Hjelp: Kino under arbeid...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp: Kino under arbeid...

Hei,
    Har lenge hatt lyst på et eget lite kinorom, men hittil har ikke det vært mulig. Ble derfor meget overrasket da jeg fant ut at det var et "hemmelig" :lol: rom i full høyde under inngangspartiet vårt (bestående av betongvegger og fjell gulv). Har etter ca. 20 timer med trykkluft og pigg kommet igjennom 35 cm med betong og fått satt inn en dør.

Så kom nedturen :x tror kanskje rommet er for smalt. Rommet består i dag av betongvegger og har innvendige mål på 433 cm x 223 cm :?:

Håper noen har erfaringer med så små rom. Vil dette kunne gi en god "kino"? Er spesiellet bekymret for lyden ikke blir bra i et så smalt rom.

PS skal legge ut flere bilder etter hvert.

/Peace

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke stort, men med litt jobbing og ikke store høytalere går det her helt fint.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja med god lyd demping av vegger og gulv, den rette fargen og en bilde bredde på rundt 1,80 m og sitteplass til 4 så burde jo det der bli helt topp

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer et enda mindre rom selv (ca 3.5x2.5 m). I den forbindelse har jeg bestemt meg for å bygge høyttalere selv. Grunnen er klar: siden fronthøyttalerne kommer helt ut i hjørnene, så er det fint å kunne tweake delefiltre og slikt for å få det riktig i forhold til rommet.

Så små rom er en utfrodring, men har du anledning til å bygge høyttaleren selv, så ville jeg sjekket denne linken: "DIY fellesprosjekt? Billig, Enkel, Liten høyttaler (BEL)". Det er oppstått med nettopp slik høyttalerplassering som utgangspunkt.

Tilbake til din kino: Med 30 cm til høyttalere på hver side, står du igjen med en lerretsstørrelse på ca 160x90cm. Det er slett ikke galt og svarer til ca 72" (180cm) diagonalt. Rommet er etter min mening smalt, men det er ikke håpløst, som du skjønner ut fra at jeg har planer for en lignende bredde. Hvis du absolutt vil ha enda større lerret, kan du plassere alle høyttalerne i underkant av lerretet.

Lengden på rommet gir også mulighet til å sitte på ca 3 meters avstand og likevel ha plass til høyttalere bak. Ulempen med rommet i tillegg til at det er smalt, er at bredden og takhøyden er temmelig lik, mens lengden er det doble av bredden. Det gir omtrent samme frekvenser på stående bølger i alle retninger, noe som gir store utfordringer i forhold til demping av rommet. Men dette er ikke umulig. Jeg tror du vil få det til bra. Lykke til!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet består i dag av betongvegger og har innvendige mål på 433 cm x 223 cm
    Ville tenkt godt gjennom dette før du starter. Du skal vel lekte veggene, isolere og plate, så rommet blir jo smalere enn 223 cm.

Effektiv bredde på lerret blir vel da kun 135 cm. Det er smalt...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan du bruke rommet som en bunker 8) rommet ligner en del på tyskerbunkerne som står rundt i vårt kjære land.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser greit ut det, men er enig med Tiger at du nok må ta til takke med et gansk3e "lite" lerret. Er det akseptabelt, er det ingen problem

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Takk for mange gode innspill og kommentarer. :lol:

1. Bredde på lerret.
    Jeg tenkte å kle veggene med 1 lag gips og bruke minimalt med isolasjon. dvs kun bygge total ca 10 cm. Deretter håpet jeg å kunne ha høytalerne nesten helt inntil veggen (Har Dali 5005 som har en bredde på 22 cm). Dette gir i så fall et lerret på ca 175.
    Vil lyden fra front-høytalerne bli dårlig?

2. Lyd demping.
    Dersom lerret og høytalere fungerer. Har jeg planer om å dekke rommet ekslusive gulv med 1 lag gips, på gulvet tenker jeg teppe fliser. Vil dette holde eller bør jeg vurdere f. eksempel annen demping i tak?

Setter pris på all hjelp jeg kan få , da jeg ønsker å planlegge dette slik at det blir best mulig. Kjedelig å måtte gjøre det om igjen eller at det ikke fungerer bra når det er ferdig. ops:

Ps har følgende utstyr:

2xDali 5005 Front
    2xDali Suite R0.8 Bak
    Dali Suite R0.0 Senter
    Dali SWA12 Sub
    H/K AVR507 Receiver
    DVD 506
    Sharp DV-HR350S DVD opptaker og TV tuner
    Optoma H30 prosjektor

/P

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ville jeg vurdert et lerret som slipper gjennom lyd, f.eks. greyline sitt acoustic lerret...
    på den måten får du det en del bredere.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ville jeg vurdert et lerret som slipper gjennom lyd, f.eks. greyline...
    Greyline Acoustic mener du vel
    En ting å tenke på om du velger en slik løsning er at man uansett får en viss degradering av lyden fra senterkanalen. Man må da kalibrere systemet slik at denne spiller vesentlig høyere enn resten. Det er forøvrig flere her på forumet som har testet slike duker og sikkert kan gi kvalifiserte meninger om det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •