Phylloscopus bygger sin drømmekino - "SLUTT"BILDER! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 134
    Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En aldri så liten oppdatering. På grunn av støping av gulvet i husets hovedetasje har det ikke vært tilgang til kinorommet i hele julen....

Fikk imidlertid påbegynt podiet såvidt før jeg måtte gi meg: det ble 160cm i lengde og 30cm høyde + 22mm spon. Total høyden blir dermed 32cm. Grunnen til dette var at jeg gjorde det enkelt og laget rammer med 3 stk 48x98 bjelker stablet oppå hverandre....

Et par bilder her: (mer kommer når det er klart)

-img_2433-jpg
    Rammene...

-img_2436-jpg
    Kompis på inspeksjon (og nei det er ikke Tjostolv Moland som har rømt Afrika!:twisted: )

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut. Hva er det du har lagt under bjelkene mot gulvet?

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Ser veldig bra ut. Hva er det du har lagt under bjelkene mot gulvet?
    Takk! Det er strimler med 4mm styrofoam. Har vel ikke lest noe sted at det er lurt å ha, hadde det liggende og da så jeg for meg at det kan være en fordel med bassvibrasjonsreduksjon også i kontakten mellom gulv og podium 8)

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig podiet ferdig! Puh.. slitsomt dette for en ikke-handymann :?

-img_2565-jpg
    22mm sponplater på topp fuget med grå fug. Vanlig kantlist av metall for beskyttelse. Inne er den fyllt med glava og med store åpninger i front så håper jeg at denne vil fungere som en effektiv bassfelle. Noen som har forslag til hvordan jeg skal dekke fronten? Ser for meg hønsenetting kanskje for å beskytte mot ufrivillige spark og høyttalerstoff ytterst for å tillate bassen å komme igjennom til glavaen....
    I midten er det tenkt en vanlig stikkontakt (for feks babycall o.l.) og et ledig rør for fremtidig behov (feks buttkickers)
    (Ledningene helt til høyre er HDMI og strøm som skal langs takveggen bakover til projektoren)

-img_2552-jpg
    En titt inni podiet. Det er trekt rør til to bakhøyttalere, to sidehøyttalere, to ledige rør for fremtidig bruk og to stikkontakter (en til lysstyring og en vanlig).

-img_2567-jpg
    Veggen ute i gangen under fremtidig trapp hvor all teknologien skal plasseres for å holde forstyrrende lys og varme fra apparatene unna. 13 rør til høyttalere, 2 HDMI, 2 ledige til femtiden.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye som skjer i kinoen for tiden pga ferdigstilling av resten av huset. Har imidlertid sparklet veggene og oppdaget at jeg er håpløs til dette. Papirstrimlene bobler seg etter sparkelrunde 2 - det betyr vel at det er for lite sparkel på baksiden til å lime de fast eller?? (må vel skjære disse områdene bort og begynne på nytt tenker jeg om ikke noen har gode råd...)

Skal snart få lagt ut bilde av ventilasjonen som er ferdig lagt.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig oversiktsbilde av lydisoleringen fra kino til gang (bilde tatt fra kommende døråpning):

-img_2557-jpg

Fra venstre:
    - gips 12,5mm
    - green glue
    - gips 12,5mm
    - RC-8 recilient channel
    - 98mm bjelkelag (rom i rom konstruksjonen, dvs er ikke fysisk i berøring med huset annet enn mot gulv hvor det er lagt to lag Auralex Sheetblock) fylt med rockwool
    - 5 cm luftlag (her kan rør o.l. gå)
    - 98mm bjelkelag (som hører til huset) fylt med rockwool
    - 12,5mm gipslag (mot gang) -ideelt skulle det vært greenglue og nytt gipslag her ute, men da ble det angivelig ikke plass til trappen som skal komme.

Denne konstruksjonen er såkalt "two-leaf" = et "blad" med masse (gips) etterfulgt av hulrom og et siste lag med masse (gipsen på motsatt side). Som mange av dere sikkert vet ville det faktisk blitt verre lydisolering om jeg hadde satt opp et ekstra lag med gips imellom de to bjelkelagene fremfor luft. Dette pga resonans.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et solid arbeid du har gjort med lydisoleringen her, så dette bør bli ganske bra. Er spent på hvor god effekt RC-8 recilient channel har; det hadde vært moro å testet med og uten, men er som regel ikke så enkelt

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, jeg kan stå for testing med! (men må få orden på resten av huset så akkurat nå er kinoen full av banankasser :???: )

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det här ser ut att bli en väldigt bra kino:grin: !
    Det här måste jag följa med på! Subscribed!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I gang igjen endelig - baffelvegg og søyler

Etter å ha måttet gjøre en masse med resten av huset, kan jeg endelig så smått begynne på det morsomste rommet i huset igjen :-D

-baffel-jpg

Først satte jeg opp en baffelvegg av materialer til overs fra terrassen - impregnerte 2x2" bjelker. Det er satt av åpning til et 125" lerret i 1:2,35 format. Nedre kant av lerretets ramme er lagt på 50cm høyde. Veggen står 55-60cm fra bakveggen som jeg håper og tror skal gi nok plass for høyttalere og subber.

-yle2-jpg

Deretter var det søylenes tur. Jeg vil bruke søyler av tre grunner: de vil fungere som lyddempere, skjule høyttalere og skjule (fremtidig) LED belysning. Det blir to søyler på hver vegg. Desverre står døren i veien for å gi full symmetrisk plassering av sidesøyler, men jeg ønsker ikke å lage en søyle i selve døren slik at søylen ved døren blir skjøvet litt frem. Håper ikke dette gir en forstyrrende asymmetri når alt er ferdig! (bildet over viser starten på søylene på bakveggen)

Når det gjelder hvor søylene skal plasseres så har jeg tenkt at de står med mulig symmetrisk i forhold til "åpningene" som blir imellom de. Helt likt blir det dog ikke vil jeg tro grunnet bassfeller/akustiske tiltak, men nok en gang får vi håpe dette ikke gir forstyrrende asymmetri.

-yle1-jpg

For å få plass til mine B&W innebygde høyttalere, har jeg laget søylene ut av 48x30mm bjelker hvor "kassen" får bredde 28cm og dybde 14cm. Som bildet av skjelettet viser, så blir det åpninger på sidene som skal fange lyd. Her tenker jeg å legge svartsprayet glava (+svartmale bjelkene for at det ikke skal vises igjennom) og trekke de med sort Biltema høyttalerstoff. På fremsiden av dette søyleskjelettet tenker jeg å legge en MDF plate med bredde 36cm. Dette gir 4cm med "utstikk" på hver side til å gjemme fremtidige LED lys sløyfer.

Neste blir å lage de såkalte soffitsene(?), dvs en kant mot taket rundt hele kinoen....

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Det här ser ut att bli en väldigt bra kino:grin: !
    Det här måste jag följa med på! Subscribed!
    Takk for det! Jeg har ikke turt å vært innom avforum i det hele tatt på 3mnd av frykt for å miste fokus fra alt det andre jeg måtte fikse - ser du har gjort et imponerende stykke arbeid selv!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Soffitser + ventilasjonsfix

Da var turen kommet til soffitser, det vil si kasse øverst langs veggene mot tak. Det er vel to hovedgrunner til at jeg vil ha dette (som for alle andre tenker jeg): skjule ventilasjon og ledninger samt ha mulighet til å legge en LED lyslist som lysinnramming av taket.

-soffit1-jpg
    Her er en skisse over hvordan jeg har gjort det. Selve kassen blir 17x17cm. Disse målene er valgt fordi da får jeg de minst mulig samtidig som der er store nok for å huse ventilasjonskanalen som går over to av veggene. Jeg har valgt MDF plater fordi jeg liker å jobbe med de (selv om det må borres hull før skruer skal inn) og de har en fin overflate som kanskje ikke behøver å dekkes med stoff(?). Skal ihvertfall prøve meg uten stoff i første omgang.

Utstikket nede har jeg satt til 9cm (se figur over) - prøvde først med 3cm men da følte jeg det ble for pinglete og at LED lysslyngen trolig ikke kommer til sin rett (?). Med 9cm så ser det rett og slett bedre ut. For å skjule LED stripsene blir det montert en tynn eikelist på enden oppe (har funnet gratis avkapp på Montèr som jeg skal sette på litt senere).

-6bilde-jpg
    Her et bilde av hvordan det ble seende ut. Legg merke til at det er lagt inn en del rør - rør nedenfra er til høyttaler, rør ovenfra er for fremtidig LED belysning som skal være rundt søylene. Et annet viktig poeng har jeg lest en gang er å fylle soffitsene med materiale. Tomme bokser kan visstnok gi akustikkproblemer. De er derfor fyllt med glava.

-2bilde-jpg
    Et praktisk problem som jeg stusset på var hvordan jeg skulle få ventilasjonen til å se bra ut langs en slik kasse - skal tuppen gå ut på siden mot taket eller stikke ned? Går den langs siden så får rommet frisk luft ovenfra som er bra, men dette vil forstyrre ledlyset. Kommer luften nedefra så vil kanskje den som sitter nærmest her begynne å fryse samtidig som rommet luftes dårligere. Hva skulle jeg gjøre?

-4bilde-jpg
    Nærbilde av ventilasjonsenden.

-7bilde-jpg
    Jo riktig fornøyd med meg selv så bestemte jeg meg for å ikke la ventilasjonen stikke ut her i det hele tatt, men å lede luften fritt inne i soffitsen helt til der den stikker ut bak til projektoren! (se bildet under).

Jeg ser to klare fordeler med dette: en er at projektoren får masse god kald luft som gir mindre varmeproblem og tillater at den bygges inn større grad. Det andre er at ventilasjonen blir helt skjult. En mulig bakdel kan være at rommet blir noe dårligere ventilert, men det tror jeg ikke - luften kommer jo frem til resten av rommet rundt åpninger i boksen rundt projektoren. Og skulle det bli et problem så kan man alltids lage en liten åpning i soffitsen for å slippe ut litt luft før de kommer til projektoren....

Så med mindre noen har svært gode argumenter for noe annet så beholder jeg det slik!

-8bilde-jpg
    Rød pil viser hvordan luften kommer ut fra soffitsen og mot der projektoren er tiltenkt plass.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp oppdatering: Glemte nemlig en viktig (?) ting: i søylene skal det nemlig så innbyggingshøyttalere og disse krever en fullt isolert boks for å fungere optimalt. Derfor har jeg brukt de siste par dagene til å gjøre dette.
    -bilde-jpg

Det blir derfor åpent på sidene under og over boks der høyttalerne står. Beklager at bildet står på tvers, iphonebilde som la seg slik. Det svarte på sidene er biltemas høyttalerstoff som jeg har stiftet på.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utstyr

Etter mye lesing på nett, diverse blader og diskusjoner med andre har jeg nå gjort det som virkelig er gøy - shoppet!

Har bestilt følgende utstyr til kinoen:
    Projektor: JVC DLA-X55
    Lerret: DreamScreen Phantom HD 1:2,35: 125"
    Duk: DreamScreen UltraHD V4K
    Forsterker: Yamaha RX-A3020
    Blu-Ray Spiller: Oppo BDP-103
    Sentralhøyttaler: B&W CT7.3
    Fronthøyttalere: B&W CWM7.4
    Surrooundhøyttalere: B&W CMW7.5
    Bakhøyttalere: B&W CWM663
    Høydehøyttalere: B&W M-1 (har fra før)
    Subwoofer: SVS SB13 Ultra (1 stk nå i første runde)

Ja ikke akkurat billig (men heller ikke dyrt i forhold til visse andres anlegg8) ) - tror og håper dette skal gi god rettferdighet til rommet!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike det var litt av en innkjøpsliste. Dette må jo bli tidenes julaften når dette kommer på døra. Enjoy

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var mye utstyr på én gang....:shock:

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hva jeg kaller shopping:shock:
    Skal si du har litt å glede deg til:wink:
    Det ser ut til å bli en knall bra kino!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he... Takk for det! - Ja det blir som julaften og bursdag samtidig neste uke - bare synd rommet ikke er helt klart enda til full prøving. Jeg jobber på når det er ledig tid så håper å ha det grøvste på plass snart.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "julaften" er forresten satt på vent, skulle få mesteparten av varene i dag, men Bring ringte og avbestilte leveringen pga at de hadde kontroll på bare to av de tre kolliene som skulle komme(!!) går det virkelig an? :evil:

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg jobbet en del med kinoen i Pinsen (fordelen med å ha pollenbesvær - får lovlig grunn til å holde meg der fremfor forestående hagearbeid )

Søylene er ferdige. De er trekt med Biltema høyttalerstoff på sidene og fylt med glava på alleområder unntatt der høyttalerne kommer. Frontplaten har også fått frest ut hull til høyttaler og ledninger er trukket ferdig.

Som det første bildet viser så har jeg også fått støpt gulvet (varmekabler og flytesparkel) - dette sammen med montering av innerdør (også den en 35dB lyddør) ble gjort av noen handye polakker og desverre ikke meg..:???:

-1bilde-jpg

-2bilde-jpg

-3bilde-jpg

Klart for maling...

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •