Phylloscopus bygger sin drømmekino - "SLUTT"BILDER! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 134 av 134
    Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og takk for hyggelige kommentarer alle! Kinoen er såvidt tatt i bruk nå etter kalibrering av lyd og generelt må jeg si meg svært fornøyd etter alt arbeidet: både bilde og lyd er etter mine standarder meget bra og alle som har vært innom og sett film anser denne kinoen som bedre enn de hos Stavanger kino :-D (mulig de sier det bare for å være hyggelig, men små rom gir bedre vilkår for god kino er vi blitt enige om).

Her kommer en evaluering av rommet og de valgene jeg har gjort:

Rommet og dimensjoner: Rommet er ca 4,2x6meter minus det som gikk med til rom-i-rom løsningen. Sluttdimensjoner ble 3,9 x 5 meter og det er synes jeg er blitt en passe størrelse på en ”middels stor kino”. Ikke for stort og ukoselig og ikke for lite og trangt.

Lerret: Lerretets nedre kant er 55cm over gulv og dette synes jeg var et bra valg. Midten skal være i øyehøyde på rad 1 og det har den blitt. Lerretet er ellers på 125 tommer og selv om jeg liker stort lerret er det faktisk kanskje en anelse for stort for første rad som har øyeavstand på 3,0meter til lerretet (ca 1:1 i forhold til bredde da lerretet er 2,9m bredt). Det er litt mer "ro" på 2 rad, men etter å ha spurt ulike venner så foretrekker de litt begge deler så det er vel en smakssak.

Lerretformat: Med 1:2,35 lerret blir det ”cinemascope” filmene du ser størst og ikke motsatt som du får med et 16:9 lerret. Det er jo mange som vil være enig med meg i at de beste og mest ”kunstneriske” filmene kommer i cinemascope og de er det jo man vil se i størst format. Alle på besøk har vært enige om at det er best å ha 1:2,35 lerret slik at de "brede" filmene kommer frem størst! Projektoren har automastisk zoom med minnefunksjon (som gjør at man slipper anamorfisk linse) og fungerer glimrende til et bredt lerret. En klar anbefaling til alle kinoelskere å skaffe seg et bredt lerret og projektor med minnezoom!

Lydanlegget: Har bygget et 9.1 system med B&W høyttalere (PSB imagine mini på høyde front) og Yamaha aventage 3020 receiver. Sub er SVS SB13. Jeg er ingen ekspert på lyd, men hittil er jeg og alle besøkende svært fornøyd med dette oppsettet. Det buldrer godt og man lever med filmen. Det eneste jeg savner er kanskje enda mer bass på første rad, jeg har dessverre liten mulighet å flytte på bassen så det er mulig det heller blir kjøpt inn en SVS sub til for å se om det hjelper på situasjonen. Andre oppgraderinger som jeg håper å få gjort er B&W CT7.3 også som fronter samt å få "høyde bak" (rear presence) høyttalere for å utnytte det kjente ”3D” lydbilde som Yamaha skryter av å tilby.

Bilde: Projektoren er JVC sin X55 som jeg er meget godt fornøyd med. Svart er fantastisk svart og den er god på farger og kontrast også. Rommet mitt er helt lyskontrollert og jeg har ingen prohlem med manglende lysstyrke. Skiftet mellom 16:9 og 1:2,35 format går på få sekunder og fungerer som tidligere nevnt glimrende. Min Blu-ray spiller (Oppo 103) fikser teksten slik at den kommer på rett plass og gjør formatendringer smertefri.

Lerretsduken er en Dreamscreen V4K duk. Den påstår å være helt moirefri, men jeg mener å merke en viss grad av skimmer fra strukturen…. Det er ikke plagsomt, men jeg ser det når jeg tenker over det. Ellers har jo projektoren "4k" e-shift og ingen pixler er synlige på duken -herlig!

Podiet til 2 rad: Denne er 32cm høy og 160cm lang. Her ville jeg gjort ting annerledes. Siden stolene i første rad er høyere enn de i andre rad så har beregningen min slått litt feil og man blir forstyrret av hårmanken til mannen foran når man sitter på andre rad. Podiet burde i mitt tilfelle vært 5cm høyere så jeg kommer nok til å legge noen klosser under stolene på rad 2. Når det gjelder lengden på 160cm så er den også litt for kort. Det er litt for lite plass å strekke føttene når stolene slår ut fotstøtten. Det er riktignok mer plass hos meg enn de beste kommersielle kinoene, men mitt kresne publikum vil tydeligvis helst ligge å se film . Det burde kanskje vært minst 180cm lengde på podiet om jeg skulle gjort det igjen (problemet da er at det blir kortere avstand til lerret fra rad 1 og da skulle man kanskje hatt mindre skjerm...ikke lett dette...).

Rommet forøvrig har glimrende ventilasjon (takk til Gann blikk!) og varmekablene i den sentrale delen av gulvet gjør jobben fint med varme når det behøves. Nå ser vi frem til mange gode timer i "mancaven" og kanskje en og annen ytterligere lydoppgradering etterhvert 8). Tusen takk til alle som har bidratt aktivt (eller passivt) med tips her på forumet!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden elektronikken min er i gangen (for å slippe varme fra apparatene) så har jeg begynt å bruke apper til iPhonen istedenfor fjernkontroller. Det er jo veldig greit å bruke mobilen istedenfor en masse fjernkontroller må jeg si og stort sett fungerer det bra både for Oppo Blu-ray spilleren, Yamaha receiveren og JVC projektoren.

Likevel tar det noen sekunder å skifte mellom de like appene slik at jeg har vurdert å få tak i en universal app som fjernkontroll. En slik app er "roomie" (70kr) - er det noen som har erfaring med denne, er den bra???

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig stilfult og flott kinorom du har fått deg! Det er sikkert veldig moro med så stort lerret.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skjønner rett så har du kun projektor inne i kinoen ?

Tenker sånn sett at du kunne kanskje brukt en Harmony Ultimate her du og jeg blir mer og mer venner med min med tiden.

Jeg tenker på denne siden selve moder huben kan plasseres i det tekniske rommet utenfor kinoen (jeg har selv gjort dette og fjernkontrollen fungerer fra hvor som helst i huset), jeg har dog trukket ene IR blastern som følger med inn i stua igjen, via samme hullet som alle de andre kablene og får styrt TV\projektor uten problem.

Nå er disse medfølgende blasterne bare på 2m ledninger men ser ikke for meg at du vil trekke inn disse siden det mest sannsynlig ville ment og punktere lyd isolering.
    Det som derimot for meg til og tro at denne kan funke er at man inne i innstillinger kan sette selve fjernkontrollen til og sende IR signaler til projektor direkte (og fungere som egen IR blaster) så kan hubben styre alt av receiver\bd spiller etc inne i det tekniske rommet.

Nå koster jo herligheta nesten 2k men så langt angrer jeg ikke på kjøpet av denne, det jeg derimot irriterer meg over er at jeg ikke har motorisert lerret og receivern min ikke har OSD for volum etc

Kan jo ta med en fra Elkjøp, og om det imotsetning til hva jeg tror levere inn igjen på 30 dagers retur :wink:

Nå kan sikkert disse blasterne skjøtes også (standard 2.5mm mono-jack kobling mener jeg) så kanskje du kunne kjørt en inn via et av k-rørene ?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ferdig kino (man blir vel egentlig aldri HELT ferdig...), resultatet ble kjempebra! Nå gjenstår vel stort sett bare finkalibrering av lyd og fintrimming av akustikken, så kan du gå høsten lyst i møte! :smile:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis från mig också!
    Du har fått till en riktigt fin kino! Bra jobbat! :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

WoW

Hold da helt kæft hvor er det frækt :wink:

Absolut en af mine favoritter herinde...

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjekt med gode tilbakemeldinger! takk takk!

TorTorden: harmony ultimate ser ut som et bra system!.. men det er ganske stiv pris.... jeg skal sjekke det opp! (men spørs om jeg ikke bare skal prøve "Roomie" også, det er jo bare 70kr....)

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som jeg valgte rett projektor ihvertfall! Vant nettopp EISA 2013-14 prisen:

Men jeg har et problem: appen finner ikke projektoren når den er avslått. den må slås på på "gammelmåten" og først da så finner appen projektoren... noen som vet hvordan dette fikses?

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten miniupdate: har endret dekoren bak til venstre for å matche dødsstjernen. Nå er det millenium falcon som pryder veggen. Ellers har jeg tatt ut en av frontstolene. Dette for å gjøre bedre plass til de 6 som det nå er plass til. Blir også mindre kamp om den ene stolen som stod i sweetspot. Når jeg er alene så flytter jeg bare den ene mot midten

Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -bilde-1-jpg   -bilde-2-jpg  
    Sist endret av phylloscopus; 12-11-2013 kl 20:05

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino du har fått deg! Ser du har tre spotter i front og led strips i taket. har du noe mer lys utover det? Synes du det er nok lys i rommet?

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Jeg har ikke mer lys enn det nei. Er kanskje litt mørkt med en gang når folk kommer inn, men tar bare ca 5 sekund så vil jeg si at det ikke er noe problem. Rommet brukes kun til kinotitting og musikklytting så lysmengden står bra i stil med lysmengden fra projektor så jeg føler ikke at jeg trenger mer lys per i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott kino! Jeg har lest hele tråden din og har satt igang et prosjekt som ligner litt på ditt. Det blir et rom i rom løsning med lydbøyler. Jeg har også valgt lydbøyler fordi det var ikke mulig å legge bjelkelaget mellom eksisterende bjelker fordi de er stivet opp og jeg ville beholde høyden i rommet mest mulig. Men en ting jeg lurer på i din konstruksjon der tak og vegg møtes. Et tak som er festet med lydbøyler skal vel ikke ha kontakt med andre ting som er fast. Jeg ser du har montert luftekanal-kasse som er festet både i tak og vegg. Vil ikke dette føre til at du får mer bass/lydlekasje igjennom taket og opp i gulvet over? Eller har du gjort noe der som du ikke har vist?
    Jeg vurderer å legge litt mellomrom evt. GG mellom luftekanalen og veggen og kun skru kassa fast i taket.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paals Vis post
    Kjempeflott kino! Jeg har lest hele tråden din og har satt igang et prosjekt som ligner litt på ditt. Det blir et rom i rom løsning med lydbøyler. Jeg har også valgt lydbøyler fordi det var ikke mulig å legge bjelkelaget mellom eksisterende bjelker fordi de er stivet opp og jeg ville beholde høyden i rommet mest mulig. Men en ting jeg lurer på i din konstruksjon der tak og vegg møtes. Et tak som er festet med lydbøyler skal vel ikke ha kontakt med andre ting som er fast. Jeg ser du har montert luftekanal-kasse som er festet både i tak og vegg. Vil ikke dette føre til at du får mer bass/lydlekasje igjennom taket og opp i gulvet over? Eller har du gjort noe der som du ikke har vist?
    Jeg vurderer å legge litt mellomrom evt. GG mellom luftekanalen og veggen og kun skru kassa fast i taket.
    Hei og takk!
    Jeg vet ikke om det du spør om betyr noe eller ikke. De kinoene som jeg har sett har alle feste av kanalene til både vegg og tak, men det er selvsagt mulig at "alle" gjør en feil her.... Hvis jeg skal tippe så teor jeg ikke at det gjør noe... lykke til med eget prosjekt!

Ellers har jeg nå kjøpt inn Logitech Harmony Ultimate - har vært litt oppstartsproblemer med bla dårlig kontakt med hubben, men håper dette ordner seg!!

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •