Phylloscopus bygger sin drømmekino - "SLUTT"BILDER! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 134
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette er ulempen med å ikke ha høyttalerrekka bak lerretet. Nå er det jo ikke på langt nær alle som har plass til dette, men ulempen med "smale" rom er at da alt foran lerretet. Og for all del ikke la noe stikke opp foran lerretet, slik at det står i veien for bildet for ditt publikum. Du får antakelig nok problemer med lysreflekser fra høyttalerne når de blir foran lerretet, desverre...
    En mulig løsning med stor subber er å plassere de bakerst i rommet.
    Normalt sett vil det ikke være noe å bekymre seg for, så lenge det i alle fall er noe avstand mellom element og rammen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å følge med her, ser veldig bra ut.

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har ganske likt utgangspunkt for rommet ditt, som jeg har. Ender opp med 5.9x3.9m til slutt.
    Ser du legger ned mye arbeid i lyddemping, det har du igjen for senere.
    Gleder meg til fortsettelsen

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Dette er ulempen med å ikke ha høyttalerrekka bak lerretet. Nå er det jo ikke på langt nær alle som har plass til dette, men ulempen med "smale" rom er at da alt foran lerretet. Og for all del ikke la noe stikke opp foran lerretet, slik at det står i veien for bildet for ditt publikum. Du får antakelig nok problemer med lysreflekser fra høyttalerne når de blir foran lerretet, desverre...
    En mulig løsning med stor subber er å plassere de bakerst i rommet.
    Subbene skal stå bak baffelveggen på gulvet, men er høyere enn nedkanten på lerrettrammen som blir på ca 45cm høyde... rammen dekker dermed litt av øverste del av subbene og det var det jeg er bekymret for.. ser forøvrig at BEF har gjort det samme så da MÅ det vel være greit!! LINK

Ellers meget bra tips om å bygge opp stolene/sofaen ved behov, takk!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det endelig tid for gulvet!

I dag kom nemlig mine U-boat floatere laget av det amerikanske selskapet Auralex (det vil si det kom bare to esker og ikke tre som bestilt og betalt...). Dette er klosser av gummi som bjelkene skal ligge i. Av firmaet som solgte de til meg og Auralex sine sider så var det lovet at disse skulle passe til 2" x 2" tommers bjelker. En tomme (=1 inch) er 2,54 centimeter. 2 tommer blir derfor 5,08 centimeter.

Stor var derfor overraskelsen når jeg åpnet pakken og så klosser som i følge mine øyemål umulig kunne være 5,08 centimeter.... og riktig nok: en kjapp sjekk med min datters linjal avslørte raskt at det var satt av kun 3,8 centimeter plass til bjelken der! Se bilde:

-boat-38mm-jpg

Ja hva gjør jeg nå: Er det ok å legge gulvet med 30x48mm bjelker?? (som jeg tror er største størrelse som vil passe i disse klossene)
    30x48mm bjelker vil vel tåle gulvet og all vekt det medfører om jeg bare legger klossene litt tett?? (håpe håpe.. jeg orker ikke tanken på å skjære plass til hver eneste kloss i 2x2" bjelkene om jeg ikke må....)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30x48 er jo bare en spinkel taklekt. Du bør isåfall gå opp til 36mm bredde. Men om du kun skal bygge opp med 48mm lekt må jo de klossene ligg utrolig tett?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    38mm er jo ganske så akkurat 1,5", så det der kan da umulig stemme? Surt da :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f4ntonald
    30x48 er jo bare en spinkel taklekt. Du bør isåfall gå opp til 36mm bredde. Men om du kun skal bygge opp med 48mm lekt må jo de klossene ligg utrolig tett?
    Utrolig spennende tråd - dette blir helt sikkert et knall rom.

Ja, enig med f4antonald - du bør gå opp til 36 mm bredde, og 36mmx48mm blir spinkelt.

Jeg hadde gått for 1,5" x 3" og lagt "u-båtene" med 40-50 cm mellomrom,
    og muligens vurdert å lagt lektene med cc40, ikke cc60 ... ?

T.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det jo en som nevnte tidligere i tråden at desse var avvikende med tanke på bredde, så kanskje ikke så sjokkerende.

Men kjedelig er det uansett å ikke få det man har bestilt.

Ønsker deg lykke til videre, blir bra dette!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill og råd folkens!

Ingen skal ihvertfall beskylde dette for å være en "se så flink jeg er" blogg! :???: :???:

Jeg fant 36x48mm bjelker i butikken og etter å ha avhørt en masse "fagfolk" på stedet, kom vi frem til at disse (forhåpentligvis) vil være kraftige nok til å bære gulvet såfremt man legger U-boat klossene rimelig tett. Har tenkt å legge 150 stk fordelt på ca 50 meter med bjelker som gir ca 30cm mellom hver. Det er 10cm tettere enn anbefalt. Blir CC60 fordi 40 matcher ikke med sponplatene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    c/c 40 vil matche når du legger golvplatene på tvers av lektene

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt om disse U-boat floaters'ene kult, jeg antar de er der pg. leieboer?

Her sett noen bruke 1cm vulkgummi under rammeverk i små studioer, må vist lese litt mer ja

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

U-boat floaters bruker jeg for å få minst mulig lydspredning via betonggulvet. Betongen er nemlig ikke fristilt fra resten av huset og særlig bass vil nok riste seg frem både til W og til leieboer om jeg ikke stiller med særskilte tiltak
    Blir spennende å teste de!

Holder på med gulvet i disse dager og vil legge ut på bloggen når jeg er klar (tar litt tid pga at det legges gulv i resten av huset som hindrer meg å komme til).

Les mer om u-boat floaterne til Auralex her.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Takk for gode innspill og råd folkens!

Ingen skal ihvertfall beskylde dette for å være en "se så flink jeg er" blogg! :???: :???:

Jeg fant 36x48mm bjelker i butikken og etter å ha avhørt en masse "fagfolk" på stedet, kom vi frem til at disse (forhåpentligvis) vil være kraftige nok til å bære gulvet såfremt man legger U-boat klossene rimelig tett. Har tenkt å legge 150 stk fordelt på ca 50 meter med bjelker som gir ca 30cm mellom hver. Det er 10cm tettere enn anbefalt. Blir CC60 fordi 40 matcher ikke med sponplatene.
    Da får du jo desverre mange flere kontaktpunkter mot betongulvet. Det er vel ikke heldig mtp lydvandring selv med floaters.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det blir vel en avveining her som som på vegger og tak- stabilitet vs lydforplantning...

U-boat floaterne er jo konstruert for treverk i den dimensjonen (amerikansk tre er vel ikke såå forskjellig fra norsk) så det er trolig nok med 40cm (16 inches) mellom hver som det står i bruksanvisningen....

Men personlig tror jeg ikke at noen ekstra gummiknotter spiller så stor rolle så lenge det er mot betongsåle - hadde vel spilt større rolle hvis det var mot trekonstruksjon lenger opp i huset...(?)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det blir vel en avveining her som som på vegger og tak- stabilitet vs lydforplantning...

U-boat floaterne er jo konstruert for treverk i den dimensjonen (amerikansk tre er vel ikke såå forskjellig fra norsk) så det er trolig nok med 40cm (16 inches) mellom hver som det står i bruksanvisningen....

Men personlig tror jeg ikke at noen ekstra gummiknotter spiller så stor rolle så lenge det er mot betongsåle - hadde vel spilt større rolle hvis det var mot trekonstruksjon lenger opp i huset...(?)
    Ja si det. Lav DB forplanter seg raskt ved kontakt. Selv hadde jeg nok heller valgt en løsning med færre kontaktpunkter til gulv. Benyttet ikke U boats selv, men som nevnt tidligere styrofoam. Men da med færre kontaktpunkter. Benyttet også hønsenetting for å unngå kontakt med isolasjon og betonggulv. Jeg har ingen problem med forplantning av lav frekvens til resten av huset, jeg kjører på med det mine HT kan klare uten at dette forplanter seg i resten av huset.
    Hadde jeg vært deg hadde jeg returnert U boats (om mulig) og benyttet større dim på bjelker og således færre kontaktflater. En mye billigere løsning også.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer alle rør ut fra kinoen til gangen hvor alle apparater skal plasseres (i et bra rack håper jeg: noen som vet om noe bra rackskap??)
    Ingenting er bedre enn når du lager deg selv! :grin:

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fine tilbakemeldinger! Selv om ikke alle er enige så er det veldig bra å ha tenkt igjennom ulike valgmuligheter før man bestemmer seg for noe. Det er jo mange hensyn: pris, arbeid osv osv...

Men nå er gulvet lagt så det skal mye til om det skal endres noe nå...

Det ble senteravstand (cc) på 60cm fordi det var det jeg hadde av materialer og det ble 149 U-boater (gummiklosser) liggende på oransje radon/fuktduk mot betongen. I klossene var det plass til 36x48mm bjelker og disse ble dekt av limte 22mm sponplater på topp... Imellom bjelkene ble det lagt 50mm Rockwool. Mellom vegg og sponplatene la jeg i tillegg 1-2 remser med Auralex sin "Sheetblock" (hadde noe til overs fra tidligere isolering).

Bildeserie: (tatt med iPhone5)
    -gulv5-jpg

-gulv4-jpg
    Sponplater på vei...

-gulv3-jpg
    Sheetblock mot vegger for å isolere evt lekkasje her.

-gulv1-jpg
    Ferdig gulv klart til varme og belegg!

Det er veldig resonans i rommet når man går på platene nå, men det dempes vel effektivt når det kommer interiør i rommet får jeg håpe.... Blir også spennende å teste hvor effektivt lydisoleringen er blitt... har jo tatt en del tid og kostet noen kroner... (testing kommer etter at dører er på plass).

Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra utr! når jeg ser dette ønsker jeg at jeg hadde hatt mer takhøyde i min kino

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cocoz
    Ser veldig bra utr! når jeg ser dette ønsker jeg at jeg hadde hatt mer takhøyde i min kino
    Takk for det! Men takhøyden krymper her også... 228cm er fasiten nå etter all lydisolering. Det er jo nok til å bruke i kinoen, men kunne tenkt meg stjernehimmel og da føles 228 litt knapt (ser for meg at når man står så ser man "rett i fibrene"...).

God jul til alle blogglesere forøvrig!

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •