mm tykk fiber (USD 399,-). Varierte størrelsen på stjernene med å legge fra 1 til 10 fiber i hvert hull. Funker flott det, og selv om det ligger ti enkle fiber i et hull så ser det ut som ett punkt når de ligger så tett.
    En del rimeligere blir det også på denne måten. Hvis man velger å gå for oppdelte spoler blir meterprisen høyere. Ville kanskje ha gjort det slik hvis jeg skulle ha hatt færre enn 500 stjerner, men flere enn det så svarer det seg å bruke en hel spole. Antar at jeg satt igjen med i overkant av 100m av min spole.
    Som lyskilde bruker jeg en halogenkilde på 100-150W. Den har funklingsjul, og jeg skal også montere på dimmer etterhvert. Sjekk tråden min for detaljer, hurtiglink på side 1! :smile:

Med alt som etterhvert har kommet fra Kina er det godt mulig at ting kan skaffes mye billigere der. Jeg kjøpte mitt opplegg for to år siden, og mye har skjedd siden da...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at du skal få stor glede av rommet framover lønner det seg og gjøre noen investeringer i form av akustikk i rommet. Noen enkle grep her vil øke "verdien" av rommet veldig. Har tegnet inn på skissene dine noen tiltak. Bakveggen ville jeg har brukt perforert gips på, slik at lyden kan gå gjennom å inn rommet bak som du fyller med Glave eller akustikk plater, slik at du unngår noen av de verste stående bølger. Jeg ville videre montert noen akustikk plater i taket.

Når det gjelder plassering av utstyret bør du plassere sidekanalene mye lengre bak og bakkanalene mye lengre inn. Et tips her er å se på in-wall høyttalere, det vil gi rommet et penere utsende og du får litt større avstand til høyttalerne.

Valg av projektor hadde jeg nok heller vurdert en Sony HW30 lenge før en Optoma HD33.

-prosjektor-bef-jpg

-oppsett-bef-jpg
    Hei igjen BEF.

Jeg har et spørsmål som jeg tror muligens du kan være den rette til å svare på.

Høyttaleren kommer til å stå plassert på gulvet ca mellom pipa og veggen til høyre. Kommer lydbølgene til å treffe skråtaket som er rett ovenfor for høyttaleren? Eller kommer lyden til å treffe skråtaket på motsatt vegg evt. samle seg oppe ved drageren? Jeg henviser til bilde under som viser den korte avstanden fra høyttaleren opp til dragen. Jeg har blitt usikker på om jeg trenger mye lydabsorberende plater i skråen over høyttaleren, og heller fokusere på skråveggen på motsatt side. Hva mener du/dere?

Det er sikkert flere en BEF som kan komme med synspunkter rundt dette spørsmålet! Fyr løs :-)

NB. grunnen til eg spør er fordi tegningene dere kommenterte i starten av tråden ikke viser tydelig avstandene i realiteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding.
    Fiber fra eBay og kina faktisk, får jeg lov å spørre hva du må betale for det? Jeg fikk akkurat tilbud fra fiberoptisk.no, synes det er stive priser!!

Hvilke materialer skal du bygge selve stjernehimmelen av?
    Jeg handla lyskilde og fiber her

det ble ca $287 tilsammen. Ferdige 3,5m lengder med fiber. Dem leverer de lengdene du vil ha. Mulig det hadde vært lurere å kjøpe hel rull som Hundsbedt, og heller ha putta flere i samme hull. De har hele ruller også til ca $129 eller så. Du finner priser og dimensjoner i "eBay butikken" til selgeren. HAr sett at enkelte mener de tynneste fibrene er lette å knekke, så jeg vil ikke ha 0,5mm fiber.

Er usikker på hvilke plater jeg skal bruke. Jeg har bare såvidt over 2m takhøyde, så jeg har lurt på å lage to "vinduer" mellom takbjelkene for stjernehimmelen. Da kan jeg også evt få plass til LED strips rundt som lyser innover.

Har også kjøpt div DMX-dimmere for LED, IP -> IR, relè, og RS-232 gateway, pluss et RS-232 -> DMX senderkort som forhåpentligvis kan kobles til gatewayen. Da er målet at alt kan styres fra Irule programvare på en android-telefon el. Har fått en del av sakene i hus, og begynt å lekt meg litt med Irule. Virker lovende så langt. Skal ha alt utstyr i rommet bak kinoen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt meg sofa, valget falt på Cinema 4-seter fra fnky.no

Har også bestilt inn 6 stk plater Glava Akuduk m/sort duk som jeg skal bygge akustikkplater ut av. Spennende prosjekt for en klossmajor som meg når det kommer til byggearbeid :roll:

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen BEF.

Jeg har et spørsmål som jeg tror muligens du kan være den rette til å svare på.

Høyttaleren kommer til å stå plassert på gulvet ca mellom pipa og veggen til høyre. Kommer lydbølgene til å treffe skråtaket som er rett ovenfor for høyttaleren? Eller kommer lyden til å treffe skråtaket på motsatt vegg evt. samle seg oppe ved drageren? Jeg henviser til bilde under som viser den korte avstanden fra høyttaleren opp til dragen. Jeg har blitt usikker på om jeg trenger mye lydabsorberende plater i skråen over høyttaleren, og heller fokusere på skråveggen på motsatt side. Hva mener du/dere?

Det er sikkert flere en BEF som kan komme med synspunkter rundt dette spørsmålet! Fyr løs :-)

NB. grunnen til eg spør er fordi tegningene dere kommenterte i starten av tråden ikke viser tydelig avstandene i realiteten.

Jeg vil tippe utifra bildet at du vil få refleksjon fra taket over høyttalerne, men ikke fra taket over lyttepos fordi vinkelen er for skarp. Et enkelt "triks" er å plassere et speil flatt mot den veggen/taket der du har eller tror du har reflesjon. Der hvor høyttaleren er synlig i speilet, når du sitter i lyttepos, har du en refleksjon. Dvs førsterefleksjon, men det er den viktigste, så avhenger det av rommet om man bør angripe 2. og 3. også(men da blir det straks mer komplisert).

Geir Arne

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg vil tippe utifra bildet at du vil få refleksjon fra taket over høyttalerne, men ikke fra taket over lyttepos fordi vinkelen er for skarp. Et enkelt "triks" er å plassere et speil flatt mot den veggen/taket der du har eller tror du har reflesjon. Der hvor høyttaleren er synlig i speilet, når du sitter i lyttepos, har du en refleksjon. Dvs førsterefleksjon, men det er den viktigste, så avhenger det av rommet om man bør angripe 2. og 3. også(men da blir det straks mer komplisert).

Geir Arne
    Takk for tilbakemelding.
    Planen er å bygge en stjernehimmel med absorberende funksjon i taket som skråer over høyttalerne opp mot bærebjelken, samt lage 2-4 akustikkplater ut ifra glavaen jeg har bestilt idag. Disse skal plasseres på førsterefleksjon på begge sidene av veggene. Jeg kjenner til trikset med speil ja, gleder meg :-)

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne var gått meg hus forbi, ser ut til og bli en flott kino detta

Må si, hørte på Tolkingen av Hellbillies låta er flott låt frå før men var en fantastisk tolking det.

Blei forresten lagt inn i spillelista

Fortsett det gode arbeide og håper hu har planer om fleire sanger

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Denne var gått meg hus forbi, ser ut til og bli en flott kino detta

Må si, hørte på Tolkingen av Hellbillies låta er flott låt frå før men var en fantastisk tolking det.

Blei forresten lagt inn i spillelista

Fortsett det gode arbeide og håper hu har planer om fleire sanger
    Hei og takk for hyggelige tilbakemeldinger rundt musikken til Hilde, jeg er en heldig samboer, kino/musikk rommet bygges også for hennes del, et sted hvor hun kan få inspirasjon til egen musikk 8)

Det er mye spennende på gang i vinter, nye låter og ikke minst et julebordshow hun skal sette opp sammen med Thomas & Harald, Klaus Sonstad, Kjartan Salvesen og Hans Morten Hansen (komiker). Showet finner sted på Sola Airport Hotel 6-8 kvelder i Nov/Des.

Hyggelig du liker tolkningen hennes.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg og dempe ned taket både rett opp av der høyttaleren står og over den delen du vil sitte på. Dette for at du skal få roet ned endel av klangen du får i rommet med at det er stor vinkel på taket.

Hvordan jeg ville løst det

Her er en illustrasjon om hvordan refleksjonene vil være uten demping, her ser du at lyden kommer til deg samtidig som du får flere refleksjoner.

-prosjektor-181012-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg og dempe ned taket både rett opp av der høyttaleren står og over den delen du vil sitte på. Dette for at du skal få roet ned endel av klangen du får i rommet med at det er stor vinkel på taket.

Hvordan jeg ville løst det

Her er en illustrasjon om hvordan refleksjonene vil være uten demping, her ser du at lyden kommer til deg samtidig som du får flere refleksjoner.

-prosjektor-181012-jpg
    Supert, jeg skjønner tegninga! Når det gjelder akustikk plater i skråtak over sitteplass, er det nok med 2 stk 60x120 akustikkplater på hver side av prosjektoren. Hvis jeg trekker en snor fra spotplass til veggen på hver side, så monterer jeg 1 stk akustikkplate i taket ca midten av snoren på hver side. Har jeg forstått korrekt? :-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen oppdateringer fra helgas arbeid, det har gått i ett. Fredagskvelden tok slutt 0130, og lørdagen ble ikke mye tidligere! Men kjekt å jobbe når resultatene viser.

I helgen fikk vi lagt gulvet i loftkinoen, gulvet består av 22 mm sponplate, 12 mm silencio trinnlydsplate og 10 mm vinyl gulv fra Pergo. Det er ikke rare gulvet mtp. lyddemping mot underetasjen, fikk ihvertfall tatt trinnlyden, men er veldig fornøyd med fargen og designet på vinyl gulvet. Virker av veldig god kvalitet, superlett å montere!

Ellers ble 95% av elektrisiteten montert opp og strømmen ble aktiviert på loftet for første gang, jeg mangler en wire med spotter som skal gå på tvers av rommet under drageren, denne blir montert tidlig i kommende uke.

Ellers ble det også montert gulv i gangen og kommende soverom ved siden av kinoen.

Her må jeg komme opp med en fin og effektiv måte å skjerme lyset fra vinduene.

Sort eike vinyl gulv fra Pergo

Hyllesystem for komponenter og center HT.

Noen lamper vi fikk montert i helgen, kjøpt hos lampehuset. Formålet er å skape litt koselige stemning.

Projektor oppheng, leter etter det rette takfeste, kom med forslag.

Punkt for surround og bak høyre side.

Punkt for surroung og bak venstre side.

Her kommer det dør inn til boden/koblingsrommet.

God plass til oppbevaring, skal legge sort teppe på gulvet og male veggene sorte.

Høyttaler bokser og strøm

Midlertidig dør i kinoen, til uken byttes den ut med en lyddempene dør, 35db.

Rommet er "skjermet" fra resten av huset med 2lag gips og dobbel isolerte vegger med rockwool.

Gangen utenfor kinoen, nytt gulv montert idag.

Slenger også inn 2 bilder av kompisen min og det nye soverommet mitt som blir nabo til kinoen. Kysteik laminat fra Pergo.

Kommende uke skal det monteres lister i alle rom. Sorte lister på gulv og rundt vindu i kinoen, det blir også montert inn ny lyddempende dør i kinoen. 4-seter CINEMA kino fra fnky ankommer forhåpentligvis på mandag. Alle sorte kontakter skal også mørklegges i selve hullet, fikk ikke gjort dette når jeg lakkerte dem i helgen.

Det begynner å nærme seg klart...

Av elektronikk mangler jeg fortsatt et par ting: Projektor, lerret, subber og center, håper å få dette på stell i løpet av uken!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vannvittig lekkert. Gjennomført hele veien ser jeg. Blir spennede å se kinoen helt ferdig.
    Snart bare godsakene igjen nå. Kobling av komponenter!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan
    Blir vannvittig lekkert. Gjennomført hele veien ser jeg. Blir spennede å se kinoen helt ferdig.
    Snart bare godsakene igjen nå. Kobling av komponenter!
    Takk for hyggelig kommentar. Gleder meg som en unge til å koble opp SA Explorer'ne og Hegel'n og m.m. :-)

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •