Akustikkeffekt av gipsplater på mur

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkeffekt av gipsplater på mur

Jeg har en kjellerstue med hvitmalte, grovpussede (slammede) murvegger i det jeg vil kalle "spansk stil" (tenk på hvite murhus med runde buer og grove bjelker, en populær kjellerstuestil i norge på 70- og 80-tallet :wink: ). Taket er kledd med trepanel og det er laminat på gulvet. Akustikken i denne kjellerstuen er ganske grusom, med skarpt flutter-ekko når man feks klapper i hendene. Dette har jeg tenkt å bedre ved hjelp av noen akustikkplater, tepper etc.

Spørsmålet er om det kan lønne seg å kle veggene med gipsplater før akustikkplatene kommer på veggen? Jeg tenker altså på om et lag gipsplater utenpå murveggene vil gi mer dempet akustikk enn uten? Eller har gipsplater og murvegger ganske lik refleksjonsgrad slik at jeg like godt kan henge akustikkplatene rett på muren?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde som illustrerer murveggene:
    -kjellerstue-jpg
    Spørsmålet er altså om det vil ha noen effekt på akustikken å lekte ut disse murveggene og kle med gipsplater, før akustikkplater henges opp?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ha lite å si når du uansett skal putte opp akustikkplater, så det er ikke noe vits.
    Akustikkplatene kommer til å ta seg av de problemene du har, men det er viktig at du putter de opp riktig sted og ikke bare henger de rundt omkring i rommet, det vil såklart hjelpe det også, men blir bedre resultat hvis du tenker deg litt om og putter de opp de riktig stedene

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Ikke umulig at det blir gipsplater uansett, men da av rent estetiske årsaker 8) .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det dessverre ikke unna , men jeg har nå fått ånden over meg igjen når det gjelder oppussing av kinorommet i kjelleren. Det ser ut som jeg vil gå for en løsning med lydhimling opp mot stue i etasjen over. I tillegg har jeg tenkt å lekte ut en av murveggene med dobbel gips og bytte til lyddør for lydisolering mot resten av kjelleretasjen. Dette er veggen på venstre side i kinoen. Ettersom de tre siste veggene ligger mot terreng har jeg ikke tenkt å lekte ut disse, bare pusse murveggen glatt. Slik vil jeg spare plass i rommet. (Jeg er klar over at dette vil kunne gjøre lydisoleringen både opp og sidelengs dårligere, men jeg tror ikke det vil være avgjørende. Hovedproblemet vil nok være bassen, som ville blåst gjennom disse gipsveggene uansett.)

Resultatet av en slik løsning er at jeg vil få en utlektet gipsvegg på venstre side og murvegger på høyre side, foran og bak. Spørsmålet er hvordan dette vil påvirke lyden i sweetspot. Vil gips på en side og mur på den andre føre til 'ubalansert' klangbilde? Kan dette isåfall fikses med å henge opp akustikkplater på førsterefleksjonspunktene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vil synse litt om dette?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel både gips og mur er jo harde flater som vil reflektere omtrent like mye, så du må uansett opp med noen akustikkplater evt diffusorer bak i rommet, hvis du skal få litt kontroll på spredningen.
    Kan ikke så fryktelig mye om lydisolering, så de spørsmålene får noen andre ta seg av
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Tror jeg går for løsningen med en gipsvegg på venstre vegg og resten mur da det er vesentlig snillere på lommeboka og arbeidsmengden. Ettersom det er tre store vinduer på høyre vegg blir det ulik klang uansett, så jeg får håpe at litt akustikkplater på vegger og tak vil rydde opp i lyden .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •