Sliter med trøkk i rommet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med trøkk i rommet

Hei.

Har en kompis, som sliter med å få noe trøkk i rommet sitt.

Er 5.5x3.5m, har høyt på kortvegg. Høyde ca 2.10

Har 2stk velodyne CHT 15Q subber. Har fulgt Hellnoob sin kalibreringstråd, men får ikke noe glede av de 2 subbene.

De står ca 20cm fra bakvegg, og 60cm fra sidevegg, med høyt mellom den å veggen.
    Sitter rundt 2.5 ut fra frontvegg, sånn ca mener jeg, stund siden jeg har vært der.
    Satt subben der han sitter, gått rundt, å funnet ut at det ikke er noe særlig forskjell å ha subb plassert der de står nå, enn i hjørner.

Er det noe lettere å få det til å trøkke, vist han da setter høyt på langvegg? Hvordan blir surre rundt biten, med stol/sofa så å si helt inntil bakvegg? å ikke noe avstand til høyt?.

Noen som har noen gode innspill her? Har forøvrig Swans F2.2? å yamaha 3067 rec.

x.til.døden

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du tegne opp rommet i paint med enkle dimensjoner etc?

Dersom sittestilling er midt i rommet kan det være "pain in the ass" å få bass. Så er veldig avhengig av hvor du sitter.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig likt et rom som jeg kjenner til og hvor vi sliter med å få bassen til å sitte. Har endt etter forrige økt med subbene i front, og sofa ca på 4,5 meter fra front vegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig på å tegne desverre.

På 50Hz på fronter, far man 85db, å burde ikke da 2 stk velo cht 15Q klare mere enn det? Flyttet subber i hjørnene, fronter mere ut på gulvet, måler ved sitte pos å rundt der, men null trøkk, samme hvor.

På 80Hz, så gruser frontene subbene. Hva kan dette komme av? Noen forslag på hva man kan prøve? innstillinger?

Sjekket av fase å slikt er korrekt, noe det er, men som sagt, sliter med å få trøkk, der man sitter, ca 2.70 ut i rommet som er 5.50cm langt, men er jo ikke noe bedre hverken noe frem eller bakover. Om subbene står ved siden av høyt, eller i hjørnene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe lyd i sub'ene helt inntil de da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er masse trøkk på 30 å 40Hz der hvertfall, så ja, er lyd i de

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en rombredde på 3,5 meter så har du antagelig et nullpunkt midt i rommet i hele lengderetningen rundt 50 Hz (48,5 Hz eksakt) pga en stående bølge. Da er det ingen ting som hjelper dessverre..... mulig det hjelper å sette en sub i midten. Prøv det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Med en rombredde på 3,5 meter så har du antagelig et nullpunkt midt i rommet i hele lengderetningen rundt 50 Hz (48,5 Hz eksakt) pga en stående bølge. Da er det ingen ting som hjelper dessverre..... mulig det hjelper å sette en sub i midten. Prøv det.
    Ikke akustiske tiltak heller? Bassfeller i hjørnene for eks?
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da veldig oppmuntrende å lese, ikke akkurat.
    Da får jeg bringe den beskjeden til han i morgen.

Alt da, blir det å snu rommet det da eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ekstreme akustikktiltak endrer ikke frekvensresponsen i bassen med mer enn høyst 2-3 dB, kankje inntil 6 dB hvis man er ekstra heldig.

Det er kun geometri som hjelper, dvs plassering av høyttalere og lytteposisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et så lite rom ville jeg snudd på det og satt lytteposisjon nær bakvegg. Da bør man dempe bakveggen for å unngå altfor kraftig refleksjon derfra.

Det går helt greit å få til surround (5.1) selv med sofaen helt i bakveggen, da bakhøyttalerne faktisk ikke skal stå bak, men på sidene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar her.

Mulig jeg skal ha et kino rom selv etter hvert. Som da vil bli ca 6.50x4.20 å 2-0 i takhøyde, da jeg ikke vil begynne å pigge meg nedover, vil det funke greit, med å ha høyt plassert på kortveggen? Eller vil man da å, slite med stående bølger, å slite med å få brystkassebassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Selv ekstreme akustikktiltak endrer ikke frekvensresponsen i bassen med mer enn høyst 2-3 dB, kankje inntil 6 dB hvis man er ekstra heldig.

Det er kun geometri som hjelper, dvs plassering av høyttalere og lytteposisjon.

Du nevner en stående bølge, men man får altså ikke bryti opp den bassssfeller?
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har akuratt samme drittproblemet på mitt rom, men da er bassen god på film men elendig på musikk :/

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Du nevner en stående bølge, men man får altså ikke bryti opp den bassssfeller?
    Jo hvis du bygger 1 meter tykke absorbenter som dekker begge sideveggene (hele veggen). Da har du ikke mye rom igjen, men du vil i hvertfall ha kverket 50 Hz problemet.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av x.til.døden
    Takker for svar her.

Mulig jeg skal ha et kino rom selv etter hvert. Som da vil bli ca 6.50x4.20 å 2-0 i takhøyde, da jeg ikke vil begynne å pigge meg nedover, vil det funke greit, med å ha høyt plassert på kortveggen? Eller vil man da å, slite med stående bølger, å slite med å få brystkassebassen?
    Stående bølger har man uansett, man må bare forholde seg til de. Og det er kun plassering som hjelper så det monner.

Å sitte inntil bakveggen er ofte den beste måten å få jevn bass på. Man må da eksperimentere litt med plasseringen av høyttalerne, som alltid.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kuppe tråden, men jeg skal til å bygge et rom i garasjen, og har et spørsmål ang. stående bølger.

rommet blir ca 3,8 meter bredt, og med 2,55 meter takhøyde. I dag er lengden 7 meter, men jeg skal bygge en skillevegg til inngangsparti og til et lite verksted. Da blir kinodelen 5 til 5,5 meter lang(er planen)

Er det mulig å regne seg frem til hvor langt bak jeg må bygge veggen for at det skal bli gunstigst for lyden?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Ikke for å kuppe tråden, men jeg skal til å bygge et rom i garasjen, og har et spørsmål ang. stående bølger.

rommet blir ca 3,8 meter bredt, og med 2,55 meter takhøyde. I dag er lengden 7 meter, men jeg skal bygge en skillevegg til inngangsparti og til et lite verksted. Da blir kinodelen 5 til 5,5 meter lang(er planen)

Er det mulig å regne seg frem til hvor langt bak jeg må bygge veggen for at det skal bli gunstigst for lyden?
    Ja.
    For å regne ut hvilke romnoder du får med gitte mål på vegger og takhøyde kan du bruke formelen:
    340/(X * 2)= romnode

340 er lydens hastighet i luft
    X erstatter du med målet på veggen eller takhøyden
    Svaret du får er første romnode.

F.eks
    350cm bredde på rommet blir da
    340/(3,5m * 2) = 48,57 Hz

Dvs den bredden vil gi en romnode på 48,57Hz og alle dens multipler opp til x10 som er 485,7

Ved å bruke denne formelen kan du regne deg frem til å unngå at vegger og takhøyden har samme node slik at du ikke får store forsterkninger i enkelte frekvenser. Ett rom på 3x3x3 meter er ikke noe ok utgangspunkt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med målene 6.50x4.25, så er det en fordel å ha stolene på langvegg, å da spille den korte veien, etter svarene å dømme? selv om det frister mere å ha høyt på kortvegg, da strømmen er lagt opp slik.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av x.til.døden
    Så med målene 6.50x4.25, så er det en fordel å ha stolene på langvegg, å da spille den korte veien, etter svarene å dømme? selv om det frister mere å ha høyt på kortvegg, da strømmen er lagt opp slik.

Med de målene ville jeg absolutt ha prøvd å plassere høyttaler på kortveggen.
    Med en romlengde på 6,5m har du gode muligheter for å prøve ut forskjellige lytteposisjoner og ht plasseringer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •