Fantesmygs kjellerstue - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    de nexa dimmerne fungerer nok, men SG selv anbefaler gle dimmerne fra elko. (faseavsnitt)

gleder meg til mer bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo egentlig rivd hele kjellern jeg nå.. :-?

Fantesmygs kjellerstue-img_3999-jpg

Det var svartpapp på veggene som etter tips fra en snekkerkompis ble fjernet.

Fantesmygs kjellerstue-img_3997-jpg

Og isola vinsdsperre var vist tingen nå fortiden. Jeg valgte byggmax varianten til en brøkdel av prisen

Fantesmygs kjellerstue-img_4000-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bunnsvillene blir limt med tek7 pga varmekabler under flisene. Skal jo ikke bruke varmekablene siden jeg skal ha teppe men men..

Lydbøylene. Isolasjonen viler litt på det nye bjelkelaget noen steder..

Fantesmygs kjellerstue-img_4001-jpg

Hobbysnekker i arbeid.

Fantesmygs kjellerstue-img_4003-jpg

Har bestilt 14 av denne Multibox downlight-kasse justerbar

Har nå bestemt meg for denne Jupiter LED downlight / 6W LED 230V.. Men jeg er jo relativt vinglepetter så ikke godt å si hva som tilslutt henger i taket..:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha LED, så trenger ikke boksen å være 15cm høy, slik den du vurderer er. Du får 5cm høye spotkasser til LED, hvis du trenger å tenke på takhøyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste på lightup.no sine sider at denne spotten krevde boks med minimum 110mm høyde. Kan tenke meg at grunnen til dette er at det er gu10 sokkel på denne..
    Det er 2x10cm isolasjon i etasjeskillet, lurer på om jeg skal ta ut 10cm der det skal være en boks også stappe så mye isolasjon som går rundt boksen. Da tapet jeg ikke noe særlig takhøyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du skal kjøre på med lyd isolering og ha spotter i taket. så husk at disse lekker lyd som bare det ! En ide er å gipse rundt kassen eller evt lage litt større hull på første gipslag for å så tette rundt boksen. deretter lage selve spot hullet på neste gipslag. sikkert mange forskjellige løsninger på det her men var første som falt inn hos meg. ser mange andre lager kasser rundt hele rommet hvor de plasserer spotter og ventilasjon. da unngår du dette problemet

Lykke til videre

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantesmyg
    Jeg leste på lightup.no sine sider at denne spotten krevde boks med minimum 110mm høyde. Kan tenke meg at grunnen til dette er at det er gu10 sokkel på denne..
    Det er 2x10cm isolasjon i etasjeskillet, lurer på om jeg skal ta ut 10cm der det skal være en boks også stappe så mye isolasjon som går rundt boksen. Da tapet jeg ikke noe særlig takhøyde.
    Jepp, du har nok rett. Tenkte på lavtbyggende LED, men GU10 er ikke det. Velger selv GU10, så jeg burde jo vite Hvis lyddemping til etasjen over er et tema så ville jeg laget en "kasse" av gips rundt spotkassen hvis du skal fjerne noe isolasjon. Har selv akkurat ferdigstillt 14 stykker.
    Edit: kunne spart meg for innlegget ser jeg. Leste ikke Grotsund sitt innlegg før i etterkant.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for responsen

Jeg har vært mye frem og tilbake rundt dette. Spotter, ikke spotter, kasser ikke kasser. Har til slutt havnet på at jeg ofrer litt av lydisoleringen for å unngå kasser og for å få godt med lys der nede. I etasjen over er det en stue og den er som oftest tom når jeg koser meg i kjellern.
    Det kritiske punktet for meg er veggen der døra sitter, det er ut mot trappegangen og den kan man si bærer godt med lyd..

Planene har også endret seg litt og jeg har sett litt på disse 70" tvene for å kunne ha et litt lysere rom, så det blir litt bedre stemning når jeg skal drikke vin og nyte musikk. Er jo ikke så gærn pris på dem lengre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ikke velger og bygge gips-kasser, ville nå jeg anbefale deg og tette rundt spotkassen, med metoden jeg nevte. om dette vil ha noen effekt kan jeg ikke si. men det er ikke noe spesielt mer jobb, og det skader nå ikke ville jeg tru

Husk og bruk skapmuffer til tilkobling av k-rør til kassen ! ville tru at disse tettet noe bedre rundt røret

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantesmyg
    Planene har også endret seg litt og jeg har sett litt på disse 70" tvene for å kunne ha et litt lysere rom, så det blir litt bedre stemning når jeg skal drikke vin og nyte musikk. Er jo ikke så gærn pris på dem lengre.
    Ja, til og med 80" begynner å bli overkommelig og da begynner det å bli brukbart som hjemmekino etter min mening. Jeg funderer litt på en slik selv når jeg skal til med mitt nye rom til sommeren. Det kan være greit å kunne ha litt lysere tak og vegger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av Grotsund
    Siden du ikke velger og bygge gips-kasser, ville nå jeg anbefale deg og tette rundt spotkassen, med metoden jeg nevte. om dette vil ha noen effekt kan jeg ikke si. men det er ikke noe spesielt mer jobb, og det skader nå ikke ville jeg tru
    Opprinnelig skrevet av SannaXHvis lyddemping til etasjen over er et tema så ville jeg laget en "kasse" av gips rundt spotkassen hvis du skal fjerne noe isolasjon. Har selv akkurat ferdigstillt 14 stykker.
    Det er nedsenkt kasse rundt hele rommet jeg ikke ønsker. Gipskasser rundt spottekassene er oppe til vurdering nå. Skulle likt å lest en tråd hvor noen har gjor noe liggnende så om noen veit om en så send gjerne en link.

Opprinnelig skrevet av Grotsund
    Husk og bruk skapmuffer til tilkobling av k-rør til kassen ! ville tru at disse tettet noe bedre rundt røret
    Det skal undersøkes. Takk for tips. Dette er et skikkelig Øyvind gjør ting han ikke kan prosjekt, så veldig fint med tips og triks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av Oba
    Ja, til og med 80" begynner å bli overkommelig og da begynner det å bli brukbart som hjemmekino etter min mening. Jeg funderer litt på en slik selv når jeg skal til med mitt nye rom til sommeren. Det kan være greit å kunne ha litt lysere tak og vegger.
    Ja, for min del så blir rommet litt mer innbydende da. Og det kan brukes til litt mer en bare film. Jeg liker også å se ølen og potetgullet før jeg dytter det i meg:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LENGE siden siste oppdatering men ikke lenge siden siste arbeidsøkt :wink: Og det har blitt noen siden sist oppdatering..

Sånn ser frontveggen pr dagsdato.

Fantesmygs kjellerstue-img_4210-jpg

Jeg tok bortigjen vindsperren jeg hadde hengt opp på veggen da jeg fikk beskjed om at denne med stor sansynlighet vil bidra til muggdannelse. Jeg har derfor slemmet veggen i stede med heidi et eller annet difusjons sperre sak. Blir nok bra ..

Arbeidsplassen er tiltider litt kaotisk..

Fantesmygs kjellerstue-img_4208-jpg

10 cm rockwool, 3 cm luft, 5 sm harde plater av noe slag som var der fra før. Denne veggen er inn til naboen og jeg håper denne lydisolerer godt..8)

Fantesmygs kjellerstue-img_4147-jpg

Lyddør fra Harmonie innkjøpt

Fantesmygs kjellerstue-img_4154-jpg

Og for de som skulle være i tvil om tek7 holder til å lime bunnsviller.. Det holder..
    Jeg limte litt feil og måtte frem med brekkjern og mye sinne før til slutt flisene ga opp..

Fantesmygs kjellerstue-img_4112-jpg

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •