Phylloscopus bygger sin drømmekino - "SLUTT"BILDER! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 134
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    2/3 kolli, og derfor kan det ikke leveres? Merkelige greier.
    Bestilte fra CDON, og de leverte alt de hadde på lager, også fikk jeg beskjed om at det var rest på diverse annet, så det ble ettersendt.

Maling snart eller?

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    2/3 kolli, og derfor kan det ikke leveres? Merkelige greier.
    Bestilte fra CDON, og de leverte alt de hadde på lager, også fikk jeg beskjed om at det var rest på diverse annet, så det ble ettersendt.
    Ja det var merkelig, men det kom alt sammen i godt hold i dag! Bare synd jeg ikke er helt klar enda for å innstallere det :evil:

Anyways: Nå er det malt to strøk med følgende maling:
    Tak: Lady Pure Color - dempet sort. Fabelaktig fin og matt sortfarge.
    MDF soffitsene/søyler: Jotun Lady Supreme Finish - matt- SORT9500-N 0099. Også en veldig fin og matt sortfarge.
    Vegger: Lady Pure Color - sober. En fin dempet gråfarge som bidrar til å lyse opp rommet noe ihvertfall.

-4bilde-jpg

-5bilde-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en fin farge kombinasjon! jeg gleder meg til og se slutt resultate her! Har du bestemt deg hvor mange sitteplasser du skal ha og hvilke møbler det blir?(nå har jeg gått noe kjapt igjennom tråden her så beklager om spørsmålt allerede er besvart tidligere )
    mvh

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av megareksik
    Dette var en fin farge kombinasjon! jeg gleder meg til og se slutt resultate her! Har du bestemt deg hvor mange sitteplasser du skal ha og hvilke møbler det blir?(nå har jeg gått noe kjapt igjennom tråden her så beklager om spørsmålt allerede er besvart tidligere )
    mvh
    Hei og takk for det! Jeg får vel ikke en kino helt i samme klasse som deg megareksik 8) , men ja jeg har bestemt meg for stoler omsider - faktisk så sent som på søndag. Dette var nemlig en avgjørelse som måtte innom den bedre halvdelen og ikke noe jeg kunne avgjøre alene

Etter gode anmeldelser ang fnky.no sine møbler så blir det tre stk Odyssey stoler i første rad, mens i andre rad blir det en 4 seter av typen American hvor de to midterste er felles uten midtdeler. På den måten kan vi få inn en ekstra unge her ved behov samtidig som de som er ekstra sosiale slipper å sitte "alene"! Jeg er veldig høy så jeg er litt skeptisk til å kjøpe stoler uprøvd men håper Odysseyene blir bra for oss som liker å sitte på første rad

Link Odyssey: Kinosofa - 1 seter ODYSSEY - Hjemmekinomøbler | Fnky furniture | Fnky

Link american: Kinosofa - 4 seter AMERICAN. Leather - Hjemmekinomøbler | Fnky furniture | Fnky

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk hyggelig at du liker kinoen min!
    Sofaene så virkelig komfortabel ut, håper at de er like gode som de ser ut!
    fordelen med 3 seter fremme må er jo at sweetspot er ivaretatt Personlig så styrte jeg unna skinn møbler da jeg syns at de reflekterer litt for mye lyd, og så syns jeg at tøy/mikrofiber er litt bedre mot de litt varme dagene, men dett er gjerne en smak sak. uansett lykke til videre, jeg håper at du får til det du prøver på og at det står til forventningene!

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar form, ser meget bra ut!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av megareksik
    ... Personlig så styrte jeg unna skinn møbler da jeg syns at de reflekterer litt for mye lyd, og så syns jeg at tøy/mikrofiber er litt bedre mot de litt varme dagene, men dett er gjerne en smak sak. uansett lykke til videre, jeg håper at du får til det du prøver på og at det står til forventningene!

mvh
    Takk for kommentar! Jeg har jo hørt før at skinn reflekterer lyd, men jeg har små barn og da var det et krav fra fruen at det skulle være rengjøringsvennlig... hun har jo skinn i bilen og det er jo så lett å rengjøre må vite! 8) - blir det for ille så får jeg heller dekke hodeenden med et svart håndkle :???:

- varmt eller kaldt ute spiller ingen rolle i min kino- den ligger i betongkjeller med tykke vegger og er immun mot endringer i utetemperatur har jeg merket.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir lekkert! For en forandring å få på litt maling! Godt jobba

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Takk for kommentar! Jeg har jo hørt før at skinn reflekterer lyd, men jeg har små barn og da var det et krav fra fruen at det skulle være rengjøringsvennlig...

- varmt eller kaldt ute spiller ingen rolle i min kino- den ligger i betongkjeller med tykke vegger og er immun mot endringer i utetemperatur har jeg merket.
    Samme vurdering gjorde vi, med fire barn fra 7mnd til 16år så vi for oss at vaskbarhet kunne bli et betydelig moment

Rommet sofaen skal i er også som over, betongkjeller som er deilig sval om sommeren (og trenger naturligvis oppvarming om vinteren )

FNKY.no sin American 4-seter kan forøvrig settes sammen som en sammenhengende 4-seter ved å fjerne vinkelkonsollene.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Rommet sofaen skal i er også som over, betongkjeller som er deilig sval om sommeren (og trenger naturligvis oppvarming om vinteren )
    - ja må seff ha litt varme - immun var vel å ta litt hardt i!8)

Sitat Opprinnelig postet av Halair
    FNKY.no sin American 4-seter kan forøvrig settes sammen som en sammenhengende 4-seter ved å fjerne vinkelkonsollene.
    - godt å vite!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt til.... begynner å merke at det nærmer seg nå og at det er litt mer morsomme ting jeg får gjøre nå, feks som å trekke kabler mm. Her noen bilder med kommentarer:

-6bilde-jpg

Det er mulig noen vrir seg i en grav de ikke har når de ser dette, men som rack for å oppbevare komponentene i gangen har jeg kjøpt IVAR hylle fra IKEA :roll: - grunnen til dette er ikke bare at den er billig og sparer meg for tid i forhold til å snekre en selv... den er også 80cm bred, noe som gjør at jeg kan ha to komponenter i bredden og dermed ha tilgang til mere av snackset i komfortabel høyde. Med et standard smalt skap så blir unektelig noen komponenter liggende lavt ned mot gulvet og det prøver jeg nå å unngå.

Jeg har tenkt å fiksere hyllen godt slik at jeg håper ikke det skal bli noen vibrasjonsproblemer..... Har noen gode motforestillinger mot å gjøre dette så " speak now or forever hold your tounge"! (jeg skal selvsagt bygge den inn slik at den ikke vises for forbipasserende)

-img_2752-jpg

Syntes det ble litt vel batcave i rommet så når jeg fant noen avkapplister på Monter her en dag så bestemte jeg meg for å legge disse tynne eikelistene langs kanten på soffitsene. Må jo uansett ha lister her for å skjule LED lysene som kommer. Eik står godt til svart så det er mulig jeg disker opp med flere eikedetaljer i rommet etterhvert...

-img_2758-jpg

Så var det søylene igjen da. Her er bakhøyttalerne montert og påført svart tape rundt kanten. Dette fordi kantene var hvite og dette ønsker jeg ikke skal vises igjennom høyttalerstoffet.

-img_2760-jpg

Her er søylene trukket med Biltema høyttalerstoff. Synes det ser greit ut, men ulempen med å gjøre det slik er at hele stoffet må rives ut for å få tilgang til høyttalerne (håper derfor ikke det behøves!). Fordelen er at høyttalerne forsvinner helt. Skulle gjerne gjort litt snekkermagi ala Hunsbedt på disse søylene, men de får holde seg flate i en viss tid fremover... jeg vil bli ferdig!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (bildene for en gangs skyld ikke tatt med iPhone, men med "konekameraet" Canon G1X - skal prøve å bli flinkere å bruke det fremover, jeg ser det er kvalitetsforskjell!)

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så morsomt når mye av det kjedelige arbeidet er over og det spennende kan starte Ser jo riktig så bra ut dette. Ser jo ikke ut som en batcave, ihvertfall ikke på bildene, men et stilfullt valg og putte på eikelistene. Hvordan gjør du det i overgangen mellom vegg og høyttalerstoff?
    Ellers er jo ikea-hyllen helt kurant til komponentene den? Åpen og luftig med lett tilgang. Med litt AV-DIY-pimping så kommer vel denne til å se ut som en million $ tipper jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble knall det der morsom å se det nærmer seg ferdigstilling

Med tanke på vibrasjon. Gummipakning? Eller gummilist? Hvis du tenker mellom rack og vegg. Også legg gummipakning under føttene. Bør holde i massevis det.

Var i hvertfall gummipakning eller korkpakning man brukte mellom skiltet og bagasjerommet den tiden man hadde 2x12" der bak :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med videre !

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Det er så morsomt når mye av det kjedelige arbeidet er over og det spennende kan starte Ser jo riktig så bra ut dette. Ser jo ikke ut som en batcave, ihvertfall ikke på bildene, men et stilfullt valg og putte på eikelistene. Hvordan gjør du det i overgangen mellom vegg og høyttalerstoff?
    Ellers er jo ikea-hyllen helt kurant til komponentene den? Åpen og luftig med lett tilgang. Med litt AV-DIY-pimping så kommer vel denne til å se ut som en million $ tipper jeg
    Takk for det! Overgang vegg høyttalerstoff må vel skjules med lister tenker jeg, svartmalt sådan. Må få på plass gulv først tenkte jeg før de siste listene legges.... har en gulvlegger som bekjent som skal hjelpe meg - har nemlig funnet et teppe som tåler å ligge på varmekabler. Og ja, AV-DIY pimping må til for å fikse IVAR hyllen ja! :razz:

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Ble knall det der morsom å se det nærmer seg ferdigstilling

Med tanke på vibrasjon. Gummipakning? Eller gummilist? Hvis du tenker mellom rack og vegg. Også legg gummipakning under føttene. Bør holde i massevis det.

Var i hvertfall gummipakning eller korkpakning man brukte mellom skiltet og bagasjerommet den tiden man hadde 2x12" der bak :twisted:
    Jeg tenkte egentlig å feste hyllen "hardt" med metallplater og så heller sette komponenter som behøver det på gummimatter e.l. Noen som vet hva som bør gjøres eller om det må gjøres noe i det hele tatt?

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ting skjer da..

Lenge siden jeg har oppdatert nå: det er ikke fordi jeg har sluttet å jobbe, heller tvert imot: det har vært så mye å gjøre at jeg har ikke hatt tid til å sitte foran dataen. Ikke bare er det en viss fremgang på kinoen, jeg har malt hele huset utvendig, lagt 300m2 plen osv. Ok nok "selvskryt" (les: unnskyldninger); her er litt om fremgangen med kinoen de siste uker, både dårlige og gode valg:

Først om lydisoleringen. Jeg har montert ferdig begge dørene på 35dB med ca 10 cm klaring i mellom. Rammebilde ses under her: (skimtes også at det er lagt varmekabler i gulv + støpt)

-6bilde-jpg

Jeg har dermed fått rommet tett og testet lydlekkasje som var veldig bra, dog ikke helt så bra som jeg hadde håpet. Spilte musikk med ca 85dB lydstyrke (inkl aktiv sub) og da var det i praksis helt stille i gangen utenfor dørene. I rommet over kinoen merket man imidlertid litt av bassen og det samme i leiligheten ved siden av. Men det man merket var likevel såpass lite at det ikke vil være til særlig sjenanse vil jeg tro samtidig som 85dB var noe høyere enn det jeg tror vi trenger til å se film med varierende lydtrykk. Altså godkjent i forhold til det som virkelig gjelder: man kan nyte film i normal lydnivå uten å måtte ta særlig hensyn. Testen ble forøvrig målt med appen "Buller" som er svensk og ser ut til å fungere fint for å måle lyd/støy. Bilde fra iPhonen:

-2bilde-jpg

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulv

Så var det tid for teppelegging. Selv om jeg hele tiden har prøvd å gjøre dette til mitt prosjekt, så er det kjekt med hjelp og når man først har en god bekjent som var teppelegger i gamle dager så takker man ikke nei når vedkommende stilte opp mot å få komme på kinopremieren!

-5bilde-jpg

Lim påføres av kyndig hånd.

-4bilde-jpg

Ferdig resultat. Teppet er mørkegrått, tykt og beregnet for å tåle varmekabler. Ser veldig bra ut synes jeg (bestilt via grossisten BoEngros på Forus - de tar vanligvis ikke privatkunder, men jeg stilte opp med dådyrøyne og fikk lurt en rull ut av de

Legg også merke til at vi fikk trukket podiet med høyttalerstoff i front. Hele podiet på 160cm er fyllt med glava og skal forhåpentligvis fungere som en stor bassfelle. Derfor Biltema høyttalerstoff i front.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager dårlig blogging, men ..ja alle de vanlig unnskyldningene. Blir desverre mye dårligere byggeblogg enn jeg tenkte initialt dette, men skal ihvertfall beskrive sluttresultatet og hva jeg mener ble bra og hva som ikke ble så vellykket....

-img_2827-jpg

Har holdt på med området bak baffelveggen. Senterhøyttaleren er en B&W CT7.3 -virker veldig bra og vil ha dette som front også, men må vente til finansene bedrer seg (bygge hus er usannsylig dyrt som dere sikkert vet). Imellomtiden blir det CWM 7.4 og som bildet viser har jeg laget enkle egne stativ for disse innbyggingshøyttalerne.

-img_2755-jpg

Med Yamaha aventage forsterker må man ha høyde front høyttalere for å få full glede av lydsystemene. Her er hyller klare over lerretet for mine to PSB imagine mini.

-23bilde-jpg

Arealet rundt ble kledt med glava og rockwool. Er litt bekymret for subben nede på gulvet i forhold til varme -krever denne mye luft rundt seg?? Virker ok ved testing...

-dukbilde-jpg

Til slutt (før lerretet kommer) så ble det lagt på sort høyttalertrekk fra Biltema (for at det skal bli mørkt slik at ingenting vises igjennom den lydtransparente duken).

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •