Generelle spørsmål rundt lydisollering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelle spørsmål rundt lydisollering

Hei

Er i planleggingsfasen av et kinorom/kjellerstue og trenger da litt tips og veiledning til lydisollering av rommet. Har lest opp og ned på forumet rundt dette, men klarer ikke helt å se (høre) forskjellen mellom de dyre og vanskelige løsningene kontra de billige og lettvinne. Er vel kanskje ikke lettest å forklare forskjellen i lyd med litt tekst, men spør allikevel.

Kjapp info om huset
    • Enebolig fra 1988
    • Rommet er i 1-etasje/kjeller
    • 3 av veggene er yttervegger
    • Siste veggen er ut til gangen
    • "Glassvatt(?) i veggene
    • Soverom og bad rett over

Så til spørsmålene..

Rom-i-rom vs ikke rom-i-rom
    Veldig mange som har en byggetråd her på forumet bygger rom-i-rom løsning.
    Vil jo anta at dette er å foretrekke, men med tanke på all den ekstra jobben som følger med må forskjellen være ekstrem for at jeg kan gå i gang med et slikt prosjekt. Er det slik å forstå at etterisollering av vegger, dobbelt lag gips og f.eks. greenglue lagt på eksisterende vegg nesten er poengløst hvis man ikke gjør dette i en rom-i-rom løsning?

Antall lag gips
    Noen anbefaler 2 lag 12mm gips, andre anbefaler 13mm spon + 12mm gips også har vi de som bruker 13mm spon + 2x 12mm gips. Er det siste alternativet overkill, eller hjelper sponplaten veldig på isolleringen kontra kun 2x gips?

Fuging + "lydisollerings-masse"
    Har fulgt med/følger med på byggetråden til CareBear og ser at han bruker helt ekstreme menger med fug i alt av skjøter og sprekker. Må man gå så nøye til verks for at det skal være noe vits å lydisollere et rom?
    Og ang produkter som Greenglue/Swedac, vil det være noe poeng å bruke dette hvis man ikke går all out med resten av lydisolleringen?

Bytte isollasjon?
    Huset er fra 1988 så vil tro at det er glassvatt som er i veggene (klør noe så inn i h*** ihvertfall..) Vil dere anbefale å bytte ut dette til f.eks rockwool, eller blir det litt som å fyre for kråka hvis resten av rommet ikke blir gjort 100%?

I tillegg har jeg en utfordring med at rommene som skal brukes skilles av en bærevegg, så mye mulig at det blir en limtrebjelke som stikker ned i rommet. Er redd dette ødelegger for mine planer om lydisollering.

Håper noen har tid til å svare meg, vil gjerne få satt i gang med byggingen snarest da jeg selvfølgelig måtte kjøpe PJ + lerret som nå bare ligger og venter på å bli brukt...

Vedlagt ligger et par bilder av rommet som skal brukes.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glömde det mest elementära, storlek på rummet? På den något oklara bilden kan jag se ca 3 meter bredde? Mindre?

Med så litet rum, och med 3 lag av material på bägge sidor blir det inte mycket kvar. Skall du dessutom ha rum-i-rum så blir det i vart fall inget kvar.

Har du testat med att banka i taket och be någon höra uppe i sovrummet hur mycket de hör? Testa bägge vägar, gör en "Rune W", hopptest uppe i sovrummet. Hörs det klart och tydligt, bör du nog isolera taket så mycket du kan. Jag tror inte ytterväggen transporterar ljudet uppöver lika mycket som innertaket gör, det borde det i alla fall inte göra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei mackanzocz!

Vedlagt ligger en tegning av rommet med mål.
    Ca 3,5m x 6,3m x 2,4m

I og med at jeg har tilnærmet null erfaring (men villig til å lære underveis!) heller jeg mer mot "lettvinne" løsninger som forhåpentligvis allikevel gir grei lydisollering.

Mine tanker rundt rommet så langt er som følger:
    Rive bærevegg og sette opp en stålbjelke som forhåpentligvis ikke bygger langt ned (arkitekt og snekker i familien som kan hjelpe til her).
    Fjerne den ene døren, og bytte ut den andre med en 35db lyddør.
    Bytte ut gammel isolasjon med ny.
    2 lag gips (+ spon?), muligens med GG/swedag eller lignende.
    Sette opp en lettvegg på den ene kortveggen hvor PJ + servere ect vil stå.
    Fjerne tak-ess og muligens lekte ned taket med hjelp av lydbøyler, ekstra isolasjon + 2xgips.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då blev det annat ja!
    Härlig längd på rummet! Den ville jag behålla så långt det går.
    Den väggen du tänkte ha server bakom, kunde du tänka dig att göra en "falsk" vägg, och ha akustiskt lerret? Alltså frontsett och eventuellt en sub eller 7 bakom lerret? På så vis får till stort lerret. Bärväggen vet jag för lite om till att ge tips, men är det en bärvägg kan man ju gärna inte ta bort den. En bjälke blir inte skämmande om du ändå har full rumhöjd (2,4 meter). Tror du kommer undan "billigt" med den lösningen jag.

Är det fel på isolationen som är nu? Är det inte det, vinner du lite på att byta ut den. Är den svart på en del ställen har du kanske fukt i närheten, och det hade i alla fall jag ordnat.

Det är flera här inne som byggt falskvägg, bland annat Rune, Bef och några fler. Med din längd på rummet, hade jag absolut sett på det.

Ljuddörr bör du ha oavsett, många har både ljuddörr och en vanlig innerdörr.

2 lag bör du minst ha oavsett. De flesta här har 2 lag med gips och mdf tippar jag, själv har jag ett lag gips + mdf på väggarna. Men enligt uppskriften går det lika bra med spån+gips som det gör med gips+gips. Gips är ju klart enklare att skära och bygga med, men något dyrare? Min personliga uppfattning är att
    dubbla lag med gips ger en något "dödare" isolation, medans spån får en sorts "plonk" ljud om sig vid bevägelse.

Vad skall du ha innerst på väggarna? Behandlad gips eller blir det mdf med färg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bärväggen vet jag för lite om till att ge tips, men är det en bärvägg kan man ju gärna inte ta bort den. En bjälke blir inte skämmande om du ändå har full rumhöjd (2,4 meter). Tror du kommer undan "billigt" med den lösningen jag.
    For å fjerne bæreveggen trengs det en arkitekt som kan regne ut hva en limtrebjelke / stålbjelke må bære, søke om godkjenning til kommunen også trenger jeg en snekker som kan gjøre arbeidet. (Tror jeg...) Arkitekt og snekker skal forhåpentligvis komme innom i løpet av neste uke, så da får jeg klarhet i om prosjektet kan gjennomføres.

Är det fel på isolationen som är nu? Är det inte det, vinner du lite på att byta ut den. Är den svart på en del ställen har du kanske fukt i närheten, och det hade i alla fall jag ordnat.
    Fant et sted hvor isolasjonen var en anelse mørkere, kan ta en nærmere titt på det. Tenkte å bytte ut isolasjonen i veggene da den er 25 år gammel, men har muligens ikke kommet noe revolusjonerende nye materialer på denne fronten?

Det är flera här inne som byggt falskvägg, bland annat Rune, Bef och några fler. Med din längd på rummet, hade jag absolut sett på det.
    Grunnen til at jeg vil sette opp en lettvegg er at utstyret fort kan bråke litt, og rommet vil se mer ryddig ut med kun høytallere + lerret. Eventuelt kan jeg gå til innkjøp av et pent rack som kan lukkes og montere utstyret der, men det koster fort endel og penger har jeg dessverre ikke mye av for øyblikket. Samtidig koster det jo litt å sette opp en lettvegg, og når jeg i tillegg har liten erfaring kan det være lurt å droppe det helt.

Har sett på hvordan RuneW har gjort det, men det innebærer at jeg må kjøpe et nytt lerret. Hvis jeg har forstått det rett må jeg ha en V4 duk fra DreamScreen for å få samme kvalitet på bildet som ved et standard lerret og disse koster 8000+.

2 lag bör du minst ha oavsett. De flesta här har 2 lag med gips och mdf tippar jag, själv har jag ett lag gips + mdf på väggarna. Men enligt uppskriften går det lika bra med spån+gips som det gör med gips+gips. Gips är ju klart enklare att skära och bygga med, men något dyrare? Min personliga uppfattning är att
    dubbla lag med gips ger en något "dödare" isolation, medans spån får en sorts "plonk" ljud om sig vid bevägelse.
    Prisen på gips er faktisk endel lavere en prisen på spon.
    13x1200x2400 gips hos Byggmax = 69.95,-
    12x1220x2390 spon (med fals) hos Byggmax = 149.95,-
    Vil derfor anta at jeg går for 2 x gips hvis det ikke er stor forskjell isolasjonsmessig.

Ljuddörr bör du ha oavsett, många har både ljuddörr och en vanlig innerdörr.
    Som nevnt tidligere er ikke mine snekre ferdigheter helt på topp, så vil tro at det er letter å bytte ut den eksisterende døren fremfor å sette opp en ekstra.

Vad skall du ha innerst på väggarna? Behandlad gips eller blir det mdf med färg?
    Vil egentlig ha en helt glatt overflate, så min tanke er å sparke/pusse gipsplatene, legge på fiberduk og male med jotun sin pure color som er helt matt. Både vegger og tak.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låter som om du har en plan, och den borde du hålla dig till, annars blir du aldrig färdig. Akustiskt lerret är dyrare, ja, desvärre, men man får ut så mycket större bild av det, framför allt i ett rum som redan är smalt. Hade mitt rum bara varit en meter större i bägge riktningarna hade jag gjort en falskvägg.

Har du bestämt dig för det elektriska? Det är fort det som blir mest kostbart.
    Jag köpte mitt hos grossist med hantverkarrabatt (60%) och ändå kommer man enkelt upp i 13,000 i ett litet rum. I mitt fall betalade jag lika lite för Elko svart som de pissprodukter som finns på Biltema.

Har du en Obs! butik i närheten? De har i de flesta fall lika låga, eller lägre priser som Byggmax, men du får upp till 5% i återbäring om du använder deras kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på koblingsbokser, strømledninger, strømkontakter ect?
    Har ikke brukt mye tid på research rundt dette da jeg så for meg at en elektrikker var nødt til å gjøre hele jobben. Eller har jeg lov til å legge opp dette selv og bare la elektrikkeren "koble det til" i sikringsskapet?

Strekking av høytaller, hdmi, nettverk og signal kabler vil jeg gjøre selv, men trodde ikke at elko produktene var så dyre?

Er en Obs! Bygg i Lillestrøm, ca 20 min unna. Sjekker ut priser der, takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frostad
    Tenker du på koblingsbokser, strømledninger, strømkontakter ect?
    Har ikke brukt mye tid på research rundt dette da jeg så for meg at en elektrikker var nødt til å gjøre hele jobben. Eller har jeg lov til å legge opp dette selv og bare la elektrikkeren "koble det til" i sikringsskapet?

Strekking av høytaller, hdmi, nettverk og signal kabler vil jeg gjøre selv, men trodde ikke at elko produktene var så dyre?

Er en Obs! Bygg i Lillestrøm, ca 20 min unna. Sjekker ut priser der, takk for tipset!

det spørs litt hvem firma du snakker med, noen skjekker over punktene og kobler til etterpå andre nekter alt, og noen sier at du kan få montere bokser og trekke kabler selv firma jeg jobber i pleier vi å se gjennom fingrene noen ganger og lar kunden få gjøre alt også kommer vi i kobler til men pass på å få samsvarserklæring på hele delen og ikke bare på det elektrikern gjør i sikrings skapet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •