Jag har flyttat på mej! - Hjemmekinoen inn i nytt rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jag har flyttat på mej! - Hjemmekinoen inn i nytt rom.

Hei igjen, alle sammen! da har jeg, som tittelen antyder, flyttet sørover fra hjembyen og skal tilbake på skolebenken. (neida, jeg sier ikke takk og farvel av den grunn...)

Jeg skal ha det samme utstyret mitt inn i et nytt rom, og trenger litt tips og meninger om plasseringen av utstyr og sweetspot.

Legger ved et par bilder av rommet.

På denne veggen til venstre skal frontrekka stå. Denne er ganske banka, veggen er ca 4,5 meter lang.

Jeg beklager på forhånd de dårlig bildene.. Har ikke speilrefleksen min lenger, så her er det brukt en galaxy nexus !
    Men her skal altså surround-delen være. Problemet er at jeg må nesten ha det slik som det står nå. Rommet tillater veldig lite ommøbelering på grunn av dører, strøm og vinduer.
    Min plan er å skaffe noe (jeg får ikke skrue i veggene...) som er like høyt som DVD(les:Blu-ray)-hylla og sette på høyre side av sofaen for å ha en surround-høyytaler på.

så... Tror dere høyden på surround-høyttalerne vil bli ok dersom jeg setter på oppå denne dvd-hylla?

Så var det sweetspot da... Helst skulle jeg hatt sweetspot i godstolen, men det blir grusomt langt ut til ene siden. Så det må nesten bli midt i sofaen. Høyre Surr-ht vil da komme rett bak stolen.

Tanker om dette?

Dette ble langt og uoversiktilig, men dere overlever forhåpentligvis!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å ta målemikrofonen og sofaen frem minst 50 cm under kalibrering før du setter bak sofaen igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Husk å ta målemikrofonen og sofaen frem minst 50 cm under kalibrering før du setter bak sofaen igjen.
    Takk for svar!

Regner med dette handler om stående bølger? Ørene mine vil vel høre disse, men jeg skal altså flytte mic'en fram for å unngå at receiver korrigerer feil ?

Edit; Skal jeg fortsatt måle avstand til høyttalere (likesidet trekant osv) fra originalt sweetspot ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å lese litt i denne tråden. Bedre svar og tips enn jeg kan gi deg :
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html

Angående plassering av bakkanalene, så er vel svaret ja. Personlig er jeg ikke så fan av å ha direktestrålte høyttalere rett siden av meg på den måten.
    Smak og behag det da.
    Så nå at du har RS42 bak. Disse kan du vel montere høyere opp? Ca 180 fra gulvet?

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!
    jeg har ogso en knotet stue, og har samme problem med deg angående sweetspot. jeg sitter i godstolen og ser på tv/serier og når jeg skal se en god film eller høre på musikk legger jeg meg baki sofaen hvor sweetspot er fungerer så godt som det kan! har man en god sofa er det ikke noe problem og ofre godstolen avogtil
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg anbefaler deg å lese litt i denne tråden. Bedre svar og tips enn jeg kan gi deg :
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html

Angående plassering av bakkanalene, så er vel svaret ja. Personlig er jeg ikke så fan av å ha direktestrålte høyttalere rett siden av meg på den måten.
    Smak og behag det da.
    Så nå at du har RS42 bak. Disse kan du vel montere høyere opp? Ca 180 fra gulvet?
    De kan monteres høyt ja, men jeg har som sagt ikke muligheten til å skrue i veggene. Derfor må de bli stående på dvd-hylla

ja, jeg får vel bare sette meg i sofaen under de gode filmene!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •