Hjemmekino i kjelleren m/ lejlighed

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjemmekino i kjelleren m/ lejlighed

Hei

Her kommer starten på mit lille projekt, en mere ordentlig byggetråd kommer senere, når huset er sat op

Lidt for historier, vi skal bygge hus i Sandefjord...
    Huset blir leveret af IEC-HUS og blir ferdig montert utvendigt, og da skal jeg selv ta resten innvendigt (lønner sig at være snedker )

Vi skal da ha lejlighed i kjellern, men drømmen er selvfølgelig og få en lille hjemmekino dernede også, men problemet er selvfølgelig lyden og få sikret dette bedst muligt, og dertil må jeg ha lidt hjelp af jer.

Som i kan se på tegninger blir hjemmekinoen helt op mot veggen til lejligheden.

Det jeg tenker er:

1. Veggene rundt er dobbelt vegg, med 5 cm mellemrum, 2x 100 mm isolering og 2x Gips.
    (Eventuelt veggen mod kinoen tenker jeg måske triple-leaf-effect, som vist på bilde under her, dog stadigvæk med 2x gips på begge sider)

2. Mellem veggene i gulvet er betongen delt med 5 cm (ordnes når der blir støbt)

3. Veggene rundt i lejligheden er jackon thermomur 350 (så de er isolerte) men jeg overvejer evt at sette op en 3" eller 4" vegg på insiden for at få ekstra lyd isolering.

3. Taket blir utført med lydhimlingen, 2x gips ... Med 1 cm afstand til alle vegge, som blir fuget tæt.

Spørgsmål:

1. Kan jeg gjøre nået bedre?
    2. Andre som har gjort det slik, og funker det?
    3. Vil Green Glue, Auralex ShetBlok, Pliteq genie clip ha noen videre effekt, hvis jeg monterede det på veggen mot lejligheden.. Er det nogen vits, eller holder det med dobbelt vegg?

Planen er ikke at kunne spille max højt på anlegget, men ønsker at kunne nyde en film uden at det blir til bry for naboerne...

Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger

MVH

Masimo

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... anyone?

Trenger lidt tips / ideer?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Gratulerer med ny-hus prosjektet :-D

Jeg har valgt rom-i-rom løsnig på min kino. Jeg vil sterkt anbefale deg å gøre det samme. Da frikobler du kinoen fra hele huset. For deg vil det jo bli bli mye enklere å gjennomføre da du bygger alt fra bånn av.

Byggforsk har et dokument som heter: "Forbedring av lydisolering med
    rom i rom-løsninger" Gull verdt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Tusind tak

Var akkurat nået såden jeg ledte efter..

Men vil en brannvegg (2x 10cm vegg med 2x gips)? ikke gælde som en "rom i rom" løsning?

MVH

Masimo

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triple leaf konstruksjon er noe du bør unngå, ikke bruke som byggeplan...
    Triple leaf forsterker lyden, den demper ikke.

Dobbel vegg med luft imellom og 2 lag gips på hver side duger, men kvalifiserer ikke til rom i rom konstruksjon.

Rom i rom betyr frikobling av både gulv, vegger og tak.
    Lydhimling med lydbøyler kommer du langt med, tar du den helt ut lager du en separat himling med egne takbjelker som ikke er koblet med gulvbjelker.

Gulvet må være flytende. Helst bør du dele betongplaten mellom kino og resten av huset for total frikobling. Flytende gulv oppå der med isolasjon og sponplater eller gips.

Det aller aller viktigste uansett hvilken konstruksjon du velger er å fuge ALLE steder hvor luft kan lekke ut av rommet. Der hvor det lekker luft lekker det også lyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okay, jeg mente faktisk at Triple Leaf ville funke..

Men tusind tak for svar tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Gulvet må være flytende. Helst bør du dele betongplaten mellom kino og resten av huset for total frikobling. Flytende gulv oppå der med isolasjon og sponplater eller gips.
    Dette er vell så viktig som mangen lag med gips. Betonggulvet mitt går i ett med kjøkken og bad i leiligheten, og det er mykje lyd som forplanter seg her..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny plan

Hei

Så jeg har tenkt lidt over det, og kommet over det at jeg må trekke noen ledninger og lidt ved brannveggen, og for at skjule alt tenker jeg at sette op en vegg ved siden av brannveggen (som vist på tegningen under)

Men selvom jeg syns dette virker greit, så burde dette vel gi en bedre lydisolering? Eller er der en mystisk formel der tilsier at dette faktisk gjør det modsatte, dette blir jo på en eller anden måte lidt som triple leaf eller ?

Ville bare gjerne dobbelt tjekke før jeg går videre med planen?

MVH

Mads Rasmussen

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du tegner der kan betegnes som triple leaf. 3 lag med gipsplater og 2 ulike str på luftlommer fyllt med isolasjon.
    Triple leaf trenger ikke være en katastrofe, men det er i tilfelle bedre å ha like store luftlommer i begge vegger istedenfor en stor og en liten.

Kabelføring og trekkerør får du skjult i brannveggen, eneste forskjell er at du må ha utenpåliggende kontakter på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at det ikke er lov at bryde en brannvegg i forhold til nye forskrifter. Så uanset er jeg nødt til at sette op en ny vegg.

Men jeg skal ta imod dit råd og prøve at ha like luftlommer.

Tusind tak

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av masimo
    Jeg er ganske sikker på at det ikke er lov at bryde en brannvegg i forhold til nye forskrifter. Så uanset er jeg nødt til at sette op en ny vegg.

Men jeg skal ta imod dit råd og prøve at ha like luftlommer.

Tusind tak
    Siden jeg er redd du misforstår meg litt ang luftrom stjal jeg tegningen din for å vise hva jeg mener:

Hjemmekino i kjelleren m/ lejlighed-6zn7cw-jpg

Det er lov å bryte en brannvegg så lenge det ikke reduserer brannmotstanden. Dvs du kanskje må bruke trekkerør eller hylser/fugemasser som ekspanderer ved evt brann. I tillegg må røret fuges etter trekking slik at spredning av røyk/gass ikke er mulig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •