Synspunkter på komponentplassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Hyper Ado sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Synspunkter på komponentplassering

Hei.

Dette er min første post her på forumet, så vær litt grei med meg

Etter at jeg flyttet for meg selv, og har lest en del på forumet har jeg funnet ut at jeg vil prøve meg med en "hjemmekino"selv. For å begynne billig vil jeg beholde eksisterende høytaleropplegg o.l. og bare plassere prosjektoren oppe på reolen bak meg (blå firkant). (for ikke å ødelegge taket)

Lærretet blir nok i første omgang ett rammespent Ikea med ca 2m bredde og "riktig" høyde i forhold, der jeg har markert på tegningen med rødt. Dette har jeg i utgangspunktet tenkt å henge opp i kroker i listene (grønne punkter) så jeg kan ta det ned når jeg kun bruker TVen. (henger det da bort på soveromsveggen)

Primære sitteposisjoner er toseteren, lenestolen ved siden av, eller liggende på sofaen

Spørsmålet mitt er da om dette er greie plasseringer, eller bør jeg endre på noe??
    Rutenettet på tegningen er forresten på 50x50

utstyr:
    Proson RV1800DTS Reciever
    DVDspiller av "billig" merke
    PC tilkoplet forsterkeren med lyd og bilde (SVHS)
    Yamaha (ettellerannet) senter
    Proson Conq6030 fronthøytelere
    Selvlagede Bakhøytalere med en 10`en 5.5`og en diskant
    12`aktiv sub

Prosjektoren blir sansynligvis brukt av typen Benq 6100, X1 e.l. av det jeg måtte komme over rimelig

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Og velkommen til forumet

Jeg syns dette ser ut som ett helt OK oppsett jeg!
    Ser ikke ut som det er så mye du trenger og forandre på etter min mening! Ser bra ut.....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ja. Du bør også tenke på pj plassering. Hvis du plasserer den høyt og med "føttene ned" vil du måtte bruke mye keystone. Plasser den opp ned (riktig plassering ved takmontering) så ser dette bra ut det. Mange timer moro foran deg . Like gøy som paintball :twisted:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen på det du nevner blir nok et DIY oppheng jeg "henger" prosjektoren i. Nær taket men med føtter som står på reolen

Like bra som paintball :shock: Jøss... jeg gleder meg allerede

Da må jeg jo nesten prøve CS også på prosjektoren, for å få den rette paintballfølelsen gjennom vinteren men blir vel redd når folk kommer mot meg da ops:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paintball gir meg nok mer adrenalin, men hjemmekino gir meg ro i sjela CS i multichanel er konge. Skvetter like jævli hver gang

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

avstand..

Etter å ha klikka litt rundt i projectorcentral sin avstandskalkulator (fant ett tips fra "Tiger" i en annen tråd) ser jeg at jeg ligger i grenseland med avstand fra reolen til lerretet BenQ6100 og (utgåtte) X1 klarer det så vidt. men forsøk med div andre (eks. epson) projektorer gav meg tommelen ned og bilder på opp mot 3m horisontalt...

Så siden folk snakker så varmt om de nevnte prosjektorene (som startprosjektorer) får jeg håpe noen vil selge sin til meg

Skulle kanskje fått oppvisning i X1 hos Tiger siden han bor i nærheten (tror jeg)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: avstand..

Sitat Opprinnelig postet av Hyper Ado
    ..... ser jeg at jeg ligger i grenseland med avstand fra reolen til lerretet BenQ6100 og (utgåtte) X1 klarer det så vidt.
    Nye PE5120 og PB6200 har lik og kortere kastelengde enn 6100 og X!. Det blir nok flere 6100 og X1 brukte til salgs etterhvert :wink:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg som ikke er helt inne i dette her ennå, men burde ikke jeg ha lengre kastelengde??? Mine 4.5-5m fram til lærretet var i lengste laget for mange prosjektorer så jeg...

Å grunnen til at jeg ser på X1 og 6100 er rett å slett pga prisen.
    "Bare litt dyrere" syken er jeg allerede bitt av i to hobbyer fra før..

Det er dyrt nok å prøve å få i gang en Race-spec bil i tillegg til standardbilen, og spille paintball på turneringsnivå (bare utstyret mitt koster mer enn en ny Infokus 4805), om jeg ikke skal legge en full on AV-syke på toppen

Er bare i det siste jeg har begyndt å bruke penger "innendørs" for å si det sånn Spilleren i anlegget i bilen er jo dyrere enn det jeg har inne i stua til sammen :shock:

Meeeen jeg har ikke sagt at dette ikke blir stoorhobbyen fram over å at jeg legger racebilen "på hylla" (hvertfall fram til banen i stavangerområdet er byggd )

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, var litt rask til å svare ops:

Hvis det er reolen som ønskes brukt til pj'n må du passe på å ikke lagedet for trangt rundt'n slik at varmlufta kan evakueres.

Forslag:
    Monter en plate som stikker ut fra reolen så mye som er nødvendig for å lage luftpassasje bak (25-30 cm). Heng pj opp/ned i den slik at knapper og innstillinger blir tilgjengelig. Eller bruk et oppheng for veggmontasje (Biltema, Reisetv hylle som snues opp/ned) slik som "Danskens" oppsett.

Husk også at X1 og 6100 kaster bildet over linsesentrum, slik at avstand fra tak til pj' må være liten for å unngå bruk av keystone.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bidda: likte bedre "prylar" jeg :lol:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Bidda: likte bedre "prylar" jeg :lol:
    OT: Ok, jeg og, men det var noen som spurte om hva det var for noe, så derfor.....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er noe sånn jeg har tenkt på Bidda.

På tegningen har jeg laget ett utkast. to sånne vinkeljern (laget av tre eller sveise av firkantjern) som jeg skrur fast i toppen av reolen i den avstanden som måtte passe med projektoren sine monteringshull. Dermed vil projektoren få lufting på alle sider. men jeg tror ikke det er så lurt å lage dette oppenget ut i metervis for å få bildet til å passe på lærretet (pga svikt/vibreringer), da er det nok enklere å henge den opp skikkelig å heller sparkle male når jeg evt. flytter igjen..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hyper Ado
    ......da er det nok enklere å henge den opp skikkelig å heller sparkle male når jeg evt. flytter igjen..
    Ikke bare enklere, men du får også et oppheng som kan vinkle pj'n i alle retninger og derfor vil være mere andvenlig for finjusteringer av bilde. Biltema sitt høytaler oppheng er det mange som bruker, deriblandt jeg.

Se på denne tråden: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...amp;highlight=

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ett greit feste jeg har sjekka ut tidligere det ja.
    Vi får se hva det blir til. først må en vennlig sjel legge ut prosjektoren sin billig for salg til meg (nå må dåkk snart ta ett hint :roll: )
    Så får jeg lage alt når den er på plass

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •