Endelig kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer ChrisO sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig kjellerstue

Endelig har jeg fått kjellerstua mi, planen var å bygge rom-i-rom der nede, men slik ble det altså ikke i første omgang.

Rommet er ca. 4mx5m og har en takhøyde på 2.05m/2.10m avhengig om man måler takflate eller drager.

Hva som er gjort er veldig enkelt, rommet var malt i hvite farger med en veldig blank maling. Så her ble det investert i x antall liter med Jotun Pure Color maling til tak og vegger, bortsett fra selve inngangen til stua.
    Farger som er brukt:
    Tak: 10249 SOBER
    Vegg: 1434 ELEGANT

Hva som fikk fart på maleprosessen, må vel sies å være disse eskene… Venter på projektoren, som er til kalibrering. Unga er jo i helspenn de også, etter å kunne se på film på DreamScreenen

Og etter mye om og men, så ser det slik ut(Skal få tatt noen ordentlige bilder med stativ en dag)

Videre plan nå, er å utforske dette med å dempe førsterefleksjonene i tak og på vegger.
    Ble anbefalt å bruke disse av Rockfon: Industrial Black

Tipper det blir speilmetoden, for å finne ut hvor jeg skal få hengt opp noe. Tips tas i mot med takk! :-D

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyrsliste så langt:

Yamaha RX-A3010
    Dali Lektor 6 - Front
    Dali Lektor LCR - Center
    Dali Lektor 1 - Surr.
    Dali IKOM SUB MK2 - Sub
    DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 Black 16:9 265cm/ 120"
    EPSON EH-TW6000
    Panasonic 50" 3D plasma for tv titting
    PS3
    XBOX 360
    AppleTV

4x små Onkyo som surr.back og presence forran(Midlertidig)

Høyttalerkabel 2.5mm2 Proson smoke(Frontrekka)
    Høyttalerkabel 1.5mm2 Proson smoke(Resten)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer med kino

Dette blei knallfint :-)

Da er det bare siste finishen med litt kabelkanaler for helhetsinntrykket også er det videre på den evige plasseringsrundansen? hehe.

Har du tenkt noe på akustiske tiltak, noen dempeplater kanskje?
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var pent, veldig pent...8)

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Dette blei knallfint :-)

Da er det bare siste finishen med litt kabelkanaler for helhetsinntrykket også er det videre på den evige plasseringsrundansen? hehe.

Har du tenkt noe på akustiske tiltak, noen dempeplater kanskje?
    Takk for det!

Trur nå jeg har klart å finne beste plassering av HT i forhold til rommet og møbler.

Har startet jakten på plater for å deale med førsterefleksjonene, tar disse først på vegg og tak, så får jeg ta en ny "lytte"vurdering etter dette.

Når det gjelder kabler og da spesielt HT kabler, så har jeg landet på noen mørke kabler fra Proson. Disse er nå limt oppe langs tak og ned i hjørne bak sofa og derfra bort til reciever. Ble ganske fornøyd faktisk, er ikke helt det samme som helt skjult anlegg, men det får blir et prosjekt for en annen vinter... :-D

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Dette var pent, veldig pent...8)
    Takk for det!

Må si jeg begynner å bli fornøyd selv også, mangler bare litt akustiske tiltak nå og noe film/spill relatert "pynt" på veggene...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent8-)
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott rom!

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x
    Meget pent8-)
    Takk for det!

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Veldig flott rom!
    Takk for det!

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en formening/erfaring om leveransetid på projektor med proffkalibrering fra avshop?

Handlet en Epson EH-TW6000 fra avshop mandag forrige uke, og fikk da beskjed om at projektor kom inn dagen etter. Nå får jeg bare beskjed om at de skal sjekke status... Både jeg og unga, dirrer jo av forventninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok ca 2-3 uker til meg, kjøpte en epson, med proff kalibrering, og en forsterker i samme slengen. Venting er VONDT når det meste er ferdig.
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Driver x
    Tok ca 2-3 uker til meg, kjøpte en epson, med proff kalibrering, og en forsterker i samme slengen. Venting er VONDT når det meste er ferdig.
    Auda, 2-3 uker ble jeg langt fra forespeilet, håper det ikke stemmer... :shock:
    Planen var å ha filmkveld i guttungen sin bursdag, men det ser jo ut til å ryke med glans. Blir en stykk skuffa guttunge da

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er projektor klar for henting, noen umiddelbare tips? Før man begynner å montere...

Slik jeg har forstått dette, så skal senter linse, være senter på lerret og i topp av lerret...!?

Det er en Epson EH-TW6000 vi snakker om her, greit å ha disse tingene i orden, før man bare kaster det opp i taket

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisO
    Så er projektor klar for henting, noen umiddelbare tips? Før man begynner å montere...

Slik jeg har forstått dette, så skal senter linse, være senter på lerret og i topp av lerret...!?

Det er en Epson EH-TW6000 vi snakker om her, greit å ha disse tingene i orden, før man bare kaster det opp i taket

Senter av linse i senter på bildet ja. (Samme avstand fra senter i linse til sidevegg som fra senter av bildet til SAMME sidevegg) Senter av linse i samme høyde som øvre bildekant ja. (Samme avstand fra senter i linse til tak som fra øvre bildekant til tak). Det som jeg skrev i parentes er en fremgangsmåte som forutsetter att det ikke er skeve vegger og tak.

Siden det som sagt ikke er lens shift på TW6000 er det derfor viktig å finne ut hvor du ønsker å ha bildet på veggen. Så kjøper du ett takfeste og eventuelt med takplate og forlengerarm som gjør att senter av linsen kommer i samme høyde som der du ønsker å ha øvre bildekant

Av takfester vet jeg att flere anbefaler dette: AVshop.no / CHIEF MFG RPA Elite Universaloppheng - sort m/lås <font color="#ff0000">(maks 22,5kg)</font>

Jeg har dette selv og jeg har samme projektor som deg Dette er kraftig og solid med GODE justeringsmuligheter for å få projektor 100% i vater etter montering. Det er egen skrue for hver justering med tilt sideveis og tilt i lengderetning og rotasjon. Veldig greit å ha ett godt takfeste å jobbe med

Flott rom du har her Senterhøyttaleren kommer litt vel langt ned med så lav takhøyde og så stort lerret ser jeg. Få den i allefall så høyt som det er mulig i forhold til lerretet ditt og så vil jeg anbefale deg å tilte den opp, men det var bare ett lite tips på slutten her

Lykke til og kos deg mye i din Hjemmekino og dette er jo kjekt for hele familien så bra jobba

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Senter av linse i senter på bildet ja. (Samme avstand fra senter i linse til sidevegg som fra senter av bildet til SAMME sidevegg) Senter av linse i samme høyde som øvre bildekant ja. (Samme avstand fra senter i linse til tak som fra øvre bildekant til tak). Det som jeg skrev i parentes er en fremgangsmåte som forutsetter att det ikke er skeve vegger og tak.

Siden det som sagt ikke er lens shift på TW6000 er det derfor viktig å finne ut hvor du ønsker å ha bildet på veggen. Så kjøper du ett takfeste og eventuelt med takplate og forlengerarm som gjør att senter av linsen kommer i samme høyde som der du ønsker å ha øvre bildekant

Av takfester vet jeg att flere anbefaler dette: AVshop.no / CHIEF MFG RPA Elite Universaloppheng - sort m/lås <font color="#ff0000">(maks 22,5kg)</font>

Jeg har dette selv og jeg har samme projektor som deg Dette er kraftig og solid med GODE justeringsmuligheter for å få projektor 100% i vater etter montering. Det er egen skrue for hver justering med tilt sideveis og tilt i lengderetning og rotasjon. Veldig greit å ha ett godt takfeste å jobbe med

Flott rom du har her Senterhøyttaleren kommer litt vel langt ned med så lav takhøyde og så stort lerret ser jeg. Få den i allefall så høyt som det er mulig i forhold til lerretet ditt og så vil jeg anbefale deg å tilte den opp, men det var bare ett lite tips på slutten her

Lykke til og kos deg mye i din Hjemmekino og dette er jo kjekt for hele familien så bra jobba
    Takk for tilbakemeldinger...

Når det gjelder senterhøytaleren, så skal den opp 10-15 cm til og den er tiltet ja... 8)

Har et lite issue her, har et DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 Black 16:9 265cm/ 120" lerret og lurer på om det er mulig å låse det til en posisjon? Slik at det stopper ved en gitt posisjon på vei ned...

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Never mind, forrige spm... Jeg fant jeg fant, en blå ... forum.hjemmekino.no &bull; Se emne - Justering av DreamScreen V3 Tab Basic

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott kinorom du har fått deg her. Gratulerer så mye og kos deg masse!!

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Veldig flott kinorom du har fått deg her. Gratulerer så mye og kos deg masse!!
    Takk for det!
    Fyrte opp en full test, nå også med projektoren på plass i taket... Gåsehuden vil ingen ende ta.

Neste blir nå å få på plass noe for å ta førsterefleksjonene, og diverse "pyntetiltak"... 8)

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket opp litt priser på noen Rockfon plater og fikk dette svaret fra en byggekjede:

Prisen på en pakke er 658,- inkl. mva. og en pakke inneholder 5,76 m2.
    Det kommer en transportkostnad på minimum 1500,- inkl. mva.

Minimum 1500,- i frakt...?
    Blir de levert i limmo?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •