Phylloscopus bygger sin drømmekino - "SLUTT"BILDER! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 134
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    he he... 243cm i rommet er rett, det var personer i huset som var to meter :-P :-P

visio finnes for mac håper jeg? skal sjekke, takk takk!

kjempefin kino du får forresten!!
    Visio finnes dessverre ikke for mac. :?

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt sen fremgang i prosjektet for tiden. Det skyldes ikke meg, men at jeg må vente på de andre i forhold til byggeprosjektet da det skal gå ledninger, rør osv til og fra resten av huset i kinoens omgivelser...

Men litt har jeg fått gjort: rom i rom løsningen med 2x4" bjelker i veggene er på plass (2x8" på nordvegg mot leieboer). Jeg har også isolert med glava i yttervegger og i deler av rom i rom veggene også (fikk tak i billig 30cm glava som jeg har kuttet i 1/3 og brukt. I nordvegg mot leieboer har jeg kjøpt 10cm rockwool som planlagt, denne veggen får også nesten 15 cm luft mellom de to lagene med isolasjon som bør hjelpe bra (se illustrasjon under som viser veggen ovenfra)

-nordvegg-ovenfra-jpg

-20121103135-jpg
    Nordvegg

-20121103139-jpg
    Nordvegg detaljer (ikke så lett å se men det er 15cm luftspalte mellom disse to veggene)

-20121103137-jpg
    Sørvegg

Ellers er RC-8 lydbøylene ankommet. Men må trekke rør før disse monteres. Har også bestemt meg for å gå for U-boat floaters i gulv som opprinnelig tenkt og ikke bare styrofoam (tar ingen sjanser, bassen må dempes). Oppdateringer følger!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide å begynne med lydbøylene eller såkalte RC8 resilient channels på vegg!

-20121114003-jpg

Jeg merker godt at jeg ikke er en handyman ja - alt tar tid og bruksanvisningen som fulgte med var mildt sagt svært knapp... Nei vent! Det var ingen - måtte purre på selgeren for å få tilsendt en og den som kom var meget knapp ja... Feks står det ingenting om hvordan gipsplatene skal festes til skinnene - det står bare "henge" de på... er det så selvsagt hvordan man gjør dette? - er det virkelig bare meg som ikke skjønner dette? Jeg hadde ingen anelse om det skulle skrus, limes eller henges på annen måte til disse skinnnene....

- det ble en ny runde med selgeren for å si det sånn. Fasiten? Kommer....

Problem 1:
    - skinnene har hull nede til festing i treverk ca hver 15cm... disse passer selvsagt ikke med der jeg har stendere. Måtte derfor skaffe et metallborr for å lage hull der jeg trengte de.

Problem 2:
    - hva gjør man der hvor en skinne stopper og det er kun kort avstand til neste stender? Skal man la skinnen henge fritt og risikere at gipsen blir ustabil? Jeg bestemte meg for å feste den. Prøvde derfor først å sette opp en ekstra stender....det funket det, men fremstår som unødvendig mye jobb.... skjønte derfor etter litt grubling at disse skinnene kunne ligge oppå hverandre (!) - og på den måten festes stabilt. Ulempen med sistnevnte løsning blir at det blir dobbelt metall som kan gjøre innfeste av gipsskruene vanskeligere (den tid den sorg).

Problem 3:
    - ja hvordan festes gipsen til skinnene? Med skruer må vite. Jeg er så heldig å ha mulighet til å "tjuvlåne" gipsskrumaskinen til byggegutta og det må jeg si: steike så bra! På under et minutt var hele gipsplaten festet godt fast til sin endelige skjebne
    Oppdaget riktignok en liten "tabbe" - skruene var såpass lange at jeg ser at de går inn i bjelkene helt oppe og nede.... Det skal jo ikke være annen kontakt fra gipsen annet enn i disse kanalene. Derfor må jeg enten skaffe meg kortere skruer eller så får jeg skru skinnene litt lenger fra gulvet og taket...

-20121114002-jpg
    Overlappende skinner og ekstra borrehull for å matche stender....

-20121114005-jpg
    Dobbel stender for å feste møtende skinner (kommer ikke gjøre det igjen!)

-20121114021-jpg
    Fantastisk hjelpemiddel for gipsskruer!

-20121114023-jpg
    Den aller første gipsskruen er inne!

-20121114004-jpg
    -20121114024-jpg
    "Ferdig" resultat...

PS: ses andre dårlige valg så hyl ut!

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder fra ukens arbeid!

-20121121049-jpg
    RC8 resilient channels stort sett på plass! Har dog en åpning ledig til transport av materialer, folk og så videre. Gips er også på god vei opp.

-20121124056-jpg
    Her ser man at lydbøylene bygger ut bare en centimeter, skulle gjerne planlagt litt bedre og brukt disse også i tak, men pga vannrør og andre rør, må det lektes ned litt mer i taket og har brukt annet system her, mer om det senere.

-20121117038-jpg
    Kom som tidligere nevnt ingen egentlig bruksanvisning med lydbøylene, her har jeg prøvd å være kreativ hvordan man gjør dette over dørkarmen.

-20121118042-jpg
    Her har jeg begynt å trekke rør til høyttalerne foran. Disse skal gå i taket mellom lektene. Det blir 7 rør fremover og 6 rør bak = 13 som skal perfekt matche mine drømmer om å få et 11.2 system en vakker dag!

-20121117036-jpg
    Høyttalerrørene har jeg etter beste evne forsøkt å legge så langt unna elektriske rør som mulig. Et sted måtte de imidlertid krysse og mellom her har jeg lagt et stykke med Auralex Sheetblock i håp om at det skal hjelpe..

-20121118040-jpg
    Her kommer de 7 høyttalerrørene ut på lerretsiden av kinoen. Er festet høyt fordi de ikke skal være nær strøm + at de skal plasseres høyt uansett tilslutt.

-20121118047-jpg
    Her kommer alle rør ut fra kinoen til gangen hvor alle apparater skal plasseres (i et bra rack håper jeg: noen som vet om noe bra rackskap??)

-20121121051-jpg
    her etter gipsing: 7 høyttalerrør øverst, en 40mm HDMI rør nederst sammen med rør til stikkontakter og TV/internettsignal (lagt av elektriker). Ville ikke ha store hull i gipsen med lydlekkasje, derfor blir el-boksene her lagt på innsiden av lydisoleringen

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å regner på mål i kinoen. Her er skisse over hvordan jeg tenker meg at det skal bli.

-kino-avstander-jpg

Rommets mål blir etter all isolering 5,48m x 3,92m. Baffelvegg settes 50cm ut i rommet med lerretet som er tenkt 125 tommers med 2,35:1 format som gir ca 125cm høyde. Jeg har i figuren satt inn nedre kant av lerretet til 60cm og elevasjonen av andre rad til 30cm og at dette podiet skal være 160cm langt. Ut i fra tegningen laget i Sketchup så vil det med like høye personer være fullt synlig bilde for rad to med disse målene??

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fuging av gipslag 1 samt green mess!

Da fortsetter jeg med ting jeg ikke kan.... 8)

Første gipslag er på. Da er det vel lurt å fuge disse for max tetthet....

-img_2328-jpg
    Har valgt en helelastisk fugemasse i overgang mellom tak og vegg (den blå og hvite på bildet). Dette fordi veggene jo egentlig "henger fritt i luften" mens taket er lektet fast til huset (måtte gjøre det slik pga stålbjelken og for å unngå for lav takhøyde). Mellom gipsplatene på vegg har jeg valgt den grønne (casco akryl) - den er halvelastisk og skryter av at den har "akustiske egenskaper" (men de mener vel lydisolerende egenskaper??). Tror en slik fug er bedre enn vanlig vanlig sparkling men jeg vet ikke....

-img_2329-jpg
    Her bilde av Casco akryl fugingen mellom vegg-gipsen.

-img_2342-jpg
    Så var det gipslag nr 2 og Green Glue som skal imellom! Hadde kjøpt inn to bøtter samt den "obligatoriske" fugepistolen til 800 spenn...

-img_2346-jpg
    Her har min kompis nettopp åpnet bøtta og vi var ved godt mot....

-img_2347-jpg
    Så var det dette med bruksanvisning igjen da... en meget sparsommelig sak. Hvordan i *$%&$ får man dette seige grønne limet oppi fugepistolen??? Vi hadde jo ikke tatt med noe ekstrautstyr (det står jo ikke noe sted at det behøves). Hva med å vedlegge feks en fet trakt?? Rådville som vi var prøvde vi derfor med vår lille sparkelspatel men det var et hekkan til styr og absolutt alt rundt oss ble superklissete.... her var gode råd dyre....

-img_2348-jpg
    Et modig smil med spruting på første gipsplate etter å fyllt pistolen èn første gang....

-img_2350-jpg
    Det ble med den ene gangen. Jeg dro og fikk tak i 1. (aller viktigst) En stor boks med våtservietter, 2. Engangshansker (også viktig!) og 3. en stor sparkelspade.

-img_2353-jpg
    Se her ja! Dette må jo være bedre???? Med en stor sparkelspade får du et jevnt lagt med Green Glue med mye mindre styr og i en betydelig raskere tempo.... Det er vel ikke slik at man MÅ sprøyte dette i streker er det??? Det blir nok slik resten av veggene om ikke noen vet bedre.... Fugepistol til salgs, svært lite brukt :twisted:

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gjetting fra min side men jeg vil tro at den fugepistolen skal stikkes ned i bøtta med greenglue og dra opp/fylle den med sugekraften fra samme spindelen som presser den ut av tuben...
    Påføring med glatt sparkelspade mener jeg å ha lest at ikke er anbefalt. Bruk i tilfelle en tannet sparkelspade.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Litt gjetting fra min side men jeg vil tro at den fugepistolen skal stikkes ned i bøtta med greenglue og dra opp/fylle den med sugekraften fra samme spindelen som presser den ut av tuben...
    Påføring med glatt sparkelspade mener jeg å ha lest at ikke er anbefalt. Bruk i tilfelle en tannet sparkelspade.
    Mange takk for innspill! Ja nå ble jeg veldig usikker.... har Googlet litt og fant følgende:

Sitat fra Kanadisk side om Green Glue:
    "I n construction applications screws are always used when using Green Glue. Screws assist with the compression of the Green Glue into a thin film." . Ut i fra dette så kan det virke som det er en jevn tynn film som er målet uansett! Ut i fra virkemåten til GG så kan jeg heller ikke se annet enn at en jevn flate med stoffet må være bedre enn "tykke" pølser med luft i mellom.... lydbølger kommer jo rimelig jevnt mot disse platene....

Googlet også følgende sider uten å få svar på akkurat dette, men noen er verdt en titt for interesserte:

Bra guide til innstallasjonstips her:
    How To Apply Green Glue In Tubes

Svar på ulike spørsmål her:
    Green Glue FAQs

Lysbildeshow som viser virkemåten her:
    Green Glue Slide Show

En PDF som viser det meste:
    http://www.greenglue.co.uk/GreenGlueinstallGuide.pdf. På sistnevnte står forresten angående påføring: "Green Glue also works over variations in application pattern. Of the photos to the left, the looser, faster, less intricate pattern actually tested better (very slightly better)." Ut i fra dette så kan det vel kanskje være noe i at man lager et grovere mønster fremfor en tynn film...men merkes den "very slightly better" forskjellen?? Trolig ikke....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet, slik jeg har forstått det, så er det begrenset hva de har klart å måle med GG. Stoffet skal ta av for vibrasjoner i ytre platelag, for så å omdanne det til varme, og dermed hindre vibrasjoner i indre platelag i å gå videre. Kan ikke forstå at det skal ha noen nevneverdig betydning å lage striper i GG da. Ville vel heller tenkt, fra et mekanisk utgangspunkt, at jo mer areal av plata som er dekket, jo mer varme vil kunne omsettes. Såfremt ikke de mener at varmen skal avledes i mellomrommet mellom GG da? Det er noe vagt rundt en del slike produkter, og det er vel trolig ingen her inne som har bygd med begge deler (iallefall ikke i samme rom), og dermed kan være bastante på forskjell i effekt, hverken målbar eller hørbar. Det de hevder er slightly better, trolig ikke vil gi hørbar effekt, kun en innbillt effekt.
    Fra mitt synspunkt er det bare å gi gass slik du gjør det nå, eller ta en spiker og rift et firkantmønster i plata, så har du litt av begge verdener, og dermed ro i sjela

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man bruker fugepistolen, og dekker platen relativt uniformt, så skal det ikke være behov for å bruke sparkelspade. Da skal massen fordele seg ut ved montering av platen. Dvs. at massen skal være jevnt fordelt når alle skruene er på plass.

Jeg brukte selv sparkelspade, men vil absolutt anbefale å bruke tannsparkel, ikke den glatte varianten. Med tannsparkel er man sikret at man får en jevn fordeling av GG.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine tilbakemeldinger det, da vet jeg sånn omtrent hva som skal gjøres! Takk takk.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du hvordan jeg løste det med et tilsvarende produkt som GG. BEF's kompromissløse hjemmekino, Post 1515

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har linket til en feil side, BEF. Her er rett side
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Swedac

Sorry mener ikke å kapre tråden. Hvor får man kjøpt Swedac?

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Gjør ingenting rovik! Swedac er sikkert like bra som GG! Er det billigere også? (men for sent for min del nå, skrudde de siste gipsplatene i lag 2 til langt på natt i går...)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rovik
    Swedac DG-A2 dempelim

DesibelProdukter

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_2342-jpg
    Så var det gipslag nr 2 og Green Glue som skal imellom! Hadde kjøpt inn to bøtter samt den "obligatoriske" fugepistolen til 800 spenn...

-img_2346-jpg
    Her har min kompis nettopp åpnet bøtta og vi var ved godt mot....

-img_2347-jpg
    Så var det dette med bruksanvisning igjen da... en meget sparsommelig sak. Hvordan i *$%&$ får man dette seige grønne limet oppi fugepistolen??? Vi hadde jo ikke tatt med noe ekstrautstyr (det står jo ikke noe sted at det behøves). Hva med å vedlegge feks en fet trakt?? Rådville som vi var prøvde vi derfor med vår lille sparkelspatel men det var et hekkan til styr og absolutt alt rundt oss ble superklissete.... her var gode råd dyre....
    Litt seint svar, men her er en video som viser bruk av denne pistolen: Applying Green Glue Noiseproofing Compound from a 5-Gallon Pail - YouTube
    Mulig det er like greit med tannsparkel...

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss- der fantes det en video! Takk og bra jobba!

Så det er sånn det skal gjøres... for sent for min del nå, men nyttig link for andre som kommer etter.

Mitt inntrykk av limet er at det er for seigt til å få trekt det oppi, men det hører med til historien at romtemperaturen hos meg var ca +10 grader, mens det i California gjerne er en god del varmere og dermed kanskje mer lettflytende lim?? Ville nok valgt en tannsparkel fortsatt tror jeg...

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager dobbelposting på et tema, men har jobbet litt videre med målene i kinoen - dette er jo veldig viktig å få rett da det blir vanskelig å endre senere.

Har prøvesittet i ulike stoler og fått fruen til å måle og vi har kommet til at øvre del av hodet vil være på ca 110cm. Øyehøyde er 105cm. Da det er lurt å få lerrettet mest mulig i øyehøyde. Derfor senks lerrettet med 5cm som gir en nedre kant på 55cm over gulvnivå. Lerrettet blir fortsatt ikke helt nøyaktig i midten i forhold til øyehøyde, men litt over. Dette kan forsvares med at sittestilling når man ser film som regel er lett bakoverlent (aka "komfortstillingen"). 8) 8)

Podiehøyden beholder jeg til 30cm, men vurderer å legge til 2cm ekstra....

Ny tegning:
    -kino-jpg

Problemet med lavt lerret er at rammen kommer til å dekke øvre del av subwooferne - er dette et problem?? (må jeg feks gå ned i wooferstr??). Noen som vet??

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Podiehøyden beholder jeg til 30cm, men vurderer å legge til 2cm ekstra....
    Plattingen min er også ca 30cm høy. For å slippe å endre noe på den planlegger jeg bare å bygge opp stolene med en liten firkantramme med liggende 48 X 98mm stenderverk. Da blir stolene ca fem cm høyere, uten å gjøre noe med plattingen! :wink:

Problemet med lavt lerret er at rammen kommer til å dekke øvre del av subwooferne - er dette et problem?? (må jeg feks gå ned i wooferstr??). Noen som vet??
    Dette er ulempen med å ikke ha høyttalerrekka bak lerretet. Nå er det jo ikke på langt nær alle som har plass til dette, men ulempen med "smale" rom er at da alt foran lerretet. Og for all del ikke la noe stikke opp foran lerretet, slik at det står i veien for bildet for ditt publikum. Du får antakelig nok problemer med lysreflekser fra høyttalerne når de blir foran lerretet, desverre...
    En mulig løsning med stor subber er å plassere de bakerst i rommet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •