Etter å ha bodd mange år i blokk leilighet uten mulighet til og ha hjemme kino, så har jeg endelig kjøpt et stort hus med potensiale for allt jeg tidliger har hatt lyst på.
De tingene som har stått høyest på ønske lista har hvert hjemme kino, Billiard, og bar.

I kjelleren så har jeg en liten stue, soverom og noen boder som jeg har tenkt til og slå ut veggene i mellom for og lage en kino/gutte rom på 40-45m2. Pluss jeg får et hobby rom på 20m2 for fjernstyrte jet fly, og en garasje på 38m2 som skal paneleres og flis legges (hobby rom for MC og bil). Kinoen/baren er nesten like stor som min tidligere leilighet så dette kan bli morro. Du kan se mine planer på det vedlagt bilde.

Jeg er litt usikker hvordan jeg skal gjøre det med konstruksjoner av rom, lyd demping etc. Sånn som jeg har tegnet rommet nå så blir det åpent mellom billiard delen og kino delen.
Vill jeg få dårligere lyd/kino opplevelse ved å ha det åpent mellom rommene? Grunnen til at jeg har tenkt til å ha det åpent mellom rommene er for å få større rom følelse så det ikke føles så trangt, og gleden med og spille musikk videoer og konserter i kinoen sammtidig som man spiller billiard eller sitter i baren.
Hvis jeg legger gips plater og lyd demper tak/vegger i kino delen, vill det hjelpe selv om det er åpent inn til billiard rommet? Jeg har liten erfaring med hjemme kino og støy, så jeg trenger litt innspill om støy demping. Støy mellom rommene i kjelleren blir ingen problemer. I etasjen over hjemme kinoen så er det peise stue og kjøkken, og i etasjen over peise stuen og kjøkkenet er det soverom. Det er åpen trapp i fra kjeller til 1 & 2 etasje. Jeg vet ikke hvordan støyen vill spre seg opp over, eller hvordan man kan støydempe her på en grei måte? Hvordan bør jeg lyd dempe her for et bra resultat?