Lydisolering barnerom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering barnerom

Hei. Har tenkt å lydiolere barnerommet, da selve kjellerstuen er for åpen til å kunne lydisoleres. Dette er da en kjellerstue ( dvs ingenting som er under). Øveretasjen trengs ikke å ta hensyn til.

Kjellerstuen grenser mot en langvegg (hvor det er dør til barnerom og dør til annet soverom.

Veggen til barnerommet er nå 1 lag gips, hulrom, deretter gips. Ingen isolasjon mellom gipslagene. Vanlig trestendere med 60 cm avstand. Taket består av ett lag gipsplater ( festet i lydbøyler). ingen isolasjon i taket, og luften flyter fritt mellom alle rom.

Tenkte da å rive veggen på innsiden av barnerommet, fylle med isolasjon, deretter 2 gipslag. Og sette inn en mere tett dør (lyddør..). Samt fuge alle åpninger.

Vil dette gi en grei lyddemping? Eller bør taket også isoleres, samt få et gipslag til? Eller holder det å sette på ett ekstra gipslag i taket ( da slipper jeg å rive taket, setter bare på et lag til med gips.

På veggen er det stikk kontakt og lysbryter. Her må det da borres hull til, som bryter veggens tetthet. Hvordan "tetter" man dette?

Alle innspill mottas med takk..!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både vegg og tak bør absolutt isoleres. Det er det enkleste. Hva er tykkelsen på veggen? Det beste vil være å sette opp en ny vegg 5cm fra den eksisterende veggen, slik du får "dobbel vegg" med 2 lag gips på hver side. Altså 2lag gips, 98mm vegg med isolasjon, 5cm luftespalte, 98mm vegg med isolasjon, 2lag gips. Det er iallefall standarden mellom leiligheter i nybygg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bygge ut vegg tror jeg blir for mye. Men taket må jeg nok gjøre noe med,a antar jeg. Gulv tenkte jeg ikke å gjøre noe med, da det er i kjeller.

Men hvordan tetter man elektriske punkter på vegger man isolerer?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isoler bjelkelaget/taket med minimum 100mm isolasjon. Lydbøylene bruker du fortsatt. Deretter 1lag gips, evt. 2lag gips, eller 1lag gips + tak-ess for eksempel. Fug i overgang mellom tak/vegg. I normale rom så blir det ikke gjort noen ekstra tiltak angående tetting bak elektriske punkt. Men her i hifi-verdenen er det mange eksempler der du bygger gipsbokser rundt punktet inni veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Da får jeg se om jeg lager "ekstra" vegg, eller om jeg isolerer eksisterende vegg + 2 plater gips. Må se hvor mye det bygger ut.

Taket tar jeg da isolasjon + 2 plater gips.
    Får se om jeg lager gipsbokser til el-punktene.

Takk for svar..:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett spm til.

Hva lønner seg av rekkefølge, med tanke på vegg/dør.

Rive gipslag på vegg, rive ut dør (med karmer)
    Deretter isolere, sette på nytt gipslag, og deretter montere ny dør.

Eller

Rive gipslag på vegg, rive ut dør (med karmer)
    Deretter montere ny dør, for så å isolere og deretter sette på nytt gipslag?

Evt annen rekkefølge?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett inn døren til slutt, da er det mindre sjangs for at den blir ødelagt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utenpå gipslagene på vegg, så hadde jeg tenkt å sette opp ferdigmalte MDF plater (det er det nå idag, gjenbruker da disse..).

Men da må jeg skru dem fast (60 cm avstand, skrus fast gjennnom gips og i stender).

Vil dette ha noe å si for lydisolasjonen (ødelegge lydisolasjonen), eller går det greitt?

Eller annen måte å feste dem (lim?)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt fint. Vi pleier å bruke krampepistol, men skruer fungerer vel bra det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •