Espen og Jonathans filmrom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Espen og Jonathans filmrom

Hei,

Jeg tenkte jeg bare skulle "åpne kontoen" her på AVforum i forbindelse med at far (36) og sønn (12) skal ordne et lite filmrom i kjelleren.

Vi har pusset opp huset vårt siden 1. april i år, og etterhvert vil turen komme til kjelleren. Foreløpig er alle vegger revet, og de andre rommene i kjelleren skal få tak og vegger først, også vil filmrommet komme etterhvert utover høsten/vinteren.

Er p.t. ingen blod-fantast av hi-fi, har heller dårlige kunnskaper om teknikken forbundet med et filmrom, men er veldig glad i å se film, og brukbar med hendene så satser på at det - kombinert med hjelpen jeg kan få her skal føre til et greit resultat :-)

Foreløpig er det mange ting som henger i løse lufta, men det jeg vet helt sikkert er at rommet er 374x280. Det er to yttervegger i mur, mens de andre to veggene skal settes opp. Det blir ikke store rommet, men tror det kan være helt kurrant. Har lest et par andre tråder her med rom i samme størrelse og de ble hvertfall veldig fine.

Den største utfordringen er nok takhøyden. Den er desverre bare 200cm, og jeg kommer ikke til å pigge opp gulvet, så her må vi velge smarte løsninger for å beholde mest mulig høyde. Har også her lest et par tråder hvor folk har hatt samme "problem", og det lar seg jo løse.

Skal prøve å være flink med bilder underveis.

Har noe utstyr som kom med flyttelasset. Håper å kunne gjenbruke litt av det, vi har ikke noe fast budsjett, men må prøve å ikke stjele for mye fra alt annet som koster penger i forbindelse med totalrenovasjon av hus.

Prosjektor: Optima HD200X (gir bilde på ca. 90" på avstand 374cm)
    Receiver: Denon AVR-1912
    Sub: Infinity Alpha Sub (150W)
    Har også en gammel Sony senter høyttaler og et par med DALI concept 2, men vet ikke om det kan brukes til noe fornuftig i denne sammenhengen. Er også usikker på om receiveren blir litt for "spe", men tar gjerne i mot kommentarer på det.

Hvis noen allerede nå har noen tips eller råd til tråder jeg bør lese mtp størrelse/takhøyde, eller bilder for inspirasjon o.l. så hyl ut, tilbakemeldinger/dialog er kjempegøy!

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet Blir spennende dette,du får kjøre på med bilder etter vært.
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe problem å bruke vanlig furupanel fremfor gipsplater til å kle vegger / tak? Jeg spør bare fordi jeg har kjøpt alt for mye panel til de andre rommene her - som allerede ligger i kjelleren. Enklere å henge ting opp i - pluss at gipsplater i utgangspunktet vil være litt vanskelig å bære ned, jeg tror de må deles.

Hva vil det eventuelt gå ut over?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan bekrefte at panel vil fungere greit i et førstegangs-filmrom? Hadde gjort logistikken endel enklere for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....
    Sist endret av Ante1; 03-07-2014 kl 07:13

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, isåfall kan jeg jo likegjerne bare bruke gips. Jeg syntes jo stort sett det blir penere, er ingen blodfan av panel - var bare at jeg hadde det.

En ulempe er dog å feste ting, man må planlegge bedre alle fremtidige steder man ønsker å henge ting på veggene.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Furu panel i mitt rom. Fungerer helt fint det..8)

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/antiloop

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo veldig greit ut, skal lese tråden din i kveld! Har du bare panel rett på stenderne, ikke noe gips-løsninger bak?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rommet for lite til 7.1? Burde jeg satse på 5.1? Jeg spør litt for å begynne å planlegge rørtrekking og for å få igang noen søkeagenter på Finn.no etter pent brukt utstyr :-)

Hva tror dere om;

Bakhøyttalere: Klipsch RS-41 II
    Fronthøyttalere: Klipsch RF-52 II
    Senter: Klipsch RC-52 II
    Sub: Infinity Alpha Sub (har denne allerede)

Klarer Denon'en min å dra det tro?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bygget dette rommet så det foreligger ikke noen byggetråd. Jeg har bare beiset panelet og lagt nytt golv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skjønte det etter å ha lest tråden din, men da kan man vel anta at det er bare helt vanlig panel på helt vanlig måte, og hvis det funker for deg uten for mye "skrangel" så bør det jo virke fint for meg også :-) Får se hva jeg gjør her, men takk for info!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer ganske så greit. Det bare på ekstreme lydnivåer at det vibrerer litt i panelet.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til forumet Skal følge spent med

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gir et visst forventningspress Mr. Chill

Forøvrig ble det vel faktisk utført et arbeid som var relatert til filmrommet i går, jeg trakk rør til strøm og et rør til cat/coax, så da er hvertfall det på plass..

Det måtte gjøres mens det fortsatt var mulig å få det i taket på resten av kjelleren som straks er ferdig panelet.

Her er forøvrig grunnen til at ikke det skjer noe med filmrommet de neste ukene; man bruker tiden på å hakke opp gulv pga drenering utvendig - og må lage ferdig et vaskerom (fordi noen har bestemt at det er viktigere ) 8)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Electra

Eg og har panel. Heilt greit igrunn. :-)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til forumet! lykke til meg projektet
    godt det er flere rundt min alder som er intr!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å følge med sånne prosjekter som starter fra bunnen av. Det er nå du har muligheten til å lage et bra rom, og alle muligheter er åpne. Jeg har brukt sponplater på veggene først, og deretter lagt et lag med gipsplater oppå disse. det gjør at du har godt med spikerfeste til ustyr og annet på veggene og samtidig demper det resonanser godt og sørger for at lyden begrenser seg til rommet i litt større grad og ikke spres helt uhindret til hele huset. I tillegg er det enkelt å få en fin og jevn overflate på gipsen om man er bittelitt handy. Jeg tror ikke det er noe i veien for å bruke panel i et kinorom, det kommer vel til slutt an på hvordan du liker utseendet. Det er absolutt verdt bryet å slepe platene ned til kjelleren om det er det du helst vil ha der. Det Klipschoppsettet tror jeg blir helt knall og ikke noe problem for forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir et spennede prosjegt å følge. Veldig morsomt da mann ønsker å dele prossesen frem mot nirvana, med oss andre her på forumet.
    Lykke til med utformingen av rommet!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Electra: Det så skikkelig bra ut også det! Fint når treverket kom litt igjennom.

@Joakimpatos: Takk! Kikket på filmrommet ditt, skal si du har fått til mye tross ung alder! Med kreativitet og interesse kan man få til mye!

@Vebjre: Takker! Det du har gjort med sponplater satt meg på en idé her. Problemet vårt er jo takhøyden, men hvis vi kler med panel mellom bjelkene i taket så kan vi få både panel (for feste) og et lag gips (for utseende) i taket uten at det bygger mer enn 12mm. Det må kalles en vinn-vinn!

@Mr.logan: Takk takk, skal prøve å dele bilder og planer underveis. Jeg opererer i en helt annen budsjettklasse enn mange av dere, men det er jo artig å følge med allikevel. Drev med saltvannsakvarium her for noen år siden og var veldig aktiv på forum der, og om man bygger store rev på 2000 liter eller mindre på 100 liter så er det jo gøy å se hva man får til med tilgjengelig utstyr/midler. Det samme gjelder vel her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart at det samme gjelder her. Mann trenger ikke legge ned en formue, bare mann legger ned itt i arbeidet.:-D

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •