Phylloscopus bygger sin drømmekino - "SLUTT"BILDER!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 134
    Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Phylloscopus bygger sin drømmekino - "SLUTT"BILDER!

Velkommen til min hjemmekino blogg!

Inspirert av mange flotte hjemmekinoblogger her på forumet så tenkte jeg å prøve meg jeg også. Jeg er definitivt ingen handyman, så det blir nok litt prøving og feiling tenker jeg. Byggestart blir oktober (2012) og håper å bli ferdig til våren (2013). Her er hva jeg har planlagt så langt:

I. De fysiske betingelsene:
    Holder på å bygge nytt hus på gammel grunnmur. Arealet satt av til hjemmekino er 6 x 4 meter og ligger i kjelleren i husets sørvestre hjørne. Gulvet er betong (som dessverre ikke kan sages fri fra resten av huset). Vegg mot sør er betong liggende under bakkenivå, vegg mot vest er betong mot fri luft, vegg mot øst er 10cm vanlig tre/gipsvegg mot trapp og kjellerrom mens vegg mot nord er 10cm tre/gipsvegg mot leieboers soverom. Skisse:

-figur-1-jpg

Taket består nå av 40cm i-bjelker dekket med 22mm sponplater. I etasjen over kommer det 75mm Weber komfort+designgulv (som skal gi godt med masse og god trinnlydbeskyttelse). For å slippe en bæresøyle ned i rommet, måtte det installeres en 900kg tung stålbjelke som man ser på bildet under.

-figur-2-jpg

Romhøyden fra betongen til nedkant av i-bjelkene er nå 243cm, altså ganske knapt da det sikkert går med 10-15cm når rommet skal lydisoleres. Det er ingen vinduer i rommet (murt igjen) og døren kommer omtrent på midten av østveggen.

II. Rom konstruksjon
    Har tenkt å bruke en del tid og penger på å konstruere et rom som ikke plager omgivelsene. Har lest flere gode blogger her på forumet om lydisolering (bl.a. Jerome og BEF) og kjøpt boken Home Recording Studio: Build It Like the Pros av Rod Gervais (2 utg 2011) samt gode (men kommersielle) sider som Acoustics 101...Practical guidelines for acoustic construction: building a sound studio, listening room, home theater room, and any other sound control room project. fra Auralex og Lydstudioer fra Glava.

Til tross for å ha lest alt dette så er jeg fortsatt forvirret, bare på et høyere nivå.. .:???: Men uansett, slik ser jeg for meg konstruksjonen per i dag:

Gulv: Ser for meg 48x48mm bjelkelag liggende oppå noe som demper lydvibrasjon, feks Auralex sine u-boat floaters (U-Boat Floor Floaters - Acoustic sound studio construction products from Auralex Acoustics.) med rockwool og sponplater, varmefolie og teppefliser.

-figur-4-jpg

Vegger: Skal følge ”two leaf” prinsippet med bygningsmasse på yttersidene og godt med luft i mellom. Det blir "rom i rom" løsning med alle fire vegger frikoblet og kledt med lydbøyler og 2 lag med 5/8” gips med et lag av Green Glue (NOISEPROOF YOUR LIFE | Green Glue) imellom. Denne løsningen vises på bilder under. Mellom betongen i gulvet og grunnbjelkene tenker jeg to lag av Auralex sin SheetBlock (http://www.auralex.com/sound_isolati...sheetblok.asp), men om sistnevnte er verdt kostnaden vites ikke…

Tak: På grunn av stålbjelken blir det desverre ikke frikoblet tak hvilende på rom-i-rom veggene (trenger takhøyden). Det blir istedet lydbøyler og lekter.

Dør: Har tenkt to dører. En lyddør 35dB skal monteres i kinoens innervegg, og en i ”husets” vegg.

Ventilasjon: Har avtalt med firmaet som skal ventilere resten av huset om et system som de lover blir bra. Vet ikke alle detaljer enda, men det blir minst en stor lydfelle. Fordi huset er så stort, klarer visstnok ikke anlegget å ventilere kinoen tilfredsstillende uten å låne litt av resten av huset. Derfor skal det komme en tidsinnstilt ventil med mulighet å stjele luft fra resten av huset mens man anvender kinoen.

AV utstyr: For å unngå støy, varmeutvikling og forstyrrende lys blir all elektronikk lagt utenfor selve kinoen i eget område under trappen i gangen.

III. Rom design

Grunntanke: Jeg liker at det er mørkt når jeg ser film. Refleksjonen fra skjermen gjør at lyse farger forstyrrer for mye. Derfor blir svart hovedfargen, med en "lysere" sekundærfarge, trolig grått, evt brun eller lilla (for å unngå at det blir helt "batcave").

Tak: Trolig blir det enkelt i starten med svartmalt gips (eller Moltonkledt) med lydabsorberende plater. Er likevel inspirert av amerikanske Sandmans (Sandmans Home Theater Construction Begins!) fantastiske tak med stjernehimmel og lys rundt kanten mot vegg. Så vi får se!

Vegger: Ser for meg en søylestruktur på vegg for å skjule surroundhøyttalerne som da kan bygges inn uten at de perforerer ”rom i rom” lydisoleringen (det samme gjelder rør). Rundt hver søyle håper jeg på seriekoblet LED lys. I flatene mellom søylene blir det plass til akustiske tiltak. Alle ledninger skal gå i disse søylene slik at det nok en gang ikke behøves å perforere lydisoleringen. Det blir også en kasse rundt hele rommet mot tak. Se bilde under som er et forsøk på tegne rommet i SketchUp (http://www.sketchup.com/intl/en/index.html).

-figur-6-jpg

Møbler: Ser for meg to gode stoler foran og en sofa bak. Fordelen med to stoler foran er at man slipper ”krangling” om hvem som skal ha midtsetet - Sofa bak er fordi det blir lettere å variere hvor mange som kan se film (for eksempel med mange unger).

Diverse:
    Podium: Planlegger å bygge en kasse/podium for å heise opp de som sitter på 2 rad. Fortsatt usikker på målene, men foreløpig tenker jeg 30cm høyde og 160cm lengde.
    Baffelvegg: Det blir baffelvegg rundt lerretet. Jeg ønsker ikke å se høyttalerne når jeg ser film (vil heller ikke betale for "unødig" finish på høyttalere - alle penger skal gå til lyd).

-figur-7-jpg

IV. Bilde

Lerret: Jeg er glad i stort bilde og særlig cinemascope formatet. Derfor 2,35:1 lerret. Ulempen med dette er at man må ha en anamorfisk linse, men det får så være. Buet eller rett lerret? Buet gir best skarphet og tøff kinolook, men samtidig er det kjekt med autormatisk format-maskering. Størrelsen på bildet tenkes til ca 120”, dvs litt over 3 meter bredt.

Projektor: Innen kinoen er ferdig er det forhåpentligvis kommet nye modeller, men har budsjettert ca 25 tusen. Foreløpig er Epson TW9100 favoritten…

V. Lyd

Jeg er kronisk merketrofast og derfor blir det nok en gang B&W som får bekle lyden i min kino. I utgangspunktet blir det et 7.2 system med mulighet for å gå opp til 11.2. Per i dag ønsker jeg meg CT 700 serien (CT 700 | Custom Theatre - Bowers & Wilkins | B&W Speakers) og da 7.3 modellen som senter og front og CWM7.5 som surround. Det blir trolig to subwoofere 15” av samme serie (CT SW15 med SA1000 som sub forsterker). Har også planer om akustiske tiltak (diffusorer, absorbenter og bassfeller), men det får komme etter hvert.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir et spennende prosjekt å følge videre.
    Jeg ville absolutt vært nøye med isolasjon og forsøkt å unngå mest mulig kontakt med nåværende gulv. Bass bølgene er det man har problemer med å få isolert og dette tiltak er kanskje det som gjør mest for å unngå bass spredning til resten av huset.
    Hvor mye bygger gulvet ekstra med u-boat floater løsningen?
    Jeg benyttet en annen løsning, og billigere, la bjelkelaget på styreform isolasjon. Funker bra det!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Takk for fint innspill! :razz: Jeg må si du har fått en super hjemmekino (og morsomt nok er det mye sedertre i mitt hus også, men har ikke tenkt å ha det i kinoen) - gode poeng avgitt, gratulerer! Ser at du også initialt tenkte på "u-båtene" - har ingenting imot å spare penger så jeg skal sjekke opp Styrofoamen!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med byggingen, jeg er selv ingen handyman, vil nesten strekke det så langt at jeg har 10 tommeltotter når det kommer til snekkring og lignende.
    Poenget med mitt bygg var rett å slett å bli flinkere... Og fordi om jeg har litt feil her å der i kinoen så har jeg lært utrolig mye. Og føler meg mye bedre rustet til hyttebygging:razz: .
    Ser du har lest deg godt opp da, det er ingen ulempe, jeg leste 90% kun på avforum og søkte opp andre små ting på google, så vil tro rommet ditt blir kjempebra når det står ferdig.
    Lykke til med bygget, jeg skal følge med tråden:wink:
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lykke til! dette kan bli spennende! 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *abonnerer*

Dette ser spennende ut!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir spennende og følge med på

Newcomer Givati sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal være så skrekkelig bekymra for høyde utgangspunktet
    ditt med mindre hele familien er 203...

Jeg hadde et dårligere utgangspunkt enn deg, og bygde opp både
    gulvet med uboat floatere og la nye dragere på toppen av de frikobla
    innerveggene jeg bygde som lå 2 cm lavere med to lag gips på.

-tverrsnitt-givatikino-jpg

Høyden fungerer forholdsvis greit i rommet som begynner å nærme seg
    ferdig for meg ihvertfall. Stålbjelken ser ut til å bygge noen ytterligere cm
    ned, men du har også 13 cm mer som utgangspunkt enn det jeg hadde.

Kort summert så vil jeg påstå at du står ganske fritt til å velge de tekniske
    løsningene du ønsker deg med de rammebetingelsene du har.

Uboat floaterne, ihvertfall de som jeg fikk ga meg en liten surprise dog,
    sto på sidene til auralex at man kan legge 2" i dem. Det kunne du ikke med
    den batchen jeg fikk. Så jeg brukte 36x48 istedet. Så et tips er om du
    velger å benytte deg av dem, prøv med en liten material restebit så slipper
    du å ha en haug med 48x48 du ikke får brukt.

Spennende prosjekt forøvrig =)

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, kjekt med så mange fine tilbakemeldinger, takk takk!

Når det gjelder høyde så er det ikke mange centimeterne fra 2 meter, men men :razz:

Ellers har du utrolig flotte tegninger Givati: hva slags program er det du bruker???

Skal ha et møte med byggmester i løpet av uken så da blir det en oppdatering på konstruksjonen!

Newcomer Givati sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Jøss, kjekt med så mange fine tilbakemeldinger, takk takk!

Når det gjelder høyde så er det ikke mange centimeterne fra 2 meter, men men :razz:

Ellers har du utrolig flotte tegninger Givati: hva slags program er det du bruker???

Skal ha et møte med byggmester i løpet av uken så da blir det en oppdatering på konstruksjonen!
    Å, trodde du skrev du hadde 243 å gå på fra betonggulv til undersiden
    av bjelkene, er det 2 meter så blir det litt mer komplisert ja.

Ellers bruker jeg Microsoft Visio til alt jeg lager av tegninger, de har
    egne templates for plantegninger og er forholdsvis lett å bruke så lenge
    du skal ha ting i 2d.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er (heldigvis) 243cm, det var personer i huset som var to meter :-P :-P

visio finnes for mac håper jeg? skal sjekke, takk takk!

kjempefin kino du får forresten!!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten oppdatering:

Ikke veldig mye som har skjedd denne uken, venter på at jeg får slippe til i kjelleren så snart de proffe gutta har gjort det klart der nede....

Litt elektrisk planlegging har jeg likevel fått gjort:
    1. 3 stk 16A kretser skal gå til rommet/prosjektet.
    2. Designet blir elko pluss: svart selvsagt. Skal se litt på mulighetene for fjernstyre lysdelen av systemet (det er jo kjekkere å dempe lyset fra godstolen fremfor å reise seg og slå av manuelt...).
    3. Det blir 2x4 stikkontakter under trappen til: blu-ray spiller, receiver, tv-boks, sub forsterker, lader til fjernkontroll og ekstra til hva som måtte komme.
    4. I selve kinorommet blir det 3 doble stikk bak lerretet til: 2 subwoofere, LED lys og evt annet som måtte komme. (den ene kontakten som går til lyset skal få egen bryter ved døren).
    5. Det blir stikkontakt på vegg mot tak på nordsiden der projektoren skal henge.
    6. Det blir to doble stikkontakter i forbindelse med "podiet", en av de skal monteres på midten foran. Her kan de som sitter på første rad få koblet inn baby-call og evt annet nødvendig (mob lader o.l.). Det siste stikket skjules inni boksen for å ta seg av LED lys som kommer (denne får også egen bryter ved døren - helst med dimming).
    7. Av rørlegging ellers planlegger jeg følgende:
    - 11 rør (20mm?) til høyttalere (vanlig 7.2 + front høyde og front bredde i tilfelle det blir aktuelt en vakker dag)
    - 2 rør (32mm?) til subbene på sørsiden
    - 2 rør (50mm?) til HDMI: en til sør for evt bruk i fremtiden (TV?) og en mot nord til projektoren.
    - 2 rør til evt rumperistere i fremtiden
    - et rør til sammenkobling av brannalarmen i huset (kan ikke sitte å se film uten å få med seg at huset brenner ned....) - evt kan det bli aktuelt med trådløst her, får komme tilbake til dette
    - et rør til sammenkobling av dør-ringeklokken (må jo få med meg når noen ringer på døren har fruen beordret)
    - ekstra bryter ved dør til spotter ved lerret
    - termostat til gulvvarme og antatt varmefolie gulv

Har jeg glemt noe? .... tenke tenke...

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått planen fra ventilasjonen. Se vedlagt tegning.
    Som en ser av tegningen er det to ventiler for luft inn og en for luft ut. Alle kanalene skal gå til hovedanlegget til husets ventilasjon som er i teknisk rom rett ved siden av og fra der opp til ut/inntaket fra huset oppe i 1 etg. Alle disse områdene er "uten folk" og jeg er derfor ikke så redd for at dette skal bli en betydelig kilde til lydlekkasje. Lydfellene som er planlagt er forøvrig 1 meter i lengde. Rett nedenfor lydfellene ses en liten boks med en skråstrek - dette er spjelet jeg har nevnt før. Disse er motorisert med timer fra hjemmekinoen og skal gi mer ventilasjon til kinoen på bekostning av resten av huset i et gitt tidsperiode.

Har bestemt meg for å gå for denne løsningen, blir spennende å se hvor bra det blir!
    (ps: den skarpe observatør merker kanskje at døren står på feil plass på tegningen. Det er fordi det er brukt gamle tegninger, døren skal være under trappen som tidligere anført).

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nærmer seg - endringer i konstruksjon

Da begynner det straks å bli klart for hjemmekinobygging! Snekkerne har iallefall satt opp en del vegger i kjelleren og elektriker/rørlegger har såvidt begynt.

Målene som jeg har til rådighet blir 5,95m i lengde, 4,26m i bredde og 2,43m i høyde.

Vedlegger tre bilder tatt med dårlig iPhone kamera for å vise de fire veggene slik det ser ut i dag:
    Vedlegg 96196 Vedlegg 96195 Vedlegg 96197

- Sørvegg: her er det satt opp 10cm stendervegg 2 cm ut fra betongveggen. Betongveggen ligger forøvrig under bakkenivå som gir minimalt behov for omfattende lydisolasjon og jeg tenker derfor å bruke den veggen som nå er satt opp og bare sette på lydbøyler og to lag gips med green glue. Altså ikke ekstra 10cm vegg som jeg tidligere hadde tenkt.
    - Vestvegg: samme som sørvegg med unntak av at det utvendig er over bakkenivå. Relativt begrenset behov for støydemping her også da arealet ute er under terrasse. Gjør det samme som sørvegg når det gjelder isolering.
    -Østvegg: her er det i dag satt opp stenderverk 10cm som vegg ut til teknisk rom og gang/trapperom. Ingen av disse rommene blir brukt noe særlig som også begrenser behovet for støyisolasjon noe. Setter likevel opp en ny 10cm vegg innenfor med "two leaf" prinsippet som tidligere nevnt.
    -Nordvegg: Dette er veggen med den store utfordringen (se bilde!). Denne veggen grenser nemlig til soverommet til leieboeren vår! Altså et massivt behov for støyisolering. Her må jeg gjøre max tiltak og tenker følgende:
    1. Bruke sheet block fra auralex og
    2. God avstand med ekstra luft (7cm) mellom veggene (i følge"two leaf prinsippet" gir mere luft bedre lydisolering og er faktisk mer effektiv enn ekstra masse på veggene). Må også se på evt svakheter i forhold til husveggen opp mot undersiden av sponplatene mot etasjen over (er litt engstelig for lekkasje av lyd langs rockwoolen hvis jeg ikke avsperrer luftpassasjen her). Legger ved nye skisser hvordan jeg ser for meg dette:

Vedlegg 96193 Vedlegg 96194 Vedlegg 96192

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig i gang!

Da har jeg fått begynne litt på kinoen! Her er førbildet med veggen mot leieboer.

-img_1956-jpg

Jeg har kjøpt en rull med Sheet block fra Auralex. (Denne lille rullen veier utrolig nok 40kg så det bør være god lydisolasjon!)

-img_1959-jpg

Jeg startet med å tette hullet mellom I-bjelkene i taket og veggen til leieboeren. Ser for meg at dette kan være en kilde til lydlekkasje senere. Før bildet er her:

-img_1958-jpg

Sheetblocken ble lagt med limsiden ned og deretter festet med 48x48mm bjelker.

-img_1960-jpg

-img_1961-jpg

Deretter ble det lagt isolasjon (30cm glava) mellom I-bjelkene i taket.

Så begynte byggingen av innerveggene (rom i rommet, dvs alle veggene er frikoblet fra resten av huset). Mot betonggulvet har jeg lagt to lag med Auralex Sheetblock. Tre vegger ble med 2x4" (48x96mm) bjelker mens den mot leieboer ble laget i 2x8" (20cm tykkelse) bjelker. Sistnevnte fordi jeg fant ledige 2x8" bjelker som ellers skulle kastes. På denne veggen ble 2x4" stenderne satt på alernerende side av bjelken med 30cm avstand.

-img_2004-jpg

-img_2003-jpg

-img_2002-jpg

-img_2005-jpg

Tar gjerne imot tilbakemeldinger om noe med konstruksjonen skulle være feil/uheldig/overdrevent! Feks: er det nødvendig med resilient channels når man har bygget rom i rom??

(om det ikke kommer noen så bygger jeg i vei og så får jeg heller teste med støymåler senere - håper virkelig at det blir stille utenfor salen 8) )

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaterte skisser over konstruksjonen:

-skisse-av-konstruksjon2-jpg

-skisse-av-konstruksjon-jpg

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut! :wink:

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har tatt høyde for det meste av lydlekkasje mot leieboer!
    Om rc-8 er nødvendig tror jeg ikke, men når du allikevel tar'n helt ut så hvorfor ikke? Kjipt å angre senere om du sløyfer de

40cm gulv + Weber gulv blir massivt!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mange som går SÅ langt for å fjerne evt lydlekkasjer! Tegningene dine var veldig bra og lette å forstå. Bra med grundig planlegging...:-D

En ting eller to jeg lurer på. Er betongen i gulvet slisset mellom veggene, slik at evt vibrasjon ikke går over til naboen? Ser at gulvet ligger på polyetenklosser og at det planlegges sand i mellom, men lavfrekvent lyd vil gå rett igjennom dette og ned i betongen...

Radonduken du har planlagt, går den helt ut til yttervegg? Hvis ikke, er det planlagt avtrekk inne i veggen? De fleste velger vel å støpe ned duken, slik at den ligger under finstøp under hele huset. Kan også se ut som naboen i dette tilfellet får evt radonlekkasje over til seg...

Uansett, dette ser veldig bra ut. Flott med mye bilder og bra tegninger, fortsett med det!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    En ting eller to jeg lurer på. Er betongen i gulvet slisset mellom veggene, slik at evt vibrasjon ikke går over til naboen? Ser at gulvet ligger på polyetenklosser og at det planlegges sand i mellom, men lavfrekvent lyd vil gå rett igjennom dette og ned i betongen...

Radonduken du har planlagt, går den helt ut til yttervegg? Hvis ikke, er det planlagt avtrekk inne i veggen? De fleste velger vel å støpe ned duken, slik at den ligger under finstøp under hele huset. Kan også se ut som naboen i dette tilfellet får evt radonlekkasje over til seg...
    Takk for to veldig gode poenger!
    Radon: det er lite radon fra bakken, det er mest meg som vil ha en fuktsperre og som da like godt tar denne som også er radonsperre. I muren er det lagt opp to avtrekk for radongass som jeg håper rommet mellom de to veggene vil lede gassen ut der.... uansett har leieboer topp morderne ventilasjon som jeg håper også hjelper!

Gulv: dette er nøyaktig noe jeg har lurt på selv. Byggmester frarådet meg å skjære i betongen (dyrt og ustabilt hus) - har du forslag til demping av lave frekvenser ut i fra de gitte forhold som jeg har så mottas de med stor takk!!

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •