Fantesmygs kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fantesmygs kjellerstue

Nå har jeg pusset opp alle mulige kjedelige rom som stue, soverom og gang. Nå skal jeg snart endelig ta fatt på kjellern. eg har brukt utallige timer på å lese i diverse byggetråder og jeg må si jeg har blitt meget inspirert.
    Her er en oversikt over kjellern
    Vedlegg 94698

Planen er og lydisolere med lydbøyler og dobbel gips i taket, dobble vegger med dobbel gips inn mot resten av huset og inn mot naboen (Er en tomansbolig). Teppefliser er også på budsjettet.
    Jeg har tenkt til å ha sofaen inntill veggen mot den uinnredede delen og lerrete på motsatt side. Det blir i overkanten av 4 meter fra sitteposisjon til lerret. Som man kan se så er det to kjeller vinduer som jeg ønsker å fortsette og ha der, men jeg må selvsagt få full lyskontroll på de.
    I andre enden av rommer ønsker jeg og ha en kontor del med pcbord etc. Det er rundt 6,5 meter fra veggen med vinduer til kontor delen.

Det er noen utfordringer som jeg gjerne skulle hatt litt innspill på:
    I rommet går det ståldrager som i dag er pakket inn med panel, vil denne bære lyden videre rundt i huset? Er eventuelt dobbel gips rundt den løsningen ?
    Også er det den grusome peisen med tilhørende pipe som drar lyden rett opp på sover rommet til meg og dragen. Er det noe man kan gjøre med denne? Har i utgangspunktet ikke lyst til å fjerne den da jeg ikke får helt WAF for det. Man har vel heller ikke lov til å pakke inne en pipe med noe som helst ?

Vedlegg 94700

Dagens utstyr er :
    Receiver: Pioneer VSX921K
    Front: Klipsch RF-82
    Center: Klipsch RC-35
    Surround: Klipsch RS-35
    SUB: XTZ 99 w10.16
    Grundig 47¨ Full HD
    PS3

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    første jeg ville gjordt var å lagt teppe :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Joa, teppe skal på. Men jeg legger nok ikke det først
    Det har så klart dukket opp noen andre projekter som har tatt litt tid i det siste, men jeg har begynt å rive litt skap å div nå så føler jeg er i gang igjen nå.

Planen er i korte trekk; rive panel på vegger å tak, rive peis (overtalt fruen)
    Sette opp veg ca 5cm fra eksisterende konstruksjon, dobbel gips og mdf plater. Teppe har jeg tenkt å legge rett på eksisterende fliser. Hvordan blir dette med tanke på lydisolering?
    Tak= lydbøyler, mulig festet i mellom eksisterende stenderverk for minst mulig tap av takhøyde, er 220cm i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Alltid kjekt å lese om andres prosjekter, og som du sier er det enormt med inspirasjon her inne!

Jeg tror du vil få noen lydmessige utfordringer ved å plassere deg slik du sier i første post. Du får en vegg helt inntil venstre side og et stort rom til høyre.
    I min kjeller hadde jeg et veldig likt oppsett (både rom og plassering) og hadde nesten null bass i ved sofa, men veldig mye i andre enden av rommet... Jeg er nå i sluttfasen på en total ombygging - har planer om å legge alt ut i en byggetråd snart..

Du vil kanskje få et bedre resultat dersom du henger lerret på motsatt vegg av vinduer og plasserer sofaen noenlunde slik den står på bildet? Kontordelen ville jeg beholdt ved vinduene, bak sofa (mye bedre å jobbe ved vinduer som slipper inn dagslys). På denne måten får du kanskje plassert surroundkanalene noenlunde på siden/litt bak sofa?

Er det skyvedører/garderobe man ser der bak?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er en skyvedørsgarderobe, men den er fjernet nå. Så rommet blir Ca 60cm lenger i den retningen. Er litt usikker på hvor jeg eventuelt skulle hengt høyre suround med plasseringen du foreslår, pluss at fruen har angst for sofaer som står ut i rommet.
    Jeg må nok gruble litt over plasseringen igjen da. kjedelig å bruke masse tid på dette, også funker det ikke med lyden.

Takk for innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan effekt vil jeg få med teppefliser med tanke på lydisolering? Jeg har kun 220cm takhøyde og etter lydbøyler i taker har jeg vel 215-210 igjen tenker jeg.
    Har derfor mest lyst til å legge teppe rett på flisene for å ikke tape mer høyde. Men lyd isolering er viktig!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lufting mellom yttervegg og innervegg i kjeller

Jeg har brukt dagen i dag til å flytte ut mye gammelt ræl som var i min fremtidige kino, og jeg har rivd litt.

Fantesmygs kjellerstue-rot-jpg

Da jeg fjernet utforingene i vinduet opptaget jeg at innerveggen ligger klin
    inntil ytterveggen..

Fantesmygs kjellerstue-vegg-jpg

I utgangspunktet hadde jeg jo tenkt til å bygge en innervegg nr 2 ca 5 cm fra den eksisterende veggen, men hva gjør jeg nå..? Hva om jeg river alt, og bygger en vegg 5 cm fra ytterveggen. Vil de gi noe særlig lydisolering.?
    Det kan ja allerede være kondens å råte bak her vel?

Jeg er ikke blitt mye klokere på spørsmålene jeg har hatt i tidligere poster så bare å skrive om du har en mening :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planlegging

Det er fortsatt riving som er i fokus fortiden. Men jeg har også lekt litt i skatchup. Har hentet mye inspirasjon fra vebjre@online.no!
    Fantesmygs kjellerstue-kino-sket-5-jpg

Fantesmygs kjellerstue-kino-sket-2-jpg

Dette er drømmen! 8) Men jeg vil nok bruke litt tid på å få alt utstyr på plass, men jeg kommer til og legge opp kabler til et 7.2 system. Jeg har veldig lyst til å bygge inn komponentene i veggen slik som vebjre@online.no men jeg er litt usikker på kjøling.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig med respons her...

Planene dine ser jo veldig bra ut. Utstyret stablet i vegghyller er jo elegant da

Hvis du er bekymret for fukt bak veggen, så ville jeg nesten tatt bryet med å rive den og sette opp ny. Da får du jo bitte-litt mer gulvplass også. Og når du først legger rør, så ville jeg lagt opp til 11.4 med det samme. Det er ikke mye ekstra arbeid og da er du forberedt for nye lydsystemer som er vanlige i større receivere.

Teppefliser på gulvet vil antagelig ikke gjøre noe særlig for lydisolasjon mot resten av huset, men du får en mer behagelig akustikk i rommet. Det er først og fremst taket, tilstøtende vegger og døra som er kilden til lydlekkasje. Jeg har etter hvert funnet ut at jeg har slurvet litt med lydisoleringen, tetting av hull og sprekker osv, noe som gjør at rommet lekker mer lyd enn det som var planen. Så gjør skikkelig jobb med en gang

Det jeg ville vært litt skeptisk til er pipa på veggen foran den høyre fronthøyttaleren. Den medfører en asymmetri i rommet som kan påvirke lydkvaliteten. Du har ikke mulighet til å snu rommet slik at du får kinodelen i den bredeste enden der kontoret er nå?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drager kan du kle inn med gips, det vil minke faren for lydlekkasje. Riv all gammel panel!
    Heng opp himling i lydbøyler tett på drager (men ikke ha kontakt med drager), når taket er ferdig med 1 lag gips legger du en kasse utenpå det gipslaget og rundt drager. (ikke i kontakt med drager) Legg så lag 2 gips på taket og til slutt lag 2 på kasse for drager. Fug mellom lagene.

Pipe kan du ikke kle inne. 2 sider skal være synlige for inspeksjon.
    Det du kan gjøre er å legge på f.eks skiferflis og fugetette i bjelkelaget opp mot neste etg. Om pipen ikke skal brukes i kjellerstua kan du fylle pipeløpet med lecakuler opp til ildsted i hovedetg og støpe en ny bunn i pipa med ildfast mørtel. Da kan det være du må flytte feieluke opp fra kjeller til hovedetg.

Ser ut som ett eldre hus. Riv kjellervegg istedenfor å klatte på alt gammelt. Vær obs på at du ikke bør isolere mer enn 7cm innvendig om muren er uisolert utvendig. Er mer enn halvparten av murveggen tilfyllt/nedgravd utvendig dropper du også plastfolie innvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillende

Jeg har nå revet alt av gammel panel og visuelt kontrolert for fukt, og til min store lykke ser det veldig tørt ut :-D

Problemet med å ha lerrete på andre siden er at det er et 2 meter bredt vindu på den veggen og jeg vil ha rammelerret.
    Kan det da være en løsning og bygge veggen som blir mellom pipa og frontveggen litt lenger ut slik at pipen flukter med den veggen ? Sånn som her:

Fantesmygs kjellerstue-kino-wall-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har et vindu der ja... Men hvis du ikke har veldig sterke følelser for vinduet, er det jo ikke noe problem å tette det igjen midlertidig. Man kan lage rammer som man trekker med scenemolton og setter inni vinduskarmene. Rammelerretet monterer du bare utenpå hele stasen. Dessuten trenger du et mørkeleggingsopplegg for dette vinduet uansett om du har kinoen i den smale enden

Ulempen med å bygge ut mot pipa er at du mister litt bredde i rommet, og det blir ganske trangt foran der. Du får mer luft ved å flytte kinodelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet skal brukes som kontor og gjesterom i tilegg, så jeg har derfor ikke lyst til å henge lerrete foran vinduet. Har tenkt å lage meg noen rammer kledd med scenemolton alla de du har laget, men jeg har kun tenkt å ha de montert når rommet må mørklegges.

Så jeg må nok bare godta at fronten bllir 330cm bred. Jeg får jo plass til et 92" lerret forde, og det er jo en vesentlig oppgradering fra 47" som var der tidligere.

Neste på agendan er å fjerne all gammel panel som jeg nå har lagt i hagen. Ble en real haug. :???: Kona forslo å la det ligge da det snart forsvinner i snøen, men jeg er IKKE tilhenger av "uta av syn ut av sinn" så det havner på dynga i morgen.
    Har jeg tid i morgen etter jeg er ferdig med dette går jeg løs på peisen med slegge, hammer og meisel. Jeg er kansje uviten, men dette gleder jeg meg til

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å få bort plankehaugen før snøen kommer, ja, ellers kommer du til å grue deg til våren Tro meg, jeg skiftet panel på huset på senhøsten...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg fått rivd av gammel panel fra det som skal bli front veggen. Er det ikke Rockwool lydplater som ligger der fra før..?

Fantesmygs kjellerstue-img_3844-jpg

Denne passer ikke inn i mine planer..

Fantesmygs kjellerstue-img_3846-jpg

Så den fikk smake på slegga i går..

Fantesmygs kjellerstue-img_3864-jpg

Og litt til...

Fantesmygs kjellerstue-img_3891-jpg

På dette tidspunktet måtte herr Ringnes frem for å motivere meg til å fortsette.

Fantesmygs kjellerstue-img_3895-jpg

Jeg føler vel egentlig at denne bilde serien lyver litt.. Dette tok tid og allt måtte bæres ut. For ikke å begyne å snakke om alt støvet Men morro var det !

Fantesmygs kjellerstue-img_3897-jpg

Jøtul A17 peisinnsats til salgs :wink:

Denne saken fra Jula til ca 300,- var godt brukte penger på dette prosjektet føler jeg. Den er lang over alle engangs masker jeg tidligere har brukt, 100% tett.
    Det har alltid vært et problem at brillen dugger, det er null problem med denne. Og filterene kan byttes ut!

Fantesmygs kjellerstue-img_3900-jpg

Der peisen tidligere sto blir det en nivå forskjell fra flisene på 8 cm. Jeg tenker støvsuge godt, blande noe fin sement og tømme i det. Det er teppeflisene som til slutt skal ligge rett oppå.
    Noen som mener dette ikke er måten å gjøre det på..? Kom med det

Fantesmygs kjellerstue-img_3898-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å tenker litt på plasseringen av eventuelt spottere men:
    Hvilken av disse dimmerne klarer 7 junistar 7w led junistar 7w led?

Og hvordan er regnestykket?

Liker best de svarte med liten vrider..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss du ønsker elko plus dimmer kan du bruke denne.

elhandel.no - Plus dimmer RS16/315 GLE for elektronisk trafo og glødelampe, sort

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker utseende på elko pluss ja. Takk for tipset
    Jeg lurer også på om man kan bruke de trådløse dommerne fra nexa de selger på Clas Ohlson sammen med disse led spottene..?

Driver også å jobber i kjellern fortiden, Men har bare litt pc / kamera trøbbel.

Oppdateringer med bilder kommer forhåpentlighvis snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert lydbøylene i dag og isolasjonen i etasje skillet henger litt noen steder og vil vile på det nye bjelkelaget.
    Er det ok lydisolasjonsmessig?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knuste leka rester med hønsenetting over..

Fantesmygs kjellerstue-img_3950-liten-jpg
    Og betong oppå..

Fantesmygs kjellerstue-img_3951-liten-jpg

Blei ikke så værst

Fantesmygs kjellerstue-img_3953-liten-jpg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine