Familien Tangens lille kino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Familien Tangens lille kino

Vi har et lite rom på bare 11 m2, men har da fått til en bra kino for 2 personer i dette rommet. Men nå er det på tide å gjøre litt mer - nærmere bestemt en baffelvegg. Jeg er lei av å ikke ha en ren flate foran i rommet, lysrefleksjoner fra høyttalere osv.

Planen er å bygge en baffelvegg 50 cm ut fra frontveggen i rommet. Høyttalerne skal settes inni baffelveggen selvsagt.

Er det en ting jeg ikke liker, så er det å sitte å se på film i oppoverbakke, dvs at jeg må se OPP mot lerretet. På kino ser man jo normalt litt i nedoverbakke, noe jeg finner mye mer behagelig. Nå er det ikke lett å få til dette hjemme, men jeg prøver. Underkanten av lerretet (200 x 113 cm 16:9) skal jeg prøve å plassere bare 35 cm over gulvet.

Utfordringen er da plassering av høyttalerne, men jeg har tenkt å prøve å sette senteren over lerretet, høyre og venstre front på siden av lerretet i ca ørehøyde. Sub'ene er det plass til under lerretet.

Synspunkter ?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slikt å forstå at lydtransparent lerret ikke er aktuelt?

Center over lerret høres for meg ut som en relativt dårlig ide og ikke minst med tanke på at du blir sittende relativt tett innpå bildet når rommet er såpass lite.

Jeg ville uten tvil ha valgt lydtransparent lerret og dermed fått høyttalerne bak der og dermed også helt skjult. En taper kanskje ørlite på lyden men fordelene ved slik løsning er så uendelig mye større enn ulempene

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt om hvorfor du mener det er en dårlig ide å ha senteren over lerretet?

Vi har senteren under lerretet i dag, og det fungerer svært bra.

Jeg ønsker å bruke det lerretet vi har, som ikke er lydtransparent.

Høyttalerne blir helt skjult i baffelveggen uansett, den skal dekkes med høyttalerstoff der høyttalerne befinner seg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga en 99% sikkert vil høre for godt at lyden kommer for høyt oppe og overfor bildet, det vil også bli svært "ulinjert" overfor sidehøyttalerne med mindre du har de også høyt plassert noe som sannsynligvis vil skape "feilhet" når lyden panorerer.

Men det er jo bare å prøve og se om mine antakelser blir gjort til skamme . Personlig ville jeg heller vurdert å plassert lerret høyere slik at du fikk center under, da blir de om ikke annet i mer høyde med sidehøyttalerne og sitteposisjon.

Mulig høyttalere med mye vertikal spredning vil kunne kompensere litt for slik plassering men tviler på at det er nok.

PS: DIY lydtransperrant lerretsduk koster omtrent ingenting hos Avshop så jeg ville virkelig vurdert det, du kan sikkert bruke den gamle lerretsramma di!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lyst på å kompromisse på BÅDE lyd og bilde, så lydtransparent lerret er ikke aktuelt.

Jeg "hører" ikke at høyttalerne står nesten nede på gulvet nå i dag. Det er klart at man kan tro man hører det hvis man vet hvor de er plassert .....

Men hvorvidt panoreringer av lydkilder vil høres rart ut med forskjellig høydemessig plassering av frontene er jo et interessant moment, det er dog enkelt å teste ut. Alternativt kan jeg plassere alle høyttalerne like høyt, dvs i overkant av lerretet. Det blir uansett ikke mer enn ca 1,5 m over gulvet.

Høyttalerne skal selvsagt vinkles inn mot sitteposisjon, spredning har dermed lite å si i denne sammenhengen. Uansett bruker jeg EQ sånn at alle høyttalerne vil ha samme frekvensrespons og dermed høres like ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er ihvertfall at høyde på center har endel å si men og at det varierer endel fra høyttaler til høyttaler.

Grunnen til at jeg nevnte spredning var at jeg ble positivt overrasket når jeg brukte mine JBL 3678 som egentlig er litt lave når de står på gulvet.

De ble litt lavt plassert iforhold til senter av lerret men det gjorde ikke så all verdens mye, lydbildet ble likevell ganske OK. Tippet det hadde endel å gjør med at hornet er 90x90.

Mens andre oppsett med senter under lerret har klart manglet litt høyde i lydbildet sammenlignet med sidehøyttalerne og det er ikke ideelt. Akkurat denne utfordringen er vell også grunnen til at noen bruker en center over og en under lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ombestemt meg. Jeg fikk plass til senteren liggende under lerretet likevel, og det funker veldig bra. Den er vinklet opp ganske mye slik at diskanten peker mot sitteposisjon.

Selv om senteren er bare 15 cm over gulvet så hører ikke jeg at lyden kommer nedenfra.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende diskusjon dette! Ved bruk av et bra perforert lerret (Som for eks nye Dreamscreen Ultra V-4), hva er det største kompromisset-lyd eller bilde?
    Kan man justere seg frem til korrekt lyd med EQ når høyttalerne er bak lerret? På kinoer (kommersielle) var lyden justert før i hvertfall, men jeg vet ikke hva som gjøres nå når alt er digitalisert.

Jeg er i grunnen veldig enig med Baldrick. Lyden bør komme fra tre kilder (L-C-R) som er identiske og står på linje, like høyt over gulvet. Men om man kan høre dette i en liten hjemmekino er jeg usikker på. Ja, sikkert om man er flink med lyd og vet hva man skal høre etter. Jeg hadde et tradisjonelt opplegg i min gamle kino på 25 kvadrat. Det vil si to store høyttalere på hver side og en rimelig stor center rett under lerretet. Det var ca 20 cm høydeforskjell på diskant og mellomtone (center lavere). Men lerretet hang såpass høyt at jeg også måtte se i "oppforbakke". Ikke noe særlig bra, altså. Derfor bygger jeg nå ny kino med lydtranspant (og lavt) lerret...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kunne jo evt. plassere en center over lerretet i tillegg, og justere nivå og tidsforsinkelse med en miniDSP eller liknende, slik at lyden vil oppleves å komme fra midt på lerretet. Personlig irriteres jeg over at lyden fra center kommer fra underkant av lerretet mens han/hun som snakker er visuelt pløassert midt på lerretet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX... høytalere bak lerret. plassering: 2/3 høyde av bildet

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Har ombestemt meg. Jeg fikk plass til senteren liggende under lerretet likevel, og det funker veldig bra. Den er vinklet opp ganske mye slik at diskanten peker mot sitteposisjon.

Selv om senteren er bare 15 cm over gulvet så hører ikke jeg at lyden kommer nedenfra.
    Så bra! Er da oppsettet noenlunde likt som da vi var på besøk? Lyden var jo fantastisk da. Utrolig trøkk og dynamikk og jeg la ikke merke til noe feil i lydbildet med senteren på gulvet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut denne filmen RealTraps - How to Set Up a Room Ethan winer snakker en del om høyde på høytalere. Vil tro det kan være vel så greit å ha dem høyt tross alt enkelere å dempe første refleksjoner i taket enn gulvet. Man kan kanskje få alle høytalerene i rommet i samme høyde, siden man tradisjonelt har surround kanalene over øre høyde.

Det ble nevnt å to senterhøytalere lenger opp, en over og en under. Vil tro det fører til inteferens problemer. Hvor hørbart det er kommer ann på flere ting så skal ikke begynne noen stor diskusjon rundt dette, men ideelt er det ihverfall ikke. Fant for en stund siden en genial gammel film som ilustrerer dette med inteferens veldig bra. Wave Motion Interference - YouTube

Spennende projekt du har gående, skal du ha de 4 stk 18" kassene du hadde inn i dette rommet? 8)
    Kommer du til å bygge nye høytalere til dette oppsettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det AndreWerdenskrieg! Lyden er totalt sett enda bedre nå pga litt mer akustikktiltak samt ny receiver med DSP.

4x 18" kassene har jeg jo solgt til AndreWerdenskrieg... og de er erstattet av 4x 10" lukket. Det fungerer overraskende bra må jeg si.

Som sagt før så hører jeg ikke at senteren står under lerretet.

Falsk vegg/baffelvegg ble bygd i går. Godt å få en ren flate rundt lerretet må jeg si. Og det var også fint å få senket lerretet. Jeg sitter nå veldig nær, ca 2 meter unna 2 meter lerret, og jeg må innrømme det er kult.... 8)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hensyn til senter plassering, ikke vurdert Dolby Prologic IIz eller Yamaha sine presence høyttalere? Ekstra høyttalere i front som sikrer å løfte lyden opp mot lerretet?
    Dolby Pro Logic IIz - What You Need To Know
    VIRTUAL Presence Speaker - Yamaha - Norge

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det AndreWerdenskrieg! Lyden er totalt sett enda bedre nå pga litt mer akustikktiltak samt ny receiver med DSP.

4x 18" kassene har jeg jo solgt til AndreWerdenskrieg... og de er erstattet av 4x 10" lukket. Det fungerer overraskende bra må jeg si.

Som sagt før så hører jeg ikke at senteren står under lerretet.

Falsk vegg/baffelvegg ble bygd i går. Godt å få en ren flate rundt lerretet må jeg si. Og det var også fint å få senket lerretet. Jeg sitter nå veldig nær, ca 2 meter unna 2 meter lerret, og jeg må innrømme det er kult.... 8)
    Jøss, her jobbes det jo i BEF-tempo! Spennende med baffelvegg. Gleder meg stort til den dagen jeg kan begynne på min.
    Gøy at de nye subene dine fungerer så bra, det passet jo så greit for oss begge med ditt salg av 18".
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VIRTUAL Presence Speaker:
    Jeg har en Yamaha receiver med denne muligheten. Men jeg har ikke vurdert å bruke det nei. Synes senteren fungerer veldig godt som den gjør nå, liggende under lerretet. Som sagt flere ganger så hører jeg ikke høydemessig plassering så godt.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VIRTUAL Presence Speaker:
    Jeg har en Yamaha receiver med denne muligheten. Men jeg har ikke vurdert å bruke det nei. Synes senteren fungerer veldig godt som den gjør nå, liggende under lerretet. Som sagt flere ganger så hører jeg ikke høydemessig plassering så godt.
    Høres bra ut8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da var kinoen testet ut etter ombygging. Fruen synes at 2 meter unna 2 meter lerret ble litt (!) voldsomt på filmer i 16:9 format. Hehe. Men jeg digger det, og jeg har projektor som tåler det fint, dvs leverer bra nok bilde (JVC DLA-X70).

Det interessante var å lytte til lyden, siden frontene er nesten helt nede ved gulvet under lerretet, og bakhøyttalerne er helt oppunder taket. Hvor opplever vi at lyden kommer fra høydemessig, og hvordan fungerer ting som panoreres fra frontkanaler til bakkanaler? Joda, jeg synes det fungerer helt prikkfritt. Jeg opplever at frontkanalene henger sammen med bildet også, selv om de står under selve bildet. Jeg har ikke noe spesielt inntrykk av at lyden kommer oppe eller nedefra egentlig.

Alt i alt: 8)

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke lyst å slenge ut noen bilder av før og etter da?
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med b3nd1k: pics or it didn't happen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •