Skal dempe rommet, men med hva?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal dempe rommet, men med hva?

Hei! Skal nå dempe rommet mitt da jeg ønsker mer presis lyd og litt snillere diskant. Anlegget består av KLIPSCH RF-62, XTZ 10 tommer og en 12 tommer sub av ukurant merke. Problemet er at jeg tror rommet som forøvrig er 10 kvm er for lite for dette oppsettet. Synes diskanten kan bli litt slitsom og skarp, og det er et ganske merkbart ekko i rommet, som selvfølgelig ikke gir så veldig presis lyd. Jeg har plassert høyttalerne toe-in inn mot sweetspot, de krysser akkurat der jeg sitter. Jeg har en likesidet trekant mellom høyttalerne og sweetspot, og ca 30 cm avstand fra bakvegg. Tror plasseringen burde være grei?

Tenker derfor at jeg blir nødt til å dempe rommet, for å få merkbare forbedringer i lyden.
    Er blank når det kommer til demping. Hva skal jeg dempe med? Kan dette brukes: http://biltema.no/no/Bil--- MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk-31605/ eller dette: Smeltefolie, bitumen 4 stk. - Biltema

Har for øyeblikket kun en seng, men den skal etterhvert byttes ut med en sovesofa, vil denne dempe? Tenker på om materialene i ryggstøet har noen dempene effekt? Og vil et teppe på gulvet hjelpe?

På forhånd, takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse du har linket til, vill nok ikke ha så mye virkning hos deg.
    Da er det nok bedre å legge inn teppe og ha stæsj, som gardiner og ting på veggene. Innrede rommet.
    Om du ønsker flere tiltak, så er jo rammer med rockwool lydplater mulig veien å gå. Disse kan henges opp i di forrskjelige refleksjonpunkter..
    Det er mange tråder som handler om disse platene.
    Bare å søke litt.
    Lykke til.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan
    Disse du har linket til, vill nok ikke ha så mye virkning hos deg.
    Da er det nok bedre å legge inn teppe og ha stæsj, som gardiner og ting på veggene. Innrede rommet.
    Om du ønsker flere tiltak, så er jo rammer med rockwool lydplater mulig veien å gå. Disse kan henges opp i di forrskjelige refleksjonpunkter..
    Det er mange tråder som handler om disse platene.
    Bare å søke litt.
    Lykke til.
    Takk for svar!

Får vel kjøpe et godt og tykt teppe ja, håper også at sofa'en vil hjelpe.
    Men hva om jeg lager rammer som jeg legger rundt biltemaplatene og trekker pustene tekstil over? Vil ikke det ha samme effekt som Rockwool-platene?
    Blir jo mye rimeligere

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VegaVe12f
    Takk for svar!

Får vel kjøpe et godt og tykt teppe ja, håper også at sofa'en vil hjelpe.
    Men hva om jeg lager rammer som jeg legger rundt biltemaplatene og trekker pustene tekstil over? Vil ikke det ha samme effekt som Rockwool-platene?
    Blir jo mye rimeligere
    Det får nok ikke samme virkningen. Rockwool platene er min. 5cm helst 10cm tykke. Og di er lagd av et matriale som er mye mere absorberende enn skummgummi er.
    Om det er stoff sofa du skal ha inn, vill denne også hjelp mye på rom klang.
    Du kan jo også henge opp litt tykke gradiner på veggene. Dette får mann jo billig på F.eks Stoff & Stil - Forsiden - Stoff & Stil
    Her er det mye fint og rart å velge i.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.logan
    Det får nok ikke samme virkningen. Rockwool platene er min. 5cm helst 10cm tykke. Og di er lagd av et matriale som er mye mere absorberende enn skummgummi er.
    Om det er stoff sofa du skal ha inn, vill denne også hjelp mye på rom klang.
    Du kan jo også henge opp litt tykke gradiner på veggene. Dette får mann jo billig på F.eks Stoff & Stil - Forsiden - Stoff & Stil
    Her er det mye fint og rart å velge i.
    Aha jeg skjønner. Får prøve med teppe og sofa i førsteomgang, eventuelt gardiner, så får vi se om det lønner seg med rockwool platene etterhvert.
    Men isåfall, hvor bør disse platene plasseres? Tak, sidevegger, bakvegg?

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ordnet meg selv akustikkplater. Se langt ned på min side her
    Har lagt ut et par bilder samt en liten beskrivelse av fremgangsmåten..

Gjorde stor forskjell i mitt rom

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Jetta
    Jeg ordnet meg selv akustikkplater. Se langt ned på min side her
    Har lagt ut et par bilder samt en liten beskrivelse av fremgangsmåten..

Gjorde stor forskjell i mitt rom
    Takk for tips! Hva er det som blir dempet mest? Diskant og mellomtone? Og hvordan blir klangen?

Flott hjemmekino du har!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 Rockwoolplater med dimensjon 1200 x 600 x 50 koster totalt ca. 600 kroner.

De Biltemagreiene blir ikke billigere...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan forhåpentligvis være nyttig:

- Rockwools akustikkplater skal monteres med en avstand fra veggen som er lik platens tykkelse (dvs. uavhengig av om man velger 30, 50, 75 eller 100mm tykke plater)
    - Lydbølgens hastighet er lavest ved veggen, mens trykket er høyest der
    - Prisen for 30, 50, 75 og 100mm er ca. 650 kroner. Total dybde er 300 mm. Dvs en pakke med 50mm plater inneholder 6 stk. plater. En pakke 30mm inneholder 10 plater. Osv...
    - Rockwools akustikkplater skaffes / bestilles i ditt byggvarehus. Bestillings tid ca. 1-2 uker
    - Platene fås i 3 "farger". Dvs. platenes ene side er sort, hvit eller naturell (=lys beige). Den sorte og hvite har litt hardere front enn den som er naturell. Mulig farging er årsaken til dette
    - Platenes mål er noen millimeter mindre enn 1200 x 600 mm
    - Platene tilpasses lett med en skarp kniv. Å bruke hansker mens man behandler dem er litt femi, men anbefales
    - Platene bør kles inn (foran og bak) med stoff for å unngå at partikler fra platene slippes ut til friluft. Partiklene klør...
    - Det enkleste er å sette dem i en ramme laget av glattkantlist. For å utnytte absorbsjonsmaterialet mest mulig (montert på vegg) så er det anbefalt å borre hull i vangene til rammen av glattkantlistene. Detter er dog ikke et must...
    - Man bør fokusere å dempe frekvensenes 1/4 bølgelengde. En bølgelengde er lydens hastighet delt på frekvensen. Lydens hastighet i luft ved 20 grader Celsius er 343 m/s.

Eksempel 1: 343m/s delt på 500Hz gir en bølgelengde på 68,6 cm, og én fjerdedel av dette er 17,2 cm. Dvs. at dersom man har en 100mm tykk akustikkplate montert 100mm fra veggen så vil de 17,2cm være inne i akustikkplata. Har man montert en 30mm tykkplate 30mm fra veggen så skjønner man at dempingen ikke blir like effektiv...

Eksempel 2: Skal man dempe bass. Og da snakker vi ordentlig b-a-s-s så kan vi f. eks. se at en frekvens på 40hz har en bølgelengde på 343m/s delt på 40Hz = 8,6 meter, og 1/4 er 2,14 meter. Med andre ord så har aksutikkplatene en insignifikant effekt her. Det som derimot vil skje med for mange akustikkplater i rommet er at bassen vil bli mer fremtredende, fordi bassen blir ubehandlet mens de øvre frekvensene blir dempet. Forholdet mellom dem blir med andre ord forskjøvet "feil vei".

Bruk noen akustikkplater fra Rockwool i førsterefleksjonene og unngå fjærlett dempestoff fra Biltema. For å dempe lydbølger så er energibetraktningen slik at poenget er å dempe lyd. Dvs. endre lydens energi fra bevegelse til varme i akustikkplatene. Da må tettheten være god nok til at lydbølgene faktisk "bremses opp" og ikke passerer rett gjennom eller reflekterer (dvs. tettheten er for høy). Bass går gjennom det meste uansett.

Jo bredere rom (til en viss grad), jo lenger tidsmessig blir forsinkelsen mellom den direkte lyden fra høyttaleren og lyden som reflekteres i sideveggene før den når frem til ørene dine. Å dempe sideveggene vil derfor gi et mer presist lydbilde.

Husk også at antall førstereflekssjonspunkter i et normalt rom er 8. (2 pr. sidevegg, 2 i taket og 2 på gulvet).

For å gjøre det enkelt kan man legge tykt flossteppe på gulvet og montere akustikkplater på sideveggene. Taket er "optional", men vil gi et bokstavlig talt løft i lydbildet.

Vedlagt er en skisse som viser den "range" ulike instrumenter og stemmer har. Som man vil se så er det vanskelig å dempe alt...

Akustiske tiltak er en prosess som er lærerikt og nesten gratis. Akustiske tiltak (inkludert plasserig og vinkling av høyttalere, samt plassering av lytteposisjon i rommet) gir langt mer lydendring enn å bytte utstyr.

Lykke til.

EDIT: Når det gjelder diffusorer (spre lyden), som er det motsatte av absorbsjon beskrevet utelukkende over, så kan man på generelt grunnlag glemme dette som DIY. Primærårsaken er at dette krever pinlig nøyaktig (og da snakker vi ikke om millimeter, men tiendedels millimeter) i konstruksjonen. Dessuten så bør man sitte ganske langt fra diffusor før ønsket effekt oppnås.

Kort oppsummert for diffusorer:

- Bokhyller virker nesten ikke i det hele tatt
    - Diffusorer skal plasseres bak lytteposisjon. Unntaket her er dipole fronthøyttalere
    - Diffusorer skal plasseres minst 2-3 meter fra (bak) lytteposisjon

Kort om bassfeller:

Det er ingen one size fits alel i akustiske tiltak. Spesielt ikke i bassfeller. Ulike rom har ulike problemfrekvenser. Derfor selges svært sjelden såkalte spesifikke bassfeller (f. eks. Helmholtz resonator). De bassfeller som selges er ofte av typen "bredbåndet". Dvs. de demper bass over et større frekvensområde, og da naturlig nok mindre effektivt for gitte problemfrekvenser. Det finnes f. eks. plateresonatorer der det er et hulrom bak og som er fylt med dempemateriele (kan være Rockwool). Poenget er at man monterer en plate som resonerer ved en gitt frekvens og da demper bassen. Hulrommet bak absorberer "restenergien". Ulempen er at slike bassfeller er relativt store. Enkelte har sett på mer kreative løsninger og disse er:

- Montere en 2.5mm stålplate på stivt / absorbsjonsmateriale (VPR-bassfelle)
    - Montere såkalt MLV (Mass Loaded Vinyl), som veier ca. 5kg pr. 1 kvm bak akustikkplate for å dempe bass

Happy hunting på godlyd i ditt rom.

Vil du ha det enkelt og blir forvirret av all teksten over. Her er oppskriften:

- Kjøp en pakke 50mm Rockwool akustikkplater
    - Sett dem i en treramme og kle rammen (front, side og bak) med stoff
    - Plasser høyttalerne symetrisk i rommet
    - Heng akustikkplatene på sideveggen midt mellom der du sitter og høyttalerne
    - Opplev hvor stor forskjell dette gjør versus ubehandlet rom
    - Enjoy

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Denne kan forhåpentligvis være nyttig:

Takk, det var absolutt nyttig Tiger!

Men disse platene blir jo veldig tykke da? Hvis det minste er 30 mm, og de må måle samme avstand fra veggen som tykkelsen på platen så blir jo det 6 cm?
    Blir jo litt sjenerende på veggen da?

Finnes det ikke noe tynnere?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassere de 30mm platen helt inntill veggen, hvis du vil. Å ha noe tynnere er det nesten ikke noe poeng i.

Les gjennom en del tråder med f. eks. "Rockwoll" som søkeord - og se hva andre har gjort - og hva de opplever. En del gratis inspirasjon der.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassere de 30mm platen helt inntill veggen, hvis du vil. Å ha noe tynnere er det nesten ikke noe poeng i.

Les gjennom en del tråder med f. eks. "Rockwoll" som søkeord - og se hva andre har gjort - og hva de opplever. En del gratis inspirasjon der.
    Takk skal gjøre det!

Hva er egentlig forskjell på akustikkplater og bassfeller?

Er det slik at akustikkplatene demper diskant og mellomtone?
    Hvis man demper for mye vil vel mye av detaljer og dynamikk forsvinne?

Bassfeller gjør bassen mer presis og dynamisk, og føles fysisk bedre på kroppen? Fjerner det mye bass, og hvordan lager man bassfeller?

Hvordan funker dette? : Rockfon Color-all : Design deco : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon

Igjen, takk for hjelpen!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på "Hva er egentlig forskjell på akustikkplater og bassfeller?" stod i mitt innlegg lenger oppe. Prinsippet er det samme, men se på bølgelengden...

Tips: Noter spørsmålene på et stykke papir. Surf. Les. Lær. Noter. Gå videre til neste spørsmål. God loop for lærdom.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på "Hva er egentlig forskjell på akustikkplater og bassfeller?" stod i mitt innlegg lenger oppe. Prinsippet er det samme, men se på bølgelengden...

Tips: Noter spørsmålene på et stykke papir. Surf. Les. Lær. Noter. Gå videre til neste spørsmål. God loop for lærdom.
    Ahh takk, leste litt for kjapt første gang :-D

Men da er det litt komplisert med bassfeller da? Siden det må være ganske bra med tykkelse og vekt på platene?

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW, kan jeg lage bassfeller slik? :

Ta en remse med glava-isolasjon og rull den sammen, kle den med pustende tekstil? Er det så enkelt? Eventuelt, hva er bedre å bruke enn vanlig isolasjon?

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager maset, men tror jeg fant enn litt billigere og enklere løsning.
    kom over disse: Dynavoice akustikkplater Grå Software/Tilbehør | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Er dette noe? Og hvordan er prisen?

Rockwool platene koster jo 650 kr og må bestilles, tekstil og treverk koster vel fort 3-400 kr også må jeg ha litt lim osv.

Slipper jeg ikke billig unna med disse?

Setter pris på all hjelp! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svinedyrt. Og 25 mm tykkelse er altfor lite.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt enig med tangen, det er dyrt for så små plater, gå på nermeste forhandler av rockwool!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med tangen der.. det var voldsom pris i forhold til byggevarekjedene :P

Hvis du skal dempe bass effektivt så vil jeg anbefale gul glava.. men du må ha MYE av det for at det skal være effektivt.

F.eks hele frontveggen din med 50cm glava fra gulv til tak, da begynner vi å snakke effektiv demping. Men dette er ikke noe alle har spesielt lyst til å gjøre.

Tror at å plassere plater i førsterefleksjon og legge et litt tjukt teppe på gulvet vil gjøre underverker for deg.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    Enig med tangen der.. det var voldsom pris i forhold til byggevarekjedene :P

Hvis du skal dempe bass effektivt så vil jeg anbefale gul glava.. men du må ha MYE av det for at det skal være effektivt.

F.eks hele frontveggen din med 50cm glava fra gulv til tak, da begynner vi å snakke effektiv demping. Men dette er ikke noe alle har spesielt lyst til å gjøre.

Tror at å plassere plater i førsterefleksjon og legge et litt tjukt teppe på gulvet vil gjøre underverker for deg.
    Okei, da tror jeg vi stryker de av listen.

Skal skaffe med denne sovesofaen:MÅNSTAD Hjørnesovesofa med oppbevaring - Gobo blågrå - IKEA og dette teppet: ALHEDE Teppe, lang lugg - blå - IKEA
    Det vil vel gjøre sitt?

Er bare redd jeg får for mye demping hvis jeg gjør ytterligere?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •